Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-17, 17:21
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om du ursäktar tonfallet så är det ju för själva jävulen ingen som har påstått det heller. Vad är det du inte fattar? Varför tjatar du om detta hela tiden.

Det saknar betydelse i lagens mening. Du framstår allt mer som en medveten trådförstörare.
Nej, jag fattar inte problemet. Ingen tror alltså att Nujens har med terrorbrottet direkt att göra. Men enligt lagen (som vissa vill tolka den) så spelar det ingen roll - de är medskyldiga till just terrorbrottet oavsett. Detta är tydligen en sanning skriven i sten. Jag har inga problem med den tolkningen - tvärtom - ju tyngre fall för hycklaren Özz desto bättre i mitt tycke. Men att ifrågasätta att detta är en härva med gigantiska proportioner alltså enligt dig att vara "trådförstörare".

Samtidigt har ingen en blekaste aning om vad Säpo/polisen/SKV håller på med!
Citera
2018-07-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Nej, jag fattar inte problemet. Ingen tror alltså att Nujens har med terrorbrottet direkt att göra. Men enligt lagen (som vissa vill tolka den) så spelar det ingen roll - de är medskyldiga till just terrorbrottet oavsett. Detta är tydligen en sanning skriven i sten. Jag har inga problem med den tolkningen - tvärtom - ju tyngre fall för hycklaren Özz desto bättre i mitt tycke. Men att ifrågasätta att detta är en härva med gigantiska proportioner alltså enligt dig att vara "trådförstörare".

Nej, vallero, de är därmed inte "medskyldiga" till något terrorbrott. De borde i en brottsutredning av ett mycket grovt terrorbrott som till och med har erkänts av förövaren i fråga däremot ha blivit kallade till förhör av polisen om sitt ekonomiska samröre med terroristen. Är det så svårt att förstå? Att detta är en "härva med gigantiska proportioner" har väl inte heller någon påstått. Skulle det emellertid visa sig (redan före valet) att partikamrater i regeringen via SÄPO sett till att Nujens skall slippa besvärande frågor från polisen tror jag själv att ett eller annat statsråd tvingas avgå i förtid.
Senast redigerad av medianox 2018-07-17 kl. 17:44.
Citera
2018-07-17, 17:37
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Det är som sagt nog ingen här i tråden som "tror" att Nujens "medvetet" finansierat en terrorist. Men vad du, jag, den ena eller den andra "tror" spelar i sammanhanget ingen roll alls. Nujens borde ha förhörts av polisen. Punkt. Vad orsaken är till att de inte föhörts om sitt samröre med Akilov och hans landsmän kommer med största sannolikhet så småningom fram. Mitt bet är att familjen skyddats av politiker som haft insyn i brottsutredningen via SÄPO:s politiska råd. Detta är absolut ingen konspirationsteori. Jag har svårt att hitta någon annan förklaring.
Men vi har ju ingen aning om de har förhörts eller inte! Därför känns det lite meningslöst att träta om det. Du har helt rätt i att det vore en skandal om terrorutredningen inte ens tittat på det.
Citera
2018-07-17, 17:41
Medlem
Citat:
Svarar både dig och Vresrosen då ni i huvudsak skriver samma sak. Helt oavsett om hur lagen om terrorfinansiering/penningtvätt möjligen kan eller bör tolkas så väljer jag att tro på ett scenario där Nujens inte medvetet agerat terrorfinansiärer. Jag trivialiserar däremot inte på något vis vad de sannolikt har gjort! Om du väljer att tro på något slags tuppfäktande mellan polisen och SÄPO med tung politisk inblandning så har du din fulla rätt att göra så.

Jag har noll insyn i hur ekobrottslighet brukar utredas, men att Nujens Gotlandsprojekt inte skulle granskas alls håller jag som mycket osannolikt.

Till syvende och sist vi vet ju ingenting om vad som eventuellt redan pågår eller planeras.

Just det. Och därför ska man inte ha lösker folk som planlöst stryker omkring i landet, och där de värsta typerna göms på byggen när de vistas illegalt i landet. Det är andemeningen i lagen om penningtvätt, även om jurister och andra som använder fikonspråk inte lyckats få fram det i klarspråk. Det blir ju svårt för debila advokater som Debbie, och dig att fatta detta med risken för terrorism och brottslighet, när löner betalas ut med svarta pengar.

Hade klanen Nujen bara lite otur enligt dig, att de åkte dit?
Citera
2018-07-17, 17:44
Medlem
valleros avatar
Citat:
Det är som sagt nog ingen här i tråden som "tror" att Nujens "medvetet" finansierat en terrorist. Men vad du, jag, den ena eller den andra "tror" spelar i sammanhanget ingen roll alls. Nujens borde ha förhörts av polisen. Punkt. Vad orsaken är till att de inte föhörts om sitt samröre med Akilov och hans landsmän kommer med största sannolikhet så småningom fram. Mitt bet är att familjen skyddats av politiker som haft insyn i brottsutredningen via SÄPO:s politiska råd. Törs du slå vad?
Du får gärna utveckla det där. Jag har redan utvecklat varför jag tror på en möjlig politisk inblandning (att inte påverka valet). Finns det något annat enligt dig?
Citera
2018-07-17, 17:47
Medlem
Citat:
Men vi har ju ingen aning om de har förhörts eller inte! Därför känns det lite meningslöst att träta om det. Du har helt rätt i att det vore en skandal om terrorutredningen inte ens tittat på det.

Vi har visst "en aning" om huruvida de har förhörts eller inte av polisen. Skulle de ha förhörts rörande sitt samröre med Akilov, skulle detta givetvis ha redovisats i förundersökningsprotokollet även om polisen valt att sekretessbelägga själva förhöret.
Citera
2018-07-17, 17:53
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Just det. Och därför ska man inte ha lösker folk som planlöst stryker omkring i landet, och där de värsta typerna göms på byggen när de vistas illegalt i landet. Det är andemeningen i lagen om penningtvätt, även om jurister och andra som använder fikonspråk inte lyckats få fram det i klarspråk. Det blir ju svårt för debila advokater som Debbie, och dig att fatta detta med risken för terrorism och brottslighet, när löner betalas ut med svarta pengar.

Hade klanen Nujen bara lite otur enligt dig, att de åkte dit?

Självfallet så hade Nujens "otur". Deras brott hade med stor sannolikhet inte uppdagats om inte Akilov visade sig vara en terrorist. Men att med det påståendet koppla till att jag tycker svartjobb är "OK" eller förringar det är för mig helt obegripligt. Det saknar helt logik.
Citera
2018-07-17, 18:06
Medlem
Citat:

Ingen utomstående vet om Nujens varit direkt inblandade i terrordådet, det är sådant som en grundlig utredning skulle ge svar på. Det förefaller klarlagt att Mamoste och svågern är de som under en 43-dagars period överfört drygt 85000 kr till Akilov som i sin tur hävdar att det var ersättning för något slags städjobb på gotlandshusen. Tydligen har inte fastighetsägarna blivit presenterade för dessa betalningar, det naturliga vore ju att kostnaden tas av ägarna.
Betalningarna kan alltså handla om något helt annat.
Citera
2018-07-17, 18:06
Medlem
valleros avatar
Citat:
Vi har visst "en aning" om huruvida de har förhörts eller inte av polisen. Skulle de ha förhörts rörande sitt samröre med Akilov, skulle detta givetvis ha redovisats i förundersökningsprotokollet även om polisen valt att sekretessbelägga själva förhöret.
Jo, där har du en poäng. Men brott som av en slump uppdagas via en annan pågående brottsutredning brukar väl vanligtvis överlämnas till annan instans (om brottet anses vara orelaterat)?
Citera
2018-07-17, 18:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Özz & svågerns säger själv att dom inte har blivit förhörda.

Citat:

Nujens kan vara skyldiga till att ha brutit mot lagen om penningtvätt & terrorfinansiering. Även om dom inte medvetet har stött terrorism. Du har nog fått 25 olika svar med den ordalydelsen. Ändå fortsätter du med ditt dillande.

Fan vad jag saknar ignorera-funktionen.
Citera
2018-07-17, 19:00
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Özz & svågerns säger själv att dom inte har blivit förhörda.

Nujens kan vara skyldiga till att ha brutit mot lagen om penningtvätt & terrorfinansiering. Även om dom inte medvetet har stött terrorism. Du har nog fått 25 olika svar med den ordalydelsen. Ändå fortsätter du med ditt dillande.

Fan vad jag saknar ignorera-funktionen.
Varför läser du inte tråden? Du behöver inte hålla med, men jag för dock ett resonemang.
Det gör inte du.
Citera
2018-07-17, 19:06
Medlem
Citat:
Du får gärna utveckla det där. Jag har redan utvecklat varför jag tror på en möjlig politisk inblandning (att inte påverka valet). Finns det något annat enligt dig?

Nej, vallero, du har inte alls utvecklat varför du tror på en möjlig politisk inblandning. Din tro att politiker hursomhelst kan påverka rättsvårdande myndigheter är ganska naiv, för att inte säga rent konspiratorisk. Du måste tala om för oss hur du tror att dina politiker i så fall har betett sig. Har de privat ringt till myndighetscheferna och talat om för dem att de skall låta familjen Nujen vara ifred - för annars...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in