Citat:
Ursprungligen postat av
golfback
Har senaste året utvecklat ett jobbigt tics där jag fastnar i min pre shot-rutin. Istället för att bara slå iväg bollen så "fastnar" jag över den och återgår till rutinen och upprepar den gång på gång. Jag greppar om, tittar upp, sätter ner klubben bakom bollen och ska slå till, men det går inte. Så jag upprepar det igen, och igen, tills det bara känns rätt. Hur mycket jag än vill gå upp och slå iväg den efter tre sekunder så går det inte. Det är som att hela jag låser mig.
Vet inte hur det här fick fäste, men har inte haft det tidigare trots att jag spelat en längre period.
Någon som haft något liknande och tagit sig ur det? Några tips? Märker att det går på polarnas nerver också då jag är långsam.
Träna på att träna in en ny pre-shot där du står max 2 sekunder över bollen innan du slår iväg den. Som flera andra redan har varit inne på, när du står över bollen så ska alla beslut redan vara fattade. Det enda du ska ha i skallen är att du ska slå iväg bollen.
Jag vet att det är svårt men tro mig, träning ger färdighet. Det är svårt att sätta ord på hur man ska träna för att få det att fungera men det här med att gå igenom, träna på och till slut hitta en pre-shot rutin som man är bekväm med gör golfspelet så mycket lättare och roligare när det väl fungerar igen.