Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Folk ställer uppenbarligen frågor nu också. Men inom en viss börs har endast börsägaren full insyn. Om det skulle dyka upp en massa representationer av USD så skulle inte det synas alls utom att priset går upp. När det skapas mer USDT däremot, kan även utomstående, rätta mig om jag har fel, se detta. Här kan man till exempel se USDT:s och FDUSD:s marketcap:
https://coinmarketcap.com/currencies/tether/
https://coinmarketcap.com/currencies/first-digital-usd/
Var hittar jag mängden USD-representationer på Bitfinex eller på Binance? Stablecoins verkar om något skapa mer transparens, eftersom man så lätt kan följa hur mängden av en stablecoin ändras.
Haha, absolut. "Transparens". Du har ingen aning om varifrån dessa tokens har kommit, vem som köpte dem för riktiga dollar, eller om någon ens har gjort det.
Citat:
Och exakt vad i detta är det som inte skulle fungera lika bra med vanliga representationer av USD?
Jag förklarade det ovan.
Dessa stablecoins är dessutom utmärkta verktyg för penningtvätt och svarta marknader vilket vi även har sett flertalet bevis på. Här finns fina pengar att tjäna som utgivare och även som börs (och särskilt om man är både utgivare och börs).
Helt försumbara volymer förutom på Binance.
Samma sak gällde deras tidigare stablecoins, TUSD och BUSD som märkligt nog har alla existerat i turordning.
Citat:
Jag utgår från att de gärna skulle vilja se att den accepterades bredare, men konkurrensen på den lukrativa stablecoinmarknaden har hårdnat.
Hårdnat? Vad ser du för bevis på det?
Citat:
Fördelen för utgivaren är väl att användaren kan ha kvar sin stablecoinposition även när denne lämnar börsen och att stablecoinen kan cirkulera, användas på andra börser etc, alltmedan utgivaren plockar in 4 procent ränta på kapitalet. Riktiga dollarinsättningar på en börs kan börsen låna ut mot ränta under tiden de sitter på börsen, men så snart de tas ut upphör vinstmaskinen.
Du beskrev fördelen för utgivaren, inte för användaren. Med färre "användare" bör vi se en sjunkande volym av stablecoins, men det ser vi inte.
Du förutsätter också att det alltid finns riktiga insatta dollar bakom, vilket naturligtvis har bevisats som falskt i flertalet fall (t ex har USDT givits ut mot krediter).
Citat:
Ĵag vore mer intresserad av om du själv hade ett bra svar i stället för insinuanta frågor. Men en anledning kan kanske vara att människor i länder med kraftigt inflaterande lokala fiatvalutor använder USD-stablecoins som skydd, i stället för att använda bitcoin, som de borde göra, eller USD, som de svårligen kan göra i avsaknad av dollarbankkonto? Och att fler människor i dag vet att det finns och kan hantera stablecoins än 2021?
Det är en vanlig lögn av stablecoin-utgivare att de hjälper stackars fattiga människor i förtryckta länder. Detta är naturligtvis rent snömos även om enstaka exempel kan hittas.
Snarare är det ett fint verktyg för organiserad brottslighet, kriminella stater och andra ljusskygga parter att skicka runt "dollar" utan att några tråkiga banker eller myndigheter lägger sig i med sina AML-krav. Här är naturligtvis börserna medskyldiga.
Citat:
Jag har ingen större kärlek till vare sig stablecoins eller börser och använder inte själv vare sig stablecoins eller börser och vore intresserad av att veta vilka bedrägligheter som pågår, men dessvärre verkar du inte själv ha klart för dig vad som pågår utan faller tillbaka på en allmän misstro.
Jag ser fortfarande inte på vilket sätt stablecoins underlättar bedrägligheter på något avgörande sätt.
Det är helt uppenbart av det jag redan har beskrivit samt om du skulle sätta dig in i de rättsprocesser som har drivits mot börser samt utgivare av stablecoins.