Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
Min personliga uppfattning är att så kallade spelförbättrande klubbor inte alls förbättrar spelet. Kan man inte träffa bollen någotsånär bra så spelar det inte någon roll vilka klubbor man har. Det vanligaste är ju att man träffar "fett" eller toppar, och då spelar det ingen roll om man har en bladklubba eller den senaste skyffeln från callaway.
De förlåtande egenskaperna hjälper bara vid ocentrerade träffar på träffytan. Ingen träffar perfekt varje gång så att lite hjälp med mer förlåtande viktning är absolut bra. Men att ha lite oförlåtande egenskaper har sina fördelar, i och med att man får återkoppling och en känsla för klubban.
Ett lite mindre klubb-blad kan också faktiskt ha stora fördelar i och med att det är mindre yta som ska ta sig igenom gräs och torv, en smalare profil skär alltså genom framför allt ruff bättre.
Man får komma ihåg att det för inte så värst länge sen bara fanns väldigt bladiga klubbor att välja på, och folk lärde sig spela i alla fall.
Man ska inte göra det svårare för sig än man behöver såklart men det är en bra sving som ger bra resultat, inte nya klubbor.
Har personlig erfarenhet av dethär, jag gjorde en Custom fit på dormy, där han som hjälpte mig var en snubbe i typ 23 års åldern, jag (21år). Han fråga först vad mitt HCP var och jag sa 26. Men det är nog lite högt för jag står mycket på driving rangen men inte så mycket barnspel så jag kan nog slå bättre än mitt HCP visar. Men han gick typ bara på mitt HCP och tog fram ett par cobra speedzone, Taylor made SIM Max, Callaway mavrik elevate och Mizuno jpx 919. Som jag fick slå 2 slag med sen sa han ”Dethär är för svåra för dig”. Och han rekommendera att jag köpte Cobra speed zone, jag var lite obekväm med båda utseendet på dem och hur de kändes men jag hade redan sålt mina andra och ville snabbt ha nya så köpte dem. Jag höll på i en månad och testa dem och det fanns ingen känsla i dem de var tunga klumpiga och det kändes som det var helt omöjligt att sikta och ändra längden på slagen. Så på den sista dagen lämnade jag tillbaka dem och fick en ny custom fitting. Han jag prata med då förstod mig mycket bättre och han rekommenderade Wilson staff D7, titlest t100 och mizuno jpx 919 forged. I slutändan så gick jag för titlesten och det är en heeeelt annan känsla, även om de kanske anses som ”svåra klubbor” så tycker jag att det är mycket mer givande att slå med dem man kan verkligen mixtra med sina slag och få de att gå kort, långt, högt, lågt, höger, vänster och Inte mist så var inte 7an loftad som en vanlig 5a. Så sammanfattningsvis tycker jag man ska inte köp de klubbor det är lättast att slå med eftersom det finns ingen direkt utvecklings potential!