Citat:
Ursprungligen postat av
Lapapp
Aktuellt: pat är orolig och vet inte var hon är. Vill åka hem. Lämnar ingen vettig autoanamnes. Maken berättar att han upptäckt henne hemma i detta tillstånd. Han har i.o.f.s. tyckt att hon blivit lite mer olik sig de senaste månaderna. Mer irriterad och har börjat snacka om att skilja sig. Även sur och vresig mot barnbarnen som hon tidigare älskat. Hon har inte berättat om några infektionssymptom. Klagar på huvudvärk. Ej utomlands.
Tidigare sjukdom (från make): diabetes typ 2, metforminbeh, hjärtsvikt, gonartros
LM:
Candesartan 8 mg 1x2
Bisoprolol 5 mg 1x2
Eplerenon 25 mg 1x1
Furix 40 mg 1x1
Metformin 500 mg 1x2
Citalopram 40 mg 1x1
Behepan 1 mg 1x1
Alvedon 500 mg 2x3
Att göra ett kliniskt status låter klokt.
AT: konfusorisk och agiterad. GCS 14/RLS 2. Febril. Ej nackstel.
Cor: högfrekvent RR med svagt systoliskt blåsljud.
Pulm: tachypnoisk, vesikulära andningsljud
Buk: rikliga tarmljud. Sammanfallen. Ej palpöm, inga kapabla resistenser.
Neuro: samarbetar dåligt. Isokora mydriatiska pupiller. Rör samtliga fyra extremiteter. God ansiktsmotorik. Ingen nystagmus. Livliga reflexer. Neg Babinski.
Öron: bleka trh bilat
MoS: ua
Hud: ua
CRP 11, Na 131, K 3.7, Hb 149, LPK 11.3, diff ua, leverstatus ua, PK ua, laktat 3,2, lätt metabol acidos, Genomodlas.
LP: klar fin liquor. Skickas på analys.
Vi hänger en Ringer och ger och paracetamol iv. För övrigt hör klinikchefen av sig och undrar vilken galning som skickar konstiga mail, adekvata medicinska procedurer skall inte hämmas av sparkrav.
Övrig handläggning?
I väntan på svar likvoranalys skriver jag remiss för en akut DT-hjärna. Sätter in antiviral behandling I.V.
I min jakt på att hinna före mina läkarkollegor med att sätta diagnos informerar jag maken om att hans fru tyvärr drabbats av herpes simplexencefalit. Jag passar även på att be maken om ursäkt för att jag tidigare felaktigt påstått att hans hustru har en tumör i pankreas.