2012-05-24, 09:43
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trojt
update på svingen
http://youtu.be/Bwfjrkcxits

Tips om du vill svinga och få en svinganalys gjord (detta gäller varenda kotte)!

1. Filma ordentligt - rakt bakifrån med kamerahöjden ungefär i höjd med händerna på personen som svingar. Om det är framifrån eller Caddieview så är även det rakt fram men ungefär samma höjd och långt ifrån nog att klubba och armar syns helt hela tiden.

2. Ta alltid med svingar både bakifrån och CV. Det finns saker som måste ses från en viss vinkel, annars är risken stor att man inte ser det stora felet och istället snackar om saker som bara blir mer kompensationer.

3. Berätta ALLTID vilken bollbana du har på varje slag och vad det är för något du inte är nöjd med. Har du en enplanssving och vill fortsätta med det tex berätta då det. Försöker du spela en naturlih draw berätta det så att vi inte försöker ändra något du vill göra.

4. Filma olika klubbor. Jag minns inte vem men någon av er lägger upp filmer med både driver och mellanjärn, vilket är skitbra. Om jag bara får välja en så är det definitivt ett mellanjärn som gäller, då går det lugnare och oftare med en naturligare sving.

Tänk på detta så hjälper jag gärna till!

Själv hoppas jag hinna filma lite idag, kanske dyker det upp en film redan ikväll, det kan bli kul att höra andras tankar.
Citera
2012-05-24, 17:55
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Med tanke på dina mål och liknande finns det bara ett sätt att göra det. En anläggning med Trackman och med fullt utbud, prova massvis och se vilka klubbor som ger bäst värde. Köp de. Att snåla med någon tusenlapp hit eller dit är bara dumt om du ska leva med de så länge ;€

Är det bara att gå in eller ska man boka tid för en customfitting?
tex Dormy i GBG har ju trackman och bra utbud, eller är det bättre att dra till nått annat ställe?
Citera
2012-05-24, 18:33
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Är det bara att gå in eller ska man boka tid för en customfitting?
tex Dormy i GBG har ju trackman och bra utbud, eller är det bättre att dra till nått annat ställe?

Personligen inget fan av att slå bollar i nät när jag provar klubbor, även om Trackman säger allt. Watch it fly before you buy lever jag efter och det är viktigt för mig. Så om jag vorit du hade jag bokat in mig hos en av klubbarna runt Götet som har Trackman, studio och range. Allt det goda i ett och samma paket
Citera
2012-05-24, 19:35
Medlem
2kgbenfritts avatar
hur lågt i Hcp kan man gå utan att använda driver hela tiden? så fort jag använder drivern blire slice i skogen direkt :/
Citera
2012-05-24, 19:48
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2kgbenfritt
hur lågt i Hcp kan man gå utan att använda driver hela tiden? så fort jag använder drivern blire slice i skogen direkt :/

Finns väl i princip ingen gräns, men scratch borde ju i varje fall inte vara något problem utan driver om du har talang och tränar.
Citera
2012-05-24, 20:19
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2kgbenfritt

Det handlar bara om längd. Spelar du korta banor där det räcker med att slå bollen 200 meter så klarar du dig helt utan driver.
Citera
2012-05-24, 20:26
Medlem
trojts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag är nybörjare men har jobbat en del på detta. Jag tycker att du fortfarande kommer lite för flackt = över plan = risk för utifrån och in = risk för slice.

Kolla Kuchar: Han har ju en "one plane swing" som du, och hur han har händerna på toppen av svingen.
http://www.youtube.com/watch?v=r7T8z...eature=related

Kolla denna också så förstår du principen:
http://www.youtube.com/watch?v=YStBHsg9n_g

Jag menar inte att du skall komma så "step" som Mark, han är mer en "Hitter" än en "Swinger".
Jobbar fortfarande med hur jag sätter händerna, dock är det jag slitit hårdast med min take-away. Slår rakare, med lätt draw. När jag missar helt - totalt värdelösa/kraftlösa gubbslag - så blir det en slice.

Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Tycker din sving ser väldigt kraftlös ut. Den ser bara vek ut. Vet inte varför det är där mitt problem sitter... Kanske saknar lite tryck med högerhanden.

Hur långt slår du??
Jag slår 240-280m på banan, jag kan slå längre - om jag vill. Men jag får väldigt hög spinn när jag försöker döda bollen samt att det brukar gå snett :P

Till dig king-nothing: ska göra en utförlig video om någon månad, vinklar osv. slår draw för tillfället, är van en fade.
Citera
2012-05-24, 21:22
Bannlyst
Börjar få lite ont i ryggen. Rättare sagt ländryggen lite till höger. "Där man böjer sig när man slår"

Tips på bra stretchövningar för rygg osv??

Har köpt en Järn 2. Redan slagit ett par dussin bollar. Kul som fan att slå den lite prövning blir det helt klart. Men jag älskar att spela järn. Himla coolt att se en lång fin järnklubb-bollbana med lite draw. Missarna blir så klart grova, för det mesta är det att jag träffar långt ute tunnt som fan. Men skulle nog säga att 75% av bollarna går ok. Bra bollträff och rätt skruv går den 200 meter minst, utan rull. Men ibland tappar man den till en fade vilket gör den kortare...
Senast redigerad av W-Zink 2012-05-24 kl. 21:26.
Citera
2012-05-25, 09:10
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
trojt skrev

Jobbar fortfarande med hur jag sätter händerna, dock är det jag slitit hårdast med min take-away. Slår rakare, med lätt draw. När jag missar helt - totalt värdelösa/kraftlösa gubbslag - så blir det en slice.

Take awayen är så otroligt viktig.
Citera
2012-05-25, 09:14
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
W-Zink skrev

Börjar få lite ont i ryggen. Rättare sagt ländryggen lite till höger. "Där man böjer sig när man slår"

Tips på bra stretchövningar för rygg osv??

Brukar köra denna:

http://www.youtube.com/watch?v=_-4FwWhbTuo

Dags för dagens runda. Den blir nog varm. Dom två tidigare i vecken var grymt svettiga, typ 30 grader varmt. Svårt att hålla fokus hela tiden då.
Citera
2012-05-25, 09:21
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Brukar köra denna:

Dags för dagens runda. Den blir nog varm. Dom två tidigare i vecken var grymt svettiga, typ 30 grader varmt. Svårt att hålla fokus hela tiden då.

Ät och drick mycket...gärna före rundan.
Försök att ha som vana att vid varje tee så dricker du vatten...käka frukt, och kom ihåg att draw går längre än fade
Citera
2012-05-25, 09:58
Bannlyst
Citat:
Brukar köra denna:

Vilken muskelknutte :P Men bra video enkla tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in