2021-12-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Saxat från Wiki.
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk nedsättande beteckning för "allehanda löst folk", "den breda allmänheten", "vem som helst", eller som det står i Nordisk Familjebok: "personer utan börd, bildning eller samhällsställning".[1]

Kreti och pleti har hebreiskt ursprung, och var i äldre bibelöversättningar en benämning på två utländska folkslag i kung Davids livvakt, keretéer och peletéer.[2] I Karl XII:s bibel står det i Andra Samuelsboken 8:18: "Benaja, Jojada son, var öfver Crethi och Plethi…” I Bibel 2000 står det på motsvarande ställe: ”Benaja, Jojadas son, förde befälet över kereteerna och peleteerna”. Kereteerna och peleteerna var troligen filisteiska.[3][4]

Tycker själv att latinska populus, eller svenska populasen, är ett bra begrepp för detta.
Citera
2021-12-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Exakt. Hade hon haft en hotbild så hade hon naturligtvis haft en skyddad identitet så att adressen inte var offentlig.

En viss hotbild finns ju, hon är ju numera minister och SÄPO har i uppdrag att sköta säkerheten - varför skulle man ge SÄPO ett sådant uppdrag annars?

Dock är det väl knappast så att en film som visar hennes hus, för det var väl bara det? Det var iaf bara vad som framgick i media. Hade de hängt ut hennes hemadress så hade de ju antagligen bölat ut om det specifikt.

Hotbilden beror på att hon bara sitter i regering, men även hennes agerande bidrar. Och här är ju lite problemet med ståhejet - hon har inte betalat sina räkningar som hon ska och det kan sänka hennes anseende i folks ögon och även endel miffon kan bli "aggressiva". Visst att hänga ut henne kan ju bidra till att miffona blir varse hennes brister och därmed göra folk arga på henne. På detta sätt kan ju sånt bidra till en hotbild, men att klandra dem för det innebär ju i förlängningen att man inte skall få klandra regeringen offentligt då deras missar kan leda till att folk blir arga på dem.
Citera
Medlem
Citat:
Tycker själv att latinska populus, eller svenska populasen, är ett bra begrepp för detta.
Vad fint. Ehh.. ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miraquel
Förstår jag allt rätt, eller? Radio Riks publicerar. Men film är från någon privat idiot som tagit eget initiativ..? Följdfråga: jag sänder ut en drönare och filmar Jimmie Åkesson då han typ vilar på sin altan. Publicerar det, ok?

Som diskuterats innan så beror det på om man kan identifiera Jimmie på bilderna, eller inte.

Kan man identifiera honom på bilderna så är det ett troligen ett brott.
Citera
2021-12-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
En viss hotbild finns ju, hon är ju numera minister och SÄPO har i uppdrag att sköta säkerheten - varför skulle man ge SÄPO ett sådant uppdrag annars?

Dock är det väl knappast så att en film som visar hennes hus, för det var väl bara det? Det var iaf bara vad som framgick i media. Hade de hängt ut hennes hemadress så hade de ju antagligen bölat ut om det specifikt.

Har hon inte skyddat adressen så är det väl bara att gå in på hitta.se eller liknande?
Citera
2021-12-03, 17:38
Medlem
Citat:
Som diskuterats innan så beror det på om man kan identifiera Jimmie på bilderna, eller inte.

Kan man identifiera honom på bilderna så är det ett troligen ett brott.
Troligen är det väll en rekning före ett brott om jag börjar filma ditt hem. Eller…?
Citera
2021-12-03, 17:39
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Förstår jag allt rätt, eller? Radio Riks publicerar. Men film är från någon privat idiot som tagit eget initiativ..? Följdfråga: jag sänder ut en drönare och filmar Jimmie Åkesson då han typ vilar på sin altan. Publicerar det, ok?

Ingen aning. Jag har som sagt inte sett klippet, har ingen aning vem som filmat och är ingen hejare på lagar rörande drönare. Däremot borde det väl inte vara något problem att filma eller fotografera folks hus så länge materialet inte anses kränkande, vilket det kanske skulle göra om Jimmie låg på altanen i sina blågula badbyxor.
Citera
2021-12-03, 17:39
Medlem
Citat:
Troligen är det väll en rekning före ett brott om jag börjar filma ditt hem. Eller…?
Jag skulle absolut tolka det så, och göra anmälan. Vad hade du gjort, känt?
Citera
2021-12-03, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ingen aning. Jag har som sagt inte sett klippet, har ingen aning vem som filmat och är ingen hejare på lagar rörande drönare. Däremot borde det väl inte vara något problem att filma eller fotografera folks hus så länge materialet inte anses kränkande, vilket det kanske skulle göra om Jimmie låg på altanen i sina blågula badbyxor.
Problemet i sig, som skiljer sig avsevärt mot Google map och zooma, är att jag använder en drönare. Flyger runt din bostad med detta objekt. Wtf???
Citera
2021-12-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Problemet är att du far runt med en drönare, ett objekt runt en person/ hem etc. Wtf? Om du tycker det är en mänsklig rättighet, får jag köra en drönare 7/24 runt dig. Ditt hem. Ditt jobb. Då du går på krogen. Och inte bara störa dig, publicera, allt material. Förr i världen var det spionage. I dag heter det TikTok wtf.
Citera
2021-12-03, 18:02
Medlem
Citat:

Inte med normal drönarfilmning från hög höjd, som jag förstår gällande lagar och regler.

Har du någon annan fakta på området som säger annat, så får du gärna peka på det?
Citera
2021-12-03, 18:15
Hon kan väl inte vara hotad av högern?
Endast hon uttalar sig, syns, eller rent utav existerar så fixar hon drivor av röster till de konservativa.
Om hon är hotad måste det vara av kulturmarxisterna själva för att de blir förbannade för att hon är så djävla korkad och drar de egna i skiten.
Tänk ADHD-Grekiskan, Mogge, Humor-Kurden, Herr Frigolit m.fl.
Rena rama valarbetarna till SD.
Mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in