Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.skalmanski
Du har inte gett enda argument till varför JBP gör bot sig i det här klippet. Du bara påstår det utan grund och varför ska vi tro på en tomte som du utan argument?
Jag ska ge mina två favoritögonblick i samtalet, det främsta är vid en publikfråga som börjar vid 1:05:00. Frågan är om Jordan tror att om människan försvann, skulle då gud försvinna. Svaret går inte att ge rättvisa i text men det är mycket roande att se hur han snärjer in sig i vad jag antar är ett försök att inte förarga någon av hans beundrare.
Det näst bästa är vid en fråga 36:00 om vad Jordan är rädd att vi skulle förlora om människan slutade tro att det fanns en gud. Hans svar börjar med "we'd lose the metaphoric substrate of our ethos" och sen fortsätter det ungefär lika bra. Det för direkt tankarna till Alan Sokals legendariska artikel.
Tidigare förklarar Jordan att det inte är möjligt att sluta röka utan en mystisk (läs religiös) upplevelse.
När Jordan pratar om ämnen han behärskar så är han tydlig, när han pratar om alla andra ämnen så är det sånt här svammel, det betyder ingenting utan är bara ett sätt att imponera på de som saknar bildning.