2010-07-02, 23:05
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulllen
Nu vet jag inte vad folket här har i handicap men jag vill bara informera er alla om att om ni någon gång kommer under 10 i handicap så för att komma ner lägre så krävs det att man gör en custom fitting lektion där du får reda på vilket skaft, klubbhuvud, vridstyvhet, grepp mm som behövs för att passa just din sving. Det kostar lite pengar men jag kan lova er, fixar ni till eran utrustning så kommer ni utveckla ert spel!

Både ja och nej. Klubbor som du har anordnat för att passa just din sving är en bra idé och åtminstone styvheten på skaften kan jag hålla med om ska kollas upp till och från. Lie och vinkel anser jag själv bara kan funka som en förstörande kraft för dig i längden. Du kommer till exempel få ett helvete att ändra din sving då de flesta ändringar du lär göra lär förstöra förutsättningarna klubban ger dig eller vice versa.

Oftast räcker det bara med några mått på din längd och längden från handleden och ner för att ge dig rätt längd och även en hastighetsmätning av svingen för att kolla vilket skaft som passar bäst. Skulle säga att det är det bästa om du inte kan säga "Nej jag ska aldrig mer ändra min sving". Det du behöver för att ta dig så långt ner i singelskalan som möjligt är att TRÄNA. Dessutom trodde jag att de flesta shoppar bjöd på custom fitting så länge du köpte ett par klubbor nu för tiden?

Dante jag tror att du känner bäst om du behöver byta eller inte. Regular i ett skaft kan motsvara stiff i ett annat och det finns inget vi egentligen kan avgöra om du borde ha det ena eller andra. Du får ju dock mer kraft i längre klubbor och därför brukar man ju ha styvare skaft i drivers/woods gentemot järnklubbor. Själv har jag mjukare skaft i min Spoon än min driver och ännu mjukare i järnen.
Citera
2010-07-03, 16:42
Medlem
kulllens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Både ja och nej. Klubbor som du har anordnat för att passa just din sving är en bra idé och åtminstone styvheten på skaften kan jag hålla med om ska kollas upp till och från. Lie och vinkel anser jag själv bara kan funka som en förstörande kraft för dig i längden. Du kommer till exempel få ett helvete att ändra din sving då de flesta ändringar du lär göra lär förstöra förutsättningarna klubban ger dig eller vice versa.

Oftast räcker det bara med några mått på din längd och längden från handleden och ner för att ge dig rätt längd och även en hastighetsmätning av svingen för att kolla vilket skaft som passar bäst. Skulle säga att det är det bästa om du inte kan säga "Nej jag ska aldrig mer ändra min sving". Det du behöver för att ta dig så långt ner i singelskalan som möjligt är att TRÄNA. Dessutom trodde jag att de flesta shoppar bjöd på custom fitting så länge du köpte ett par klubbor nu för tiden?

Dante jag tror att du känner bäst om du behöver byta eller inte. Regular i ett skaft kan motsvara stiff i ett annat och det finns inget vi egentligen kan avgöra om du borde ha det ena eller andra. Du får ju dock mer kraft i längre klubbor och därför brukar man ju ha styvare skaft i drivers/woods gentemot järnklubbor. Själv har jag mjukare skaft i min Spoon än min driver och ännu mjukare i järnen.

Visst, självklart behöver du ju fortfarande träna du blir inte bättre av att göra en custom bara sådär, klart du måste träna. Men min poäng är att för att kunna göra en satsning ner mot nollsträcket så krävs det att du har specialgjorda klubbor för dig, sedan är det bara att nöta.
Citera
2010-07-03, 17:40
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulllen
Visst, självklart behöver du ju fortfarande träna du blir inte bättre av att göra en custom bara sådär, klart du måste träna. Men min poäng är att för att kunna göra en satsning ner mot nollsträcket så krävs det att du har specialgjorda klubbor för dig, sedan är det bara att nöta.

Jag tycker helt klart att du överdriver hur viktigt det är, längd och styvhet på skaftet går jag med på mer än det blir bara överdrivet.

Om det inte är så att det är dem två som du anser är custom fitting?
Senast redigerad av KinG-NothinG 2010-07-03 kl. 17:42.
Citera
2010-07-03, 23:24
Medlem
Ace Venturas avatar
Jävla bögsport!!

Dagens lyxproblem - 30 pinnar på Bro Hof igår och jag är så satans missnöjd. Att det är 13,5 på stimpen är ok, jag har Brollsta som hemmabana så det kan jag hantera. Men det där helvetesgräset i ruffen högg bort minst 5-6 slag igår. Det är jag inte van med. Desssutom rann jag av green minst 2 gånger med slag som på vilken annan bana som helst skulle ha stannat uppe på tårtan.

Är allmänt missnöjd med allt just nu. Bögsport, bögbana, nya customfittade (bög)klubbor i år - men jag fortsätter att spela som en clown. (Har f.ö. inte sänkt mig på snart 1 år). Noll utveckling m.a.o. Skitsport. Snart lägger jag ner det här och börjar med något annat. Segling ska va kul har jag hört...
Citera
2010-07-03, 23:58
Bannlyst
men på bana ska man ju använda sin kunskap å utvecklingskurva från utvecklingen av sitt spelandes på rangen samt träningsrangen , jag spenderar många timmar där har inte gått så många rundor än men har fått till ett grymt närspel med känsla å kontroll samt bra puttning och även driver å fairway klubbor går grymt bra nu efter många många bollars slit på rangen, leker även mycket på rangen emellanåt med egna svingar och olika skruvar åt olika håll mm mycket bra sätt att lära sig på att inte enbart stå å nöta perfekta svingen hela tiden , nu e d nog dags att erövra banorna lite smått å lära sig strategiskt spel mm. ville bara "skryta lite"
Citera
2010-07-04, 09:53
Medlem
kulllens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Jag tycker helt klart att du överdriver hur viktigt det är, längd och styvhet på skaftet går jag med på mer än det blir bara överdrivet.

Om det inte är så att det är dem två som du anser är custom fitting?

Jag anser med custom hela paketet som jag sa några inlägg upp. Jag tycker i alla fall det är viktigt och det har hjälpt mig mycket kan jag säga.
Citera
2010-07-04, 16:35
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Jävla bögsport!!

Dagens lyxproblem - 30 pinnar på Bro Hof igår och jag är så satans missnöjd. Att det är 13,5 på stimpen är ok, jag har Brollsta som hemmabana så det kan jag hantera. Men det där helvetesgräset i ruffen högg bort minst 5-6 slag igår. Det är jag inte van med. Desssutom rann jag av green minst 2 gånger med slag som på vilken annan bana som helst skulle ha stannat uppe på tårtan.

Är allmänt missnöjd med allt just nu. Bögsport, bögbana, nya customfittade (bög)klubbor i år - men jag fortsätter att spela som en clown. (Har f.ö. inte sänkt mig på snart 1 år). Noll utveckling m.a.o. Skitsport. Snart lägger jag ner det här och börjar med något annat. Segling ska va kul har jag hört...

Haha, Ruffen är nu 44mm där, ska upp till 64mm inför tuneringen, angående greenerna har många klagat. Vi kör 2,6mm så dem är ruskigt snabba. Allt som görs är ju inför tuneringen nu så den blir ju lite mer svårspelt.
Citera
2010-07-04, 19:04
Bannlyst
custom fitting är ju även bra för dem med högre handikapp, men d finns väl inte en enda proffs som kör med saker rakt av disken eller?
Citera
2010-07-04, 19:30
Medlem
Dr_Dollars avatar
Idag var det "Hawaii-golf" på högsta nivå!

En trippel, 2 birdies och totalt 78 slag = IG
Citera
2010-07-05, 03:01
Medlem
Jag är helt nybörjare på golf, och tycker det är skitkul.
När ni säger Par och birdie osv, menar ni banans par eller ert par som Ni har på den banan?
Citera
2010-07-05, 10:04
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
Haha, Ruffen är nu 44mm där, ska upp till 64mm inför tuneringen, angående greenerna har många klagat. Vi kör 2,6mm så dem är ruskigt snabba. Allt som görs är ju inför tuneringen nu så den blir ju lite mer svårspelt.
Jag tyckte startern sa att det skulle klippas ner lite inför turneringen? Ja ja, sak samma. Den ruffen är brutal oavsett vad.

Skall absolut gå och kolla på Masters. Det lär knappast vara en boost för det egna (golf)självförtroendet (som inte direkt är på topp just nu) men det ska bli riktigt kul att se hur proffsen spelar de olika hålen - och avslutningen med 17:e/18:e hålet sett från samma läktare kommer att bli grym!
Citera
2010-07-05, 10:15
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suzack
Jag är helt nybörjare på golf, och tycker det är skitkul.
När ni säger Par och birdie osv, menar ni banans par eller ert par som Ni har på den banan?

Menar man "sitt par" på hålet får man nog säga nettopar eller nettobirdie osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in