Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Ett förtydligande är här på sin plats. Som framgår av min signatur har jag ställt mig frågan vad det kan bero på, att en så uppseendeväckande nyhet som familjen Nujens svartbyggen och olagliga penningöverföringar till Rakhmat Akilov har förbigåtts med en nästan total tystnad från i stort sett alla etablerade svenska medier - tidningar, radio och television.

Vi är många som undrar.
Det måste vara något stort, kan det vara PKK spåret i Palme utredningen?
Citera
2019-04-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag vet inte var Janouch är bosatt, men familjen Nüjen är bosatta i Nacka.
...
Jag gissar att det är många små trummor som signalerat mellan grannarna i Nacka om de storstilade Nüjenska planerna på Gotland.
...
Men i Nacka visste man mer så faktiskt behöver varken åklagare eller polisens utredare (eller gränspolis eller SÄPO) ha läckt något.
Läs inlägg #7638, 7640 och framåt, där det framgår "Manges" roll i detta. Tror även Janouch har tackat honom för tipset nånstans, bloggen eller twitter, tror de var bekanta sen tidigare. Mange är väl från Nackatrakten.
Citera
2019-04-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Synnerligen intressant.

Du, Enne , är ju den ende med lokal kännedom. Det där hotellet/pensionatet de byggde om projektilmagasinet till är ju med åtta badrum och plats för, utan vidare, ett 30-tal gäster.

Kom projektilmagasinet mer eller mindre byggas om i lönndom? Det måste ju i vart fall tagit ett år?

Ligger det så illa till sett från länsvägen att ingen uppmärksammade konverteringen till hotell?

Enne - känner du folk i Tingstäde så kan du väl luska lite?

Lite märkligt är det som du säger att det inte funnit några byggbodar, firmabilar med företagslogga etc. För ett så grymt stora projekt.
Renoveringen av militärförrådet pågick omkring 2015/16 - 2018-02-15 (ca), (dvs när det uppmärksammats att familjen betalat Akilov). Den slutliga inredningsfasen och möbleringen därefter gjordes av Rikard själv, möjligen också Debbie. Terassen utanför i betong gjordes sommaren 2018, ev av någon lokal hantverkare.

Byggnation pågick i omgångar främst under sommarhalvåren, 7 dagar i veckan, från 8 - 21 ca. Tidvis låg arbetet nere (balterna var väl hemma hos familjerna ibland). Balterna tog sig dit i en personbil från sitt boende i Özzs hus (teatern/Gazeligården). Under byggnationen låg mängder med rivningsmaterial utspritt på marken utanför, virke, plast, asbestmaterial (?), färgburkar, etc.

Byggnaden ligger i ett skogsområde och syns inte från länsvägen. Att byggnation pågick måste dock ha varit välkänt i byn då skogsområdet sedan lång tid tillbaka frekventeras av byborna som strövområde.

Att det skulle bli asylboende eller hotell var nog inte känt, man trodde antagligen att Nujens skulle bo där själva.

Undrar vad som framkom i Regionens protokoll vid besiktning av bygget?
Citera
2019-04-06, 12:50
Medlem
För att få litet ordning på diskussionen om Katerina Janouch och hennes "roll" i Nujen-Akilovärendet. Jag är visserligen gammal men hoppas att jag fortfarande tänker klart - annars kan väl någon rätta mig. När åklagaren lämnar in åtalet till rätten blir förundersökningsprotokollet offentligt, men kan ändå inte läsas av vem som helst. Först när polisens och åklagarens presskonferens inleds kl 12:00 den 30 januari får t ex pressens representanter tillgång till delar av materialet. Katerina Janouchs tweet har tidsangivelsen kl 12:06 den 30 januari 2018 - alltså sex minuter efter att presskonferensen startat. På nätet publicerades förundersökningen i sin helhet först den 31 januari. Ingen journalist kan på sex minuter bland 9000 sidor hitta den där Nujens fem tvivelaktiga penningöverföringar till Akilov står angivna, dessutom fotografera dem och skriva en text och få ut denna på nätet. Härmed är det väl "bevisat" att Katerina Janouch i förväg fått information av en person med insyn i förundersökningen - man har väl för att inte riskera efterräkningar kommit överens om att Katerina Janouch inte får släppa nyheten förrän presskonferensen startat. Jag har inget alls emot Katerina Janouch eller hennes åsikter, tvärtom jag delar det mesta av hennes samhällsanalys, men att "den läckande polisen" valde just henne som budbärare fick nog trots allt som konsekvens, att ingen därefter velat ta tag i nyheten och gräva vidare i träsket kring Nujens.
Senast redigerad av medianox 2019-04-06 kl. 12:59.
Citera
2019-04-06, 12:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
För att få litet ordning på diskussionen om Katerina Janouch och hennes "roll" i Nujen-Akilovärendet. Jag är visserligen gammal men hoppas att jag fortfarande tänker klart - annars kan väl någon rätta mig. När åklagaren lämnar in åtalet till rätten blir förundersökningsprotokollet offentligt, men kan ändå inte läsas av vem som helst. Först när polisens och åklagarens presskonferens inleds kl 12:00 den 30 januari får t ex pressens representanter tillgång till delar av materialet. Katerina Janouchs tweet har tidsangivelsen kl 12:06 den 30 januari 2018 - alltså sex minuter efter att presskonferensen startat. På nätet publicerades förundersökningen i sin helhet först den 31 januari. Ingen journalist kan på sex minuter bland 9000 sidor hitta den där Nujens fem tvivelaktiga penningöverföringar till Akilov står angivna, dessutom fotografera dem och skriva en text och få ut denna på nätet. Härmed är det väl "bevisat" att Katerina Janouch i förväg fått information av en person med insyn i förundersökningen - man har väl för att inte riskera efterräkningar kommit överens om att Katerina Janouch inte får släppa nyheten förrän presskonferensen startat. Jag har inget alla emot Katerina Janouch eller hennes åsikter, tvärtom jag delar det mesta av hennes samhällsanalys, men att "den läckande polisen" valde just henne som budbärare fick nog trots allt som konsekvens, att ingen därefter velat ta tag i nyheten och gräva vidare i träsket kring Nujens.
Jag gjorde samma tolkning när nyheten kom, att någon med insyn hade förvarnat KJ om innehållet i utredningen.
Citera
2019-04-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag gjorde samma tolkning när nyheten kom, att någon med insyn hade förvarnat KJ om innehållet i utredningen.

Jo det är självklart så.

Misstaget tipsaren gjorde var att bara tipsa KJ. Om tipsaren tipsat alla tidningar och KJ samtidigt så hade någon PK-journalist tagit stafettpinnen.

Nu, med brunsmetad KJ som enda mottagare av tipset, kan ingen PK-journalist nedlåta sig till att vara intresserad av kriminaliteten och skriva om moraset.
Citera
2019-04-06, 15:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jo det är självklart så.

Misstaget tipsaren gjorde var att bara tipsa KJ. Om tipsaren tipsat alla tidningar och KJ samtidigt så hade någon PK-journalist tagit stafettpinnen.

Nu, med brunsmetad KJ som enda mottagare av tipset, kan ingen PK-journalist nedlåta sig till att vara intresserad av kriminaliteten och skriva om moraset.
Ja, nej & nja. Vi vet faktiskt inte om tipsaren även hörde av sig till övrig media.
Jag tror att impulsen att skydda Özz är så pass stark att detta hade tystats ner i vilket fall.

Se på Soran Ismail, som från att ha varit med i TV 3-4 gånger i veckan & Twittrat 20 ggr om dagen, plötsligt bara försvann. Och ingen i ljugmedia har ens lyft frågan "Var blev han av?".

Detta har aldrig inträffat tidigare, att någon så känd bara försvinner över en dag, utan att någon enda i media tar upp det. Dessa två "komiker" var ju länge medias föredragna experter på alla invandrings- och integrationsfrågor. Så dom är nog nästan "Untouchables" vad svensk media anbelangar.
Citera
2019-04-06, 15:49
Medlem
Citat:
Jo det är självklart så.

Nu dök det upp en häxa också, den här storyn har verkligen många dimensioner.
Senast redigerad av Externalist 2019-04-06 kl. 15:54. Anledning: Ändrat till ”många”.
Citera
2019-04-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja, nej & nja. Vi vet faktiskt inte om tipsaren även hörde av sig till övrig media.
Jag tror att impulsen att skydda Özz är så pass stark att detta hade tystats ner i vilket fall.

Se på Soran Ismail, som från att ha varit med i TV 3-4 gånger i veckan & Twittrat 20 ggr om dagen, plötsligt bara försvann. Och ingen i ljugmedia har ens lyft frågan "Var blev han av?".

Detta har aldrig inträffat tidigare, att någon så känd bara försvinner över en dag, utan att någon enda i media tar upp det. Dessa två "komiker" var ju länge medias föredragna experter på alla invandrings- och integrationsfrågor. Så dom är nog nästan "Untouchables" vad svensk media anbelangar.

Jo du kan ha en poäng. Om tipsaren tipsade all "mainstream" och om då all "mainstream" höll käft utan att ens sins emellan behöva stämma av scoopet så är det illa.

Kan det vara så jävla illa att alla journalister, utan att ens behöva stämma av med sina kollegor, ryggmärgsmässigt vet vilka nyheter de INTE skall skriva om?

Media har ju i och för sig skrivit väldigt lite om;

- den SVT anställde och dömde flyktingsmugglaren. (Tror dessutom att eländet inte ens fick sparken utan jobbar kvar med lön betald av oss skattebetalare). Fredrik nånting...

- att en av SVT:s mest legendariska sportreportrar sedan sextiotalet nu sitter gripen i Florida, strax innan 90 år gammal, för misstänkt pedofilbrott. ( För mig är det OK att inte SVT hudflänger, Bosse Hansson, deras välkände kollega innan han är dömd).

- att Kungen och Silvia vid två tillfällen besökt, som nära vänner, Sultanen av Brunei och där Kungen så vackert uttalade att Sultanen har en speciell närhet till folket som gör honom fantastisk på alla sätt. Nu när oljepriserna fallit kraftigt beslöt Sultanen häromdagen att alla homosexuella skall stenas offentligt. Undra om Kungen och Silvia åker till honom på ett tredje privat besök. Hur som helst ,media skriver inget om det heller.
Senast redigerad av Midsommardagen 2019-04-06 kl. 16:43.
Citera
2019-04-06, 16:47
Medlem
Citat:

Medianox - du listade för ett tag sedan alla myndigheter (tror du fick dem till sju) som borde intressera sig för kriminaliteten.

Du glömde definitivt Räddningsverket. Om det rings utt ett larm från en kines eller eller en holländare om att det brinner på "smyghotellet" och att vi är 30 hotellgäster som behöver hjälp så kommer 112 kolla på Lantmäteriets karta och se att det är en försvarsbyggnad mitt ute i skogen och dessutom utan verksamhet.

Den på 112 kommer klassa det som en bluff och inte i sin tur larma Brandkåren och Ambulansen.

Det är viktigt att räddningstjänsten har uppgifter i sina datorer som inte överensstämmer med de officiella så att de rycker ut och räddar de nödställda turisterna på hotellet.

Räddningsverket är en sedan ett tiotal år tillbaka nedlagd statlig myndighet vars utbildningsuppgifter m.m. numera har övertagits av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Räddningstjänsten är däremot kommunal och har till uppgift att bland annat se till att nödvändiga installationer i byggnader finns mot brand och andra olyckor. I min sons anmälan till både polisen och kommunen har särskilt påpekats, att Nujens ärende bör prioriteras och att ett omedelbart förbud mot uthyrning bör utfärdas just på grund av att byggnaderna hyrs ut på kommersiell basis till ett stort antal personer utan att byggnaderna är godkända för detta.

För övrigt har även jag rätt god lokalkännedom efter 20 års boende på ön inte särskilt långt från Tingstäde. Jag var även spekulant på "Caltex-byggnaden" när den för en rätt billig penning utannonserades till försäljning 2008 - men avstod från köp då byggnaden var rätt sliten och nedgången. Tanken så här i efterhand att jag kunnat bli nära granne till Nujens förskräcker...

PS. Jag fick just ett meddelande från min son, som befinner sig på Gotland under helgen, att de två komplementbyggnader (bl a en ateljé) som uppförts utan lov ute på klintkanten ovanför Gustavsviks semesterby norr om Visby nu båda är rivna. Det var värst vad det gick undan! Nu får vi bara hoppas att tillsynsgruppen med sin jurist i spetsen fortsätter att jaga öns återstående svartbyggare (ni vet säkert vilka jag menar). DS.
Senast redigerad av medianox 2019-04-06 kl. 17:05.
Citera
2019-04-06, 17:40
Medlem
Citat:
För att få litet ordning på diskussionen om Katerina Janouch och hennes "roll" i Nujen-Akilovärendet. Jag är visserligen gammal men hoppas att jag fortfarande tänker klart - annars kan väl någon rätta mig. ...
...
Jag har inget alls emot Katerina Janouch eller hennes åsikter, tvärtom jag delar det mesta av hennes samhällsanalys, men att "den läckande polisen" valde just henne som budbärare fick nog trots allt som konsekvens, att ingen därefter velat ta tag i nyheten och gräva vidare i träsket kring Nujens.

Jo, du tänker allt klart! Det är jag som försöker förstå detaljerna 50-100 mil från skådeplatsen. Och nog är det märkligt att en barnboksförfattare får första tjing på det här scoopet, som ingen i hela svenska mediavärlden alls vill ta tag i. Jag försöker föreställa mig hur den lilla fågeln gjorde sitt val att kvittra i just hennes öra.

Kanske är det någon liten bankkassörska som bor granne med Nüjens? Någon som försett KJ med en kopia av Akilovs kontoutdrag?

Media har ju sen ganska beredvilligt ställt upp för Nüjens. Men aktat sig noga för att beröra det KJ publicerade. För hur skulle de kunna hänvisa till hennes blogg som tack för upplysningen?!
Citera
2019-04-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jo, du tänker allt klart! Det är jag som försöker förstå detaljerna 50-100 mil från skådeplatsen. Och nog är det märkligt att en barnboksförfattare får första tjing på det här scoopet, som ingen i hela svenska mediavärlden alls vill ta tag i. Jag försöker föreställa mig hur den lilla fågeln gjorde sitt val att kvittra i just hennes öra.

Kanske är det någon liten bankkassörska som bor granne med Nüjens? Någon som försett KJ med en kopia av Akilovs kontoutdrag?

Media har ju sen ganska beredvilligt ställt upp för Nüjens. Men aktat sig noga för att beröra det KJ publicerade. För hur skulle de kunna hänvisa till hennes blogg som tack för upplysningen?!

Jag har funderat mycket kring det du tar upp. Hade inte uppgifterna om Nujens banköverföringar till Akilov medtagits i det offentliggjorda förundersökningsprotokollet, hade jag bättre förstått varför t ex en polis med en viss politisk tillhörighet läckt uppgifterna till Katerina Janouch. Men nu kunde ju vem som helst som läste polisens finansiella utredning ta del av uppgifterna redan den 30 eller den 31 januari. Jag uppfattar det som ett mycket märkligt polisläckage - det är ju inte ens några hemligheter som avslöjas. Och det tar bara 6 minuter tills Katerina Janouchs tweet sätter fart på nyhetsdelningen på sociala medier. Varför var det så bråttom för henne att hinna först?
Senast redigerad av medianox 2019-04-06 kl. 18:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in