Citat:
Ursprungligen postat av
faktist
En vän till mig jobbade med Akilov som asbestsanerare. Dom jobbade lite överallt i Sverige och delade lägenhet flera gånger under arbetsveckan. Detta va Max 1 år innan terrordådet. Troligtvis mindre.
Intressant det där du berättar.
Ja alltså att Akilov fått pengar av familjen Nujen till sitt konto kom fram i förundersökningen när polisen gick igenom hans kontotransaktioner.
Vad jag vet har aldrig familjen Nujen blivit förhörda av polisen angående dessa transaktioner, i alla fall inte enligt familjen själv. I samtal med mig har "svågern" uppgett att pengarna var betalning för medhjälp vid måleriarbete utvändigt, fasader och tak.
Akilov har i förhör uppgett att detta varit betalningar för utfört arbete tillsammans med landsmän som varit hantverkskunniga. Han själv har då skött grovstädning, gått igenom väggar mfl enklare tyngre uppgifter.
Vad jag vet skedde dessa arbeten c:a ett par år innan terrordådet.
Är din kompis som jobbat med Akilov uzbek eller rysktalande? Eller är han och de andra arbetskamraterna helt annat folk?
Någonstans har jag läst att Akilov hade missbruksproblem (tabletter) och umgicks med "fel folk" enligt islamistiska landsmän det sista året innan gripandet.
Akilov har ju blivit kändis på ett riktigt tråkigt sätt men jag skulle för min del fråga ut som du verkar gjort. Ärligt talat tycker jag det lilla jag vet om honom att hans mänskliga historia är intressant och till och med lite glad att han är "still going strong" genom att vara besvärlig på anstalten.
Har själv känt en del som utfört våldsamheter före efter jag känt dem. Tycker inte det är generellt pirrande, tvärtom obehagligt och skrämmande, men till exempel boken om Anders Behring Breivik var mycket intressant och jag hoppas någon kommer skriva en bok om Akilov. een där svartarbetesvärlden eller är en mycket intressant del av nutidens Sverige.