2021-01-09, 09:18
Medlem
TroPelleDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Så man ska inte köpa in sig i krypto just nu? Jag köpt på ATH förra gången och blev bränd och tänkte köpa in mig igen nu men är betydligt mer skeptiskt. tom Farsan som inte vet något om btc vill köpa just nu och det skriker bubbla tycker jag.

Var jag du hade jag stått på sidlinjen och inte köpt in mig, fallhöjden är för hög. Tether måste bort från marknaden. De får gärna tas över av Winklevoss-killarna i det långa loppet, de är duktiga och står bakom GUSD som också är en stablecoin, men där har de duktiga revisorer som kan påvisa att det finns backning bakom.

Lite kuriosa är att GUSD blev delistade från Bitfinex i förrgår. Jag tror Winklevoss inser var det hela är påväg och inte vill bli förknippade med Bitfinex när SEC kommer med storsläggan, alternativt att Bitfinex slängde ut dem så att människor inte ska kunna sälja sina Bitcoins mot GUSD när det hela brakar samman.

Vilka tror ni institutionellt kapital rör sig mot när de vill köpa stablecoins? Winklevoss-bröderna från Wall Street med Harvard-utbildningar som kan visa att 1GUSD=1USD eller Tether på Bahamas som utreds av SEC och inte kan visa upp några audits sedan 2018?

I Bitcoin ska du inte heller försöka fånga några fallande knivar, när det faller så kan det lika gärna gå till $2000. Jag har varit med tillräckligt länge för att se liknande hända.

Det hela sjuka spektaklet kan gå hur högt som helst i och med att Tether är villiga att göra vad som helst för att hålla uppe priset. Sedan 1a januari har de tryckt ett antal miljarder dollar som de gått in och stödköpt krypto för.

Jag var med när MtGox smällde, Cryptsy med Paul Vernon, när FBI stängde BTC-E, när Moolah på Mintpal gjorde en exitscam etc, och detta ger mig exakt samma vibbar. Frågan är bara när.
Senast redigerad av TroPelleDet 2021-01-09 kl. 09:38.
Citera
2021-01-09, 09:43
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroPelleDet
Var jag du hade jag stått på sidlinjen och inte köpt in mig, fallhöjden är för hög. Tether måste bort från marknaden.
Jag håller med dig om att Bitcoin-priset är kraftigt manipulerat, vilket är anledningen till att vi se så stora svängningar. Manipulationen sker ifrån många fronter, håll och kanter.

Men över sikt så kan du inte manipulera digital scarcity, så därför måste man ha lång tidshorisont.

Med ditt argument om att "köp inte Bitcoin förrän Tether är borta" så ska man alltså inte ha köpt Bitcoin någon gång de senaste 3-4 åren och missat all uppgång?

Om man ska låta bli att köpa pga Tether FUD, China Ban FUD, regulations FUD, Miner Death Spiral FUD eller Futures Manipulation FUD ... ja, då förblir man en no-coiner.

Det komme alltid komma sådana här händelser och snack.. China Ban fick priset att gå ner -30% 2017 men det är ingen som minns idag. Om Tether for priset att crasha -50% till $20K och priset är $100K om 2 år så är det ingen som kommer minnas det heller.

Vad du säger är just: don't buy bitcoin - because it's going to crash https://www.youtube.com/watch?v=XbZ8zDpX2Mg

Nej .. jag håller inte med .. Köp bitcoin... helst i bear markets och gärna i dipparna .. gärna regelbundet och HÅLL LÅNGSIKTIGT = HODL .. Ha en tidshorisont på 3-5 år så blir du troligtvis rikligt belönad .. Majoriteten säljer ur sig efter lite vinst eller liten dump.
Senast redigerad av SvenskHODLer 2021-01-09 kl. 10:04.
Citera
2021-01-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroPelleDet
Det hela sjuka spektaklet kan gå hur högt som helst i och med att Tether är villiga att göra vad som helst för att hålla uppe priset. Sedan 1a januari har de tryckt ett antal miljarder dollar som de gått in och stödköpt krypto för.

Cool story bro, men finns det några bevis för detta?

Jag är också skeptisk till Tether.

Men om nu denna FUD om att BTC kan krascha när som helst stämmer, då vill jag förstå detta bättre.
Då vill jag sälja. Men inte pga lösa rykten och misstankar. Lite mer substans än så behövs här.

Det verkar som att den vanligaste invändningen är att de 'trycker nya Tether' och sen går Bitcoin upp. Men kan inte det bara förklaras med att mer USD kommer in på marknaden som konverteras till Tether? Som används t.ex för arbitrage. Dvs, hur kan vi utesluta att det inte hade sett ut så här i en annan verklighet där vi visste säkert att Tether var legit..?

Detta är inte min åsikt. Jag är bara ute efter att förstå detta bättre.
Jag vill inte förlora 95% av mitt sparkapital. Och jag vill inte paniksälja, utan jävligt goda grunder.

Min åsikt om Tether är att jag önskar att den inte existerade.
Citera
2021-01-09, 10:52
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det verkar som att den vanligaste invändningen är att de 'trycker nya Tether' och sen går Bitcoin upp. Men kan inte det bara förklaras med att mer USD kommer in på marknaden som konverteras till Tether? Som används t.ex för arbitrage. Dvs, hur kan vi utesluta att det inte hade sett ut så här i en annan verklighet där vi visste säkert att Tether var legit..?
Tether FUD grejen har existerat i många år nu. Finns överlag ingen substans alls till det. Någon kanske har kollat på en graf och sett en korrelation till att Tether trycker tokens -> Priset går upp ... Men i själva verket är det ju som du säger att de trycker nya tokens när efterfrågan går upp vilket sker när handelsvolymer och priset går upp.

Hittade en 3 år gammal artikel som pratade om detta https://steemit.com/cryptocurrency/@...ng-manipulated
Citera
2021-01-09, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
.
Vad du säger är just: don't buy bitcoin - because it's going to crash https://www.youtube.com/watch?v=XbZ8zDpX2Mg

Nej .. jag håller inte med .. Köp bitcoin... helst i bear markets och gärna i dipparna .. gärna regelbundet och HÅLL LÅNGSIKTIGT = HODL .. Ha en tidshorisont på 3-5 år så blir du troligtvis rikligt belönad .. Majoriteten säljer ur sig efter lite vinst eller liten dump.

Jag är också inne på detta att om Tether avslöjas som scam, ja då blir det en extrem krasch så klart och vi backar kanske till årslägsta pris 2020 som väl var under 4000. Men som återhämtas sen över 1-2 år. Katastrof för många men jag skulle fortf vara i profit.

Ärligt talat upplever jag att fair price på BTC just nu borde vara närmare 10k än 40k. (Om jag ska vara ärlig snarare än full av förhoppning). Men att det kan bli 100k om ett par år.

Men det stora problemet är väl att det här kan verkligen skada Bitcoin långsiktigt, att hela alltet med krypto döms ut som pyramidspel av allmänheten, som inte är insatta i detaljerna..
Citera
2021-01-09, 11:34
Medlem
För den som orkar gå igenom kanske något matnyttigt hittas.

Länk till artikel.
https://cryptocurrencynews.com/tethe...ation-lawsuit/

Länk till stämning, står även med i artikeln.
https://www.courtlistener.com/docket...ex-inc/?page=1
Citera
2021-01-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontyouworrychild

Länk till artikel.

Jag har ett par invändningar mot detta:

1. Stämningen blev registrerad i oktober 2019, dvs för 1,5 år sedan nästan. Ni som FUD:ar detta, menar nu då att Tether/Bitfinex under 1,5 år sedan de blev stämda, fortsätter att begå kanske världshistoriens största bedrägeri någonsin, dessutom på en publik block chain där allt kan spåras. Det är liite svårt att tro att de skulle vara så galna.

2. De bedriver redan en extremt lukrativ verksamhet, som troligen ger ägarna tiotals miljoner i vinst varje år. Om de åker fast för det påstådda bedrägeriet lär det bli decennier i fängelse och 0 kr på banken. Varför skulle de utsätta sig för den risken när de redan är extremt rika? Och varför skulle de begå bedrägeriet på en block chain? Det finns nog smartare sätt att förskingra pengar på t.ex. bara fuska lite i de interna systemen och databaserna.

Jag får inte ihop logiken i detta.

Kan någon sammanfatta den konkreta bevisningen?
Ni borde ju känna till det ni som är övertygade?
Att det finns en stämning bevisar ju ingen skuld.
Stämningen innehåller hundratals dokument, dessa tänker jag inte läsa igenom för att eventuellt bara hitta en nothing burger.

Sen tycker jag det är bara bra om de blir stämda och kanske även kursar om de hanterar sina kunders pengar på ett icke spårbart och lagligt sätt. Men det är inte riktigt samma sak som de anklagelserna som ni FUD:sters för fram.
Citera
2021-01-09, 13:23
Medlem
Citat:
Jag har ett par invändningar mot detta:

1
Stämningen blev registrerad i oktober 2019, dvs för 1,5 år sedan nästan.

Det var ju observant. Men hade du varit ännu observanta så hade du noterat att senaste dokumentationen i stämningen skedde 28 december.
Alltså bara ett par veckor sedan. Det tar tid att bygga ett fall. Du bör ju var mer orolig at det inte gått till förlikning om det inte är så allvarligt. Det känns som att de bygger ett riktigt fall här.

2. De bedriver redan en extremt lukrativ verksamhet, som troligen ger ägarna tiotals miljoner i vinst varje år. Om de åker fast för det påstådda bedrägeriet lär det bli decennier i fängelse och 0 kr på banken. Varför skulle de utsätta sig för den risken när de redan är extremt rika? Och varför skulle de begå bedrägeriet på en block chain? Det finns nog smartare sätt att förskingra pengar på t.ex. bara fuska lite i de interna systemen och databaserna.

Underskatta aldrig girighet eller desperation.

Jag får inte ihop logiken i detta.

nej, jag förstår det. Du kanske inte vill.

Kan någon sammanfatta den konkreta bevisningen?
Ni borde ju känna till det ni som är övertygade?
Att det finns en stämning bevisar ju ingen skuld.
Stämningen innehåller hundratals dokument, dessa tänker jag inte läsa igenom för att eventuellt bara hitta en nothing burger.

Jag länkade stämningen så att den som är intresseradkan läsa och bilda sig en uppfattning. TS är om Tether kan orsaka en krasch. Ja det tror jag, men ingen vet förrän domslut faller.

Sen tycker jag det är bara bra om de blir stämda och kanske även kursar om de hanterar sina kunders pengar på ett icke spårbart och lagligt sätt. Men det är inte riktigt samma sak som de anklagelserna som ni FUD:sters för fram.

Blanda inte ihop fakta med FUD. Det ägnar sig tillräckligt många åt här ändå. Men alla som ska in i det här bör få veta mer än bitcoindårar skriver. För det finns inget som är bättre än att göra sin egen research.

Läs mitt fetade.

Efit: förtydligade dom faller till domslut faller.
Senast redigerad av dontyouworrychild 2021-01-09 kl. 14:02.
Citera
2021-01-09, 13:32
Medlem
Citat:
Läs mitt fetade.
Mycket märkligt dock att deras konton inte spärras då om de är misstänkta för kanske världshistoriens största bedrägeri? Och varför är det bara en stämning i så fall? Varför inte polisutredning? Häktningar?
Åter igen, dåliga argument. Du tar upp en liten detalj i saken bara, men du har fortfarande inga bevis.
Citera
2021-01-09, 13:45
Medlem
Citat:
Läs mitt fetade.
Och förresten om du tittar på listan över plaintiffs (käranden) så verkar det vara en relativt stor grupp privatpersoner. Vem som helst kan lämna in en stämning, men det betyder inte att det bevisar något brott.

https://www.courtlistener.com/docket...et-litigation/

Gissningsvis är detta en massa missnöjda kunder som köpte Bitcoins runt ATH $20k 2017 och blev sedan gravt missnöjda med livet när Bitcoin kraschade 80%. På amerikanskt manér (huvudmannen för käranden är från New York), hittar man då en bra advokat och någon jävel att stämma skiten ur. T.ex. har det ju hänt i USA att folk har stämt Mc Donald's för att de har spillt hett kaffe på sig själva. Det innebär ju inte att Mc Donald's ägare därför blev åtalade för grov misshandel. Ungefär samma sak här, i alla fall baserat på vad som har presenterats i den här tråden.
Citera
2021-01-09, 14:01
Medlem
Citat:
Cool story bro, men finns det några bevis för detta?

Jag är också skeptisk till Tether.

Men om nu denna FUD om att BTC kan krascha när som helst stämmer, då vill jag förstå detta bättre.
Då vill jag sälja. Men inte pga lösa rykten och misstankar. Lite mer substans än så behövs här.

Detta är inte min åsikt. Jag är bara ute efter att förstå detta bättre.
Jag vill inte förlora 95% av mitt sparkapital. Och jag vill inte paniksälja, utan jävligt goda grunder.

Min åsikt om Tether är att jag önskar att den inte existerade.

Citat:
Mycket märkligt dock att deras konton inte spärras då om de är misstänkta för kanske världshistoriens största bedrägeri? Och varför är det bara en stämning i så fall? Varför inte polisutredning? Häktningar?
Åter igen, dåliga argument. Du tar upp en liten detalj i saken bara, men du har fortfarande inga bevis.

Citat:
Och förresten om du tittar på listan över plaintiffs (käranden) så verkar det vara en relativt stor grupp privatpersoner. Vem som helst kan lämna in en stämning, men det betyder inte att det bevisar något brott.

https://www.courtlistener.com/docket...et-litigation/

Gissningsvis är detta en massa missnöjda kunder som köpte Bitcoins runt ATH $20k 2017 och blev sedan gravt missnöjda med livet när Bitcoin kraschade 80%. På amerikanskt manér (huvudmannen för käranden är från New York), hittar man då en bra advokat och någon jävel att stämma skiten ur. T.ex. har det ju hänt i USA att folk har stämt Mc Donald's för att de har spillt hett kaffe på sig själva. Det innebär ju inte att Mc Donald's ägare därför blev åtalade för grov misshandel. Ungefär samma sak här, i alla fall baserat på vad som har presenterats i den här tråden.

Citat:

Länk till artikel.

Jag försöker inte bevisa något. Du efterfrågade bevis. Artikeln jag länkade till (se ovan) sammanfattar väl stämningens innehåll bra tycker jag. Stämningen som finns länkad i artikeln länkade jag till ifall den missas när man läser artikeln.

Hur du använder fakta är upp till dig. Men jag antar att du istället fortsätter att ägna dig åt spekulationer. Ditt val, men andra kan ju välja att göra sin egna undersökning.
Senast redigerad av dontyouworrychild 2021-01-09 kl. 14:04.
Citera
2021-01-09, 14:41
Medlem
Citat:
Jag försöker inte bevisa något. Du efterfrågade bevis. Artikeln jag länkade till (se ovan) sammanfattar väl stämningens innehåll bra tycker jag. Stämningen som finns länkad i artikeln länkade jag till ifall den missas när man läser artikeln.

Hur du använder fakta är upp till dig. Men jag antar att du istället fortsätter att ägna dig åt spekulationer. Ditt val, men andra kan ju välja att göra sin egna undersökning.
Jag försöker inte sätta Dig på pottkanten. Jag vill få fram fakta i saken.
Du har en länk. (Jättebra att du postade den).
Men den innehåller extremt mycket information som jag inte hinner ta del av nu.

Du verkar ändå ha dragit slutsatser av det här ärendet.
Då frågar jag dig bara, med endast helt vänliga och kollegiala avsikter, vilka slutsatser du dragit och på vilka grunder du har gjort det (om du kan beskriva det med egna ord). Du måste inte. Jag är bara nyfiken och vill förstå det här bättre.

Jag har forskat i detta själv, och det jag hittade sammanfattade jag i mitt tidigare inlägg i två huvudsakliga punkter. Du kanske kan göra en liknande sammanfattning från din synvinkel? i stället för att bara svara med en one-liner om ett datum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in