2011-05-12, 21:02
Medlem
shieets avatar
Hej

Jag har funderat ett tag på att införskaffa mig en ny driver men är lite osäker. Jag har en kompis som föreslår att jag köper en begagnad klubba på någon golfklubb, då de oftast har någon som kan rekommendera en klubba åt en men det jag undrar och är lite osäker på är följande: vad ska man titta efter när man köper en begagnad klubba? i vilken prisklass bör jag leta? (är nybörjare men har tagit grönt kort). Är det smart att köpa klubban i en golfshop vid någon klubb eller är blocket.se ett bra alternativ?

Alla svar är välkomna och är mycket tacksam vid respons.
Citera
2011-05-12, 21:23
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shieet
Hej

Jag har funderat ett tag på att införskaffa mig en ny driver men är lite osäker. Jag har en kompis som föreslår att jag köper en begagnad klubba på någon golfklubb, då de oftast har någon som kan rekommendera en klubba åt en men det jag undrar och är lite osäker på är följande: vad ska man titta efter när man köper en begagnad klubba? i vilken prisklass bör jag leta? (är nybörjare men har tagit grönt kort). Är det smart att köpa klubban i en golfshop vid någon klubb eller är blocket.se ett bra alternativ?

Alla svar är välkomna och är mycket tacksam vid respons.

Först tycker jag att du ska åka till en golfpro och be att få låna några drivers som du provslår på deras range. Du ska ha en klubba som du tycker om när du greppar den och tittar ner mot bollen och som du slår rakt med. Har du Dormy i närheten? De är ofta hjälpsamma och duktiga.
Citera
2011-05-12, 21:27
Medlem
Då har årets andra köp gjort efter min Sonartechybrid. Ett par (knappt) beg Eidolon wedgar som jag klippte med ett skambud på femhundringen för båda. En 52:a samt en 56:a blev det.

Och jag måste säga, vilken skillnad mot det gamla skrotet som jag försökte förflytta bollen med tidigare. Mjuk skön träff och jag är imponerad av mig själv hur pass bra jag lyckades placera bollen både i riktning och längd. Jo visst långt ifrån en tiger än, men betydligt roligare när man känner att det blir ungefär som man tänkt sig. Nu ska bara 3-puttarna och skogspromenaderna bättras på så kanske vi har hopp om denna säsongen med.
Citera
2011-05-12, 21:33
Medlem
shieets avatar
kan också tillägga att jag är student, och bor med mina föräldrar som ska betala för klubban. mina föräldrar har inte begränsade resurser men vill inte fråga om för mycket, samt att jag är som tidigare nämnt en nybörjare. hoppas detta kan hjälpa ifall ni föreslår prisklass
Citera
2011-05-12, 22:07
Medlem
Tablettans avatar
Yes! Tycker det är dags för några frågor igen!

Den här gången undrar jag:
Vilket är erat bästa golfslag någonsin?
Hur såg det ut?
Hur kändes det?
Beskriv gärna era medspelares reaktioner!

Kan väl börja med mitt.

En riktigt härlig sommardag så kommer jag in på +1 efter första nio, helt OK. 10:an är ett par 5 som man kan slå bort sig rejält på, vilket jag också gör. Jag gör en 8, trippel. Förbannad som jag är går jag upp på 11:an och slår ett frustrationsslag med drivern (tar i allt vad jag orkar). Den blir bra och jag gör ett par på 11:an.
På hål nr 12 kommer slaget. 12:an är ett dog-leg vänster par 5 med skog på både vänster och höger sida. Jag snap-hookar min boll rakt in i skiten till vänster men hittar den, som tur är. Jag är nu väldigt förbannad och försöker hitta närmsta utväg för att spela fram mig. Jag tar en klubba och slår fram mig mitt i fariway. Jag har nu 125-130m kvar till hål.
Jag tar en pitch och tänker "Den här ska i". Slaget slås, det är perfekt och går rakt mot flaggan! Den landar lite höger om tillslut, och med side-backspin åt vänster så ploppar den i. Jag hoppar av glädje och mina medspelare lika så, förutom en som ser ut som om han vill döda mig!

EDIT: Slutade även med 75 som slut-score den ronden.

Annars har man haft riktigt långa puttar som har rullat i, eller sänkta chippar.

Hoppas på fina svar!

/Tablettan
Senast redigerad av Tablettan 2011-05-12 kl. 22:13.
Citera
2011-05-12, 22:11
Medlem
Tablettans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shieet
kan också tillägga att jag är student, och bor med mina föräldrar som ska betala för klubban. mina föräldrar har inte begränsade resurser men vill inte fråga om för mycket, samt att jag är som tidigare nämnt en nybörjare. hoppas detta kan hjälpa ifall ni föreslår prisklass

Testa en klubba på Dormy eller din tillhörande golf-shop och se om du gillar den. Sedan om du tycker att den är för dyr, beställ ifrån Golfbidder. De har bättre priser och leveransen kommer hem till din dörr! Lycka till!

http://www.golfbidder.co.uk/
Citera
2011-05-12, 23:28
Medlem
Problem med långa järn!

Jag har problem med långa järn, slice, top eller tunga duff-slag. det är bara åt helvete. Har plöjt internet på just detta fenomen, inget har hjälp hittils. Drivern går bra och skjuter bättre med den relativt långa järn, korta järn som 6-9 går superbt. hybrid 3an går inte heller an!

Har någon förslag på lösningar? finns det något ställe i Gbg där man kan spela in sig med slowmotion kamera?
Citera
2011-05-12, 23:46
Medlem
Fickludds avatar
Välkommen till FB!

Det finns redan en passande tråd så ställ gärna frågan i Golftråden! Golf och allt som hör där till!
Citera
2011-05-13, 08:43
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tablettan
Yes! Tycker det är dags för några frågor igen!

Den här gången undrar jag:
Hur såg det ut?
Hur kändes det?

Jag må vara ensam men jag kan inte säga att jag kommer ihåg ett visst slag från långt tillbaks. Det bästa jag kan erbjuda är ifrån rundan förra veckan. Slår ut på hål 6 ett långt par fyra som är ganska kuperat. Slicar driven när man försöker hålla Tiger-line och hamnar i skogen strax bakom 150pinnen. Hittar bollen men har väl 160 meter till pinnen och 50 meter är träd i hela linan. Säger lite på skoj till polaren "Fan en låg fadead järnfyra blir ju perfekt härifrån" polaren vet att låga slag inte direkt är min starka sida speciellt inte när fade/draw kommer in i samma bild. Så jag får ett kaxigt "träffar du green därifrån bjuder jag på en öl ikväll". Sporrad ordentligt ställer jag upp mig, öppnar stancen, klubbhuvudet mot green, back med bollen och fram med vikten. Svingar till och till min förvåning blir det riktigt bra, så bra att min polare bara gapar.

Resultatet blev en birdie putt på en och en halv meter och en senare på kvällen även en öl
Citera
2011-05-13, 09:36
Medlem
Tablettans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Jag må vara ensam men jag kan inte säga att jag kommer ihåg ett visst slag från långt tillbaks. Det bästa jag kan erbjuda är ifrån rundan förra veckan. Slår ut på hål 6 ett långt par fyra som är ganska kuperat. Slicar driven när man försöker hålla Tiger-line och hamnar i skogen strax bakom 150pinnen. Hittar bollen men har väl 160 meter till pinnen och 50 meter är träd i hela linan. Säger lite på skoj till polaren "Fan en låg fadead järnfyra blir ju perfekt härifrån" polaren vet att låga slag inte direkt är min starka sida speciellt inte när fade/draw kommer in i samma bild. Så jag får ett kaxigt "träffar du green därifrån bjuder jag på en öl ikväll". Sporrad ordentligt ställer jag upp mig, öppnar stancen, klubbhuvudet mot green, back med bollen och fram med vikten. Svingar till och till min förvåning blir det riktigt bra, så bra att min polare bara gapar.

Resultatet blev en birdie putt på en och en halv meter och en senare på kvällen även en öl

Haha! Underbart!
Citera
2011-05-13, 10:29
Medlem
Emobunnys avatar
Hur såg det ut?
Hur kändes det?

Det bästa minne jag har för ett vackert slag med betydelse var för 3 år sedan tror jag. Det var matchspel och vi skulle slå ut på 18 en par 5 med ett stort vatten framför Green och skog längs båda sidor. Matchen var nu A/S och jag slog ut först. Då jag var en rätt oerfaren matchspelare på den tiden så slog jag en riktig superslice in i den högra skogen men vi hörde ett kraftigt klonk så jag hoppades på att den hade studsat in närmare fairway. Min motspelare slår självklart rakt ut mitt i. Han spelar fram sin boll till 100 plattan innan vi går in och letar efter min boll. Tro det eller ej så hade min boll studsat ut en bit och jag hade bara enstaka träd ivägen mot fairway. Jag försöker självklart slå ut den mot Hundringen jag med men den klonkar i sista trädet och studsar tillbaka en bit men ut på fairway. Jag tänkte självklart att jag var råkörd när han ska slå sitt 3:e från hundra meter och jag själv från ca 220. Jag tänkte för mig själv att jag skulle spela fram och sedan över vattnet för en chans att rädda par och hoppas på en delad match. "tyvärr" har jag en stark tendens att spela extremt aggresivt så jag drar upp min träfemma och försöker slå en hög fade för att stanna på greenen. Jag ställer upp mig och dunkar på för kung och fosterland och ser fem sekunder senare hur min boll dimper ner 1-2 meter från pinnen. Jag skriker nästan ut min glädje och lättnad och min motspelare tror knappt sina ögon och går sorgset fram till sin boll som han lägger 8 meter till höger om flagg. Han tvåputtar för par och jag sänker min putt för birdie och vinst av matchen. Adrenalinruset höll i sig länge och jag sov extremt gott den natten!
Citera
2011-05-13, 11:15
Medlem
DanteAlighieris avatar
Det slag jag kommer ihåg allra tydligast var när jag sänkte ett 120 metersslag för eagle, men det är inte speciellt roligt att höra, så ska berätta om något som hände nyligen. Bra initiativ förresten.

Okej, here goes. Vi är på hål 3 i ordningen, vi spelar scramble och är fyra personer. Jag känner igen alla jag spelar med sen innan, ett skönt gäng, även om de inte är så bra på golf. I alla fall så i just den här scramble-formen så får jag tyvärr inte spela på mitt egna utslag, vilket betyder att vi på ett par 5 är tvungna att spela på någon annans utslag om vi ska ha chans att gå in på två och tvåputta för birdie. En snubbe i bollen får iväg bollen cirka 180 meter, det är ungefär 230 meter kvar där han ligger. Bollen hamnar strax innan en bunker, men fortfarande på fairway. Trots att min boll ligger 50 meter längre fram tar vi den snubbens boll, allt för att jag ska få utnyttja mina slag och pricka green. Vi ställer upp oss och en efter en slår vi. De andra två slår helt okej slag, men är långt ifrån green. Jag plockar upp drivern och lägger bollen så bra jag kan på fairway, inte upp-peggad, men den ligger bra. Jag svingar på och får ett kanonslag som landar 10-15 meter kort om green, spikrakt mot hål, som sedan rullar upp och lägger sig 1,5 meter från hål. Vi springer fram till green och sätter eagleputten på tredje försöket.

Kan berätta om en annan grej som också hände för inte så länge sedan. Det var nämligen så att jag var ute på ett par fem hål. Konstig som jag är vill jag kötta på rejält för att ha ett så lågt järn in som möjligt. Jag slår en snap-hook som tar i en massa träd och skit. Slår en p-boll i vanlig ordning, riktigt bra träff. Jag kommer fram och hittar förstabollen, spelar fram. Och just för att p-bollen var ett så bra slag så spelar jag den också för skoj skull. Tar upp en järn-6 och lägger upp den ~10 meter ifrån. Går fram till första bollen och spelar in den också, lägger den cirka 7-8 meter ifrån. Nu ligger jag alltså på green på 2 respektive 3 slag på ett par-5-hål. Jag puttar först eagleputten och den går i, yeeehhaaa. Jag puttar birdieputten och den går i, wieeeee. Kul att göra eagle och birdie på samma hål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in