Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
När jag lyssnade på hans Sommar-program kom det värre grodor ur munnen på honom. Nu framställde han tyskarna över lag som nazister!
Länk:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/386291?programid=2071
Jag kollade inte tiden för tyskhatet, men det finns "godbitar" lite här och där.
Sen förstår jag inte varför kurden ÖN så varmt månar om de turkar som befinner sig i Tyskland?
Tyskland har ju den största gruppen turkar av alla i hela EU, det är därför som Erdogan vill smörja Merkel så mycket som möjligt. Men tyskarna gillar inte alls hedersvåldet och hedersmorden som varit ett större problem i Tyskland än här, eftersom dessa turkar har befunnit sig i Tyskland sedan mer än 30 år tillbaka. Många av dessa turkar pratar bra tyska, men en del av dem är snart sagt lika ointegrerbara som (L)Özzen är trots så många år i landet
Kurder och turkar har sen länge en hatkärlek emot varandra, ibland blossar det upp i blodigt dödligt våld. Ungefär som att vi skulle börja bomba danskarna
Tyska Polisen har varit mycket hårda i att trycka ner sådant våld emellan turkiska grupper, som tex mordbränder, restaurangsprängningar, beskydd mm.
Tyskarna tycker väl som vi att klantänkandet inte passar där, eller hur ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Vad det inte turkar som enl ÖN grep och torterade pappa Mamoste?
Vi har väl bara (L)Özzens uppgifter om att Mamoste skulle suttit i fängelse, och blivit torterad, inga andra. Och att leva som satirtecknare måste ju varit närapå hopplöst på den tiden. De flesta av dessa började som reklamtecknare och satirtecknandet blev en hobby. De fick väl bara betalt efter varje publicering
För 30-35 år sedan så var det svåra tider i Turkiet/Kurdistan och många av dessa turkar/kurder tog sig till Tyskland för att söka arbete. Tyskland hade då bra löner bland annat. Mamoste kan ha varit en av dem, men inte fått jobb i Tyskland utan han hamnat i Sverige senare.
Nej man behövde då inte fly över ett minfält i Kurdistan för att ta sig till Europa, det fanns då ännu lagliga vägar att ta sig till Europa.
Jag vet inte men jag känner inte till att Mamostes teckningar skulle ha blivit publicerade i några svenska tidningar, förmodligen för att de inte tycker att den sortens humor passar dem ?
Eller så har Mamoste haft ett sådant kontrakt men inte fullföljt det ?
Å andra sidan så hade det nog gett mycket lite i lön, jämfört med att tex köra taxi,
Inte ens våra större tidningar betalade särskilt bra för serier och teckningar
Reklamtecknare däremot men de fick inte heller så bra betalt de heller på 1980-talet. Inte här i Sverige i alla fall