2010-06-14, 22:05
Medlem
Ksprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det går för både Cobras och Nikes drivers vid det här laget så är väl svårt att avgöra. Vet inte riktigt hur man kan spela med en klubba som det låter om som att du slår 250+ meter varje drive när du snittar runt 150.

Större träffyta på t.ex. nike sq, kör själv med en sådan och är riktigt nöjd. Går långt och rakt
Citera
2010-06-14, 22:51
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexxus
Man vet aldrig, bara höra av sig till en mängd skolor och någonstans kan du säkert få stipendie.
Nej det har jag inte gjort, funderade på det förra året men kände att jag ändå inte riktigt hade något att göra på nordea iår

Hehe, bara att fortsätta kämpa och hoppas på att man kommer in i zonen.
Citera
2010-06-14, 23:24
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kspr
Större träffyta på t.ex. nike sq, kör själv med en sådan och är riktigt nöjd. Går långt och rakt

Större träffyta betyder inte mer ljud. Och att du slår långt och rakt med drivern vågar jag också påstå inte har särskilt mycket att göra med klubban
Citera
2010-06-15, 00:53
Medlem
Per-Engdahls avatar
Jag behöver lite hjälp tror jag. Jag köpte fjolårets cobra-driver (stor och fet). Den fanns i blå med vanligt grafitskaft och i gul med lite hårdare grafit. Jag köpte den hårda och när jag slår med den så får jag inte riktigt höjd på bollen utan blir ofta riktigt flackt. Är det pga att jag har för hårt skaft? Jag är ganska dålig på golf men slår hårt på bollen, det var därför jag tog det hårdare skaftet.
Citera
2010-06-15, 01:10
Medlem
CaptainObvss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Engdahl
Jag behöver lite hjälp tror jag. Jag köpte fjolårets cobra-driver (stor och fet). Den fanns i blå med vanligt grafitskaft och i gul med lite hårdare grafit. Jag köpte den hårda och när jag slår med den så får jag inte riktigt höjd på bollen utan blir ofta riktigt flackt. Är det pga att jag har för hårt skaft? Jag är ganska dålig på golf men slår hårt på bollen, det var därför jag tog det hårdare skaftet.

Stiff eller regularskaft? Och jag antar att den blåa drivern var en så kallad "offset"?

Hursomhelst så kan skaftets hårdhet mycket väl spela roll i bollens höjd. Om skaftet är för hårt för din sving så kanske inte "kicken" kommer på rätt ställe. Jag skulle nog rekommendera att åka till närmaste range och testslå den med lite mjukare skaft.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
Såg idag en kille på Golfbanan som hade en riktigt fet driver, såg dock inte vilket märke det var. Vilken är den fetaste drivern? alltså den med ett enormt jävla huvud!

Taylormade Burner Superfast har ju ett rätt stort huvud.
Senast redigerad av CaptainObvs 2010-06-15 kl. 01:36.
Citera
2010-06-15, 11:58
Medlem
Bobbo.s avatar
Citat:

Behöver inte nödvändigtvis vara skaftet. Hur högt peggar du? Var i stansen placerar du bollen?
Testa och pegga högre samt att flytta bollen mer mot vänster foten när du ställer upp så att du verkligen slår upp på bollen.

Var själv och tog en lektion nyss, otroligt nyttigt. Förhoppningsvis kommer hooken försvinna när jag väl övat in det nya svingspåret och resan mot singel kan fortsätta.
Citera
2010-06-15, 22:44
Medlem
Flexxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Oddsen för att du får stipendie från amerikanska skolor är nästintill lika med noll om du kontaktar dem direkt. Det är att hoppas på stipendie från diverse olika svenska ställen skulle jag säga om du nu vill få det.

Verkligen inte! Har två spelare från min hemmaklubb, den ena har iår spelat sig till ett 100 % stipendium och den andra som inte alls håller någon speciellt hög nivå fick 30 % betalt sitt första år..fast du kanske menade att det är helt kört för DanteAlighieri för att han är dålig på golf eller något vad vet jag
Citera
2010-06-15, 22:53
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexxus
Verkligen inte! Har två spelare från min hemmaklubb, den ena har iår spelat sig till ett 100 % stipendium och den andra som inte alls håller någon speciellt hög nivå fick 30 % betalt sitt första år..fast du kanske menade att det är helt kört för DanteAlighieri för att han är dålig på golf eller något vad vet jag

Har dessa människor tagit kontakt direkt med en skola eller har de gått genom en av alla dessa organisationer som gör sådant i Sverige?
Citera
2010-06-17, 02:49
Medlem
Per-Engdahls avatar
Tack för svaren. Vet ej om jag har regular eller stiff på min gula driver. Den blåa skulle iaf vara ännu mjukare och den kallades offset. Grejen är att jag får bra längd på de flesta drivarna 240-260m (ngn längre) men det känns endå lite fel.

Ett annat problem - jag puttar som en kratta. Övning ger färdighet men fungerar det att bara stå och välja ut något hål på puttingreenen och mata bollar mot det? Jag är to m osäker på mitt grepp och stans då jag puttar och 3 puttar alldeles för ofta Hur bör jag träna upp puttningen, finns det särskilda övningar att rekommendera?

Innan mitt 7 år långe uppehåll så puttade jag hyffat men inte jätte bra..
Citera
2010-06-17, 07:57
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Tack för svaren. Vet ej om jag har regular eller stiff på min gula driver. Den blåa skulle iaf vara ännu mjukare och den kallades offset. Grejen är att jag får bra längd på de flesta drivarna 240-260m (ngn längre) men det känns endå lite fel.

Ett annat problem - jag puttar som en kratta. Övning ger färdighet men fungerar det att bara stå och välja ut något hål på puttingreenen och mata bollar mot det? Jag är to m osäker på mitt grepp och stans då jag puttar och 3 puttar alldeles för ofta Hur bör jag träna upp puttningen, finns det särskilda övningar att rekommendera?

Vad jag har fått höra så är det bra att vid puttträning ta med dig två bollar upp på green. Putta mot ett hål, för att sedan gå och hämta bollarna, välj ut ett nytt mål och så fortsätter du på samma sätt.
Citera
2010-06-17, 12:25
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Två favoritövningar jag har på puttinggreen är dessa:

1x100 - Du ska lyckas slå ett hundra en-meters puttar i hål på rad naturligtvis på en så platt och simpel green som möjligt, missar du en får du börja om. Det tränar både ditt sikte, uthålligheten, tålamodet och speciellt pendeln. Målet är egentligen att du alltid ska sikta och pendla på exakt samma sätt och på så vis ska du egentligen inte kunna missa för ens det att du tröttnar.

Den absolut vanligaste jag använder är att använda olika "stationer" från ett hål dvs. att jag lägger en boll vid 1 m, nästa vid 2m och så vidare. Antingen lägger jag dem på rak rad eller från olika håll så lutningar osv blir olika på alla.

Även som Entouran säger så är det en bra träning att gå runt med två bollar och putta massvis med olika puttar och då kanske du får lägga ner närmare en timme för att få det hela att bli bra, gäller iuförsig samtliga puttövningar. Problemet med övningen som du beskriver själv är att du egentligen inte får ut någonting, om du slår hundra bollar på en kanske fem meters putt så är det så mycket annat som måste vara perfekt varje gång för att få rätt resultat.

En sista sak att tänka på som kan skifta från person till person är var du har bollen i stancen, dvs när du träffar den med din putter? Även vart du har vikten i stancen, står du balanserad eller har du mer vikt på någon av fötterna?
Citera
2010-06-17, 22:56
Bannlyst
Är det bara jag som tittar på us open?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här