2021-01-09, 09:18
Medlem
TroPelleDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
S man ska inte kpa in sig i krypto just nu? Jag kpt p ATH frra gngen och blev brnd och tnkte kpa in mig igen nu men r betydligt mer skeptiskt. tom Farsan som inte vet ngot om btc vill kpa just nu och det skriker bubbla tycker jag.

Var jag du hade jag sttt p sidlinjen och inte kpt in mig, fallhjden r fr hg. Tether mste bort frn marknaden. De fr grna tas ver av Winklevoss-killarna i det lnga loppet, de r duktiga och str bakom GUSD som ocks r en stablecoin, men dr har de duktiga revisorer som kan pvisa att det finns backning bakom.

Lite kuriosa r att GUSD blev delistade frn Bitfinex i frrgr. Jag tror Winklevoss inser var det hela r pvg och inte vill bli frknippade med Bitfinex nr SEC kommer med storslggan, alternativt att Bitfinex slngde ut dem s att mnniskor inte ska kunna slja sina Bitcoins mot GUSD nr det hela brakar samman.

Vilka tror ni institutionellt kapital rr sig mot nr de vill kpa stablecoins? Winklevoss-brderna frn Wall Street med Harvard-utbildningar som kan visa att 1GUSD=1USD eller Tether p Bahamas som utreds av SEC och inte kan visa upp ngra audits sedan 2018?

I Bitcoin ska du inte heller frska fnga ngra fallande knivar, nr det faller s kan det lika grna g till $2000. Jag har varit med tillrckligt lnge fr att se liknande hnda.

Det hela sjuka spektaklet kan g hur hgt som helst i och med att Tether r villiga att gra vad som helst fr att hlla uppe priset. Sedan 1a januari har de tryckt ett antal miljarder dollar som de gtt in och stdkpt krypto fr.

Jag var med nr MtGox smllde, Cryptsy med Paul Vernon, nr FBI stngde BTC-E, nr Moolah p Mintpal gjorde en exitscam etc, och detta ger mig exakt samma vibbar. Frgan r bara nr.
Senast redigerad av TroPelleDet 2021-01-09 kl. 09:38.
Citera
2021-01-09, 09:43
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroPelleDet
Var jag du hade jag sttt p sidlinjen och inte kpt in mig, fallhjden r fr hg. Tether mste bort frn marknaden.
Jag hller med dig om att Bitcoin-priset r kraftigt manipulerat, vilket r anledningen till att vi se s stora svngningar. Manipulationen sker ifrn mnga fronter, hll och kanter.

Men ver sikt s kan du inte manipulera digital scarcity, s drfr mste man ha lng tidshorisont.

Med ditt argument om att "kp inte Bitcoin frrn Tether r borta" s ska man allts inte ha kpt Bitcoin ngon gng de senaste 3-4 ren och missat all uppgng?

Om man ska lta bli att kpa pga Tether FUD, China Ban FUD, regulations FUD, Miner Death Spiral FUD eller Futures Manipulation FUD ... ja, d frblir man en no-coiner.

Det komme alltid komma sdana hr hndelser och snack.. China Ban fick priset att g ner -30% 2017 men det r ingen som minns idag. Om Tether for priset att crasha -50% till $20K och priset r $100K om 2 r s r det ingen som kommer minnas det heller.

Vad du sger r just: don't buy bitcoin - because it's going to crash https://www.youtube.com/watch?v=XbZ8zDpX2Mg

Nej .. jag hller inte med .. Kp bitcoin... helst i bear markets och grna i dipparna .. grna regelbundet och HLL LNGSIKTIGT = HODL .. Ha en tidshorisont p 3-5 r s blir du troligtvis rikligt belnad .. Majoriteten sljer ur sig efter lite vinst eller liten dump.
Senast redigerad av SvenskHODLer 2021-01-09 kl. 10:04.
Citera
2021-01-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroPelleDet
Det hela sjuka spektaklet kan g hur hgt som helst i och med att Tether r villiga att gra vad som helst fr att hlla uppe priset. Sedan 1a januari har de tryckt ett antal miljarder dollar som de gtt in och stdkpt krypto fr.

Cool story bro, men finns det ngra bevis fr detta?

Jag r ocks skeptisk till Tether.

Men om nu denna FUD om att BTC kan krascha nr som helst stmmer, d vill jag frst detta bttre.
D vill jag slja. Men inte pga lsa rykten och misstankar. Lite mer substans n s behvs hr.

Det verkar som att den vanligaste invndningen r att de 'trycker nya Tether' och sen gr Bitcoin upp. Men kan inte det bara frklaras med att mer USD kommer in p marknaden som konverteras till Tether? Som anvnds t.ex fr arbitrage. Dvs, hur kan vi utesluta att det inte hade sett ut s hr i en annan verklighet dr vi visste skert att Tether var legit..?

Detta r inte min sikt. Jag r bara ute efter att frst detta bttre.
Jag vill inte frlora 95% av mitt sparkapital. Och jag vill inte panikslja, utan jvligt goda grunder.

Min sikt om Tether r att jag nskar att den inte existerade.
Citera
2021-01-09, 10:52
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det verkar som att den vanligaste invndningen r att de 'trycker nya Tether' och sen gr Bitcoin upp. Men kan inte det bara frklaras med att mer USD kommer in p marknaden som konverteras till Tether? Som anvnds t.ex fr arbitrage. Dvs, hur kan vi utesluta att det inte hade sett ut s hr i en annan verklighet dr vi visste skert att Tether var legit..?
Tether FUD grejen har existerat i mnga r nu. Finns verlag ingen substans alls till det. Ngon kanske har kollat p en graf och sett en korrelation till att Tether trycker tokens -> Priset gr upp ... Men i sjlva verket r det ju som du sger att de trycker nya tokens nr efterfrgan gr upp vilket sker nr handelsvolymer och priset gr upp.

Hittade en 3 r gammal artikel som pratade om detta https://steemit.com/cryptocurrency/@...ng-manipulated
Citera
2021-01-09, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
.
Vad du sger r just: don't buy bitcoin - because it's going to crash https://www.youtube.com/watch?v=XbZ8zDpX2Mg

Nej .. jag hller inte med .. Kp bitcoin... helst i bear markets och grna i dipparna .. grna regelbundet och HLL LNGSIKTIGT = HODL .. Ha en tidshorisont p 3-5 r s blir du troligtvis rikligt belnad .. Majoriteten sljer ur sig efter lite vinst eller liten dump.

Jag r ocks inne p detta att om Tether avsljas som scam, ja d blir det en extrem krasch s klart och vi backar kanske till rslgsta pris 2020 som vl var under 4000. Men som terhmtas sen ver 1-2 r. Katastrof fr mnga men jag skulle fortf vara i profit.

rligt talat upplever jag att fair price p BTC just nu borde vara nrmare 10k n 40k. (Om jag ska vara rlig snarare n full av frhoppning). Men att det kan bli 100k om ett par r.

Men det stora problemet r vl att det hr kan verkligen skada Bitcoin lngsiktigt, att hela alltet med krypto dms ut som pyramidspel av allmnheten, som inte r insatta i detaljerna..
Citera
2021-01-09, 11:34
Medlem
Fr den som orkar g igenom kanske ngot matnyttigt hittas.

Lnk till artikel.
https://cryptocurrencynews.com/tethe...ation-lawsuit/

Lnk till stmning, str ven med i artikeln.
https://www.courtlistener.com/docket...ex-inc/?page=1
Citera
2021-01-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontyouworrychild

Lnk till artikel.

Jag har ett par invndningar mot detta:

1. Stmningen blev registrerad i oktober 2019, dvs fr 1,5 r sedan nstan. Ni som FUD:ar detta, menar nu d att Tether/Bitfinex under 1,5 r sedan de blev stmda, fortstter att beg kanske vrldshistoriens strsta bedrgeri ngonsin, dessutom p en publik block chain dr allt kan spras. Det r liite svrt att tro att de skulle vara s galna.

2. De bedriver redan en extremt lukrativ verksamhet, som troligen ger garna tiotals miljoner i vinst varje r. Om de ker fast fr det pstdda bedrgeriet lr det bli decennier i fngelse och 0 kr p banken. Varfr skulle de utstta sig fr den risken nr de redan r extremt rika? Och varfr skulle de beg bedrgeriet p en block chain? Det finns nog smartare stt att frskingra pengar p t.ex. bara fuska lite i de interna systemen och databaserna.

Jag fr inte ihop logiken i detta.

Kan ngon sammanfatta den konkreta bevisningen?
Ni borde ju knna till det ni som r vertygade?
Att det finns en stmning bevisar ju ingen skuld.
Stmningen innehller hundratals dokument, dessa tnker jag inte lsa igenom fr att eventuellt bara hitta en nothing burger.

Sen tycker jag det r bara bra om de blir stmda och kanske ven kursar om de hanterar sina kunders pengar p ett icke sprbart och lagligt stt. Men det r inte riktigt samma sak som de anklagelserna som ni FUD:sters fr fram.
Citera
2021-01-09, 13:23
Medlem
Citat:
Jag har ett par invndningar mot detta:

1
Stmningen blev registrerad i oktober 2019, dvs fr 1,5 r sedan nstan.

Det var ju observant. Men hade du varit nnu observanta s hade du noterat att senaste dokumentationen i stmningen skedde 28 december.
Allts bara ett par veckor sedan. Det tar tid att bygga ett fall. Du br ju var mer orolig at det inte gtt till frlikning om det inte r s allvarligt. Det knns som att de bygger ett riktigt fall hr.

2. De bedriver redan en extremt lukrativ verksamhet, som troligen ger garna tiotals miljoner i vinst varje r. Om de ker fast fr det pstdda bedrgeriet lr det bli decennier i fngelse och 0 kr p banken. Varfr skulle de utstta sig fr den risken nr de redan r extremt rika? Och varfr skulle de beg bedrgeriet p en block chain? Det finns nog smartare stt att frskingra pengar p t.ex. bara fuska lite i de interna systemen och databaserna.

Underskatta aldrig girighet eller desperation.

Jag fr inte ihop logiken i detta.

nej, jag frstr det. Du kanske inte vill.

Kan ngon sammanfatta den konkreta bevisningen?
Ni borde ju knna till det ni som r vertygade?
Att det finns en stmning bevisar ju ingen skuld.
Stmningen innehller hundratals dokument, dessa tnker jag inte lsa igenom fr att eventuellt bara hitta en nothing burger.

Jag lnkade stmningen s att den som r intresseradkan lsa och bilda sig en uppfattning. TS r om Tether kan orsaka en krasch. Ja det tror jag, men ingen vet frrn domslut faller.

Sen tycker jag det r bara bra om de blir stmda och kanske ven kursar om de hanterar sina kunders pengar p ett icke sprbart och lagligt stt. Men det r inte riktigt samma sak som de anklagelserna som ni FUD:sters fr fram.

Blanda inte ihop fakta med FUD. Det gnar sig tillrckligt mnga t hr nd. Men alla som ska in i det hr br f veta mer n bitcoindrar skriver. Fr det finns inget som r bttre n att gra sin egen research.

Ls mitt fetade.

Efit: frtydligade dom faller till domslut faller.
Senast redigerad av dontyouworrychild 2021-01-09 kl. 14:02.
Citera
2021-01-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ls mitt fetade.
Mycket mrkligt dock att deras konton inte sprras d om de r misstnkta fr kanske vrldshistoriens strsta bedrgeri? Och varfr r det bara en stmning i s fall? Varfr inte polisutredning? Hktningar?
ter igen, dliga argument. Du tar upp en liten detalj i saken bara, men du har fortfarande inga bevis.
Citera
2021-01-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ls mitt fetade.
Och frresten om du tittar p listan ver plaintiffs (kranden) s verkar det vara en relativt stor grupp privatpersoner. Vem som helst kan lmna in en stmning, men det betyder inte att det bevisar ngot brott.

https://www.courtlistener.com/docket...et-litigation/

Gissningsvis r detta en massa missnjda kunder som kpte Bitcoins runt ATH $20k 2017 och blev sedan gravt missnjda med livet nr Bitcoin kraschade 80%. P amerikanskt manr (huvudmannen fr kranden r frn New York), hittar man d en bra advokat och ngon jvel att stmma skiten ur. T.ex. har det ju hnt i USA att folk har stmt Mc Donald's fr att de har spillt hett kaffe p sig sjlva. Det innebr ju inte att Mc Donald's gare drfr blev talade fr grov misshandel. Ungefr samma sak hr, i alla fall baserat p vad som har presenterats i den hr trden.
Citera
2021-01-09, 14:01
Medlem
Citat:
Cool story bro, men finns det ngra bevis fr detta?

Jag r ocks skeptisk till Tether.

Men om nu denna FUD om att BTC kan krascha nr som helst stmmer, d vill jag frst detta bttre.
D vill jag slja. Men inte pga lsa rykten och misstankar. Lite mer substans n s behvs hr.

Detta r inte min sikt. Jag r bara ute efter att frst detta bttre.
Jag vill inte frlora 95% av mitt sparkapital. Och jag vill inte panikslja, utan jvligt goda grunder.

Min sikt om Tether r att jag nskar att den inte existerade.

Citat:
Mycket mrkligt dock att deras konton inte sprras d om de r misstnkta fr kanske vrldshistoriens strsta bedrgeri? Och varfr r det bara en stmning i s fall? Varfr inte polisutredning? Hktningar?
ter igen, dliga argument. Du tar upp en liten detalj i saken bara, men du har fortfarande inga bevis.

Citat:
Och frresten om du tittar p listan ver plaintiffs (kranden) s verkar det vara en relativt stor grupp privatpersoner. Vem som helst kan lmna in en stmning, men det betyder inte att det bevisar ngot brott.

https://www.courtlistener.com/docket...et-litigation/

Gissningsvis r detta en massa missnjda kunder som kpte Bitcoins runt ATH $20k 2017 och blev sedan gravt missnjda med livet nr Bitcoin kraschade 80%. P amerikanskt manr (huvudmannen fr kranden r frn New York), hittar man d en bra advokat och ngon jvel att stmma skiten ur. T.ex. har det ju hnt i USA att folk har stmt Mc Donald's fr att de har spillt hett kaffe p sig sjlva. Det innebr ju inte att Mc Donald's gare drfr blev talade fr grov misshandel. Ungefr samma sak hr, i alla fall baserat p vad som har presenterats i den hr trden.

Citat:

Lnk till artikel.

Jag frsker inte bevisa ngot. Du efterfrgade bevis. Artikeln jag lnkade till (se ovan) sammanfattar vl stmningens innehll bra tycker jag. Stmningen som finns lnkad i artikeln lnkade jag till ifall den missas nr man lser artikeln.

Hur du anvnder fakta r upp till dig. Men jag antar att du istllet fortstter att gna dig t spekulationer. Ditt val, men andra kan ju vlja att gra sin egna underskning.
Senast redigerad av dontyouworrychild 2021-01-09 kl. 14:04.
Citera
2021-01-09, 14:41
Medlem
Citat:
Jag frsker inte bevisa ngot. Du efterfrgade bevis. Artikeln jag lnkade till (se ovan) sammanfattar vl stmningens innehll bra tycker jag. Stmningen som finns lnkad i artikeln lnkade jag till ifall den missas nr man lser artikeln.

Hur du anvnder fakta r upp till dig. Men jag antar att du istllet fortstter att gna dig t spekulationer. Ditt val, men andra kan ju vlja att gra sin egna underskning.
Jag frsker inte stta Dig p pottkanten. Jag vill f fram fakta i saken.
Du har en lnk. (Jttebra att du postade den).
Men den innehller extremt mycket information som jag inte hinner ta del av nu.

Du verkar nd ha dragit slutsatser av det hr rendet.
D frgar jag dig bara, med endast helt vnliga och kollegiala avsikter, vilka slutsatser du dragit och p vilka grunder du har gjort det (om du kan beskriva det med egna ord). Du mste inte. Jag r bara nyfiken och vill frst det hr bttre.

Jag har forskat i detta sjlv, och det jag hittade sammanfattade jag i mitt tidigare inlgg i tv huvudsakliga punkter. Du kanske kan gra en liknande sammanfattning frn din synvinkel? i stllet fr att bara svara med en one-liner om ett datum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in