Citat:
Ursprungligen postat av Per-Engdahl
Tack för svaren. Vet ej om jag har regular eller stiff på min gula driver. Den blåa skulle iaf vara ännu mjukare och den kallades offset. Grejen är att jag får bra längd på de flesta drivarna 240-260m (ngn längre) men det känns endå lite fel.
Ett annat problem - jag puttar som en kratta. Övning ger färdighet men fungerar det att bara stå och välja ut något hål på puttingreenen och mata bollar mot det? Jag är to m osäker på mitt grepp och stans då jag puttar och 3 puttar alldeles för ofta

Hur bör jag träna upp puttningen, finns det särskilda övningar att rekommendera?
Innan mitt 7 år långe uppehåll så puttade jag hyffat men inte jätte bra..
Två favoritövningar jag har på puttinggreen är dessa:
1x100 - Du ska lyckas slå ett hundra en-meters puttar i hål
på rad naturligtvis på en så platt och simpel green som möjligt, missar du en får du börja om. Det tränar både ditt sikte, uthålligheten, tålamodet och speciellt pendeln. Målet är egentligen att du alltid ska sikta och pendla på exakt samma sätt och på så vis ska du egentligen inte kunna missa för ens det att du tröttnar.
Den absolut vanligaste jag använder är att använda olika "stationer" från ett hål dvs. att jag lägger en boll vid 1 m, nästa vid 2m och så vidare. Antingen lägger jag dem på rak rad eller från olika håll så lutningar osv blir olika på alla.
Även som Entouran säger så är det en bra träning att gå runt med två bollar och putta massvis med olika puttar och då kanske du får lägga ner närmare en timme för att få det hela att bli bra, gäller iuförsig samtliga puttövningar. Problemet med övningen som du beskriver själv är att du egentligen inte får ut någonting, om du slår hundra bollar på en kanske fem meters putt så är det så mycket annat som måste vara perfekt varje gång för att få rätt resultat.
En sista sak att tänka på som kan skifta från person till person är var du har bollen i stancen, dvs när du träffar den med din putter? Även vart du har vikten i stancen, står du balanserad eller har du mer vikt på någon av fötterna?