Citat:
Ursprungligen postat av
Lapapp
Med tanke på leukopeni, eller i detta fall t.o.m. pancytopeni (lågt Hb, låga vita, låga trombocyter) väljer du meronem som antibiotika.
Nästa morgon så är patienten kliniskt euvolem. Blodtryck 128/76 och puls 81 utan isoprenalin. Procalcitonin togs av nattpersonal (kanske det är något vi borde tänkt på tidigare?) som var 14 (förhöjt), talande för bakteriell infektion. De ringer upp från lab och säger att de ser grampositiva kocker i alla blododlingsflaskor.
Däremot har patienten börjat kissa väldigt mycket. Diureser på knappt 400 ml per timme de senaste timmarna.
Tankar om diuresen? Borde vi skippat diuretikan, eller har den annan genes? Tankar om pancytopenin? Varför har patienten den?
Känns som att jag är ute på djupt vatten och gissar men kan det vara en biverkan av Methotrexate som patienten står på?
Från fass:
Citat:
De allvarligaste biverkningar av metotrexat är benmärgssuppression, lungtoxicitet, levertoxicitet, njurtoxicitet, neurotoxicitet, tromboemboliska händelser, anafylaktisk chock och Steven-Johnsons syndrom.
Citat:
Blodet och lymfsystemet
Leukopeni
Trombocyto-peni
Anemi
Citat:
Benmärgs-depression
Pancytopeni
Agranulocytos Hematopoetiska störningar
Citat:
Psykiska
störningar
Depression
Förvirring
Humör-svängningar
Insomni
Dessa saker stämmer rätt bra överens in på vår patient och skulle kunna förklara patientens symtom. Jag vet inte hur mycket eliminationen påverkas av försämrad diures men halveringstiden är rätt kort.
Patienten kanske inte behöver diuretika i.v., vi kan kanske pausa den ett tag men kan ge det igen om patienten slutar kissa, vill inte vätska upp för mycket eller vätska ut för snabbt heller. Lite orolig över elektrolyterna om patienten kissar mycket, behövd ett NaCl dropp med tillsatser?
Vi kanske vill göra en benmärgsbiopsi, ev rtg thorax/buk för att se om det är någonting enkelt att åtgärda, om inte mina smarta kollegor kommer på någonting kanske vi ska fråga oss hur mycket krut vi ska lägga på denna tant, stabiliseras den inte med antibiotikan och den behandling vi satt in så kan vi skicka upp patienten till en allmän medicinsk avdelning.