Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-12-13, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man undrar vad Veidekkes svenska VD , Jimmy Bengtsson, tycker om detta. Eller för den delen de norska styrelsemedlemmarna Arne Giske & Terje Larsen.

Vad gillar bolagets ägare att Lennart Weiss bedriver detta stöd till svarta affärer & kriminella?
Är det rent av sanktionerat uppifrån i bolaget för att kunna få gentjänster av sossarna i ett senare skede?

Eller handlar Lennart Weiss på egen hand? I så fall undrar man varför Veidekke vill riskera att associeras med den här typen av brottslighet. Det finns mycket goodwill att förlora på att bli förknippade med svartarbete & terrordåd, även om det bara är indirekt.

Någon borde fråga ledningen om det är Veidekkes officiella linje som Lennart Weiss företräder.
Står Veidekkes VD, styrelse & ägare bakom Lennart Weiss & hans aktiviteter i Nujen-affären?

Jag tror att samma sak skall gälla för Veidekke som för Region Gotland - d v s låta politiker, tjänstemän och styrelsemedlemmar vara helt ifred och alldeles på egen hand först försöka tvätta sin byk ihop med Nujens. Förr eller senare måste de, som Lennart Weiss avslutar sitt Facebook-inlägg i anslutning till SvD-artikeln om Özz Nujen , svara på de seriösa kritikernas anklagelser och frågor:

"Dessa bemöter man som alltid annars med artig och faktamässig argumentation och därmed rinner saken relativt snabbt ut i sanden igen."

Samtliga personer du nämner har ju fått alla skrivelser i ärendet och har säkert redan suttit i ett litet krismöte med sin kommersiella direktör. Han är nog för övrigt bara genom det redan skedda nu avpolletterad som framtida bostadsminister och då är han väl inte så mycket att ha för Veidekke, som för andra gången satsat på fel häst.
Senast redigerad av medianox 2018-12-13 kl. 10:15.
Citera
2018-12-13, 10:56
Medlem
.
Kanske jobbade Akilov tidigare med annat än att vara ”grovis” i Tingstäde på Gotland.

En eller två dagar efter terrordådet på Drottningatan såg jag en kort video-snutt, som verkade vara en reklamfilm, eller snarare en del av en reklamfilm ( ca 10-15 sek ).

Det var filmat inifrån en flyttbil, en stor buss / lastbil. En röst talade om hur fint och lätt det går att jobba med en flytt:
— Titta på killen här hur lätt han hanterar avlastning! ( Reklam-mer prat )

Akilov drog pirran ned för landgången och till vänster till en trottoar i stadsmiljö. Efter några sekunder kom han tillbaka och med tom pirra och in i bilen igen. Det var någonstans i Stockholms innerstad, det var den känsla jag fick och det var bilar parkerade bakom lastplatsen.

Varför jag såg den måste ha att göra med att det var någon artikel eller blog som hade med just Akilov att göra.
Mitt minne är att jag läste det jag kom åt, vad gällde den lastbil som stals från en plats nära Odenplan och att det var en till lastbil bara ett kvarter i närheten av Odenplan som kanske hade koppling på något sätt … Tyckte det var ett märkligt sammanträffande.

Jag vet att jag jämförde sparad bild på Akilov och denna filmsnutt flera gånger — inget snack om saken. Det var samma person.

Långt senare har jag förstått att denna video-snutt inte finns i tråden eller i media. Video-snutten kan ju vara från en period, långt tidigare än Drottninggatan. Slutsatsen är att de försökt / men inte lyckats starta en flyttfirma.

Har sedan sökt flera gånger men inte hittat. Vet att det var Akilov och dagarna direkt efter dådet. Kanske någon mer som sett detta.
.
Citera
2018-12-13, 11:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
[/b]
Jag tror att samma sak skall gälla för Veidekke som för Region Gotland - d v s låta politiker, tjänstemän och styrelsemedlemmar vara helt ifred och alldeles på egen hand först försöka tvätta sin byk ihop med Nujens. Förr eller senare måste de, som Lennart Weiss avslutar sitt Facebook-inlägg i anslutning till SvD-artikeln om Özz Nujen , svara på de seriösa kritikernas anklagelser och frågor:

"Dessa bemöter man som alltid annars med artig och faktamässig argumentation och därmed rinner saken relativt snabbt ut i sanden igen."

Samtliga personer du nämner har ju fått alla skrivelser i ärendet och har säkert redan suttit i ett litet krismöte med sin kommersiella direktör. Han är nog för övrigt bara genom det redan skedda nu avpolletterad som framtida bostadsminister och då är han väl inte så mycket att ha för Veidekke, som för andra gången satsat på fel häst.
Aha, du har redan skickat skrivelserna till dessa? Mycket bra i så fall. Då får dom sitta & svettas lite på egen hand ett tag.
Citera
2018-12-13, 11:44
Medlem
Citat:
Aha, du har redan skickat skrivelserna till dessa? Mycket bra i så fall. Då får dom sitta & svettas lite på egen hand ett tag.

Brevet till Veidekke återfinns i inlägg nr 8371
Citera
2018-12-13, 14:01
Medlem
Citat:
Detta är viktigt. Ingen som helst kontakt med tjänstemän eller politiker utanför de ordinarie kanalerna. En enda händelse eller ordvändning som en indirekt kan tolkas som rättshaverism eller hotfullhet, så kommer rapporteringen enbart att handla om detta & sakfrågan kommer att grävas ner ännu djupare.

Så, som sagt, till alla i tråden: Ring inte & jiddra med några politiker eller tjänstemän.

Ha ha ha. Hur dum får man vara? Du är en klok flashbackdebattör... men.

Så du tror folk som får anonyma brev underskrivna av den anonymes son på en advokatbyrå inte reagerar med: Vad är det här för sorts dåre?

Jag har aldrig i livet fått anonyma brev och det kanske du inte heller fått men jag tror inte sådant brevskrivande är särskilt förtroendeingivande.

Kommer snart få svar.

Det är väl både sorgligt och lite beklämmande men jag tror faktiskt en del individer kan gå ganska långt och använda mycken energi för att stå i centrum och vara kung på en flashbacktråd. Nu skall jag ta mig en kopp pulverkaffe i köket...
Citera
2018-12-13, 14:49
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Nja, nog för att Özz Nujen kanske är korkad - men korkad får ingen teaterdirektör vara. Dessutom har han ju sin företagsekonomiskt utbildade syster (och svåger) att rådfråga. Tingstäde är en liten by vid en vägkorsning intill ett träsk, som under ett par sommarmånader fungerar som kombinerad vattentäkt och badplats för barnfamiljer (!). Ingen särskilt bra plats för att investera i en teater med andra ord - det vore som att slänga pengarna i träsket.

Nej, den gamla skolfastigheten inköptes nog av precis samma skäl som Özz Nujen och hans syster tre år tidigare inköpte det gamla projektilmagasinet - d v s för att anlägga ett flyktingboende. Ansvarig för uppdelningen och försäljningen av skolfastigheten i kommunen var just tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell (som nu personligen har fått motta anmälan om köparnas olovliga byggande och olovliga verksamhet i byn).

Ett upplägg med ett delat privat ägande av två fastigheter och företagsägande av en tredje fastighet som ingår i en och samma rörelse ger för övrigt obegränsade möjligheter till avancerad (laglig eller olaglig) skatteplanering, förlustavdrag, kvittning mm. Det skulle säkert vara mycket givande för Ekobrottsmyndigheten bara att undersöka hur fem-sex års byggnadsverksamhet på fastigheterna har deklarerats och bokförts privat respektive i företaget. Att detta inte redan har utretts mot bakgrund av de uppgifter som varit kända av polisen i mer än ett och ett halvt år är helt enkelt oförsvarligt. Någon eller några "överhetspersoner" med inflytande över myndigheten har försökt lägga locket på - men det kommer inte att lyckas.

Visst är det så (det fetade). Nu är ju Nujen-klanen inblandade i styrelser i närmast ett konglomerat av olika AB. Min granskning är inte alls klar, men jag uppskattar det till minst 10 st. Med säte både på Gotland och i Nacka. Debbie är den mest frekvent förekommande i dessa styrelser. Kännetecknande för bolagsordningarna är de oftast är väldigt vidlyftiga. Och det är ju tillåtet och tyder oftast på att man vill ha "fria händer" och vill ta tillfällen i akt när de dyker upp och på så sätt diversifiera verksamheten. Nujen Media AB har exempelvis inskrivet att bolaget även ska ägna sig åt att "äga och förvalta fastigheter", förutom det "artistiska". Märk väl dock att privat boende i egen företagsägd fastighet beläggs med skattepliktigt förmånsvärde.

Dock står Othem Omsorg AB utan någon styrelsemedlem med efternamnet Nujen. Däremot finns där en viss herr Damm.

En konspiratorisk tanke kan vara att f.d. "Projektilmagasinet", Furbjärs 1:26, som ju ägs privat av Debbie och Özz, efter kolsvart renovering för flera miljoner, sedermera skulle säljas till Othem Omsorg AB. En form av penningtvätt, enligt min enkla mening.

Men sen kom det käppar i hjulen. Vi kan ju historien. Och hade Özz inte varit så klantig utan istället på ett smart sätt pudlat på ett tidigt stadium så hade familjen i lugn och ro kunnat fortsätta med sina aktiviteter i Tingstäde och annorstädes.

Men nu blir det inte så.
Citera
2018-12-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ha ha ha. Hur dum får man vara? Du är en klok flashbackdebattör... men.

Så du tror folk som får anonyma brev underskrivna av den anonymes son på en advokatbyrå inte reagerar med: Vad är det här för sorts dåre?

Jag har aldrig i livet fått anonyma brev och det kanske du inte heller fått men jag tror inte sådant brevskrivande är särskilt förtroendeingivande.

Kommer snart få svar.

Det är väl både sorgligt och lite beklämmande men jag tror faktiskt en del individer kan gå ganska långt och använda mycken energi för att stå i centrum och vara kung på en flashbacktråd. Nu skall jag ta mig en kopp pulverkaffe i köket...

Du frågar hur dum man får vara, Hannes. Ja, tydligen hur dum som helst - åtminstone om man får för sig att en advokat som anonymt lämnar in en anmälan till kommunen om olovligt byggande och olovlig verksamhet undertecknar anmälan med sitt namn.

Uppmanade jag dig inte att ta kontakt med Babben (Larsson är hennes efternamn har min fru upplyst mig om)? Då hade hon kunnat förklara för dig hur allt hänger ihop - d v s det här med att gotlänningarna har en så oproportionellt hög andel till förståndet begränsade individer. I morse såg jag på Helagotland.se att en ny forskningsrapport har publicerats i ämnet:"Gotländska män är feta, slöa och alkoholiserade". Kanske även detta på något sätt kan ha med inavel att göra.

Har du trots allt tagit kontakt med någon nämndordförande i kommunen, så är det bara att beklaga. Det gör bara vår uppgift svårare (risk för guilt by association). Jag hoppas du sätter pulverkaffet i halsen när du snart får svar på dina dumma frågor.
Citera
2018-12-13, 16:21
Medlem
Citat:
Du frågar hur dum man får vara, Hannes. Ja, tydligen hur dum som helst - åtminstone om man får för sig att en advokat som anonymt lämnar in en anmälan till kommunen om olovligt byggande och olovlig verksamhet undertecknar anmälan med sitt namn.

Uppmanade jag dig inte att ta kontakt med Babben (Larsson är hennes efternamn har min fru upplyst mig om)? Då hade hon kunnat förklara för dig hur allt hänger ihop - d v s det här med att gotlänningarna har en så oproportionellt hög andel till förståndet begränsade individer. I morse såg jag på Helagotland.se att en ny forskningsrapport har publicerats i ämnet:"Gotländska män är feta, slöa och alkoholiserade". Kanske även detta på något sätt kan ha med inavel att göra.

Har du trots allt tagit kontakt med någon nämndordförande i kommunen, så är det bara att beklaga. Det gör bara vår uppgift svårare (risk för guilt by association). Jag hoppas du sätter pulverkaffet i halsen när du snart får svar på dina dumma frågor.

Det var inte vilken advokat/jurist som helst som skulle sända det där brevet utan han presenterade sig som "den anonyme 84-åringens son" och skulle sedan skriva under med sitt namn. He he... hur anonym är man då? :-)

Du har ju haft flera olika förklaringar på varför du agerar anonymt. Först var det väl att du lite så att säga var juridikens "grand old man" i Sverige och du riskerade den positionen om du uttalade dig i politiska frågor. Senast du förklarade din anonymitet var det för att den kurdiska maffian skulle bränna ned ditt sommarhus du nu har uthyrt om de fick reda på att du är dem på spåren.

Ja ja vi får väl se om den "kurdiska maffian" lyckas spåra dig när ni din son skrivit under med sitt namn. :-) Om du nu gjort som du sagt...
Citera
2018-12-13, 16:48
Medlem
Citat:
Det var inte vilken advokat/jurist som helst som skulle sända det där brevet utan han presenterade sig som "den anonyme 84-åringens son" och skulle sedan skriva under med sitt namn. He he... hur anonym är man då? :-)

Du har ju haft flera olika förklaringar på varför du agerar anonymt. Först var det väl att du lite så att säga var juridikens "grand old man" i Sverige och du riskerade den positionen om du uttalade dig i politiska frågor. Senast du förklarade din anonymitet var det för att den kurdiska maffian skulle bränna ned ditt sommarhus du nu har uthyrt om de fick reda på att du är dem på spåren.

Ja ja vi får väl se om den "kurdiska maffian" lyckas spåra dig när ni din son skrivit under med sitt namn. :-) Om du nu gjort som du sagt...

Sök någon form av vård, Hannes.
Citera
2018-12-13, 16:48
Medlem
Citat:

I aktuellt ärende tycks även svensk polis, försvarsmakten m.fl. vilja verka för mörkläggning. Sålunda förekommer aktörer med betydande våldskapital till sitt förfogande varför det är klokt att ligga lite lågt med den egna identiteten.
Citera
2018-12-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Visst är det så (det fetade). Nu är ju Nujen-klanen inblandade i styrelser i närmast ett konglomerat av olika AB. Min granskning är inte alls klar, men jag uppskattar det till minst 10 st. Med säte både på Gotland och i Nacka. Debbie är den mest frekvent förekommande i dessa styrelser. Kännetecknande för bolagsordningarna är de oftast är väldigt vidlyftiga. Och det är ju tillåtet och tyder oftast på att man vill ha "fria händer" och vill ta tillfällen i akt när de dyker upp och på så sätt diversifiera verksamheten. Nujen Media AB har exempelvis inskrivet att bolaget även ska ägna sig åt att "äga och förvalta fastigheter", förutom det "artistiska". Märk väl dock att privat boende i egen företagsägd fastighet beläggs med skattepliktigt förmånsvärde.

Dock står Othem Omsorg AB utan någon styrelsemedlem med efternamnet Nujen. Däremot finns där en viss herr Damm.
Kolla "verkliga huvudmän" för Othem Omsorg AB:
Citat:
Verkliga huvudmän för Othem Omsorg AB.

Damm, Rickard Claes David (41 år, Nacka)
Personen kontrollerar mer än 25 % men inte mer än 50 %
Totagajy, Ismatt Jina (55 år, Saltsjöbaden)
Personen kontrollerar mer än 25 % men inte mer än 50 %
https://web.archive.org/web/20181213200107/https://www.merinfo.se/foretag/Othem-Omsorg-AB-5590297965/2kgbhil-1hd77/verklig-huvudman

Googlar man på Totagajy Jina hittar man följande:
Citat:
Verksamhetschef:

Jina Totagajy

Telefon:

0707- 300 316

0704- 562155

E-post:

kontakt@amez.se

Kontorsadress:

Långrevsgatan 36, 13343 Saltsjöbaden

Organisationsnummer:

559003- 1059

Verksamhetstyp:

Jour- och familjehem

Målgrupp:

Ensamkommande flyktingbarn 10-18 år, oavsett kön.
https://web.archive.org/web/20161024053248/http://amez.se/contact.html

Citat:
AMEZ SOCIALATJÄNSTER AB
ALIQUAM ADIPISCING AUCTOR FELIS

OM OSS
Vi arbetar med konsulentstödda jour- och familjehemsplaceringar.

Vi erbjuder trygga och säkra jour- och familjehem till ensamkommande barn och ungdomar med eller utan psykosociala problem.

Jour och familjehemmen är utvalda för att kunna ta emot ensamkommande barn och ungdomar. Familjerna utreds enligt Kälvestensmetoden och de har tillgång till tät och kvalificerad arbetsledning dygnet runt.

Våra jour- och familjehemskonsulenter är socionomer med mångårig erfarenhet av arbete inom socialtjänstens olika enheter så som barnavårdsutredningar, jour- och familjehemsplaceringar, öppenvård samt förebyggande arbete. Vår personal har olika kulturella- och språkliga kompetenser. Våra jour- och familjehemskonsulenter är tillgängliga både för socialtjänsten och familjehemmen dygnet runt. Jour- och familjehemen erbjuds råd och stöd samt utbildning och handledning utifrån aktuella behov.

Vid en jourhemsplacering ingår dokumentation av barnets utveckling och behov.

Utifrån uppdraget upprättas även en genomförandeplan enligt BBIC-strukturen.
https://web.archive.org/web/20161023074830/http://amez.se/about.html
Citera
2018-12-13, 21:24
Medlem
vemvisstes avatar
Othem Omsorg AB
https://www.allabolag.se/5590297965/befattningar
Har den vart uppe i tråden ?

Befattningshavare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera