2012-09-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Om vi tar det kort så finns det 3 olika sorters putters om vi pratar balans i huvudet i.e. hur det är meningen att huvudet ska röra sig.

Som du säger finns det lite olika vis att vilja att putten ska röra sig. Vissa vill putta med ett "rakt" puttstroke (en teoretisk omöjlighet ) eller snarare så rakt som möjligt, för detta bör du med en bra teknik ha en putter som är face-balanserad eller vad vi kan kalla "mittbalanserad" den ska röra sig rakt bak och rakt fram.

En tå-balanserad putter hjälper spelare som vill putta med en båge (inifrån och in) med att vara till för att rotera runt sig själv och på så vis hjälpa till med bågen.

En häl-balanserad putter är mycket lik en facebalanserad, personligen skulle jag säga att detta är en putter mer gjord för spelare som har problem att hålla stroket någorlunda under kontroll åt alla håll.

Det blev rörigt men jag hoppas jag förklarat lite bättre. Generellt sätt handlar det om vart vikten på klubban sitter och hur den hjälper till, precis som med många andra sorters klubbor. En mallet eller en insert i klubban brukar oftast inte påverka vikten utan snarare försöka hjälpa rullen på bollen så mycket som möjligt.

Tack så hemskt mycket för ditt svar, väldigt bra förklarat enligt mig
Citera
2012-09-03, 21:51
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Ur en materialsynpunkt så måste du snarare spela med damskaft för att det ska vara fel på det med en svinghastighet upp emot stiff-krav. Gradantalet har nästintill inget alls att göra med spinnen på bollen i sidled. Dessutom görs majoriteten utav nybörjarseten med offset driver vilket är till för att motverka slicen, vilket vittnar om att du är ordentligt ur synk.

Det låter som att du likt många andra tappar tempo när du får drivern i näven därför skapar du en slice. En ganska vanlig händelse är att det är mycket armar och lite kropp när du som karl vill börja ta i. Kan inte säga mycket mer än att gissa på detta då jag inte sett dig svinga.

Nej förstår att det är i princip omöjligt att veta om det är just det som är felet, får kolla med pron när han är tillbaka och se vad han säger. Är det dock möjligt att jag skulle kunna slicea mindre med stiff skaft?
Citera
2012-09-05, 16:57
Medlem
Fått puttern nu som jag skrev om tidigare, Nike Method Milled 001. Beställde sent på måndagen hos Dormy's och hade den i handen onsdag morgon, riktigt grymt Var ute och testade den igår och är jättenöjd. Det märks tydligt att bollen rullar som bara fan med den här puttern vilket den är marknadsförd som. Köptes i 34" eftersom det bara fanns, och det är nog möjligt att 33 hade passat mig bättre men aja, så mycket gör det nog inte.
Citera
2012-09-06, 06:35
Medlem
Hörde en story häromveckan angående en distriktsdomare som enligt vittnen fuskat genom att säga att han hittade bollar som enligt vittnen var solklart i vattnet, smygdroppade på fel ställe utan plikt helt enkelt. Det hela hända på en inofficiell tävling i ett arbetsgäng. Hur ska man hantera sånt, vad skulle ni gjort? Hittar inget på nätet angående liknande händelser och vilka följder det fått. Känns ju inte bra när en domare fuskar i en sport som bygger på ärlighet och som då borde föregå med gott exempel...
Citera
2012-09-06, 08:21
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodiak
Hörde en story häromveckan angående en distriktsdomare som enligt vittnen fuskat genom att säga att han hittade bollar som enligt vittnen var solklart i vattnet, smygdroppade på fel ställe utan plikt helt enkelt. Det hela hända på en inofficiell tävling i ett arbetsgäng. Hur ska man hantera sånt, vad skulle ni gjort? Hittar inget på nätet angående liknande händelser och vilka följder det fått. Känns ju inte bra när en domare fuskar i en sport som bygger på ärlighet och som då borde föregå med gott exempel...

En anmälan till förbundet utan tvekan.

Har man tävlat lite grann på lite högre nivå och träffat lite olika "distriktsdomare" som har gått den här kursen på en helg eller vad det nu är så är jag inte förvånad. Vissa av de kan inte reglerna, andra vill bara vara domare för att jävlas med folk/känna att de har makt. Även jag är utbildad distriktsdomare och det är inget att skryta om, du behöver kunna de 28 första reglerna och vad de handlar om samt när de ska användas. Decisions och sånt får du alltid tid till att slå i.

Nej distriktsdomare är en salig blandning, vissa är hur bra som helst, andra undrar man vad de tänker med. Tills du träffar vissa av regelgrabbarna som kan svara på varenda jävla dum fråga du har med regel och specifikt decision så har du inte träffat en riktig domare
Citera
2012-09-06, 14:17
Medlem
Är det någon som har några erfarenheter från Golfbidder.se? Är dem pålitliga?
Citera
2012-09-06, 15:15
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Såvitt jag har hört så är de fullt pålitliga.
Citera
2012-09-06, 19:03
Medlem
CraigChrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suggelito
Är det någon som har några erfarenheter från Golfbidder.se? Är dem pålitliga?

Jag kan gå i god för dom, en riktigt bra sida.

Deras lager ligger i England så räkna med minst 4 dagars leveranstid.
Citera
2012-09-06, 23:42
Medlem
Dr_Dollars avatar
Jag sitter och kollar på BMW Championship just nu, och när Graeme McDowell ska slå sitt andra slag från bunkern så tar hans klubba i ett löv i baksvingen...detta märker inte hans markör, det syndes inte ens på TV bilderna.
Graeme pliktar sig själv två slag för detta, vilket ger mig detta ansiksuttryck ...inte bara av beundran, utan också blir jag fruktansvärt imponerad över den lojalitet, kärlek till sporten och själva ärligheten som finns hos dom alldra flesta golfare.

Nu kommer då naturligtvis en kontrafråga angående denna händelse:

* Har du pliktat dig själv när du vet att du gjort ett fel, och utan att nån annan sett detta?

Du skall lära som du lever.

Var det visst nån vis man som sade...tror jag då

Jag har iaf inte gjort det.
Om det beror på att jag är lite dålig på reglerna (vilket jag vet att jag är) eller jag bara omedvetet bara liksom "tar för givet" att jag verkligen får flytta en kotte, ett löv eller vad det än må vara...det låter jag helst vara osagt.
Citera
2012-09-07, 09:03
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jag sitter och kollar på BMW Championship just nu, och när Graeme McDowell ska slå sitt andra slag från bunkern så tar hans klubba i ett löv i baksvingen...detta märker inte hans markör, det syndes inte ens på TV bilderna.
Graeme pliktar sig själv två slag för detta, vilket ger mig detta ansiksuttryck ...inte bara av beundran, utan också blir jag fruktansvärt imponerad över den lojalitet, kärlek till sporten och själva ärligheten som finns hos dom alldra flesta golfare.

Nu kommer då naturligtvis en kontrafråga angående denna händelse:

* Har du pliktat dig själv när du vet att du gjort ett fel, och utan att nån annan sett detta?

Du skall lära som du lever.

Var det visst nån vis man som sade...tror jag då

Jag har iaf inte gjort det.
Om det beror på att jag är lite dålig på reglerna (vilket jag vet att jag är) eller jag bara omedvetet bara liksom "tar för givet" att jag verkligen får flytta en kotte, ett löv eller vad det än må vara...det låter jag helst vara osagt.

Spelarna på proffstourerna förespråkar ju "The Spirit of the Game" som det så fint kallas. Om de märker vad de gör, ärligt talat så är jag förvånad att man som spelare märker att man flyttar ett löst löv i baksvingen t.ex. Med det sagt är det ändå imponerande.

Jag kan erkänna att jag innan jag fick en liten bättre uppfattning om vad man får och inte får göra (läs - var junior) garanterat bröt mot reglerna utan att plikta mig själv. Såvitt jag kan minnas har jag däremot aldrig brutit mot reglerna avsiktligt, men att hålla vissa händelser borta ifrån allmän kännedom har jag gjort ett par gånger.

På senare år inte alls, när jag har fått bra koll på reglerna så är det faktiskt enklare att spela. Jag slipper tanken "Om bollen rör sig nu, vad gäller då egentligen?" vilket jag alltid tyckt varit svårt eftersom en regeldiskussion som man inte kan lösa på flera hål kan mycket väl förstöra en runda.

Faktum är att jag de senaste säsongerna spelat tävlingar där jag blivit förbryllad över hur dålig koll spelare på lagom (läs minitour)nivå har på reglerna. För att inte tala om den vanliga klubbgolfaren, jag har gjort så många spelare förbannade då jag snällt sagt "Du, slår du bollen från det läget så åker du på två plikt. Droppa om så slipper du det." När de hittat på någon egen regel. Bäst är ändå de gångerna man får svaret "Jaha, får man inte göra så, så har jag och grabbarna alltid gjort" - Ja visa mig vart i regelboken det står, gubbe! Eller när personer inte kan erkänna "Åh, det visste jag inte" utan försöker rädda det med. "Nu tror jag att du ljuger" eller "Så kan det inte vara", en annan favorit "Det visste jag väl!" - Jasså så du försöker fuska medvetet nu istället?

Jag tycker om att utbilda spelare, så enkelt är det men det finns en ganska stor del av Sveriges golfare som inte VILL lära sig reglerna. Och som jag ser det är det en väldig skillnad på att helt enkelt inte kunna eller att kunna och skita i dem. Vad gäller regelboken annars kan jag tipsa om att den är värd att kunna "lite grann" för att spara slag i många situationer.

Samtidigt ska det väl också nämnas att jag kan tycka att en regel som att det blir två pliktslag när du flyttar ett löst naturföremål i en bunker i din baksving är ganska larvig. Men samtidigt hör det liksom till spelet på något konstigt vis och skulle vi ta bort alla dessa halvkonstiga regler tror jag att golfen skulle förlora lite av sin charm för mig.

P.S
Favoritregeldiskussion är från i fjol då jag spelar en halvseriös lite tour på en av klubbarna som spelas i fyra dagar. Tredje dagen spelar jag med klubbens ordförande och ytterligare en tomte i från klubben. På hål 14 slicear denna ordförande bollen ordentligt, jag visste att det var en outgräns där någonstans men tänkte att eftersom han inte slog någon mer boll så var han väl som hemmaspelare ganska säker på att bollen var i spel. På vägen fram frågar jag lite halvt "Jag trodde det var out där borta, men du menar att man kan hålla så mycket höger här?" fick ett klockrent "Nejdå, den är säkert out" som svar.

Gapandes gick vi de sista metrarna fram för att hitta hans boll mycket riktigt ute i en jävla hage out (naturligtvis skulle gubben leta upp bollen, den var ju dyr). Jag sa något i stil med en fråga om varför han inte slog en boll till när vi var på tee, det hade ju sparat honom resan. "Varför skulle jag göra det? Jag droppar ju bara på flagglinjen" för att citera dig Dr.Dollar mitt uttryck var något i stil med

För att lägga till det faktum att 1. detta var golfklubbens ordförande, 2. Han slog bollen medvetet out och skulle droppa på flagglinjen (och skärningspunkten förklarade han senare). 3. Det var en par femma med ett litet lätt dogleg vänster. 4. GOLFKLUBBENS ORDFÖRANDE!

Jag försökte förklara för honom att han inte kan droppa på flagglinjen dels för att flagglinjen går ut i outen igen och dels för att bollfan är out och det är förbjudet. Han förstod mig nästan, så han valde att droppa inom två klubblängder istället (genidrag!). Återigen sa jag till honom att det är inte rätt tillvägagångssätt för att spela en boll som gått out rätt "straff" är slag och distans. Samtidigt som gubben nu började säga att jag inte visste vad jag pratade om och klubbens medlem som var med började hålla med honom(!) så insåg jag att detta inte gick att vinna och eftersom det inte fanns en domare eller tävlingsledning på plats så lät jag idioten spela.

Efter att ha gjort en "bra bogey med en boll out" och stoltserat till hål 15 avslutade han ganska dåligt. Faktum är att han aldrig var med i någon toppstrid eller liknande, han var bara dum. Efter handskakning och annat på green 18 frågade ordförande mig "Ska vi skriva klart scorekorten?". Snällt svarade jag "Ja, jag och Per (minns inte vad den tredje tomten hette) kan göra det, vi behöver inte lägga så mycket tid på ditt." och så knallade jag in till tävlingsledningen. Diskvalifikation tog det bar minuter att få till dessutom höll tävlingsledningen och ordföranden ett längre möte och tävlingsledningen kontaktade därefter andra medlemmar i klubbens styrelse.

Detta var ända sättet jag kunde tro att denna nisse skulle lära sig på, en total illvilja att nyttja de regler som finns vid en så enkel sak som en outboll hos någon som ska vara första utpost för att representera en klubb. Det får inte gå till så. Hade jag anmält honom för allvarligt regelbrott även om han inte varit ordförande? Jajemen. Hade det varit lika illa? Ja på tävlingsnivå, nej på nivå vad gäller klubbens omtycke.

Jag insåg just att jag står inte ut med folk som fuskar i denna sport och då jag träffat en del så slutar jag skriva nu innan detta blir alldeles för mycket.... Ha en trevlig dag allihop!
Citera
2012-09-07, 20:20
Medlem
Synd att det inte kom fler berättelser om intressanta regeltolkningar, har nu snart spelat min tredje säsong och förvånas över hur dåligt folk kan reglerna. Det är ju ändå så som du berör, kan man reglerna så kan det många gånger innebära att det förenklar. Dels behöver man inte fundera på vad som gäller och dels så kan det innebära en fördel av att kunna reglerna som kan göra att det inte blir en total katastrof av den situation man hamnat i.
Citera
2012-09-08, 12:37
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Letar nu efter lite inspiration till att träna bunkerslag, har ni några tips på övningar och annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in