2014-05-23, 13:32
Medlem
Iam-Varfors avatar
Vad kallas det när man trycker ut vänster armbåge i nedsvingen? Höger armbåge för er högerspelare.
Gör det bara med drivern och misstänker att det är det som gör så att jag kommer lite utifrån in och skapar en oberäknelig fade alternativt slice
Citera
2014-05-23, 13:53
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Halmstad GK (Tylösand). Den är helt ok men tyckte inte den var något exceptionellt. Visserligen spelade jag den tidigt på säsongen så skicket var sådär och toaletterna var bajamajor pga ombyggnad och det kanske spelade in i intrycket jag fick. Var dock kul att göra eagle på 11an och följa upp den med en birdie men själva banan tyckte jag inte var så speciell.

Södra är överskattad, eller lever bara på namnet. Norra banan tycker jag fortfarande är riktigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Kom att tänka på en sak igår.

Att gå i någons putt linje, varför bry sig? Har det någonsin hänt att bollen ändrar riktning av det? Det går ju folk på green hela tiden och det har säkert gått någon i din putt linje den senaste timmen ändå.

Läs Dave Pelz Putting Bible - du får en rejäl genomgång av just det.

Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Vad kallas det när man trycker ut vänster armbåge i nedsvingen? Höger armbåge för er högerspelare.
Gör det bara med drivern och misstänker att det är det som gör så att jag kommer lite utifrån in och skapar en oberäknelig fade alternativt slice

Det kallas casting, early release eller over the top, lite beroende på hur du gör det. Och ja, det skapar utifrån och in alla gånger.
Citera
2014-05-23, 14:32
Medlem
Gräset i puttlinjen återställs väl ganska snabbt men inte tillräckligt snabbt för att någon klant går i den precis innan?
Citera
2014-05-23, 14:41
Medlem
Min bärbags ben har börjat krångla och bagen trillar hela tiden, man blir galen. Det är en Ogio bärbag någonting.

Tänker satsa på en bärbag igen och undrar om det är någon som har vettiga förslag?

Sun Mountain har jag sett och det sägs att de ska vara fina, är de värda pengarna eller varför är de dyrare?

Svinga lugnt amigos.
Citera
2014-05-23, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Läs Dave Pelz Putting Bible - du får en rejäl genomgång av just det.

En hel bok för den frågan verkar vara rätt överdrivet

Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Gräset i puttlinjen återställs väl ganska snabbt men inte tillräckligt snabbt för att någon klant går i den precis innan?

Möjligtvis men har putt riktningen ändrats pga något gått i den?
Citera
2014-05-23, 23:38
Medlem
Puckotts avatar
Citat:

Möjligtvis men har putt riktningen ändrats pga något gått i den?
Det är jag övertygad om att den har. På min hemmabana ser man tydligt när någon precis har gått på green (lätt nedsjunket). Det vore fysiskt omöjligt för bollen att inte ändra bana om den rullar över det.
Citera
2014-05-23, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckott
Det är jag övertygad om att den har. På min hemmabana ser man tydligt när någon precis har gått på green (lätt nedsjunket). Det vore fysiskt omöjligt för bollen att inte ändra bana om den rullar över det.

Har svårt att komma ihåg att jag skulle sett ett fotavtryck på greenen. Men blir det lätt avtryck så är det självklart att bollen ändrar riktning.
Citera
2014-05-23, 23:46
Medlem
Puckotts avatar
Citat:
Har svårt att komma ihåg att jag skulle sett ett fotavtryck på greenen. Men blir det lätt avtryck så är det självklart att bollen ändrar riktning.
Det kanske har varit hårdare greener där du spelat
Citera
2014-05-24, 10:37
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Naturligtvis är det inte en hel bok om det, men det är den enda bok du behöver läsa om puttning.

Kort och gott finns det något som kallas en "lumpy donut" två fot runt varje hål cirkus. Detta fenomen uppstår när fler än 10 spelare har gått förbi ett hål, vid det laget anses det helt onödigt att bry sig om någon mer går i linjen om du har en någorlunda kort putt. Dock finns ju alltid chansen att det förvärras, detta händer däremot sällan enligt Pelz undersökningar.

På längre puttar kan det vara mer viktigt och så fort du kommer bara två meter från hål kan det vara helt "oupptrampat" och på så vis blir det direkt känsligt för din boll. Det påverkas också av hur snabba greenerna är naturligtvis. Men visst ser du sällan ett fotavtryck, men samtidigt förstår du ju att en 90kilos karl som kliver på en gräsmatta kommer lämna "avtryck" efter sig - om det är en liten ojämnhet eller några böjda grässtrån är svårt att säga!
Citera
2014-05-24, 20:10
Medlem
Spinnakers avatar
Hej!

För tillfället har jag en driver med flex "medium firm". Det är en riktig skräpklubba som jag fick en gång i tiden (köpt på Stadium förövrigt). Tänkte nu köpa en begagnad driver och undrar om jag ska fixa en med regular flex eller stiff? Jag är strax under 1,9 m lång och slår ca 200 meter med järnfyran. Antar att det är bäst att mäta sin svinghastighet? Men skulle helst slippa det.
Citera
2014-05-24, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaker
Hej!

För tillfället har jag en driver med flex "medium firm". Det är en riktig skräpklubba som jag fick en gång i tiden (köpt på Stadium förövrigt). Tänkte nu köpa en begagnad driver och undrar om jag ska fixa en med regular flex eller stiff? Jag är strax under 1,9 m lång och slår ca 200 meter med järnfyran. Antar att det är bäst att mäta sin svinghastighet? Men skulle helst slippa det.

Slår du järnfyran 200 meter låter det snarare som att X-stiff skulle kunna vara något. Naturligtvis omöjligt att säga utan att veta hur du slår men regular ska du då inte ha.
Citera
2014-05-24, 21:33
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALLIGATORBLOOD
Slår du järnfyran 200 meter låter det snarare som att X-stiff skulle kunna vara något. Naturligtvis omöjligt att säga utan att veta hur du slår men regular ska du då inte ha.

Jag brukar slå ut med järnfyran istället för att driva, så ca 200 m med pegg. Får nog ta och testa en Stiff då innan jag bestämmer mig! tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in