2010-07-02, 23:05
Citat:
Ursprungligen postat av kulllen
Nu vet jag inte vad folket här har i handicap men jag vill bara informera er alla om att om ni någon gång kommer under 10 i handicap så för att komma ner lägre så krävs det att man gör en custom fitting lektion där du får reda på vilket skaft, klubbhuvud, vridstyvhet, grepp mm som behövs för att passa just din sving. Det kostar lite pengar men jag kan lova er, fixar ni till eran utrustning så kommer ni utveckla ert spel!
Både ja och nej. Klubbor som du har anordnat för att passa just din sving är en bra idé och åtminstone styvheten på skaften kan jag hålla med om ska kollas upp till och från. Lie och vinkel anser jag själv bara kan funka som en förstörande kraft för dig i längden. Du kommer till exempel få ett helvete att ändra din sving då de flesta ändringar du lär göra lär förstöra förutsättningarna klubban ger dig eller vice versa.
Oftast räcker det bara med några mått på din längd och längden från handleden och ner för att ge dig rätt längd och även en hastighetsmätning av svingen för att kolla vilket skaft som passar bäst. Skulle säga att det är det bästa om du inte kan säga "Nej jag ska aldrig mer ändra min sving". Det du behöver för att ta dig så långt ner i singelskalan som möjligt är att TRÄNA. Dessutom trodde jag att de flesta shoppar bjöd på custom fitting så länge du köpte ett par klubbor nu för tiden?
Dante jag tror att du känner bäst om du behöver byta eller inte. Regular i ett skaft kan motsvara stiff i ett annat och det finns inget vi egentligen kan avgöra om du borde ha det ena eller andra. Du får ju dock mer kraft i längre klubbor och därför brukar man ju ha styvare skaft i drivers/woods gentemot järnklubbor. Själv har jag mjukare skaft i min Spoon än min driver och ännu mjukare i järnen.