2006-01-26, 21:04
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribal
Tack för tipset men fan vad folk drygar sig i den tråden men som ett komplement så är den lysande!

Spelar du? =)

Om jag spelar? Gissa....

Tråden gav mig iaf inspiration att prova och det var roligt, men inte så roligt att jag vill börja.
Citera
2006-01-26, 21:11
Medlem
Tribals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Om jag spelar? Gissa....

Tråden gav mig iaf inspiration att prova och det var roligt, men inte så roligt att jag vill börja.

haha är det ju jag ska fatta utan att du säger nåt?

Vet ej men jag tror att du spelar på St Arild, har 24,2 i Hcp, har en ville, hund, Volvo och är 48 år gammal
Citera
2006-01-26, 23:17
Moderator
Gromguttens avatar
Tribal -> vad gør du på banan? Grsklpprmn eller pro, smörgåsnisse eller marshall?

Gutten har nu preliminærbokat førsta lørdagen i juni och drar på lørdag på førsta træningslæger till Algarvekusten
Citera
2006-01-27, 15:22
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
haha är det ju jag ska fatta utan att du säger nåt?

Vet ej men jag tror att du spelar på St Arild, har 24,2 i Hcp, har en ville, hund, Volvo och är 48 år gammal

Jag spelar inte golf, det är tråkigt och jag kan inte förstå varför alla tycker att det är så skoj.

Vad gäller mig så är jag missionär i Belgiska Kongo.
Citera
2006-01-27, 17:47
Medlem
bennyzs avatar
Jag lirar på 11.3 hcp
Citera
2006-01-27, 18:52
Medlem
Tribals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Tribal -> vad gør du på banan? Grsklpprmn eller pro, smörgåsnisse eller marshall?

Gutten har nu preliminærbokat førsta lørdagen i juni och drar på lørdag på førsta træningslæger till Algarvekusten

Jag sköter banan, dvs klipper gräs på sommaren för det mesta. på vintern byter jag skepnad dock och blir skogsmulle! Eftersom vi ligger mitt i en gammal bokskog så har jag rövmycket skogsvård på vintern.

Haha vår mekaniker är en glad skit. på höstarna så jagar han mullvad med hagelgevär och ibland så åker han förbi golfarna med en killerblick och ser helt allvarlig ut och skjuter rätt upp i luften som en jäkla sheriff :P

Första gången jag såg det så trodde jag att jag skulle dö av skratt! Så välkomna ner i sommar
Citera
2006-01-27, 18:54
Medlem
Tribals avatar
frankenstein Vad ska man göra för att locka över dig till den ädla sporten?

Golf är fö den största sporten efter fotboll om jag inte minns fel.
Om du nu ändå är missionär i Belgiska Kongo så kanske du har tid att undersöka golfläget åt oss där nere?!?
Citera
2006-01-30, 10:53
Medlem
kaleids avatar
Citat:
Välkommen

När var du där och spelade? Och vad är din hemmaklubb? Kanske någon man käner till och rent av spelat.
Tack! Jag har spelat Bokskogen vid ett par tillfällen, men det var nog några år sedan senast nu. Annars har jag inte spelat så många skånska banor - mest dem i nordvästra Skåne, som Torekov och Bjäre.

Min hemmaklubb ligger norröver, men jag droppar inte namnet eftersom jag föredrar att vara anonym på det här forumet
Citera
2006-02-02, 18:14
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Jag spelar golf, blev dock lite i sommras, ska ta igen det nu i år..
Har spelat i 6 år, och mitt hcp är : 16,2..
Min favorit bana ligger i Älta i Sthlm. Fast jag bor inte i Sthlm..
Citera
2006-02-02, 18:17
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Jag spelar inte golf, det är tråkigt och jag kan inte förstå varför alla tycker att det är så skoj.
.
Du har provat iallafall hoppas jag..
Nej, det är klart alla sporter passar inte alla.

Jag gillade inte heller golf först, inte då när det var föräldrarna som tvingade en, då alla i hela familjen spelade. Men nu när jag spelar, när jag vill, då är det roligare..
Citera
2006-02-25, 20:08
Medlem
brevmannens avatar
Jag funderar på att börja spela golf nu till våren trots flera år som inbiten golfhatare men nu har vinden vänt. Därför vänder jag mig till er, vad är bra att veta som nybörjare? Ska jag gå någon kurs, vilka klubbor behöver jag, hur blir jag medlem (har hört att många klubbar har fullt), vad kostar det med klubbor, ev. kurser och allt annat som tillkommer, vad kostar en vanlig runda?
Jag funderar en del över golfsvingen, jag är högerhänt och har spelat hockey och innebandy som leftskytt och när jag provat på golf har det alltid blivit sving som rightskytt, det är tydligen norm, eller? Hur tränar man in sånt, det är väl inget måste men det är lättare att t.ex. köpa klubbor då.
Citera
2006-03-15, 22:43
Medlem
Livingstons avatar
Aha! Det fanns en golftråd i alla fall.

Just nu spelar jag på 7,1. Var nere på 6,9 ett tag, men efter en del usla tävlingsresultat så blev det höjning. Förra sommaren blev det inte så värst mycket spelande, så i dagsläget skulle jag nog inte hålla mitt hcp.
Hemmabanan är Orresta GK, ligger mellan Enköping och Västerås. En blandning av park- och skogsbana med 18 hål.

I bagen ligger ett gammalt Cobra-järnset, Warbird-spoon, Ping TiSI-driver och STX-putter.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av brevmannen
Jag funderar på att börja spela golf nu till våren trots flera år som inbiten golfhatare men nu har vinden vänt. Därför vänder jag mig till er, vad är bra att veta som nybörjare? Ska jag gå någon kurs, vilka klubbor behöver jag, hur blir jag medlem (har hört att många klubbar har fullt), vad kostar det med klubbor, ev. kurser och allt annat som tillkommer, vad kostar en vanlig runda?
Jag funderar en del över golfsvingen, jag är högerhänt och har spelat hockey och innebandy som leftskytt och när jag provat på golf har det alltid blivit sving som rightskytt, det är tydligen norm, eller? Hur tränar man in sånt, det är väl inget måste men det är lättare att t.ex. köpa klubbor då.

Bra att du ska börja, det är rätta takter.
Ska du börja så går du till närmaste golfklubb och anmäler dig till en Grönt kort-kurs. Kostar runt en tusing och brukar omfattas på ungefär tio lektioner. Den består av två delar:

Den teoretiska - där lär du dig banvett och allmänna regler. Detta skriver du även ett prov på senare. Du får även gå några hål med de andra i kursen för att visa att du behärskar ovanstående.

Den praktiska - Du får lära dig slå bunkerslag, chippa, putta, ja det mesta. Detta får du även ett prov på. Har du spelat lite förut så är det väldigt enkelt. Det handlar i stort sett bara om att slå ett visst antal meter med olika klubbor och putta i bollen i hål från olika avstånd. Bunkerslag ska du också visa att du kan slå, genom att placera bollen inom ett visst område. Samma sak gäller med chippandet.

Har du fixat allt detta, vilket jag inte tror är några problem, så måste du spela fyra rundor med ett visst antal slag. Kommer inte ihåg vilken score det är, men det brukar heller inte vara några problem att klara av. Men för att göra detta så måste du ha hjälp av en person med officiellt hcp - en fadder. Denne intygar sedan att du klarat av det, och vips så har du skaffat dig ett grönt kort.

Medlemskapet ordnar du på klubben. Kostnaden för det är lite svår att avgöra i ditt fall, eftersom jag inte vet hur gammal du är. Juniorerna (upp till 21 år) brukar få betala runt 2.000 kr per år. Är du senior så blir det betydligt dyrare. Då får du nog bara beredd på att hosta upp minst 10.000 kr. Du köper nämligen in dig i klubben genom att göra så, även kallat att ha en aktie i den. Dessa pengar får du dock tillbaka när du väljer att gå ur klubben. Vet du inte hur mycket du kommer spela, så är det rekomenderat att betala 3-4000 kr för ett säsongskort, vilket alltså innebär att du får spela hur mycket du vill under en viss tidsperiod.
Väntetiden på att få bli medlem är varierande. En del klubbar är det bara att betala på, men andra kan ha kö på flera år. Ullna GC i Stockholm har en väntetid på 20 år, har jag för mig. Det kanske bara är ett rykte, dock.

Medlemskostnader kan du för övrigt kolla upp på golfklubbarnas hemsidor.

Klubborna
Det är helt normalt för bandy- och hockeyspelare att slå från det hållet. En del ändrar på det för att hitta klubbor lättare, men andra struntar i det för att det känns bäst eftersom de svingat åt det hållet under bandyn/hockeyn och därav har bättre kraft. Gör som du vill. Det finns en rätt bred marknad för vänsterspelare också. Köper du nya klubbor ur en butik så finns det ofta, om inte så beställer de det åt dig. I annonser får du nog kolla lite nogrannare.

Personalen i butikerna hjälper dig med att hitta rätt klubbor. Säger du att du är nybörjare så letar de upp ett lättspelat set. Gå till en riktig golfaffär, inte till Stadium eller liknande. De är oftast inte lika insatta i det hela som den energiska och hjälpsamma golfbutikspersonalen är.

Lycka till!

Vad fick dig övergå från anti-golf till livsnjutare, förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in