2015-11-05, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Hoppas helgens väder tillåter en sista runda eller två i Dalarna. Kändes märkligt att vilja spela i T-shirt förra helgen, i november! Inget att klaga på på banan heller förutom att några tees stängts av till förmån för plastmattor och att rangen var stängd så det tog några hål innan min arma kropp slutade knaka och braka.

Efter att inte ha spelat på ett decennium började jag igen i somras och nu förstår jag varför alla golfare går runt och fräser på vintern. Vill ju bara spela hela tiden nu. Nästa år blir målet att spela ner mig till ett hcp som ger 18 slag extra på hemmabanan och ligga under 90 slag (har rekord på 95 och hcp 20 nu).

Hur tacklar ni abstinensen på vintern?

Simulatorer, inomhusarenor och utlandsresor.
Citera
2015-11-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Hoppas helgens väder tillåter en sista runda eller två i Dalarna. Kändes märkligt att vilja spela i T-shirt förra helgen, i november! Inget att klaga på på banan heller förutom att några tees stängts av till förmån för plastmattor och att rangen var stängd så det tog några hål innan min arma kropp slutade knaka och braka.

Efter att inte ha spelat på ett decennium började jag igen i somras och nu förstår jag varför alla golfare går runt och fräser på vintern. Vill ju bara spela hela tiden nu. Nästa år blir målet att spela ner mig till ett hcp som ger 18 slag extra på hemmabanan och ligga under 90 slag (har rekord på 95 och hcp 20 nu).

Hur tacklar ni abstinensen på vintern?

Köp en "bra" puttmatta och slå 100 puttar per dag så blir nästa säsong antagligen ännu roligare.
Citera
2015-11-22, 16:08
Medlem
God dagens kära golfare! Har spelat golf lite till och från i mitt liv och är någorlunda duglig (I guess). Men det som fört mig hit beror ej på mina golfkunskaper eller era! Jag har en viss fråga som lyder såhär: "Hur stor/liten är diametern på en golfboll?".
Många av er är nog sugna på att vidarebefodra mig till "Wikipedia" eller "Google" men har redan varit där och snokat! Enligt wikipedia så har en golfboll en MINIMUM diameter på 42.67 mm, men det står inget om vad som i regel är MAXIMUM diameter eller vilken storlek som är vanligast!
Ni får gärna bidra med info och gärna så exakta mått som möjligt så hade det varit snällt!

Tack så mycket!
Citera
2015-11-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hilleman
"Hur stor/liten är diametern på en golfboll?".
men det står inget om vad som i regel är MAXIMUM diameter eller vilken storlek som är vanligast!
Ni får gärna bidra med info och gärna så exakta mått som möjligt så hade det varit snällt!

"It is important to note that there is no maximum size, the ball can be as large as desired provided it conforms to all other standards."
http://usga.org/Rule-Books/Rules-on-...0%93-The-Ball/

Sedan angående den mest vanliga diametern så verkar det, efter lite googlande, vara just runt 42.7mm.
Rimligen hänger det ihop med regeln om att bollen kan vara hur stor som helst, för stor boll = stort luftmotstånd = kortare slag. Regler kring minimidiameter har tillkommit för att bollarna inte ska gå för långt. Precis som regeln om max COR införts för klubbor.
Citera
2015-12-05, 06:44
Medlem
Vad finns det för nytta med att ha en stor boll? Är den för stor så slår man ju en socket rakt åt helvete eftersom klubbhuvudet inte är så stort och bollen hamnar på hälen.
Citera
2015-12-05, 09:02
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Vad finns det för nytta med att ha en stor boll? Är den för stor så slår man ju en socket rakt åt helvete eftersom klubbhuvudet inte är så stort och bollen hamnar på hälen.

Kolla upp top flite magna. Teorin var att den skulle gå rakare och rulla bättre.
Citera
2015-12-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Kolla upp top flite magna. Teorin var att den skulle gå rakare och rulla bättre.

Hahaha ja jävlar vad gött det var för händerna att slå en toppad järn 5 med en magna en tidig vårdag...

Jag och en polare ska dra o kolla Nordea Masters i juni, vi tänkte kombinera med spel på nån bana i sthlmstrakten och jag behöver lite tips på prisvärda men ändå fina banor, bro hof är inte aktuell eftersom det är tävlingar där, samt den har jag redan spelat. Nån bana med lite wow-faktor helt enkelt.
Citera
2015-12-28, 19:36
Medlem
Jannebigplays avatar
Tänkte börja golfa och jag undrar hur man ska gå tillväga. Är det fortfarande att kontakta lokala klubben som gäller för att ta teori- och teknikkurser som gäller för att sedan fixa green card?
Vill gärna lära mig tekniken då jag alltid har fått slå åt fel håll när jag golfar eftersom det aldrig har funnits vänsterklubbor Tänkte köpa mig ett eget set nu och köra igång i vår.
Citera
2015-12-28, 19:44
Medlem
Många klubbar brukar ha erbjudande med billigt medlemskap första året kombinerat med gröntkort-utbildning framåt våren. Annars är det bara att kontakta klubben. Ja nuförtiden säljs mer vänsterklubbor än förr även om sortimentet oftast är ganska slimmat, men där finns ju ebay etc man kan göra fynd på.

/Intercept0r
Citera
2015-12-28, 20:44
Medlem
En till här som tänkte börja spela golf, tänkte fråga om dessa klubbor duger för en nybörjare och ska man välja grafit/stål eller endast grafit?

http://www.drivers.se/kompletta-set/...--b-sta-k-pet-
Citera
2016-01-03, 09:38
Medlem
Dr_Dollars avatar
Nytt år och nya möjligheter

Vad har ni för målsättning under 2016?

Själv ligger jag runt 5.5 i HcP, och planen för 2016 är att nu jävlar ska jag skjuta under Par.
Förra säsongen kändes det som jag var och nosade, men nerver och dåliga beslut gjorde att jag inte riktigt nådde ända fram.
Vinna en enda jävla klubbtävling ska inte vara en omöjlighet då det mest är medelgolfare i klubben jag är medlem i...men det är tufft när man har så lågt HcP.

En ny wedge ska införskaffas...en 54 graders med mycket bounce som går att trixa med runt greenerna.
Vinterträningen då?
Nja...att stå inomhus och mata in i ett nät känns lite...så där om jag ska vara ärlig, men att hålla på så i 3-4 månader gör att jag kanske har 70-80 timmar i kroppen när säsongen drar igång.
Citera
2016-01-03, 11:09
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
tank77 skrev

En till här som tänkte börja spela golf, tänkte fråga om dessa klubbor duger för en nybörjare och ska man välja grafit/stål eller endast grafit?

http://www.drivers.se/kompletta-set/...--b-sta-k-pet-

Dom duger säkert som nybörjarklubbor. Men fortsätter du att spela kommer du nog att vilja ha andra, det är ju skillnad på klubbor och klubbor. Stål eller grafit på järnklubbor är något som diskuteras mycket, jag själv har grafitskaft på mitt senaste järnset, ca ett år gammalt TaylorMade, vanliga TM standardskaft och jag gillar dom mycket. Vanligtvis är bra grafitskaft dyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in