Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
I väntan på en uppdatering från Skatteverket gällande fastigheten Tingstäde Furbjärs 1:26 kan jag passa på att ge miljö- och byggnämnden och dess handläggare följande information:

All respekt till dig medianox att du verkligen försöker skapa rättvisa i detta genomruttna ärende som myndigheterna försöker gömma undan.
Citera
2022-12-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
All respekt till dig medianox att du verkligen försöker skapa rättvisa i detta genomruttna ärende som myndigheterna försöker gömma undan.

Ja, familjen Nujen tycks ha mäktiga beskyddare inom rättsväsendet. Förhoppningsvis blir det svårare för Skatteverket på Gotland att också försöka gömma undan förvaltningschefen Lise Langseths lagöverträdelse. Hon är ju född i Norge och har bott i Sverige i 30 år och kan väl inte gärna också hon omfattas av en statsunderstödd politiskt korrekt särbehandling. Normalt ska ett folkbokföringsbrott av den här digniteten överlämnas till åklagare för utredning av brottsrekvisiten uppsåt och fara i bevishänseende.
Citera
2022-12-22, 13:57
Medlem
Följande mailkonversation med miljö- och byggnämnden har jag idag fått mig tillsänd via PM från en deltagare i tråden. Uppenbarligen har min anmälan av Debbie Nujen och Özz Nujen för ett nytt bygglovsbrott inte diarieförts av miljö- och byggnämndens registrator, vilket klart strider mot bestämmelserna om hur offentliga handlingar ska registreras av myndigheten. Anmälan var som framgår av det öppna brevet adresserad till miljö- och byggnämndens ordförande Eva Ahlin och förvaltningschef Lise Langseth. Vi får väl se om mailkonversationen kring den försvunna anmälan fortsätter...

Tillägg: För den intresserade finns ärendet (d.v.s. frågan om varför min anmälan inte har registrerats) registrerat under beteckningen MBN 2022/3623 i Region Gotlands diarium.

Senast redigerad av medianox 2022-12-22 kl. 14:15.
Citera
2022-12-22, 19:41
Medlem
Visst är det litet avslöjande att miljö- och byggnämnden först lägger ut texten kring ett för länge sedan avslutat ärende istället för att svara på frågan varför den nya anmälan inte har registrerats i diariet. På den frågan svarar man bara: "Vi kan inte se att det inkommit någon ny anmälan kring detta". Det är inte litet fräckt att påstå detta när anmälan till och med går att läsa här i tråden - och den följer som bekant både förvaltningschefen och handläggarna noga. Hur nu ordförande Eva Ahlin ska ta sig ur den här nya soppan man rört till har jag litet svårt att förstå. Men hon behöver kanske bara dra ut på saken tills helgerna är över, sedan slutar hon ju som nämndordförande. Kvar blir emellertid förvaltningschefen som ensam får ta ansvaret för den nya lagöverträdelsen, dvs. att anmälan inte registrerats på vederbörligt sätt. Märk väl att det öppna brevet med anmälan till Eva Ahlin och Lise Langsteth inleds på följande sätt:

"Det är miljö- och byggnämndens ordförande och chefen för dess tjänstemän som bär det yttersta ansvaret för att plan- och bygglagens bestämmelser efterföljs vid handläggningen av byggärenden på Gotland. Jag vänder mig därför till just er två för att vara säker på att denna anmälan kommer att handläggas korrekt".
Senast redigerad av medianox 2022-12-22 kl. 19:54.
Citera
2022-12-22, 22:14
Medlem
Nämndordförande Ahlin borde vara mycket väl förtrogen med Nujen-ärendena och det allmänna intresse de röner. Därför kan hon inte "av misstag" ha underlåtit att registrera en per post inkommen anmälan/öppet brev gällande dessa ärenden. Förvaltningschef Langseth borde likaså ha god kännedom om hur inkomna handlingar ska hanteras.

Har handlingen inte omgående registrerats som inkommen till myndigheten så är det ett brott enligt Förvaltningslagen (2017:900):

Enligt regionens hemsida så skall alla inkomna handlingar och upprättade ärenden finnas sökbara i det publika diariet, förutom sekretessbelagda handlingar. Det finns också i lag reglerat vad som kan beläggas med sekretess och där ingår nog inte ett "öppet brev".

Så det är mycket märkligt att byggnämndens registratur nu svarar att det inte finns någon nyinkommen handling som rör fastigheten Furbjärs 1:26 (aka "Villa Zetterling").

Möjligen kan denna paragraf bli aktuell:
Brottsbalken (1962:700)
20 kap. Om tjänstefel m. m.
1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år.
...
Citera
2022-12-23, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne

1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år.
...

Samhällsbyggnadsdirektören Lise Langseth verkar få det hett om öronen. Först gör hon sig skyldig till brott mot bestämmelserna i folkbokföringslagen - och nu mot bestämmelserna i förvaltningslagen! Hur ska det här sluta? Vem vet om hon kommer att följa bestämmelserna i plan- och bygglagen vid handläggningen av familjen Nujens nya bygglovsbrott?
Citera
2022-12-23, 10:46
Medlem
Skatteverket har idag meddelat mig att man inte lämnar ut de uppgifter jag begärt om Debbie Nujens och Özz Nujens gemensamt ägda fastighet Tingstäde Furbjär 1:26. Jag får därför på de uppgifter jag har göra ett grovt överslag på hur mycket syskonen "tjänat" på att inte lämna rätt uppgifter för fastighetstaxeringen.

Vid förvärvet 2012 hade fastigheten som nämnts ett taxeringsvärde på 311 000 kr. I januari 2019 anmäldes syskonen för att under sju års tid ha lämnat oriktiga uppgifter om fastigheten till Skatteverket. Anmälan ledde till att taxeringsvärdet vid taxeringen 2020 ändrades till 2 528 000 kr, dvs. ett mer än 8 ggr större belopp!

Det är således bara för de två senaste beskattningsåren som syskonen har betalat rätt kommunal fastighetsavgift. Genom att under åtta år medvetet underlåta att deklarera de förändringar som gjorts fastigheten (vid beviljat bygglov, avslutat byggprojekt etc) har de uppskattningsvis betalat 40 000 kronor för litet i skatt. Det kanske inte är så mycket att orda om, särskilt som fastighetsägarna skulle kunna åberopa 12 § skattebrottslagen, som ansvarsbefriar oaktsamt lämnade uppgifter som sedermera ändras "frivilligt". Det finns både för- och nackdelar med att publicera anmälningar om oegentligheter på nätet samtidigt som de inges till berörda myndigheter.

Givetvis vet Debbie Nujen, som ju är advokat och har genomgått juristlinjens alla allmänbildande kurser. hur man ska deklarera en fastighet. Och jämförelsevis är ju förvaltningschefen Lise Langseths brott betydligt allvarligare eftersom hon på bara ett år skulle "tjäna" lika mycket på sitt skattefiffel som syskonen gjort Nujen på åtta år.

Jag befinner mig just nu på resande fot och har därför postat ett handskrivet meddelande till tillsynshandläggaren Anna Hallin i vilket jag uppmanar henne att själv registrera ett nytt tillsynsärende gällande fastigheten Tingstäde Furbjärs 1:26. Jag uppmanar henne också att gå in på Flashback och läsa vad som skrivits i tråden de två senaste veckorna. Men för säkerhets skull har jag bifogat en papperskopia av det publicerade öppna brevet med anmälan.

Personligen tror jag att miljö- och byggnämnden i april i år kom överens med fastighetsägarna att de fick fortsätta att hyra ut "Villa Zetterling" om de betalade de för sent påförda byggsanktionsavgifterna gällande skolan och sockenmagasinet. Men jag kan ju ha fel.
Citera
2022-12-23, 10:52
Medlem
Citat:
Nämndordförande Ahlin borde vara mycket väl förtrogen med Nujen-ärendena och det allmänna intresse de röner. Därför kan hon inte "av misstag" ha underlåtit att registrera en per post inkommen anmälan/öppet brev gällande dessa ärenden. Förvaltningschef Langseth borde likaså ha god kännedom om hur inkomna handlingar ska hanteras.

Har handlingen inte omgående registrerats som inkommen till myndigheten så är det ett brott enligt Förvaltningslagen (2017:900):

Enligt regionens hemsida så skall alla inkomna handlingar och upprättade ärenden finnas sökbara i det publika diariet, förutom sekretessbelagda handlingar. Det finns också i lag reglerat vad som kan beläggas med sekretess och där ingår nog inte ett "öppet brev".

Så det är mycket märkligt att byggnämndens registratur nu svarar att det inte finns någon nyinkommen handling som rör fastigheten Furbjärs 1:26 (aka "Villa Zetterling").

...
Två års fängelse... Det betyder att snuten ska ta hennes DNA.
Citera
2022-12-23, 10:54
Medlem
skoputss avatar
Citat:

...

Postmord? Sändes anmälan/handlingen i rekommenderat brev?
Citera
2022-12-23, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Postmord? Sändes anmälan/handlingen i rekommenderat brev?

Anmälan + bilagor sändes som ett icke-rekommenderat brev i A4-format, rätt frankerat (två brevmärken). Alla tidigare brev (och det är många vid det här laget) har kommit fram till adressaten. Enda skillnaden den här gången var att jag utanpå kuvertet skrev "att. Eva Ahlin o. Lise Langseth".
Citera
2022-12-23, 11:37
Medlem
Ett brev skickat lördag den 10 december bör ha anlänt till regionen under följande vecka. Efter helgen fanns inga störningar i flyg- eller färjeförbindelser. Brev som adresserats till nämndordförande och förvaltningschef bör hanteras av dessa eller deras administrativa hjälpfunktioner. Brevet ska således ha registrerats som inkommen handling senast fredag den 16 december.

Åtminstone nämndordföranden var i tjänst den 20 december på byggnämndens ordinarie möte.

https://gotland.se/116625 :
Citat:
Miljö- och byggnämnden har sammanträtt
Publicerad 2022-12-20 17:30

... och Ahlin har även publicerat detta inlägg från mötet där det framgår att även Langseth var närvarande...
https://www.facebook.com/100063945574633/posts/pfbid0qsqYNQaFPTYUeSELZN58KgLmtKgbwhwCUztkKXdp1hcc oATtL8L2A3mQvtM5EgGkl/
Senast redigerad av Enne 2022-12-23 kl. 12:08.
Citera
2022-12-23, 12:08
Medlem
Det är inte första gången frågan om registrering av handlingar i diariet har diskuterats. Jag minns inte om jag tidigare har publicerat den här mailkonversationen med många olika deltagare i tråden. Den bilades hursomhelst JO-anmälan av miljö- och byggnämnden för ett år sedan. Den är så omfattande att jag får lägga ut den i två inlägg

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in