2018-07-11, 09:45
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
OK, förlåt om jag har missförstått dig. Jag anser att det är Advokatsamfundets skyldighet att fullgöra sin tillsynsuppgift. Det har man enligt mig bevisligen inte gjort, när man har valt att formulera sig som man gör i sitt publicerade utlåtande. Självklart måste Debbie Nujens vid den muntliga förhandlingen av nämnden ha fått frågan varför hennes far har betalat Akilov 10 000 kronor! Det är ju dessutom den första av de fyra utbetalningarna som polisen låtit redovisa i förundersökningen rörande terroristbrottet. Så här märkligt "försvarar" nämnden Debbie Nujens märkliga steg-för-steg-medgivanden, enligt en i brottsutredningar välkänd försvarsadvokatyr:
"Vad hon har redovisat i sina yttranden till nämnden som svar på nämndens olika frågor är alltså information som hon vartefter inhämtat från sin make. Vid tidpunkten för renoveringen har hon inte haft kännedom om dessa förhållanden."

En sak som jag tycker är anmärkningsvärd är att Debbie kan skylla på sin make och sedan händer inget mera. Det är hennes fastighet och pengar har gått ut från ett konto hon förfogar över, hur kan man då friskriva sig ansvar? Det kan ju näppeligen vara kutym inom rättsväsendet med så slapp hållning till bevis/indicier, inte minst i mål som rör skattefusk?

Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Hela asylkarusellen utgör en gigantisk födkrok för advokater. Något asylaktivisten Anne Ramberg absolut inte vill skylta med (och förmodligen kommer ställas till svars för i en inte alltför avlägsen framtid).
Så Advokatsamfundets slapphet i ärendet är precis vad man kan förvänta sig så länge Anne Ramberg har makten att styra och ställa.
Nu är det upp till bevis för SKV/Ekopolisen. Om de inte gör något och tror att allt kommer att självdö så kommer de få anledning att ångra sig. Mark my words.

Har du ytterligare information/tankar om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det var väl Katerina Janousch som uppdagade det. Det var en del av förundersökningen. Detta med immunitet är dock intressant. Özz bisarra beteende under intervjun med JJ tyckte jag tydde på att han visste att han var just immun. Men sabbade ändå sin karriär för han inte förstår bättre. Han ansåg att intervjun skämde ut Janne Josefsson och hedrade honom själv. Klanmentalitet blandat med låg intelligens. Men någonting fick mig att tänka på att Özz hade ett ess på handen som han inte visade. Jag tror det finns en hel del gravade hundar i hela historien. Hoppas JJ biter sig fast och inte släpper.

Jag tyckte Özz framstod som han agerade i panik, aggressiv panik. Han lämnade under hela intervjun inte 15 sekunder öppet för JJ att kunna ställa en enda fråga. Jag uppfattade det som att om JJ fått ställa en fråga och Özz "tvingats" svara så visste Özz att JJ kommer ha fler frågor om ämnen som ännu inte avslöjats. Genom att konsekvent inte släppa in JJ kunde heller inte nästa ämne tas upp.

Citat:
Min erfarenhet av brottsförnekelse säger mig att familjen Nujens agerande i den här historien starkt talar för att man försöker dölja något mer än bara skattebrott. Ingen har hittills kunnat förklara varför Özz och Debbie Nujens far den 16 september 2015 från sitt eget bankkonto överförde 10 000 kronor till Akilov! Debbie Nujens egen förklaring, att det "troligtvis" berodde på att "hennes make inte varit på plats", skulle nog inte ens en luttrad brännvinsadvokat försöka sig på. I det längsta har hon också förhalat och försvårat Advokatsamfundets egen utredning av de övriga tre överföringarna till Akilov. I det första yttrandet säger hon bara att allt med renoveringen av Gotlandsfastigheterna har skötts av hennes man Rickard Damm. I det andra yttrandet där hon ombeds förklara överföringarna till Akilov säger hon bara, att hon har bankkontot gemensamt med sin man, som ensam stått för överföringarna. När hon sedan ombeds lämna ett kontoutdrag påstår hon att det inte går att få ut ett sådant från internetbanken "med anledning av att transaktionerna har ägt rum för flera år sedan". När Advokatsamfundet står på sig hänvisar hon istället till "den banksekretess som råder". Först i ett kompletterande yttrande den 11 juni, genom hennes försvarsadvokat, överlämnas till slut ett kontoutdrag från banken. Kontoutdraget avser tremånadersperioden 1 augusti -31 oktober 2015 men saknar uppgifter om både kontonummer och kontohavare till de aktuella transaktionerna. Oavsett vad som är förklaringen till familjen Nujens märkliga samröre med Rakhmat Akilov har polisen och SÄPO ett gemensamt ansvar för att utreda saken.

Jag har en avlägsen kollega som ertappades att trixa med bokföringen i sitt företag i början av 2000-talet. Skv gick igenom alla hans privata konton, hans frus konto och barnens konto flera år tillbaka i tiden. Precis alla insättningar var de tvungna att redogöra för. Barnen hade fått vars tusen kronor eller liknande i julklappspengar av mor eller farföräldrar och dessa var i sin tur tvungna inkomma med brev som styrkte dessa pengar.

Nu är Advokatsamfundet inte Skv, men hur Debbie kan komma undan så lättvindigt är egendomligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade)
Vill absolut inte i polemik mot dig, men det är väl ännu inte så illa att svenska myndigheter styr vad MSM skall skriva?
Här, i alla olika turer med vad Nujen-patrasket har hittat på och ertappats med, så finns det precis hur mycket som helst för MSM att skriva om. Men istället tiger man.

En av Sveriges mest hyllade och mest -so to speak- välintegrerade komiker, Özz Nujen, har visat sig ha en helt annan sida än den polerade, nämligen en mörk och upprepat skattefifflande sådan. Dessutom, med bevis, indirekt hopkopplad med Akilov, fast allt detta tycker redaktionerna man kan bortse ifrån.

Det kommer den 10 september att bli ett mycket turbulent uppvaknande för Sverige och för MSM.
Skall då Özz Nujen ställa sig på scen och gapa om att svenskarna röstat fel och att de 35% (i runda slängar) som röstade på SD samtliga är rasister?
Till Özz Nujen säger jag bara: Lycka till!

Gick det inte en dokumentär för tiotalet år sedan som visade hur media arbetar. Vill minnas att dokumentären/undersökningen sattes igång när det avslöjades att journalister och politiker festade i Almedalen tillsammans. "Hur ska de då kunna granska dem", eller något liknande.

i dokumentären framgick det att alla journalister träffas varje morgon någonstans i Stockholm och där får de genomgång av diverse myndighetspersoner, representanter från näringslivet, politiker osv sedan knatar de ner till redaktionerna och alla skriver ungefär detsamma. Ponera att någon myndighet säger att det här vill vi inte att ni skriver om för då slutar vi komma hit så är det kanske i så fall en självpåtagen munkavle. Hur svårt är journalistjobbet att året runt dyka upp på morgonmötet och få informationen mot att själv behöva jaga runt och mötas av stängda dörrar. I tider där tidningarna vägrar betala för scoop som drar ut på tiden och bara vill ha snabba, enkla artiklar så ter sig morgonmötet som paradiset. Det är min gissning.

Citat:
Nåja, jag har väl aldrig påstått att just Özz Nujen skulle vara en spion. SÄPO skulle aldrig välja informatörer bland "svenskfödda" invandrare, t ex uppvuxna i Rinkeby. Dessa har inte särskilt mycket att informera om. SÄPO:s informatörer har till uteslutande del utgjorts av nyanlända asylsökande, som tar med sig sina politiska konflikter med landsmän till Sverige från sina hemländer. Polisen kan givetvis inte "vänta" med att utreda familjen Nujens samröre med terroristen Akilov till efter valet, så fungerar helt enkelt inte våra rättsvårdande myndigheter. Misstänker man efter anmälan att brott har begåtts skall förundersökning inledas och inte minst Advokatsamfundets egen utredning tyder på att så blir fallet.

Någonting skumt är det, eftersom det verkar ha varit känt sedan länge att oegentligheter förekommit på Gotland med Nujens men ingen utredning än så länge förefaller vara igång. Det är faktiskt obegripligt.
Citera
2018-07-11, 09:53
Medlem
Ulas Nujen var för ca tio år sedan involverad i skumma affärer kring en lokal radiostation. Både Ulas och Özz var engagerade i något mediabolag där.

Ulas och Özz har sedan tidigare kopplingar till Hassela i Klintehamn (numera nedstängt/ konkat)...
Citera
2018-07-11, 10:25
Medlem
Både polismyndigheten och ekobrottsmyndigheten liksom skatteverket har fått in anmälningar mot Özz Nujen och hans familjemedlemmar. Min gissning är att alla dessa myndigheter redan har haft kontakt med säkerhetspolisen i ärendet. Rättvisans kvarnar mal långsamt, som det brukar heta. Desto större smärta (inte minst av ovisshet) skapar de.
Citera
2018-07-11, 13:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
E

Jag har en avlägsen kollega som ertappades att trixa med bokföringen i sitt företag i början av 2000-talet. Skv gick igenom alla hans privata konton, hans frus konto och barnens konto flera år tillbaka i tiden. Precis alla insättningar var de tvungna att redogöra för. Barnen hade fått vars tusen kronor eller liknande i julklappspengar av mor eller farföräldrar och dessa var i sin tur tvungna inkomma med brev som styrkte dessa pengar.

Det är inte samma sak. Invandrare kan ha butiker knappt med någon bokföring alls och inte betalar någon skatt. Svart arbetskraft vad som helst. Özz går under invandrarreglerna inte de svenska reglerna.
Citera
2018-07-11, 13:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Ulas Nujen var för ca tio år sedan involverad i skumma affärer kring en lokal radiostation. Både Ulas och Özz var engagerade i något mediabolag där.

Ulas och Özz har sedan tidigare kopplingar till Hassela i Klintehamn (numera nedstängt/ konkat)...
Intressanta uppgifter. Det har jag inte hört ett ljud om tidigare.
Citera
2018-07-11, 15:33
Medlem
Åter till Mamoste Nujens 10 000 kronor till Akilov

Ursäkta om jag blir tjatig, men jag tycker faktiskt att sprängstoff skall behandlas just som sprängstoff - med yttersta noggrannhet och försiktighet. Mamoste Nujen - Debbies, Özz och Ulas far - överförde alltså den 13 september 2015 10 000 kronor från sitt privata bankkonto till den blivande terroristen Rahmat Akilovs privata bankkonto. Om just detta råder inga som helst tvivel. Men ingen av de familjemedlemmar som yttrat sig har velat eller kunnat förklara denna första (?) penningöverföring till Akilov. Özz Nujen själv har (sedan familjens samröre med Akilov blivit känt) envist hävdat, att han absolut inte känner till någonting alls om renoveringsarbetet på Gotland och inte heller haft något att göra med penningöverföringarna till Akilov. Svågern har enligt honom skött allt. Men Rickard Damm kan väl ändå inte ha betalat Akilov 10 000 kronor direkt från sin svärfars privata bankkonto? I Advokatsamfundets utredning utgår man tydligen från att också denna överföring hänger ihop med renoveringen av hennes och brodern Özz fastighet på Gotland. Men ingenting i utdraget från Akilovs bankkonto visar att det är en betalning för utfört arbete på Gotland. Och Debbie Nujens förklaring till varför inte hennes man skött även denna överföring till Akilov skulle som jag sagt tidigare inte ens en brännvinsadvokat ha kommit på (dvs att det "troligtvis" berodde på att Rickard Damm inte var "på plats"). Det torde för övrigt vara mycket lätt för Debbie Nujen att räta ut alla frågetecken härvidlag. Det skulle faktiskt räcka med att hon frågar sin man om saken. Det har hon ju gjort med allt som hon framfört (själv eller via sin advokat) till Advokatsamfundets disciplinnämnd, som ju avslutningsvis skriver: "Vad hon har redovisat i sina yttranden till nämnden som svar på nämndens frågor är alltså information som hon vartefter inhämtat från sin make" (sic!).
Senast redigerad av medianox 2018-07-11 kl. 15:38.
Citera
2018-07-11, 15:34
Medlem
Sök på Ulas + radio så finns några artiklar från lokalmedia. Det gällde ekonomisk oegentlighet, arvsfondens pengar var inblandade.

Ang koppling till Hassela så är det direktuppgift från muntlig källa, jag antar att de arbetade där (alltså inte var intagna).
Citera
2018-07-11, 15:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Sök på Ulas + radio så finns några artiklar från lokalmedia. Det gällde ekonomisk oegentlighet, arvsfondens pengar var inblandade.

Ang koppling till Hassela så är det direktuppgift från muntlig källa, jag antar att de arbetade där (alltså inte var intagna).
Ok. Wisby FM, som drevs av föreningen Gotland Live. Registrerat 2008-02-14, men numere ej aktivt.
https://www.ratsit.se/8024392089-GOTLAND_LIVE

https://aom99.wordpress.com/2009/10/12/

Özz pushade för stationen i sin blogg 2008
Citat:
Invigning på Wisby FM
Igår var jag och medverkade i premiären och invigningen av Wisby FM som kommer att bli Gotlands bästa och största radiokanal.

Det är min fine och mycket duktige och ambitiöse bror Ulas och hans kompis Jeremy som har startat kanalen. Deras morgonshow The Breakfast Club är riktigt bra och underhållande radio.
https://ozznujen.blogspot.com/2008/0...-wisby-fm.html
Citera
2018-07-11, 15:56
Medlem
Jo, den kanalen startades efter att Just Radio lagts ned, även där var Ulas och kompisen aktiva. Gotlands radio rapporterade bl a detta.
Citera
2018-07-11, 16:13
Medlem
Om person A för över 10 000 kronor till person B och person B i sin tur för över pengarna till person C, som slutligen för över pengarna till en terrororganisation, vilken eller vilka av personerna har då begått ett brott? Det är den här typen av transaktioner som SÄPO dagligen granskar. Har de gjort det i fallet Akilov? Frågan är faktiskt berättigad.
Citera
2018-07-11, 16:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jo, den kanalen startades efter att Just Radio lagts ned, även där var Ulas och kompisen aktiva. Gotlands radio rapporterade bl a detta.
Det verkar ha varit en riktig soppa.

http://www.helagotland.se/start/arvs...r-2110312.aspx
https://www.ratsit.se/8024183074-GOT..._FOR_FRAMTIDEN

När man ser föreningsnamnet "Gotlands Ungdom För Framtiden" så inser man att det är någon som helt är inriktad på att jacka in parasitsnabeln i bidragsfontänen.

600.000 i statliga pengar redan vid bildandet.
https://www.regeringen.se/contentass...udgetaret-2004

1 mille från Allmänna Arvsfonden
http://web.telia.com/~u54500113/radio.htm

Ytterligare 776.000 från Allmänna Arvsfonden
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...a_GV03125/html

I föreningen Gotland Live fanns även Özz med i styrelsen
https://www.allabolag.se/8024392089/befattningar
Citera
2018-07-11, 16:59
Medlem
Fråga till Enoch.Thulin: På vilket sätt sammankopplar du allt du hittat på nätet med familjen Nujens samröre med Akilov? När man går för långt från ämnet förlorar man focus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in