Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Folk stller uppenbarligen frgor nu ocks. Men inom en viss brs har endast brsgaren full insyn. Om det skulle dyka upp en massa representationer av USD s skulle inte det synas alls utom att priset gr upp. Nr det skapas mer USDT dremot, kan ven utomstende, rtta mig om jag har fel, se detta. Hr kan man till exempel se USDT:s och FDUSD:s marketcap:
https://coinmarketcap.com/currencies/tether/
https://coinmarketcap.com/currencies/first-digital-usd/
Var hittar jag mngden USD-representationer p Bitfinex eller p Binance? Stablecoins verkar om ngot skapa mer transparens, eftersom man s ltt kan flja hur mngden av en stablecoin ndras.
Haha, absolut. "Transparens". Du har ingen aning om varifrn dessa tokens har kommit, vem som kpte dem fr riktiga dollar, eller om ngon ens har gjort det.
Citat:
Och exakt vad i detta r det som inte skulle fungera lika bra med vanliga representationer av USD?
Jag frklarade det ovan.
Dessa stablecoins r dessutom utmrkta verktyg fr penningtvtt och svarta marknader vilket vi ven har sett flertalet bevis p. Hr finns fina pengar att tjna som utgivare och ven som brs (och srskilt om man r bde utgivare och brs).
Helt frsumbara volymer frutom p Binance.
Samma sak gllde deras tidigare stablecoins, TUSD och BUSD som mrkligt nog har alla existerat i turordning.
Citat:
Jag utgr frn att de grna skulle vilja se att den accepterades bredare, men konkurrensen p den lukrativa stablecoinmarknaden har hrdnat.
Hrdnat? Vad ser du fr bevis p det?
Citat:
Frdelen fr utgivaren r vl att anvndaren kan ha kvar sin stablecoinposition ven nr denne lmnar brsen och att stablecoinen kan cirkulera, anvndas p andra brser etc, alltmedan utgivaren plockar in 4 procent rnta p kapitalet. Riktiga dollarinsttningar p en brs kan brsen lna ut mot rnta under tiden de sitter p brsen, men s snart de tas ut upphr vinstmaskinen.
Du beskrev frdelen fr utgivaren, inte fr anvndaren. Med frre "anvndare" br vi se en sjunkande volym av stablecoins, men det ser vi inte.
Du frutstter ocks att det alltid finns riktiga insatta dollar bakom, vilket naturligtvis har bevisats som falskt i flertalet fall (t ex har USDT givits ut mot krediter).
Citat:
Ĵag vore mer intresserad av om du sjlv hade ett bra svar i stllet fr insinuanta frgor. Men en anledning kan kanske vara att mnniskor i lnder med kraftigt inflaterande lokala fiatvalutor anvnder USD-stablecoins som skydd, i stllet fr att anvnda bitcoin, som de borde gra, eller USD, som de svrligen kan gra i avsaknad av dollarbankkonto? Och att fler mnniskor i dag vet att det finns och kan hantera stablecoins n 2021?
Det r en vanlig lgn av stablecoin-utgivare att de hjlper stackars fattiga mnniskor i frtryckta lnder. Detta r naturligtvis rent snmos ven om enstaka exempel kan hittas.
Snarare r det ett fint verktyg fr organiserad brottslighet, kriminella stater och andra ljusskygga parter att skicka runt "dollar" utan att ngra trkiga banker eller myndigheter lgger sig i med sina AML-krav. Hr r naturligtvis brserna medskyldiga.
Citat:
Jag har ingen strre krlek till vare sig stablecoins eller brser och anvnder inte sjlv vare sig stablecoins eller brser och vore intresserad av att veta vilka bedrgligheter som pgr, men dessvrre verkar du inte sjlv ha klart fr dig vad som pgr utan faller tillbaka p en allmn misstro.
Jag ser fortfarande inte p vilket stt stablecoins underlttar bedrgligheter p ngot avgrande stt.
Det r helt uppenbart av det jag redan har beskrivit samt om du skulle stta dig in i de rttsprocesser som har drivits mot brser samt utgivare av stablecoins.