Aha! Det fanns en golftråd i alla fall.
Just nu spelar jag på 7,1. Var nere på 6,9 ett tag, men efter en del usla tävlingsresultat så blev det höjning. Förra sommaren blev det inte så värst mycket spelande, så i dagsläget skulle jag nog inte hålla mitt hcp.
Hemmabanan är Orresta GK, ligger mellan Enköping och Västerås. En blandning av park- och skogsbana med 18 hål.
I bagen ligger ett gammalt Cobra-järnset, Warbird-spoon, Ping TiSI-driver och STX-putter.
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av brevmannen
Jag funderar på att börja spela golf nu till våren trots flera år som inbiten golfhatare men nu har vinden vänt. Därför vänder jag mig till er, vad är bra att veta som nybörjare? Ska jag gå någon kurs, vilka klubbor behöver jag, hur blir jag medlem (har hört att många klubbar har fullt), vad kostar det med klubbor, ev. kurser och allt annat som tillkommer, vad kostar en vanlig runda?
Jag funderar en del över golfsvingen, jag är högerhänt och har spelat hockey och innebandy som leftskytt och när jag provat på golf har det alltid blivit sving som rightskytt, det är tydligen norm, eller? Hur tränar man in sånt, det är väl inget måste men det är lättare att t.ex. köpa klubbor då.
Bra att du ska börja, det är rätta takter.
Ska du börja så går du till närmaste golfklubb och anmäler dig till en
Grönt kort-kurs. Kostar runt en tusing och brukar omfattas på ungefär tio lektioner. Den består av två delar:
Den teoretiska - där lär du dig banvett och allmänna regler. Detta skriver du även ett prov på senare. Du får även gå några hål med de andra i kursen för att visa att du behärskar ovanstående.
Den praktiska - Du får lära dig slå bunkerslag, chippa, putta, ja det mesta. Detta får du även ett prov på. Har du spelat lite förut så är det väldigt enkelt. Det handlar i stort sett bara om att slå ett visst antal meter med olika klubbor och putta i bollen i hål från olika avstånd. Bunkerslag ska du också visa att du kan slå, genom att placera bollen inom ett visst område. Samma sak gäller med chippandet.
Har du fixat allt detta, vilket jag inte tror är några problem, så måste du spela fyra rundor med ett visst antal slag. Kommer inte ihåg vilken score det är, men det brukar heller inte vara några problem att klara av. Men för att göra detta så måste du ha hjälp av en person med officiellt hcp - en fadder. Denne intygar sedan att du klarat av det, och vips så har du skaffat dig ett grönt kort.
Medlemskapet ordnar du på klubben. Kostnaden för det är lite svår att avgöra i ditt fall, eftersom jag inte vet hur gammal du är. Juniorerna (upp till 21 år) brukar få betala runt 2.000 kr per år. Är du senior så blir det betydligt dyrare. Då får du nog bara beredd på att hosta upp minst 10.000 kr. Du köper nämligen in dig i klubben genom att göra så, även kallat att ha en aktie i den. Dessa pengar får du dock tillbaka när du väljer att gå ur klubben. Vet du inte hur mycket du kommer spela, så är det rekomenderat att betala 3-4000 kr för ett säsongskort, vilket alltså innebär att du får spela hur mycket du vill under en viss tidsperiod.
Väntetiden på att få bli medlem är varierande. En del klubbar är det bara att betala på, men andra kan ha kö på flera år. Ullna GC i Stockholm har en väntetid på 20 år, har jag för mig. Det kanske bara är ett rykte, dock.
Medlemskostnader kan du för övrigt kolla upp på golfklubbarnas hemsidor.
Klubborna
Det är helt normalt för bandy- och hockeyspelare att slå från det hållet. En del ändrar på det för att hitta klubbor lättare, men andra struntar i det för att det känns bäst eftersom de svingat åt det hållet under bandyn/hockeyn och därav har bättre kraft. Gör som du vill. Det finns en rätt bred marknad för vänsterspelare också. Köper du nya klubbor ur en butik så finns det ofta, om inte så beställer de det åt dig. I annonser får du nog kolla lite nogrannare.
Personalen i butikerna hjälper dig med att hitta rätt klubbor. Säger du att du är nybörjare så letar de upp ett lättspelat set. Gå till en riktig golfaffär, inte till Stadium eller liknande. De är oftast inte lika insatta i det hela som den energiska och hjälpsamma golfbutikspersonalen är.
Lycka till!
Vad fick dig övergå från anti-golf till livsnjutare, förresten?