Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-06, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Fråga:
Kan man delegera ansvaret?
Arbetsuppgifter kan man delegera, det fattar jag men ansvaret går väl inte att komma ifrån. Eller?

Vem som har det rättsliga ansvaret för ett beslut som fattats på delegation skiljer sig åt beroende på vem som delegerar beslutsfattandet, t.ex. en bolagsstyrelse, en arbetsgivare etc.
I en kommun skall i princip alla beslut tas i kommunfullmäktige eller i en nämnd - dvs av de förtroendevalda politikerna. Men vid delegation av beslutanderätten från en nämnd - som t.ex. miljö- och byggnämnden på Gotland - anses ur rättslig synpunkt den person (eller de personer) som har fattat ett delegerat beslut själv (själva) ha fattat just ett nämndbeslut och är därför också rättsligt ansvarig (ansvariga) för beslutet i fråga. Resultatet kan därvid bli att nämndens ledamöter inte kan ställas till svars för ett eventuellt tjänstefel som dem "ovetande" har begåtts av delegaten. Både bygglovshandläggaren och juristen borde alltså i detta fall ha överlämnat besluten att avskriva de två tillsynsärendena till Eva Ahlin och politikerna i nämnden eller arbetsutskottet. En delegat har alltid rätt att avstå från ett beslut och lämna tillbaka beslutanderätten till nämnden.
Senast redigerad av medianox 2020-10-06 kl. 09:59.
Citera
2020-10-06, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Vem som har det rättsliga ansvaret för ett beslut som fattats på delegation skiljer sig åt beroende på vem som delegerar beslutsfattandet, t.ex. en bolagsstyrelse, en arbetsgivare etc.
I en kommun skall i princip alla beslut tas i kommunfullmäktige eller i en nämnd - dvs av de förtroendevalda politikerna. Men vid delegation av beslutanderätten från en nämnd - som t.ex. miljö- och byggnämnden på Gotland - anses ur rättslig synpunkt den person (eller de personer) som har fattat ett delegerat beslut själv (själva) ha fattat just ett nämndbeslut och är därför också rättsligt ansvarig (ansvariga) för beslutet i fråga.

Tack M för förtydligande o allt annat i denna tråd!
Följdfråga: Kan man då delegera till någon som inte har den "rätta" kunskapen/erfarenheten? Kan man ställa krav på den som delegerar att den delegerade uppfyller "kraven"?
Citera
2020-10-06, 10:08
Medlem
I delegationsordningen står följande:

Delegationsordning
Fastställd av byggnadsnämnden Framtagen av samhällsbyggnadsförvaltningen Datum 2017-04-19 Senast ändrad 2018-06-13 Gäller 170419-tv Ärendenr BN 2015/50 Version 2.0

-----------
I följande slag av ärenden får beslutanderätten inte delegeras enligt 6 kap 34 § kommunallagen:

• - *ärenden som avser verksamhetens mål, inriktning, omfattning eller kvalitet 

• - *framställningar eller yttranden till fullmäktige liksom yttranden med 
anledning av att beslut av nämnden har överklagats 

• - *ärenden som rör myndighetsutövning mot enskilda, om de är av principiell 
beskaffenhet eller annars av större vikt, och 

• - *ärenden som väckts genom medborgarförslag och som överlåtits till 
nämnden 

Vad innebär detta?
Senast redigerad av Bulverket 2020-10-06 kl. 10:15.
Citera
2020-10-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Tack M för förtydligande o allt annat i denna tråd!
Följdfråga: Kan man då delegera till någon som inte har den "rätta" kunskapen/erfarenheten? Kan man ställa krav på den som delegerar att den delegerade uppfyller "kraven"?

Där satte du verkligen fingret på den ömma punkten. Under de nästan 20 år jag var permanent bosatt på Gotland fick jag ofta höra, att det var lika svårt att hitta kompetenta förtroendevalda politiker till nämnderna som det var hitta erfarna handläggare till förvaltningarna. Eva Ahlin har ju själv som försvar för bl.a. de långa handläggningstiderna skyllt på att handläggarna ofta var oerfarna. Enligt visserligen otydliga bestämmelser i kommunallagen skall tjänstemän som handlägger ärenden och fattar självständiga beslut ha den kompetens som krävs för uppgiften. Om en nämnd ändå har delegerat beslutsfattandet till personer som (bevisligen, t.ex. genom avsaknad av erforderlig utbildning eller examen) kanske nämnden i efterhand skulle kunna ställas till svars. Det är mycket svårt att sia om vad resultatet skulle bli vid t.ex. en prövning av frågan i domstol.
Citera
2020-10-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulverket
I delegationsordningen står följande:

Delegationsordning
Fastställd av byggnadsnämnden Framtagen av samhällsbyggnadsförvaltningen Datum 2017-04-19 Senast ändrad 2018-06-13 Gäller 170419-tv Ärendenr BN 2015/50 Version 2.0

-----------
I följande slag av ärenden får beslutanderätten inte delegeras enligt 6 kap 34 § kommunallagen:

• - *ärenden som avser verksamhetens mål, inriktning, omfattning eller kvalitet 

• - *framställningar eller yttranden till fullmäktige liksom yttranden med 
anledning av att beslut av nämnden har överklagats 

• - *ärenden som rör myndighetsutövning mot enskilda, om de är av principiell 
beskaffenhet eller annars av större vikt, och 

• - *ärenden som väckts genom medborgarförslag och som överlåtits till 
nämnden 

Vad innebär detta?

Enligt kommunallagens bestämmelse skall inte ett överklagat beslut som har fattats av en nämnd i dess helhet kunna handläggas på delegation av en tjänsteman. Tanken bakom bestämmelsen är väl just vad jag antydde i mitt svar till Freducation: det skall inte vara möjligt för de kollektivt beslutande politikerna i en nämnd att låtsas vara "ovetande" om att ett av dem själva i enighet fattat beslut också medför ett rättsligt ansvar (litet tillspetsat kanske, men ungefär så ser jag själv på saken).

Tillägg: I just det här fallet har juristen Alma Zenunovic själv på delegation från nämnden fattat beslutet att avskriva ärendet gällande Gazeliigården och bygglovshandläggaren Anna Hallin själv på delegation från nämnden fattat beslutet att avskriva ärendet gällande Villa Zetterling. Båda besluten strider mot bestämmelserna i plan- och bygglagen men inte mot bestämmelserna i kommunallagen.
Senast redigerad av medianox 2020-10-06 kl. 11:14.
Citera
2020-10-06, 11:17
Medlem
Citat:
Enligt kommunallagens bestämmelse skall inte ett överklagat beslut som har fattats av en nämnd i dess helhet kunna handläggas på delegation av en tjänsteman. Tanken bakom bestämmelsen är väl just vad jag antydde i mitt svar till Freducation: det skall inte vara möjligt för de kollektivt beslutande politikerna i en nämnd att låtsas vara "ovetande" om att ett av dem själva i enighet fattat beslut också medför ett rättsligt ansvar (litet tillspetsat kanske, men ungefär så ser jag själv på saken).
Ja då kan man förstå varför MBN i sammanträde inte vill ta i de här aktuella ärendena/överklagandena!

Mindre utsatt att skjuta "budbäraren".
Citera
2020-10-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulverket
Ja då kan man förstå varför MBN i sammanträde inte vill ta i de här aktuella ärendena/överklagandena!

Mindre utsatt att skjuta "budbäraren".

Man vill ju inte ens vidgå att man från länsstyrelsen faktiskt har mottagit en skrivelse från advokat NN om tillsynsvägledning. Det är väl (som vanligt) litet uppblåsta bypolitiker som inte vill kännas vid att de faktiskt är i behov av både stöd och vägledning i denna sak.

Tillägg: Fast beslutet att bevilja bygglov 2013 för det till en- eller tvåfamiljshus ("bostadshus") maskerade institutionsboendet Villa Zetterling fattades faktiskt av politikerna i den dåvarande byggnadsnämndens arbetsutskott, så där finns ett både politiskt och rättsligt ansvar att eventuellt utkräva i efterhand.
Senast redigerad av medianox 2020-10-06 kl. 11:37.
Citera
2020-10-06, 11:47
Medlem
Många läsare kanske tycker tråden uppfylls av för mycket juridiska petitesser. Därför uppmanar jag nu signaturen hannes.muller för tredje gången att posta ett inlägg - där han talar om för läsarna var någonstans jag har uttryckt mig nedlåtande om de två kvinnliga handläggarna Anna Hallin och Alma Zenunovic. För mig får han gärna avslöja fler påhittade men kanske pikanta uppgifter om min kvinnosyn, även om risken att gå off topic då blir än mer uppenbar. Så kom till skott nu Hannes, och visa att du är karl för din hatt och inte bara försöker gömma dig bland kjoltyg!
Citera
2020-10-07, 06:44
Medlem
Mysteriet med det diarieförda öppna brevet till miljö- och byggnämndens ordförande Eva Ahlin är nu uppklarat - en medlem mejlade brevet jag publicerade i tråden till Eva Ahlin - och hon svarade på mejlet med bl.a. nedanstående beskrivning av handläggningen av de tre tillsynsärendena. Jag föreslog igår att ett särskilt konto på FB skulle öppnas för att hon själv skulle kunna bemöta de anklagelser om myndighetsfel och korruption som framförts av bl.a. mig. Det här är en lösning av kommunikationsproblemet så bra som någon annan:

Senast redigerad av medianox 2020-10-07 kl. 06:53.
Citera
2020-10-07, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Özz Nujen verkar har lärt sig sig av "näthatsgranskaren". Det går att utnyttja rättsväsendet till att vrida ur svenskarna deras sista korvöron av pengar i svallvågorna efter hans kontakter med terroristen på Drottninggatan.

I november 2019 besökte Özz Nujen Marks kommun. En 35-årig Markbo satte då upp lappar där han skrev att: "Komikern beskrevs som svenskhatare och svenskfientlig och det stod även att han hade finansierat terror-brott och utbetalat svarta pengar."
(källa, sidan 7: [url]http://media.markbladet.se/mbred/mbred_pdf/2020/36/07_mb_36_2020.pdf)

Den 35-årige Markbon åtalas nu för förtal och hets mot folkgrupp.

Ja, vad skall man säga? Kan herr Nujen inte tjäna nog med pengar på sina "föreställningar" så går det kanske att få in lite pengar till hans finansiering av svartarbete för illegala uzbeker med hjälp av rättsväsendet.

Finns det verkligen någon som frivilligt vill se hans "föreställningar"?

Nu har man ju inte läst den där lappen men rent formellt kan man ju inte sprida nedsättande påståenden som tex "finansierat terrorbrott" utan att göra sig skyldig till förtal. Tror nog jag tycker lagen har rätt där.

Finns nog ett gäng signaturer (som nog visserligen är fåtaligare än det verkar) här i tråden som dels samarbetar organiserat och dels gör sig skyldiga till stalking. Att organiserat övervaka (när de är på olika platser eller inte) och ta ut uppgifter som man sedan ofta publicerar anonymt och systematiskt anmäla (dessutom anónymt) en familj för allt upptänkligt man kan komma på är nog stalking eller snubblande nära stalking vad jag tror. Dessutom är en av personerna i familjen offentlig och politisk person och det gör det hela allvarligare - både ur min och jag antar polisens ögon.

Jag tycker faktiskt att polisen gör rätt om de utreder er för stalking och jag skulle ärligt talat vara villig att hjälpa dem.

Det här att en hel del av er hela tiden lägger vikt vid att vissa är kurder och tycker det politiska är oviktigt gör faktiskt att det finns ett inslag av folkhat (rasism med pk-språk) som gör det hela allvarligare både ur min och polisens ögon.

"svågern" sa till mig att de var rädda för extremister. Jag hade förståelse för detta vilket jag även sa till honom.
Citera
2020-10-07, 08:21
Medlem
Citat:

Jag tycker det här var ett mycket välskrivet och klargörande svar från Eva Ahlin.

Tycker faktiskt det är beundransvärt att en politiker tar sig tid och kraft för att förklara sådana här saker för allmänheten. Hon har gjort det tidigare vad gäller stenbrott i Klintehamn eller inte och även då tyckte jag hon gjorde mycket bra ifrån sig

(Att hon tyckt att jag skall flytta härifrån förlåter jag dock henne inte för :-) )
Citera
2020-10-07, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Jag tycker det här var ett mycket välskrivet och klargörande svar från Eva Ahlin.

Tycker faktiskt det är beundransvärt att en politiker tar sig tid och kraft för att förklara sådana här saker för allmänheten. Hon har gjort det tidigare vad gäller stenbrott i Klintehamn eller inte och även då tyckte jag hon gjorde mycket bra ifrån sig

(Att hon tyckt att jag skall flytta härifrån förlåter jag dock henne inte för :-) )

OK, Hannes. Vi vet alla att du är här i tråden för att rehabilitera dig från din misslyckade politikerkarriär och för att försvara dina vänner och bekanta. Men skulle inte du istället svara på frågan var någonstans jag uttryckt mig nedsättande om bygglovshandläggaren Anna Hallin och juristen Alma Zenunovic.

Du behöver inte oroa dig, Eva Ahlins "fakta", som i stort sett alla är hämtade direkt från Anna Hallins här i tråden redan publicerade utredningar, kommer att kompletteras av mig med naturliga följdfrågor.
Senast redigerad av medianox 2020-10-07 kl. 08:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in