Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Folk får bo var de vill för min del. Jag kunde inte bo kvar på Gotland på grund av upprepade hot mot mig och min familj. Varför? Jo, av den enkla orsaken att jag motsatte mig byggandet av särskilda asylboenden för invandrare från Mellanöstern och Afrika på Gotland. Men kanske hade jag flyttat ändå, jag tål inte längre kylan - vare sig psykiskt eller fysiskt...

På måndag får tre strategiska myndigheter på lokalplanet - byggnadsnämnden och polisen i Visby samt skattekontoret i Solna - var och en de tre anmälningarna om misstänkta brott och förseelser begångna av Özz Nujen, Debbie Nujen och Rickard Damm. Förhoppningsvis kommer detta speciella förfarande att öka trycket på de lokala myndigheterna att korsvis befrukta varandra. Om inte, så har min son fler överraskningar i beredskap. Om några veckor skickar han en f d medarbetare till Gotland för att på plats konfrontera i första hand kommunens handläggare av tillsynsärendena.

Du ljuger som vanligt som en häst travar - i detta fall det fetade.

Det där är en ren lögn och i vilket sammanhang skall det skett.

Däremot vet jag en kvinna som flyttat från ön eftersom hon blivit utpekad som nazist av media och en man som gjorde en del brott i samband med rullstolsvåldtäkten och även han blev utpekad som nazist av media. Han den senare kan mycket väl stått under hot av vänsterextremister. Han den senare var dock ganska ung och snickare/byggnadsarbetare.

Vad jag vet har det inte planerats några byggen "särskilda asylboenden för invandrare från Mellanöstern och Afrika" och heller inte byggts några.

Det närmaste man kommit var väl att det pratades om containerboenden på Odvalds i Klintehamn för kommunplacerade med uppehållstillstånd. Den enda som uttalade sig offentligt och sade att det var en dålig ide var jag och jag har banne mig inte emottagit några hot för det. Dessa planer blev det senare heller ingenting av med och det var knappast min förtjänst.

Att fråga dig om vad för byggplaner du motsatt dig är väl helt lönlöst? (Som vanligt)
Citera
2019-01-04, 18:39
Medlem
zurfarns avatar
Jag har funderat på en sak; det är alltså bolaget HyrFrid AB som någon gång på våren 2015 köper den gamla skolan och Gazeliigården i Tingstäde för runt 4 MSEK. HyrFrid AB ägs ju av Debbie och Özz Nujen. Ingick Sockenmagasinet även i det köpet?

Bolagsordningen i Hyrfrid AB är ganska omfattande:

Men i fastighetsregistret står tydligen Debbie och Özz som ägare, i alla fall vad gäller skolbyggnaden (plus kanske Sockenmagasinet om det nu hör ihop). Och det uppfattar jag som att de är privata ägare. Annars hade väl den juridiska personen stått som ägare? Jag har just nu inte tillgång till fastighetsregistret, så jag kan själv inte dubbelkolla.

Men Gazeliigården ägs ju av den juridiska personen Nujen Media AB.

Något slag överföring av ägandet tycks ha skett.

Om man som privatperson nyttjar en bostad som man själv äger via bolag så uppstår ju en beskattningsbar förmån. Skolbyggnaden tycks ju användas för detta ändamål, dvs privat boende. Men är den privatägd eller bolagsägd?

Airbnb och HomeAway:

Uthyrning av privat bostad är skattefritt upp till 40.000 kr, ovan det ska kapitalskatt 30% erläggas. I själva verket är beloppet 50.000 kr, men struntsamma just nu.

Om en bolagsägd bostad hyrs ut så uppstår ju en intäkt i bolaget, och det ska ju in i bokföringen. Annars är det ju frågan om bokföringsbrott och ev. skattepåföljd.

Många frågor blir det. Men att det finns ett eller flera s.k. "smarta" upplägg här är mer eller mindre solklart. En del medborgare är verkligen finurliga när det gäller att berika sig. Gammal hederlig entreprenörsverksamhet räcker inte. Skatteverket har en del att jobba med.
Citera
2019-01-04, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Jag har funderat på en sak; det är alltså bolaget HyrFrid AB som någon gång på våren 2015 köper den gamla skolan och Gazeliigården i Tingstäde för runt 4 MSEK. HyrFrid AB ägs ju av Debbie och Özz Nujen. Ingick Sockenmagasinet även i det köpet?
Ja, Skolan och Sockenmagasinet ligger på samma fastighet. Gazeligården är en separat fastighet (särskilt avstyckad från skolfastigheten inför försäljningen)

Enligt Regionstyrelsens protokoll från slutet av maj 2015 köptes Gazeliigården av Nujen media och skolan av Debbie och Özz privat, 50% var.
Citat:
Rs § 166
Försäljning av Tingstäde Nystugu 1:125 och 1:142

Regionstyrelsens beslut
• Köpekontrakt med Nujen media AB om köp av fastigheten Nystugu 1:142 för
1 535 000 kronor godkänns.
• Köpekontrakt med Debbie Nujen och Özz Nujen om köp av fastigheten Nystugu
1:125 för 2 235 000 kronor godkänns.

Paragrafen förklarades omedelbart justerad.
Jäv
På grund av jäv deltar inte J*han Th*masson (FP) i beslutet.
(Th*masson äger mäklarfirman...)

Så Özz äger egentligen 75% av båda fastigheterna, men har ingen aning om projektering och betalning av renoveringen av dessa... ?
Citera
2019-01-04, 21:22
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn

Bolagsordningen i Hyrfrid AB är ganska omfattande:

Men i fastighetsregistret står tydligen Debbie och Özz som ägare, i alla fall vad gäller skolbyggnaden (plus kanske Sockenmagasinet om det nu hör ihop). Och det uppfattar jag som att de är privata ägare. Annars hade väl den juridiska personen stått som ägare? Jag har just nu inte tillgång till fastighetsregistret, så jag kan själv inte dubbelkolla.

Men Gazeliigården ägs ju av den juridiska personen Nujen Media AB.

Något slag överföring av ägandet tycks ha skett.

Om man som privatperson nyttjar en bostad som man själv äger via bolag så uppstår ju en beskattningsbar förmån. Skolbyggnaden tycks ju användas för detta ändamål, dvs privat boende. Men är den privatägd eller bolagsägd?

Airbnb och HomeAway:

Uthyrning av privat bostad är skattefritt upp till 40.000 kr, ovan det ska kapitalskatt 30% erläggas. I själva verket är beloppet 50.000 kr, men struntsamma just nu.

Om en bolagsägd bostad hyrs ut så uppstår ju en intäkt i bolaget, och det ska ju in i bokföringen. Annars är det ju frågan om bokföringsbrott och ev. skattepåföljd.

Många frågor blir det. Men att det finns ett eller flera s.k. "smarta" upplägg här är mer eller mindre solklart. En del medborgare är verkligen finurliga när det gäller att berika sig. Gammal hederlig entreprenörsverksamhet räcker inte. Skatteverket har en del att jobba med.

Om detta är Privat uthyrning... ja då varken Özz eller Debbie har för avsikt att bosätta sig där inom rimlig tid kommer denna hyresverksamhet inte räknas som privat utan som en passiv näringsverksamhet av Skatteverket, Özz och Debbie skall därför beskattas för intäkterna som vanliga inkomster ovanpå deras normala. Man skulle kunna tipsa Skatteverket om att undersöka deras privata deklarationer samt be dem efterfråga hur de redovisat just intäkterna från näringsfastigheterna..

1. Plötsligt blir fastigheterna inte så intressanta att hyra ut. Det finns inga större intäkter (efter skatt) att inhämta då deras normala inkomster når alla negativa brytgränser för privat beskattning.

2. Detta gäller all framtid, dvs inte avhängigt någon tidsgräns som vid de svarta betalningar som utförts till Akilov och andra ev. skattebrott.

Med tanke på Özz långa avhandlingar i Expressen om hur ballt det är att betala skatt bör han ju heller inte ha något emot att verket tar merparten av uthyrningsverksamhetens intäkter.
..Så här bör vi ha en s.k win win, både Özz och SKV är nöjda.
Senast redigerad av CapsLock99 2019-01-04 kl. 21:29.
Citera
2019-01-04, 21:33
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
J

Så Özz äger egentligen 75% av båda fastigheterna, men har ingen aning om projektering och betalning av renoveringen av dessa... ?

??? Han (Özz) äger genom bolag Gazeliigården. Det är en sak. Eventuell uthyrning av denna fastighet för event för säg 50 pers. i samband med uthyrning av Villa Zetterling, vilket RD intygar är en möjlighet i sin Airbnb-annons, är således en intäkt som ska tas upp i Nujen Media AB. Men det har väl aldrig hänt. Än. Men revisorn som har koll på verifikationerna vet ju förstås.

Han äger privat tillsammans med syster Skolfastigheten och Sockenmagasinet, förmodar 50% av vardera.

Enligt uppgifter använder de Skolfastigheten som fritidsboende. Helt ok, de får de göra hur mycket de vill. Men uthyrningen av Sockenmagasinet ska beläggas med kapitalskatt om uthyrningen uppgår till mer än 50.000 per år. Men det kanske inte heller har hänt. Det vet vi inget om, eftersom vi inte har insyn i Özz och Debbies privata deklarationer. I alla fall inte jag.

Men....ovan är bara ett försök att reda ut ägarförhållanden.

En helt annan sak är hur renoveringarna redovisats. I en fastighet som ägs av ett bolag så ska det givetvis framgå av bokföringen. Och i en fastighet som ägs av en privat person eller flera så brukar det ju redovisas som ROT-avdrag i den årliga deklarationen eller i den med jämna mellanrum lämnade fastighetstaxeringsdeklarationen.

OffT: Enne, din medverkan är oerhört värdefull. Såsom varande Gotlandsbo (vilket jag förmodar) så har du inte fallit i fällan. Sensmoral: om man vill driva en privat fajt om vem som ljuger eller inte så gör det då via PM. Så slipper ni bli avstängda.
Citera
2019-01-04, 21:44
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Med tanke på Özz långa avhandlingar i Expressen om hur ballt det är att betala skatt bör han ju heller inte ha något emot att verket tar merparten av uthyrningsverksamhetens intäkter.
..Så här bör vi ha en s.k win win, både Özz och SKV är nöjda.

Ja, jag tänker så lite själv. Förutom Özz så kan vi lägga till Debbie och Rickard i listan.

Och de kan ju alla lägga upp de motsägande bevisen här om de tycker att vi har fel. Fritt fram. Enkelt att skanna in de aktuella verifikationerna och årsredovisningarna. Men det är väl egentligen SKV:s jobb, antar jag.

Jag tycker detta är öppet mål för SKV. Betydligt enklare att handlägga än att nån smart svensk gosse som fått nån miljard att glida iväg till Cayman Islands, pengar han tjänat på rent och legitimt entreprenörskap.
Citera
2019-01-05, 08:47
Medlem
Kom ihåg en moms aspekt.

Om uthyrning inte skall ses som "uthyrning av privatbostad" utan uthyrning såsom hotellverksamhet, vandrarhem eller liknande så skall moms deklareras och inbetalas.

När jag kollade upp skattekontona i fråga för bolagen och för D, Ö och R så fanns ingen moms deklarerad och inbetald.
Citera
2019-01-05, 22:32
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Kom ihåg en moms aspekt.

Om uthyrning inte skall ses som "uthyrning av privatbostad" utan uthyrning såsom hotellverksamhet, vandrarhem eller liknande så skall moms deklareras och inbetalas.

När jag kollade upp skattekontona i fråga för bolagen och för D, Ö och R så fanns ingen moms deklarerad och inbetald.

Jag såg i nåt av dina tidigare inlägg att du hade kollat. Bra gjort. Men kollade du företagskontona? Där måste ju i rimlighetens namn momsen vara bokförd.

Det var Gotlands Allehanda som påstod att HyrFrid AB köpte skolan och Gazeliigården. Men enligt Ennes grävning var det Nujen Media AB som köpte Gazeliigården, och Özz och syster Debbie som privat köpte skolan. Där Sockenmagasinet ingår.

Och båda dessa, skolan och sockenmagasinet, kan de självklart nyttja. Med beaktande av de regler som gäller för uthyrning av privat bostad. Och där deras intäkter framgår av deras självdeklarationer.

För Gazeliigården gäller dock helt andra regler. För det första är det en s.k. kulturbyggnad. Och den ägs också av en juridisk person, dvs. Nujen Media AB. Samtliga förbättringsarbeten på denna fastighet ska redovisas i bokföringen för aktiebolaget. Men det kan ju revisorn Linus Mikael Nilsson (f. 1983) redogöra för.

Ser ut som om att han jobbar på Handenrevisorerna AB.

Villa Zetterling svävar fortfarande i mörker. Dvs, den fastighet som omfattar i det närmaste 92000 kvm och där ett tidigare militärförråd mitt på fastigheten renoverats till ett stort boende för minst 16 personer. Med egna rum och egna toaletter/badrum.

Där saknas uppgifter om köpare. Kostnad, villkor??? Kanske för att den köptes loss av "försvaret", dvs. Fortifikationsverket. Och dessa handlingar kommer vi antagligen inte åt.
Citera
2019-01-05, 23:55
Medlem
Fastigheten med "Villa Zetterling" köptes av özz och debbie, 50% var, som privatpersoner av Fortverket 2011, pris ca 1 milj. (På fastigheten, som kallas Labbacken, fanns tidigare flera byggnader där militären hanterade ammunition och projektiler. De byggnaderna revs av försvaret för flera decennier sedan. Misstänker att det kan finnas markföroreningar där).

(Lite ot: Försvaret dominerade Tingstäde under hela 1900-talet och ägde stora markområden med flera byggnadskomplex. Efter 2010 såldes det mesta. Nu finns Försvarsmuseet kvar, samt ett mindre område som ännu är militärt aktivt).

Det är för mig oklart varför Hyrfrid anges som köpare i tidningsartikeln, enligt artikeln deltog företaget i budgivningen, men sen ändrades det vid kontraktskrivning (som framgår i protokoll). Artikeln skrevs i mitten av mars och beslut i kommunen att godkänna köpet togs i slutet av mars.
Citera
2019-01-06, 15:41
Medlem
Conny63s avatar
Vad är det för straffskala att betala ut stora summor svart till en som inte fick vara i landet o dessutom var terrorist ? Skatteverket har nog mycket att stå i här.
Citera
2019-01-06, 16:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
Vad är det för straffskala att betala ut stora summor svart till en som inte fick vara i landet o dessutom var terrorist ? Skatteverket har nog mycket att stå i här.
2 års fängelse är max för brott av normalgraden, 6 år om det anses grovt.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2014307-om-straff-for-penningtvattsbrott_sfs-2014-307
Citera
2019-01-06, 18:35
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Det är för mig oklart varför Hyrfrid anges som köpare i tidningsartikeln, enligt artikeln deltog företaget i budgivningen, men sen ändrades det vid kontraktskrivning (som framgår i protokoll). Artikeln skrevs i mitten av mars och beslut i kommunen att godkänna köpet togs i slutet av mars.

Ytterst märkligt. Om nu GA uppfattat det riktigt. Lagen om offentlig upphandling är enormt strikt. Om en anbudsgivare lagt ett bud så ligger det. Och det ska enligt bestämmelserna finnas ett offentligt upphandlingsprotokoll där skälen för tilldelningen framgår.

Om det är så att ett bolag lagt ett anbud, och att det senare tilldelas ett annat bolag (annan juridisk enhet) och till privatpersoner så är det ett lagbrott som heter duga.

De representanter för Region Gotland som beslutade detta borde rimligtvis få maxstraff för ekobrott. Eller om det möjligtvis heter nåt annat. Som har med ämbetsutövningen att göra. Jag vet att det finns ett annat juridiskt begrepp, men kommer inte på det nu. Hjälp mig, medianox och/eller son.....

Enligt vad jag tror är det 6 års fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in