2014-05-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Nu har jag slagit ett antal bollar med nya klubborna och har lite funderingar.

Bollarna fräser mera än vad de gjorde förr, antar att det är mera spinn...betyder det att jag slår dom högre, längre?

Tycker att jag slår bra men får inte bollarna att stanna på green. Kan få en hög boll med tex j9 som landar mitt på green men rullar sedan 10-20m+, de enda bollar som stannar är de som landar före green för att sedan rulla in på green.
Vad använde du för bollar?
Citera
2014-05-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Vad använde du för bollar?

Random, nästan aldrig samma. idag spelade jag med en Titleist nxt tour.
Citera
2014-05-18, 21:14
Medlem
Hurris avatar
Jag har en kompis som har haft ett golf ID för länge sedan. Alltså, han har inte varit varken aktiv spelare eller varit medlem i någon klubb på säkert 8 år. Finns det någon möjlighet för honom att få ett golf-ID utan att behöva göra "grönt kort-utb"?

Jag försöker hjälpa honom att skaffa det så vi kan spela på andra banor än P&P tillsammans.
Citera
2014-05-18, 21:26
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Bollarna fräser mera än vad de gjorde förr, antar att det är mera spinn...betyder det att jag slår dom högre, längre?

Tycker att jag slår bra men får inte bollarna att stanna på green. Kan få en hög boll med tex j9 som landar mitt på green men rullar sedan 10-20m+, de enda bollar som stannar är de som landar före green för att sedan rulla in på green.

Det betyder att bollen spinner mer ja. Den blir mer känslig mot vind och går kortare.
Citera
2014-05-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det betyder att bollen spinner mer ja. Den blir mer känslig mot vind och går kortare.

Kortare men högre? Så ljudet från bollen kan alltså komma från att det blåst de senaste dagarna?
Citera
2014-05-18, 22:26
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Kortare men högre? Så ljudet från bollen kan alltså komma från att det blåst de senaste dagarna?

Det kan ha med vinden att göra. Men till 99% säkerhet är det pga hög spinn. Och ja, högre men kortare.
Citera
2014-05-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det kan ha med vinden att göra. Men till 99% säkerhet är det pga hög spinn. Och ja, högre men kortare.

Okej då vet jag. Med en pw eller j9 vill man väl ha hög spinn, så att den stannar på green snabbare?
Citera
2014-05-19, 08:54
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Det låter ju väldigt mycket med nya klubbor och nya grooves, det beror ju givetvis på om det är hårda snabba greener och vad man har för bollar också. Men det låter mycket.

Någon som har en uppfattning om hur länge man kan förvänta sig att groovsen håller på järnklubbor vid flitigt spelande och tränande? Jag läste en intervju med ett svenskt proffs han sa att han bytte wedgar 4 ggr om året.
Citera
2014-05-19, 09:13
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Okej då vet jag. Med en pw eller j9 vill man väl ha hög spinn, så att den stannar på green snabbare?

Du vill ha hög spinn, men inte för hög spinn.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det låter ju väldigt mycket med nya klubbor och nya grooves, det beror ju givetvis på om det är hårda snabba greener och vad man har för bollar också. Men det låter mycket.

Någon som har en uppfattning om hur länge man kan förvänta sig att groovsen håller på järnklubbor vid flitigt spelande och tränande? Jag läste en intervju med ett svenskt proffs han sa att han bytte wedgar 4 ggr om året.

Tre år brukar jag säga på järnklubbor 3-9 om du spelar två rundor i veckan och tränar ett par timmar. Wedgarna är ju väldigt beroende på träningsmängd då proffsen t.ex slår hundratals wedgar i veckan utöver spelet. Men jag hade sagt högst två säsonger där.
Citera
2014-05-19, 09:18
Medlem
Citat:

Nu vet jag inte exakta mått men 10m är det absolut, hade en igår som säkert var runt 15m på en platt green. Måste ta och jämföra bollar verkar det som.
Citera
2014-05-19, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxen24
Okej kul, jag har tittat på den och den med 4 hjul, känns som att en fyrhjuling är svårare att styra? Känns lite gubbigt också.
Btw vart köpte du den? ligger på 2500 på de flesta nätsidor

Kan tipsa om en tråd som enbart handlar om vagnar http://svensktgolfforum.se/viewtopic.php?f=14&t=33

Själv har jag kört en del med XXL:s fyrhjuling för 1799 och kan varmt rekommendera den.
Citera
2014-05-19, 10:44
Medlem
Citat:
Jo, eller skaffa en caddy.

Jag såg precis upplösningen av Open de Espana, Jiménez vann i playoff, riktigt kul.

Och han hade garanterat inget vagn Sicken kung han var!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in