2011-05-15, 19:51
Medlem
Tablettans avatar
Att spela med äldre personer kan nog vara det värsta som finns. De säger alltid "Bra slag!" eller dylikt när man duffar bollen 100m. Jag förstår ju att de bara menar väl med det, men ibland är det fruktansvärt störande.
Citera
2011-05-15, 20:03
Medlem
Pretenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tablettan
Vad stör ni er mest på när ni spelar med någon?

För mig är det rökande medspelare. Har spelat tävlingar där folk i bollen rökt 1 cigg per hål - patetiskt. En del av njutningen med golfen är att vistas i naturskön miljö med frisk luft. En cigarett i pausen stör ingen, men att konstant känna rökdoften i 18 hål är oerhört irriterande.
Citera
2011-05-15, 20:34
Bannlyst
Ska ta mitt kort om en månad och har lite frågor.

Ska köpa ett helt fräscht set. Ett Wilson för ca 3000 spänn. Innehåller 2 drivers å en "hybrid" och lite järnklubbor/SW och en putter. Har känt på dem lite grann och de känns bra för min swing (har svingat en hel del på range med andra klubbor).
Har pengar så köpa nytt känns roligare för min del.

Det jag undrar är.
1. Ska jag ändå vänta med att köpa ett set tills min instruktör gett mig lite hints om vad jag ska satsa på för klubbor? Så vitt jag förstått så använder man troligen ändå inte en driver förrän man är under 36 i hcp, eftersom man kör "max 150 meter från hål" ner till 36 i hcp (är det rätt eller fel läst av mig?).

2. Förutom medlemskap i en klubb, vad får man räkna med att lägga ut på golfen förutom att man köpt skor, handskar, kläder och ett set? Vad får man räkna med när det gäller bollarna? Drar man iväg flera per runda? Eller kanske någon enstaka? Om man hobbyspelar, vad får man räkna med att lägga per år? Ska köpa abonnemang på rangen så det går på 500-600 i månaden, fritt antal bollar.
Värt att nämna är att jag räknar med att köra en 18-håls i veckan under säsong.

3. Hur snabbt kan man ev. komma ner till 36 hcp och börja tävla lite? Går det gå ner till 36 på två rundor redan? Om vi säger att man går t.ex går +40 i två rundor i streck på 18-håls med 72 par? Eller går det med en runda t.o.m? (har spelat mycket bangolf både på betong och gräs så puttandet, vilket ofta verkar vara där man tappar i början på sitt spel, vad jag hört).
Hittar ingenstans hur sänkningen fungerar. Hittar bara index för hur hcp fungerar men inte hur man sänker/höjer sitt hcp.

4. Vad är det för priser för en runda på en 18-håls?

Tar gärna emot tips från alla håll. Har hållit på med bollsporter av alla möjliga slag så det bör förhoppningsvis gå bra med golfen. Siktar inte på att bli något proffs direkt. Snarare en hobbygrej att göra istället för annat.
Citera
2011-05-15, 21:43
Medlem
D3giZs avatar
jag har tänkt att köpa mig ett nytt järnset längre fram i sommar.. årsmodell 85. 29,1 hcp

jag e sugen på ett nike set, men vet inte vilket som e mest lämpat. har kikat lite på nike slingshot där 2 hybrider ingår, och jag har även kikat på sq machspeed. största problemet e att jag vet inte vilken hcpgrupp de riktas till, o om de e nåt o ha? golftidningen har bara testat vr pro o pro combo.
Citera
2011-05-15, 21:53
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aggression
Ska ta mitt kort om en månad och har lite frågor.

Ska köpa ett helt fräscht set. Ett Wilson för ca 3000 spänn. Innehåller 2 drivers å en "hybrid" och lite järnklubbor/SW och en putter. Har känt på dem lite grann och de känns bra för min swing (har svingat en hel del på range med andra klubbor).
Har pengar så köpa nytt känns roligare för min del.

Det jag undrar är.
1. Ska jag ändå vänta med att köpa ett set tills min instruktör gett mig lite hints om vad jag ska satsa på för klubbor? Så vitt jag förstått så använder man troligen ändå inte en driver förrän man är under 36 i hcp, eftersom man kör "max 150 meter från hål" ner till 36 i hcp (är det rätt eller fel läst av mig?).

2. Förutom medlemskap i en klubb, vad får man räkna med att lägga ut på golfen förutom att man köpt skor, handskar, kläder och ett set? Vad får man räkna med när det gäller bollarna? Drar man iväg flera per runda? Eller kanske någon enstaka? Om man hobbyspelar, vad får man räkna med att lägga per år? Ska köpa abonnemang på rangen så det går på 500-600 i månaden, fritt antal bollar.
Värt att nämna är att jag räknar med att köra en 18-håls i veckan under säsong.

3. Hur snabbt kan man ev. komma ner till 36 hcp och börja tävla lite? Går det gå ner till 36 på två rundor redan? Om vi säger att man går t.ex går +40 i två rundor i streck på 18-håls med 72 par? Eller går det med en runda t.o.m? (har spelat mycket bangolf både på betong och gräs så puttandet, vilket ofta verkar vara där man tappar i början på sitt spel, vad jag hört).
Hittar ingenstans hur sänkningen fungerar. Hittar bara index för hur hcp fungerar men inte hur man sänker/höjer sitt hcp.

4. Vad är det för priser för en runda på en 18-håls?

1. Köp klubborna om de känns bra för din swing. Om du faller för golf lär du hinna avverka flera klubbset innan du lägger av. Golf är en materialsport.

2. Räkna med några bollar per runda i början. Vattenhinder har en speciell dragningskraft, speciellt i början. Men efter en tid hör du ett inre mantra: "Det finns inget vatten, det finns inget vatten.....".

3. Det är kolossalt varierande. Någon gör det på en runda och för andra kan det ta flera säsonger. Huvudsaken är att man har kul.

4. Om du har ett normalt medlemsskap spelar du gratis på din hemmabana. När du spelar som greenfeegäst varierar det från kanske 200 och uppåt. Kanske att 350 är vanligt men det beror nog även på var du bor. Sedan finns det länsrabatter, klubbsamarbete, sommargreenfee och annat som sänker kostnaden.

Om du spelar som gäst, kolla upp om greenfeen gäller för hela dagen. Alltfler klubbar inför 18-hålsgreenfee och hur kul är det, om man åkt några mil och tänkt att även gå 18 hål efter lunch, att behöva betala 400 kr till?

När det gäller hcp-systemet tror jag att det enklaste är att du frågar din fadder under rundorna. Då är det mycket enklare att förstå. Det blir för abstrakt att skriva några rader om.

Lycka till.
Citera
2011-05-15, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
3. Det är kolossalt varierande. Någon gör det på en runda och för andra kan det ta flera säsonger. Huvudsaken är att man har kul.

Jo, kul har jag alltid. Än så länge. Men kan du förklara hur snabbt man kan stiga i hcp? Jag förväntar mig själv vara snabbare än genomsnitt. Men hur fort går det? Och hur f*n räknar man på hur mkt man tappar/ökar i hcp?
Citera
2011-05-15, 22:48
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Jo, kul har jag alltid. Än så länge. Men kan du förklara hur snabbt man kan stiga i hcp? Jag förväntar mig själv vara snabbare än genomsnitt. Men hur fort går det? Och hur f*n räknar man på hur mkt man tappar/ökar i hcp?

När jag började spela var systemet annorlunda. Läs Börja spela golf. Den beskriver på ett utmärkt sätt de steg som behövs för att få officiellt handicap.

Du spelar från 150 meter tills du får 18 poäng på 9 hål, sedan samma sak från grönvit markering och slutligen från rött. När du klarat 18 poäng på 9 hål från rött samt de övriga proverna får du officiellt handicap. Visst kan du strunta i att spela från 150 meter och grönvitt och gå direkt till rött men jag ser ingen vits med det.

Poängberäkningen, som ligger som grund till ditt handicap, fungerar på detta sätt: Poängbogey. Sedan kollar du på banans slopetabell hur många slag du får, med just ditt hcp, på just den banan från just den utslagsplatsen (rött eller gult). Så om du har 36 i hcp och slopetabellen från gult på banan säger att du har 40 slag innebär det att du har tre extraslag på de fyra svåraste hålen (index 1-4) och två extraslag på övriga hål.
Citera
2011-05-15, 22:52
Bannlyst
Ah, nu fattar jag bra mkt mer. Tack
Citera
2011-05-15, 23:06
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ah, nu fattar jag bra mkt mer. Tack

Så här kan en slopetabell se ut: Kävlinge.

Man letar upp sin handicap i rätt kolumn och ser hur många slag man får.
Citera
2011-05-15, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Så här kan en slopetabell se ut: Kävlinge.

Man letar upp sin handicap i rätt kolumn och ser hur många slag man får.

Så mkt har jag redan förstått. Tack ändå.
Citera
2011-05-16, 02:45
Bannlyst
Ser ganska mörkt ut med vädret framöver. Hatar verkligen och spela när det är dåligt väder. Helst ska det va 20+ och vindstilla

Vilket väder föredrar ni?
Citera
2011-05-16, 07:41
Medlem
Tablettans avatar
20-25 grader med liite vind så att det inte blir alltför varmt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem