Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-12-01, 18:23
Medlem
När det gäller Skatteverket så vet jag att de har fått tips om omfattande skattefusk.

Huruvida SKV påbörjat någon utredning med anledning av tipset vet nye jag. Om SKV gjort det, eller i te gjort det, så är det inte allmän handling.

SKV får alltså inte svara på frågan om någon utredning pågår eller inte pågår mot en person eller ett företag.

Fattas däremot ett omprövningsbeslut för en person eller ett företag så är det beslutet offentlig handling.

Man kan exempelvis begära ut alla omprövningsbeslut fattade under säg 2017 och 2018 mot den och den personen eller företag. Får man då svaret att det inte finns några så vet man det.
Citera
2018-12-01, 18:24
Medlem
Att det finns de som är upprörda över Nujens och SvD:s försök att skademinimimera, framgår av twittertråden:

Citat:
Svenska Dagbladet
@SvD
Özz Nûjen: Janne Josefsson jiddrade med fel kille.
Läs SvD:s intervju med komikern som anklagades för att vara finansiär bakom terrordådet på Drottninggatan i Stockholm.
https://twitter.com/SvD/status/1068777808380469250
Citera
2018-12-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Ja, är det så att samfundets nämnd var "rörande enig" så har Ramberg svarat på annan information till media som frågat om just den detaljen.

Det är bra att du förstår vad jag skriver. Det underlättar om vi är förberedda när Skatteverket är färdiga med sin byråkratiska rutin i det här enskilda fallet. Säkert är att det inte är första fallet där Skatteverkets tjänstemän på avdelningen för företagsrevision och de följer "normala rutiner" för dokumentation och kommunicering av fallen. Nüjens är "normala" jämfört med andra företagare och inkomsttagare och specialbehandlas inte för att Özz är "kändis". Jag tror inte att SvD behövt köpa intervjun utan Özz har säkert ställt upp gratis. Bara för att om möjligt minimera skadan han och hans medföretagare ser det som när bokföringen reviderats och upptaxeringen gjorts och beloppen fastställts.

Någon anmälan om skattebrott har såvitt känt är inte lämnats in, men det blir en offentlig handling direkt den lämnats i utlådan från Skatteverket.

Nu har du missförstått mig. Det är givetvis Özz Nujen som "köpt intervjun" - inte SvD. Min erfarenhet av Skatteverket är just att de väldigt ofta "specialbehandlar" kändisar. Det är inte så länge sedan som en skattechef fick avgå just för sin kändisbehandling. Men nu tar vi krafttag för att återerövra rättvisan åt dem som behöver den. Jag är rätt säker på att det här kommer att sluta mycket illa till slut för både advokaten och komikern, för att inte nämnda projektledaren själv.Kommunens tjänstemän måste efter måndagens anlända skrivelser omedelbart kontakta just Skatteverket och Polismyndigheten.
Senast redigerad av medianox 2018-12-01 kl. 18:36.
Citera
2018-12-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Att det finns de som är upprörda över Nujens och SvD:s försök att skademinimimera, framgår av twittertråden:

https://twitter.com/SvD/status/1068777808380469250

Vilket Fria Tider uppmärksammar:

http://www.friatider.se/kritikstorm-mot-svd-efter-hyllningsartikel-om-zz-n-jen

Citat:
Journalisterna på Svenska Dagbladet kallas även för "idioter" och det ifrågasätts vidare om tidningens officiella inställning är att "förminska och dölja svartarbete och skattefusk?".

Folk har skrivit så upprörda inlägg att SvD nu tänker "anmäla" dem.

"Alla hot och hat som framförs här kommer att anmälas i enligt med SvD:s regler för kommentering", skriver tidningen.
Citera
2018-12-01, 19:31
Medlem
Vill bara avsluta dagen med att konstatera att vi fått oväntad draghjälp från Özz Nujen själv i allas vår strävan att få berörda myndigheter att agera i enlighet med vår rättsordning. Özz Nujen har uppenbarligen inte förstått den vrede han själv ger upphov till när han försöker rentvå sig själv och släktingarna från handlingar som det faktiskt inte går att rentvå sig ifrån - hur många kontakter han än har i media. Jag hade täkt avvakta litet med att kontakta media men när nu Özz Nujen så fint har krattat i manegen är jag och min son överens om att läget är det rätta för att höja stressnivån ytterligare. I veckan som kommer skickar han därför sin anmälan tillsammans med mina två skrivelser i ärendet till våra större dagstidningar, radio- och TV-redaktioner - givetvis även till lokaltidningarna på Gotland. Godnatt.
Citera
2018-12-01, 19:47
Medlem
Underbart att Özz själv och SVD ger oss draghjälp så till denna milda grad.
Citera
2018-12-01, 22:47
Medlem
zurfarns avatar
Pssst......Furbjärs 1:25 ligger fortfarande kvar på Airbnb. Kanske inte så länge till......
Citera
2018-12-02, 00:58
Medlem
zurfarns avatar
Fredric Karén och Lisa Irenius (SvD):

Denna Twitterstorm hade ni inte förväntat er, eller hur? Med förlov sagt, är ni totalt bakom flötet? Och sen hota med anmälningar.....hur dumt kan man sköta ett medieföretag idag?

Tror ni på allvar att alla dessa som misstycker mot publiceringen av Lars Berges helt osannolika och sanslösa hyllning av Özz, utan en enda kritisk fråga, är rasister, nazister, främlingsfientliga etc.??

Då tror ni helt fel. Och det felet har ni, tillsammans med den avskyvärda aftonpressen, odlat i flera år. Ingen går på det längre. Ingen svensk eller invandrare som jobbar och betalar skatt accepterar den här skönmålningen av skattefuskare och svart betalning till utländska arbetare, helt utan ekonomiska skydd. Ingen.

Och det borde väl finnas någon i Schibstedkoncernen som kan ge er ett hyfsat avgångsvederlag?

Tycker väldigt synd om Tove, Per och Maria, som tvingas uppleva detta jävla lågvattenmärke.

När skiten träffar fläkten, om nån vecka eller så, vad säger ni då till era prenumeranter? Att ni hade totalt fel?

Tvivlar.
Citera
2018-12-02, 06:16
Medlem
Är det verkligen en intervju överhuvudtaget? Har inte Özz själv skrivit artikeln samt satt rubriken?
Citera
2018-12-02, 07:08
Medlem
Özz Nujens insats i Framgångspodden från 3:e oktober har inte fått så mycket uppmärksamhet. Där uppger Nujen att "det kan ha varit så" att svågern betalade svart, men utan intention.

Efter 65 minuter, utskriften av Nujens svada är inte helt exakt, men han säger tydligt att "det kan ha varit så" att svågern betalat svart:

Citat:
Men skulle det kunna vara så att din svåger har betalat Akilov svart ?

Jag, det finns inga som helst liksom, eh, intentioner, det kan ha varit så, men då får man ju kolla det här på Advokatsamfundet.se hur allting har skett, det kan ha varit så men då får man läsa om det där. Det finns liksom ingen intention du vet, det ingen som helst vilja eller intention att velat ha betalat svart, på något sätt.
Det framgår inte av Advokatsamfundet beslut ( som rör Debbie Nujen och inte Özz eller svågern ) hur betalningarna gått till i detalj, ändå hänvisar Özz Nujen till Advokatsamfundet som något slags bevis för hans och klanens oskuld. Han försöker hela tiden blanda bort korten, vilket han faktiskt är ganska bra på.

Sen svamlar han vidare om sitt senaste stora misstag, vilket var intervjun med Josefsson. Han borde ha svarat på frågorna och varit ödmjuk osv. Han ber Janne Josefsson om ursäkt och menar att JJ gjorde ett bra jobb. Nujen lämnar en helt annan version än vad han nu ger i SvD.

Under hela intervjun återkommer han till hur stolt och rakryggad han är när han går genom livet - vilket inte alls stämmer överrens med hans slingrande, undanglidande och ständiga beskyllningar på omgivningen.

https://podtail.com/sv/podcast/framgangspodden/213-ozz-nujen-original/
Citera
2018-12-02, 07:35
Medlem
Nästa vecka kommer SvD, Berge, regimen, berätta att terrorattentatet på Drottninggatan inte alls var något attentat,
en smitning bara.
Citera
2018-12-02, 10:15
Bannlyst
Har skickat ett mejl till SvD där jag skriver att jag inte kan förstå hur tidningen skriver att Özz är rentvådd. Tycker även att Özz har rätt i sin undran citat 'Och var är drevet från mainstreammedia. Att någon gjort stora penninginsättningar till Sveriges störste terrorist innan han utförde dådet, verkar inte angeläget att gräva i'. Håller med Özz i detta !

Vill inte hota med att sluta min prenumeration eftersom det inte finns så många morgontidningar. Jag hotade DN för några år sedan med att sluta prenumerera när man skickade reportrar till Rumänien utan att göra någon som helst arbete utan att bara intervjua romerna. Skickade då detta till Peter W och sedan blev jag ju tvungen säga upp prenumerationen eftersom jag inte fick något svar :-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in