Citat:
Ursprungligen postat av
medianox
Jag har inte "ändrat" - mig eller något - jag har bara rättat ett skrivfel (vilket torde framgå av datumangivelsen)
Som du kan läsa i mitt senaste inlägg så skall en bygglovsansökan alltid prövas av byggnadsnämnden och dess handläggare utifrån vad som anges vara den åtgärd som bygglov söks för. Ansöker Debbie Nujen om lov för att bygga ett tvåbostadshus men efter invändningar från grannarna ändrar ansökan till att gälla ett enbostadshus, är detta givetvis märkligt. Men då skall hursomhelst bygglovet prövas utifrån de nya förutsättningarna och det skall om det beviljas, beviljas just för enbostadshus - inte för ett "bostadshus" i största allmänhet. Ett bostadshus kan ju vara ett enbostadshus, ett tvåbostadshus eller ett hyreshus. Även en hotellbyggnad kan betecknas som ett bostadshus, liksom en byggnad som hyrs ut till Migrationsverket för att inhysa asylsökande flyktingar. Man kan inte gärna avslå en ansökan med hänvisning enbart till lösa reflexioner kring vad som kan hända med en byggnad i framtiden. Men man har ju de ingivna bygglovshandlingarna, planritningarna m.m. som underlag för en bedömning av om den av byggherren uppgivna användningen av byggnaden är rimlig och trovärdig. I det här fallet är den nog inte det. Byggnadsnämndens prioriteringsordning har inget med utgången av själva bygglovsärendet att göra. Att man prioriterar och snabbehandlar bygglov för kändisars släktgårdar på Gotland tror jag inte nämndens politiker vill kännas vid. Den ingivna kontrollplanen, slutligen, skulle givetvis inte ha godkänts av nämnden utan tagits till utgångspunkt för ett ingripande enligt PBL.
Tack för klargörandet. Jag noterar att du inte tycker att rätta ett skrivfel kan jämföras med att ändra något jag ska försöka var mer nogrann i fortsättningen.
Bra att du rättade till "givna slutbesked".
Ja, bostadshus är för allmänt hållet, även om det nog inte omfattar hyreshus eller hotell (eftersom det då ändrar användningen av fastigheten) men de skulle mycket väl kunna göra om till radhus eller kedjehus med det bygglovet, vilket vore olyckligt och nog inte vad nämnden hade för avsikt. Tror inte grannarna heller skulle acceptera det. Så det är olyckligt formulerat, går det att överpröva?
Men annars är det nog inte så märkligt att man ändrar sina byggplaner efter synpunkter både från kommunen eller grannar och därefter kompletterar sin ansökan, annars riskerar man att inte få bygga alls.
Du har rätt i att det inte går att avslå en ansökan baserat lösa reflexioner om framtiden eller att kommunen har snabbehandlat ett bygglov.
Några saker som jag fortfarande inte hänger med på:
Varför anser du att den i ansökan uppgivna användningen inte är rimlig och trovärdig?
Syftar du på den slutliga kontrollplanen eller den som inlämnades vid ansökan och vad finns det för juridisk grund till att inte godkänna den?