2021-02-24, 15:24
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Ingen som äger Bitcoin behöver befatta sig med Tether eller andra stablecoins överhuvudtaget, så länge som de inte vill. Tether och andra stablecoins är ett sätt (bland flera) att ansluta till den traditionella finansvärlden och dess fiatvalutor. Det är inte något entydigt negativt, men att man då exponerar sig för dess risker (att man behöver lita på centrala aktörer som inte är transparenta) är helt naturligt.

Om Tether skulle rasa ihop skulle det absolut ha destabiliserande på handeln med kryptovalutor, framför allt helt enkelt för att viktiga tillgångar skulle utraderas för en stor del av dem som handlar med dessa. De olika börserna skulle också påverkas på sätt som jag inte direkt kan förutse. (Detta är en av många anledningar till att man rekommenderar att inte förvara stora mängder kryptovalutor på börserna.) Men själva blockkedjorna, som ytterst är vad kryptovalutorna består av, skulle inte påverkas det allra minsta.

Man kan jämföra detta med de olika syntetiska instrument som finns för att manipulera priset (i fiatvalutor) på t.ex. guld. Skulle de här systemen kollapsa skulle det påverka priset kraftigt på oförutsägbara sätt och många skulle bli ruinerade. Men guld som man har i ett bankvalv eller nedgrävt i marken påverkas inte av det överhuvudtaget. Det ligger där, i precis samma mängd, år efter år.

När Tether står för en sån stor del av handeln så kommer du som Bitcoinägare att drabbas oavsett om du vill eller inte. Sen om du bryr dig om BTC’s dollarvärde eller inte, det är en annan sak.

Min fråga är varför så många kryptoägare känner sig personligt angripna av att personer diskuterar och synar Tethers mångåriga lögner?
Citera
2021-02-24, 15:27
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Haha stay poor din tethersopa =)

Börjar du inse att du har fel? lova att tuta två gånger när du passerar mig i lambon!
Citera
2021-02-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Vad ska dem avsluta i New York tänkte du?

USDT har ju varit dollar stablecoin för börser som inte är intresserade av USA.
Binance, FTX, Huobi, OKex, Bybit mm.

För tether är detta business as usual. Förstår inte hur du lyckas läsa in detta avslut som något gigantiskt som kommer sänka bitfinex och tether ändå. Jag antar att man läser det man vill läsa....

Dem börser som verkar i New York erbjuder andra stablecoins som PAX, GUSD, BUSD, och USDC.

Vadå vad ska dom avsluta i New York. Läs domstolsbeslutet. Varför skulle dom kräva Tether att avsluta något där som inte finns?

Då kanske du äntligen fattat att USA inte är hela världen. Så samma sak gäller Ripple. Roligt att du bara väljer att tänka så när det gäller Tether.

"Förstår inte hur du lyckas läsa in detta avslut som något gigantiskt som kommer sänka bitfinex och tether ändå"

Du har fortfarande inte fattat att Tether ljugit och begått grovt brott. Varför är det så viktigt för dig att försvara Tether hela tiden? Finns bättre stablecoins än Tether. Get over it.

Och du vet fortfarande inte om SEC kommer gå efter Tether. Det är inte omöjligt att det händer inom några år.
Senast redigerad av david-taxi 2021-02-24 kl. 16:22.
Citera
2021-02-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Vadå vad ska dom avsluta i New York. Läs domstolsbeslutet. Varför skulle dom kräva Tether att avsluta något där som inte finns?

Haha, läs på lite om detta och återkom.
Citera
2021-02-24, 18:14
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Om priset fallet hittar du mig i din inkorg

Dom tomma burkarna skramlar mest...
Citera
2021-02-24, 18:18
Citat:
Ursprungligen postat av TroPelleDet
Önskar dig lycka till med handlandet, det kommer bli trångt till utgången.

Nu när vi fått klarhet i detta, kan vi få höra en avbön från någon som var säker på sin sak...?
Citera
2021-02-24, 18:34
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Dom tomma burkarna skramlar mest...

Är du här inne och projicerar igen? kanske läge att byta dina valutor mot Tether? Lär ju skjuta i höjden
Citera
2021-02-24, 19:10
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
När Tether står för en sån stor del av handeln så kommer du som Bitcoinägare att drabbas oavsett om du vill eller inte. Sen om du bryr dig om BTC’s dollarvärde eller inte, det är en annan sak.
Hur? Du borde ju kunna förklara varför, när du är så tvärsäker. Problemet är ju bara att det faktiskt inte finns något sätt alls för Tether att påverka Bitcoin, annat än dess (kortsiktiga) dollarvärde.
Citera
2021-02-24, 19:15
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Hur? Du borde ju kunna förklara varför, när du är så tvärsäker. Problemet är ju bara att det faktiskt inte finns något sätt alls för Tether att påverka Bitcoin, annat än dess (kortsiktiga) dollarvärde.

Intuitivt förklarat, så om jag påstår mina 34 miljarder dollar som i snitt byter hand 4-5ggr per dag egentligen inte var EN dollar utan närmare 18% av en dollar så är det ju självklart att marknaden påverkas. Det priset du tror dina Bitcoin är värda är uppblåsta. Är det så konstigt?

Sida 30 i detta dokument förklarar hur marknaden skulle kunna påverkas, men det är rätt mycket text.
Citera
2021-02-24, 19:24
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Intuitivt förklarat, så om jag påstår mina 34 miljarder dollar som i snitt byter hand 4-5ggr per dag egentligen inte var EN dollar utan närmare 18% av en dollar så är det ju självklart att marknaden påverkas. Det priset du tror dina Bitcoin är värda är uppblåsta. Är det så konstigt?

Sida 30 i detta dokument förklarar hur marknaden skulle kunna påverkas, men det är rätt mycket text.
Ingen har hävdat att priset inte skulle påverkas - men bara på mycket kort sikt. Alla bitcoins finns kvar, blockkedjan är helt opåverkad och systemet funkar precis som tidigare. Tether kan inte ändra på det genom att kollapsa lika lite som det kan flytta berg eller trolla bort guldtackor i bankfack osv.. Alla miljarder dollar som Tetherägare satt på (i form av Tether) är borta, men sedan går världen vidare precis som tidigare. Samma sak händer i finansiella krascher av helt andra slag. De har självklart stora kortsiktiga effekter med konkurser, stämningar hit och dit osv. men de underliggande tillgångarna som man satt och spekulerade på (fastigheter, råvaror, guld eller vad som helst) finns fortfarande kvar. Hade de ett värde tidigare så kommer de ha det även efter det finansiella systemet som var byggt runt dem kraschade.
Citera
2021-02-24, 19:45
Medlem
Citat:

Nu har jag inte hängt med i alla svängar men Tether är väl 1:1 idag mot dollar? Dvs det finns en dollar för varje tether?

Sen mycket av "FUD:en" 2018 handlade väl om att Bitfinex "tryckte" Tehter för att trycka upp BTC-kursen vilket ju inte stämde alls. Informationen om betalningsproblemen från bitfinex leverantör och att de lånade pengar från Tehter har de ju själva gått ut med sen innan.

Att de inte gick ut med denna information 2018 är ju hela problemet och hade de gått ut med denna informationen så hade de inte haft problem nu.

Så för att svara på TS för 3 år sedan så är svaret nej till frågan "Kan Tether orsaka en stor cryptocrash snart?"

Eller har jag fel?
Citera
2021-02-24, 20:05
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Så för att svara på TS för 3 år sedan så är svaret nej till frågan "Kan Tether orsaka en stor cryptocrash snart?"

Precis.

Sen är det värt att poängtera det relevanta är att tether är backat, oavsett om det är av dollar, euro, guld fastigheter eller bitcoin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in