2019-08-31, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Om nu Strandhälls make tagit livet av sig är det inte så konstigt att media inte skriver om det. Det finns, som jag förstår, en oskriven regel att aldrig skriva om självmord.

Jo så är det. Man vill inte skriva om folk som begår självmord för att man inte vill inspirera andra som funderar på samma sak. Mendet gäller ju naturligtvis ibte om det är en kändis vars tragedi man kan tjäna massor av pengar på att skriva om. Tex avicii
Citera
2019-08-31, 13:27
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ergo infarkt. Man kan få blodproppar lite var som. I bland små och relativt lätta att åtgärda och ibland direkt dödande. Några dylika typer som ofta är ju dödande i hjärnan, hjärtat, och lungorna. Kan börja som enliten propp i ett underben som sedan far iväg. Infarkt är just blodproppar, stopp i artär eller ven.

Ja men inte brusten kroppspulsåder. Ok? Det är inte blodpropp.

Man kan få en blodpropp var som helst säkert men Avlida knallfall av det? Tveksamt.
Är du läkare?
Citera
2019-08-31, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Tror inte att propp i lungan brukar orsaka plötslig död. Speciellt inte i närheten av sjukhus. Men är ej expert på detta.
Det. min vän. är den vanligaste orsaken till död pga propp. Även om man numer kan rädda många så dör folk lite nu och då av det. Även unga. Lungemboli, även kallad widow maker.

https://www.lakartidningen.se/OldWeb...s1145_1153.pdf
Citera
2019-08-31, 13:30
Medlem
Citat:
Jaja det är detaljnivå, jag Vet inte. Hur många 53 åringar avlider plötsligt sådär!? Tror inte det är så vanligt ändå. Självmord är nog det vanligaste isf i den åldern.

Inte så ovanligt som du verkar tro. Det blir dock mer vanligt att man överlever iom att sjukvården lyckas rädda fler idag, men det gäller som sagt att man kommer in och får vård i tid.
Citera
2019-08-31, 13:31
Medlem
Citat:

Man kan få en blodpropp var som helst säkert men Avlida knallfall av det? Tveksamt.
Är du läkare?

Nej hurså? Det är allmän kunskap. Man kan dö knall och fall av allt möjligt. Oavsett tillskyndande expertis. En blodpropp kan tom leda till ett brustet artärkärl.Så du ser det finns varianter. Fö gav jag dig en länk till läkartidningen där du själv kan läsa fakta om saken.
Citera
2019-08-31, 13:32
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:

Är du läkare?

Du kan definitivt avlida av en blodpropp.
Är du på fel ställe utan att få hjälp kan det vara kört.
Hamnar blodproppen (den kan alltså vandra i blodkärlen) i hjärtat är det någon eller några minuter till döden.
Jag känner 3 personer som alla var runt 40 som drabbats, en dog, 2 klarade sig precis.
Senast redigerad av Mack-Bolan 2019-08-31 kl. 13:50.
Citera
2019-08-31, 13:33
Medlem
Citat:

Är du läkare?

Du kanske inte observerade kommatecknet efter brusten kroppspulsåder?
Citera
2019-08-31, 13:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jaja det är detaljnivå, jag Vet inte. Hur många 53 åringar avlider plötsligt sådär!? Tror inte det är så vanligt ändå. Självmord är nog det vanligaste isf i den åldern.

Kolla här:

https://www.dödsorsak.se/gender:M/age:50-54/region:ALL
Citera
2019-08-31, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Om nu Strandhälls make tagit livet av sig är det inte så konstigt att media inte skriver om det. Det finns, som jag förstår, en oskriven regel att aldrig skriva om självmord.
Tror man kan tumma på den regeln om det gäller lite mer kända personer. Är inte säker om det var klargjort att det var självmord när nyheten först skrevs, men när Noppe tog livet av sig så skrevs det rätt mycket om det i tidningarna, frågade kungen hur han tog det etc.
Citera
2019-08-31, 13:44
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kolla här:

https://www.dödsorsak.se/gender:M/age:50-54/region:ALL

Hmm jag tittade faktiskt där.
Men jag ger mig. Dock är suicid en relativt vanlig orsak i den här åldern. Så jag har delvis rätt. 😉
Citera
2019-08-31, 13:47
Medlem
Citat:
Tror inte att propp i lungan brukar orsaka plötslig död. Speciellt inte i närheten av sjukhus. Men är ej expert på detta.

Brukar inte, helt rätt! Men vi har flertalet fall varje år som avlider på grund av propp i lungorna, även med akut behandling, oftast då proppen direkt ger hjärtstillestånd som kan vara mycket svårhävt. Men sjukdomen harvett jättespann från lätt andfåddhet /värk till momentant hjärtstillestånd beroende på hur stor proppen är/skick på personen i övrigt
Citera
2019-08-31, 13:51
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gremmer
Brukar inte, helt rätt! Men vi har flertalet fall varje år som avlider på grund av propp i lungorna, även med akut behandling, oftast då proppen direkt ger hjärtstillestånd som kan vara mycket svårhävt. Men sjukdomen harvett jättespann från lätt andfåddhet /värk till momentant hjärtstillestånd beroende på hur stor proppen är/skick på personen i övrigt

Det låter rimligt och insatt. Det är skillnad på "kan" och "brukar".
Men hur stor är risken för en 53 åring att dö plötsligt i vad som helst gentemot att dö av suicid? I procent / promille?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in