2021-03-10, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Vad kostar det att sätta nya grepp på klubborna?
Gör ni det själva eller lämnar ni in?

Jag köpte grepp på aliexpress, helt okej kvalle för att vara kopior så tycker det är värt att spara in en del på det. Gav nog 300-400:- för 13 grepp inkl frakt/moms.

Dock får polaren byta dem som jobbar på Dormy, skulle annars kunna fixa det hemma också men ställer vännerna upp så varför inte utnyttja?
Citera
2021-03-10, 17:04
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast går man tillbaka så långt så är det bladklubbor, dom har ju i princip sett identiska ut dom sista 50 åren. Mina är första modellen med perimeterviktning så där var det ett rätt stort tekniksprång och det har hänt en del även efter det.
Och även om jag vet att du inte är för dom superspelförbättrande varianterna (vilket jag nog kan hålla med om) så bör gemene man undvika bladklubborna, risken är rätt stor att det helt enkelt inte blir kul då.

Och greppen höll också mycket bättre förr. Jag hade väldigt gamla grepp på några av mina och dom var fortfarande helt ok. Mycket bättre än några som var relativt nybytta. Antar att greppen bestod av 100% cancer redan från början på den tiden...

Nej, ping karsten 1 som Shiels spelar med kom 1969 och är cavity backs.

Jag har spelat med bladklubbor nu efter min comeback och tycker det går alldeles utmärkt, mizuno mp 37, järnsexan och uppåt är mycket lätthanterliga och jag är högst medelmåttig (hcp 7) Det är runt greenerna som det avgörs, wedgar och putters har inte blivit särskilt mycket bättre på 50 år heller
Citera
2021-03-10, 17:22
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nej, ping karsten 1 som Shiels spelar med kom 1969 och är cavity backs.

Jag har spelat med bladklubbor nu efter min comeback och tycker det går alldeles utmärkt, mizuno mp 37, järnsexan och uppåt är mycket lätthanterliga och jag är högst medelmåttig (hcp 7) Det är runt greenerna som det avgörs, wedgar och putters har inte blivit särskilt mycket bättre på 50 år heller
Du blandar nog ihop dom med nån tidigare variant. Karsten 1 är perimeterviktade, jag vet, dom står i min bag. Och hyfsat säker på att dom började tillverkas -75.

Håller med om wedgar och putter också, har inte hänt jättemycket där heller. Vad gäller puttern sa min gamla pro att det viktigaste är att det känns bra när du står och tittar ner på den. Riktigt så långt skulle väl inte jag gå men det ligger lite i det.

90% av alla golfare har hcp 26 och plockar fram sina klubbar 5 gånger om året. Dom kommer lägga ner sin karriär helt om dom kör med bladklubbor för att dom inte får iväg bollen alls. Det är lätt att stirra sig blind i spegeln.
Citera
2021-03-10, 19:28
Citat:
Du blandar nog ihop dom med nån tidigare variant. Karsten 1 är perimeterviktade, jag vet, dom står i min bag. Och hyfsat säker på att dom började tillverkas -75.

Håller med om wedgar och putter också, har inte hänt jättemycket där heller. Vad gäller puttern sa min gamla pro att det viktigaste är att det känns bra när du står och tittar ner på den. Riktigt så långt skulle väl inte jag gå men det ligger lite i det.

90% av alla golfare har hcp 26 och plockar fram sina klubbar 5 gånger om året. Dom kommer lägga ner sin karriär helt om dom kör med bladklubbor för att dom inte får iväg bollen alls. Det är lätt att stirra sig blind i spegeln.

Nej, ping K1 kom 1969. Du tänker kanske på ping eye som kom 1978.
Citera
2021-03-10, 21:51
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Nej, ping K1 kom 1969. Du tänker kanske på ping eye som kom 1978.
Ja, det visade sig att mitt minne svek mig, var rätt säker på att dom kom -75 och att då dom där 50 år gamla som du nämnde borde ha varit en äldre modell och därmed blad.
Och när jag duckduckgoade nu så ser jag att årsmodell -69 hade "US Pat Pending" ingjutet men mina har tyvärr ett patentnummer där, så jag hade i alla fall rätt att mina är från 70-talet. Så den biten fick jag inte fel i alla fall. Tyvärr.
Citera
2021-03-17, 16:10
Medlem
Citat:
Min personliga uppfattning är att så kallade spelförbättrande klubbor inte alls förbättrar spelet. Kan man inte träffa bollen någotsånär bra så spelar det inte någon roll vilka klubbor man har. Det vanligaste är ju att man träffar "fett" eller toppar, och då spelar det ingen roll om man har en bladklubba eller den senaste skyffeln från callaway.
De förlåtande egenskaperna hjälper bara vid ocentrerade träffar på träffytan. Ingen träffar perfekt varje gång så att lite hjälp med mer förlåtande viktning är absolut bra. Men att ha lite oförlåtande egenskaper har sina fördelar, i och med att man får återkoppling och en känsla för klubban.

Ett lite mindre klubb-blad kan också faktiskt ha stora fördelar i och med att det är mindre yta som ska ta sig igenom gräs och torv, en smalare profil skär alltså genom framför allt ruff bättre.

Man får komma ihåg att det för inte så värst länge sen bara fanns väldigt bladiga klubbor att välja på, och folk lärde sig spela i alla fall.

Man ska inte göra det svårare för sig än man behöver såklart men det är en bra sving som ger bra resultat, inte nya klubbor.

Har personlig erfarenhet av dethär, jag gjorde en Custom fit på dormy, där han som hjälpte mig var en snubbe i typ 23 års åldern, jag (21år). Han fråga först vad mitt HCP var och jag sa 26. Men det är nog lite högt för jag står mycket på driving rangen men inte så mycket barnspel så jag kan nog slå bättre än mitt HCP visar. Men han gick typ bara på mitt HCP och tog fram ett par cobra speedzone, Taylor made SIM Max, Callaway mavrik elevate och Mizuno jpx 919. Som jag fick slå 2 slag med sen sa han ”Dethär är för svåra för dig”. Och han rekommendera att jag köpte Cobra speed zone, jag var lite obekväm med båda utseendet på dem och hur de kändes men jag hade redan sålt mina andra och ville snabbt ha nya så köpte dem. Jag höll på i en månad och testa dem och det fanns ingen känsla i dem de var tunga klumpiga och det kändes som det var helt omöjligt att sikta och ändra längden på slagen. Så på den sista dagen lämnade jag tillbaka dem och fick en ny custom fitting. Han jag prata med då förstod mig mycket bättre och han rekommenderade Wilson staff D7, titlest t100 och mizuno jpx 919 forged. I slutändan så gick jag för titlesten och det är en heeeelt annan känsla, även om de kanske anses som ”svåra klubbor” så tycker jag att det är mycket mer givande att slå med dem man kan verkligen mixtra med sina slag och få de att gå kort, långt, högt, lågt, höger, vänster och Inte mist så var inte 7an loftad som en vanlig 5a. Så sammanfattningsvis tycker jag man ska inte köp de klubbor det är lättast att slå med eftersom det finns ingen direkt utvecklings potential!
Citera
2021-03-18, 11:13
Citat:
Ursprungligen postat av thezz1298
Har personlig erfarenhet av dethär, jag gjorde en Custom fit på dormy, där han som hjälpte mig var en snubbe i typ 23 års åldern, jag (21år). Han fråga först vad mitt HCP var och jag sa 26. Men det är nog lite högt för jag står mycket på driving rangen men inte så mycket barnspel så jag kan nog slå bättre än mitt HCP visar. Men han gick typ bara på mitt HCP och tog fram ett par cobra speedzone, Taylor made SIM Max, Callaway mavrik elevate och Mizuno jpx 919. Som jag fick slå 2 slag med sen sa han ”Dethär är för svåra för dig”. Och han rekommendera att jag köpte Cobra speed zone, jag var lite obekväm med båda utseendet på dem och hur de kändes men jag hade redan sålt mina andra och ville snabbt ha nya så köpte dem. Jag höll på i en månad och testa dem och det fanns ingen känsla i dem de var tunga klumpiga och det kändes som det var helt omöjligt att sikta och ändra längden på slagen. Så på den sista dagen lämnade jag tillbaka dem och fick en ny custom fitting. Han jag prata med då förstod mig mycket bättre och han rekommenderade Wilson staff D7, titlest t100 och mizuno jpx 919 forged. I slutändan så gick jag för titlesten och det är en heeeelt annan känsla, även om de kanske anses som ”svåra klubbor” så tycker jag att det är mycket mer givande att slå med dem man kan verkligen mixtra med sina slag och få de att gå kort, långt, högt, lågt, höger, vänster och Inte mist så var inte 7an loftad som en vanlig 5a. Så sammanfattningsvis tycker jag man ska inte köp de klubbor det är lättast att slå med eftersom det finns ingen direkt utvecklings potential!

Låter precis som min dormy "fitting". Tämligen värdelöst.

Som du skriver handlar järnspel om precision, inte längd. Längdkontroll är det viktiga. Jag tror faktiskt att även en medelhandikappare skulle kunna spela hyfsat även med bladklubbor, för fram till modern tid var det enda alternativet.
Citera
2021-03-24, 23:08
Medlem
Mclarengbgs avatar
Vad använder Ni för app för att logga er golfstatistik? Är t.ex. Golf GameBook bra?
Eller kör Ni hardcorevarianten och skriver ned allting själva efter ronden utan app eller datorns hjälp?
Citera
2021-03-25, 10:45
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Vad använder Ni för app för att logga er golfstatistik? Är t.ex. Golf GameBook bra?
Eller kör Ni hardcorevarianten och skriver ned allting själva efter ronden utan app eller datorns hjälp?
Jag har inte kört nått mer avancerat än OnTag för att rapportera in resultaten, förra året funkade den ju sådär till och från men det var väl förbundets fel i samband med handicapomläggningen. Enkelt att direkt efter ronden rapportera in resultatet och så slipper man tänka. Och så anmäler man ankomst i appen också, smidigt. Nackdel är väl att man bara har sitt eget resultat där, kompisen får köra för sig.
https://play.google.com/store/apps/d...ontagscorekort

Och besläktat, jag kör med Golf Pad som gps-app till telefonen. Den funkar väldigt bra, använder satellitkartor för att visa banan och man kan enkelt peta på en position för att få exakt avstånd till mitt på green och där man själv står. Den är gratis och saknas din golfbana i deras databas så kan du själv enkelt lägga in den på deras hemsida, det har jag gjort en gång och det tog bara 10 minuter eller så. Väldigt smidig.
https://play.google.com/store/apps/d...ntorra.golfpad
Citera
2021-03-26, 20:01
Medlem
eribabsis avatar
Någon som använder sin Apple Watch till golfen? App att rekommendera? Vill bli av med fipplandet av mobil upp och ur fickan stup i kvarten.
Citera
2021-03-29, 04:42
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Jag har inte kört nått mer avancerat än OnTag för att rapportera in resultaten, förra året funkade den ju sådär till och från men det var väl förbundets fel i samband med handicapomläggningen. Enkelt att direkt efter ronden rapportera in resultatet och så slipper man tänka. Och så anmäler man ankomst i appen också, smidigt. Nackdel är väl att man bara har sitt eget resultat där, kompisen får köra för sig.
https://play.google.com/store/apps/d...ontagscorekort

Och besläktat, jag kör med Golf Pad som gps-app till telefonen. Den funkar väldigt bra, använder satellitkartor för att visa banan och man kan enkelt peta på en position för att få exakt avstånd till mitt på green och där man själv står. Den är gratis och saknas din golfbana i deras databas så kan du själv enkelt lägga in den på deras hemsida, det har jag gjort en gång och det tog bara 10 minuter eller så. Väldigt smidig.
https://play.google.com/store/apps/d...ntorra.golfpad

Tack för svaret!
Ja, jag har också kört/kör OnTag. Smidigt för egen del med scorekortet.
Citera
2021-03-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg

Jag kör gamebook och tycker det funkar bra och räcker. Det jag saknar är att kunna sortera på om man lirat vit eller gul tee då jag varierar en del.

Gött, torsdag öppnar ena banan på klubben och premiären är inbokad. Lets go!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in