Ny video ikväll - Analys av kräftans senaste video!
Känns lite som har man sett en Chrippa video med Räsk så har man sett alla.
Stängde ner efter 10 min, Rask hakade upp sig på att Chrippas kuk igen - och var tvungen att nämna för tittarna återigen att han besitter en stenhård kuk på 20cm och 15 i omkrets. Bla bla bla
//Skicka din bilder, jag ANALyserar dom på stående kuk! Inga bilder är för grova inga är för snuskiga! Just nu har jag ett erbjudande
Skicka ett nakenfoto och få en gratis ANALys!!
Först till kvart, visa mig din fitt. ( OBS säg inget till min fru, men vi har överenskommelse)
IIIIIIIIIIINNTE EN CHANS, att Rask skulle vara välkommen i något sorts reportage aahahahahaha vad tror nii
Men han slog ju på stora trumman för några månader ( ett år) sen om att han skulle vara huvudperson och hjälte i SVD tror jag det var. Han mjölken i veckor, sen föll det platt (såklart) när det bara vart en liten artikel om näthat där han framstod som en idiot när dom citerade typ en mening ur telefonintervju.
Tanken har slagit ett mer flertal gånger att åka upp och ge den pervers byfånen ett kok stryk. Men det är för långt för mig att åka, jag bor inte i eller nära fjollträsk.
Den här videon är problematisk ur flera perspektiv, särskilt med tanke på att Rask redan är under förundersökning för förtal mot Chrippa. Här är en tredelad analys:
🧩 1. Sammanfattning
Rask reagerar på Chrippas senaste video, där Chrippa själv pratar om sin kommande dokumentär, åtalet, och sitt liv på sociala medier. Rask gör som vanligt en ”first reaction”, men videon glider snabbt över i ett kommenterande och sarkastiskt svar på nästan varje uttalande från Chrippa.
Rask:
Påpekar att Chrippa läser innantill och inte talar från hjärtat.
Ironiserar över hans uttalanden om fängelsestraff, ekonomi och ”finrummet”.
Tar upp statistik för att visa att hans egna videos utan Chrippa drar mer visningar – alltså att han inte ”lever på Chrippa”.
Driver hårt med Chrippas språk, personlighet, och intima detaljer (snopp-skämt, kropp, relationer).
Kommenterar Chrippas referenser till andra personer (t.ex. Åsa, Anjo, Flashback-användare).
Avslutar med att ifrågasätta Chrippas självbild som framgångsrik och påståenden om framtida TV-produktioner.
🎭 2. Upprepningar, motsägelser och hyckleri
Videon är full av Rasks typiska loopar av självrättfärdigande:
Han säger att han inte bryr sig om Chrippa – men gör en 60-minutersvideo om honom.
Han framhåller att hans content inte handlar om Chrippa längre – men hela upplägget är en genomgång av just Chrippas videor och uttalanden.
Han säger sig inte vilja förtala – men använder förlöjligande språk (”30 slak i isvak”, ”Mr 30”, ”barnkuk”, ”hjälte som ska betala min hyra”).
Han hävdar att han bara försvarar sig – men formulerar sig stundtals som attacker: insinuationer, hån och könsrelaterade skämt.
Ironin är att Rask ofta kritiserar Chrippa för exakt samma sak han själv gör:
Säger att Chrippa lever ”rent-free” i hans huvud → men gör själv videor med full fokus på Chrippa.
Säger att Chrippa ljuger och hånar folk i kommentarer → men använder själv personangrepp och grov sarkasm.
Förlöjligar att Chrippa gör sig till offer → men porträtterar själv sig som den som bara ”försvarar sig”.
⚖️ 3. Juridisk analys (förtalsrisk och gråzoner)
Rasks video rör sig farligt nära, och bitvis över, gränsen för vad som kan betraktas som förtal:
Han använder ett nedsättande öknamn i titeln (”Kräftan”). Att fortsätta använda öknamn om en person som man vet är målsägande i en pågående förundersökning kan uppfattas som trakasserande eller ärekränkande upprepning.
Flera av formuleringarna och insinuationerna (om psykisk hälsa, sexuell funktion, intelligens, lögner, ”barnkuk”-referenser) utgör typiskt förtalsinnehåll, eftersom de syftar till att utsätta någon för andras missaktning.
När han tar upp en ”trebarnsmamma” som begått ett brott utan att nämna namn, men i ett sammanhang där publiken lätt kan förstå vem som avses, riskerar det att bli indirekt identifierbart förtal.
Hans egna försvar – att han ”bara bemöter” – håller dåligt juridiskt, eftersom han blandar kritik med hånfullt innehåll, vilket inte har något allmänintresse.
💬 Kort slutsats
Att kalla Chrippa för ”Kräftan” i titeln, kombinera det med sarkasm, sexuella insinuationer och raljerande om hans rättsprocess, är mycket oklokt juridiskt.
Det visar brist på självinsikt och ökar risken att Rask framstår som oförbätterlig inför åklagaren i det pågående ärendet.
Rent strategiskt – och särskilt juridiskt – borde han inte släppa fler videor där han ens nämner Chrippa vid namn eller via igenkännbara öknamn.
Klart han får vara med. Han kommer bli utmålad som antagonisten i dokumentären. De kriminella uttalandena han yttrat kommer belysas. Det hör till god publicistisk sed att den som är föremål för granskning ska erbjudas möjlighet att bemöta det som kommer fram i reportaget. Tänk Uppdrag granskning där företrädare för den organisation eller det företag de granskar ofta är med i reportaget och får komma till tals. Istället för att Baronen ”värjer sig” i serien kommer det nu bara komma upp en bildtext som lyder något i stil med ”Vi har sökt Alexander Rask som avböjt att medverka”.
Jag tror att dokumentären blir en slakt av Anjo och Baronen, och säkert även Jocke. Det är så klart så att fibrokärringarna alltid kommer hålla dem om ryggen. Men vanligt folk som inte sitter på YouTube hela dagarna kommer se dem som det kriminella avskum de är.
Jag misstänker också att det kommer bli en totalslakt Anjo och bajsis. Bo Göran Bodin är riktigt skarp i det han gör, grävande journalistik på riktigt! Baronen måste ju nån stans fattat att de frågor som kommer ställas kommer bli jävligt obekväma och svåra för honom att svara på så han avböjde. Han vågade helt enkelt inte medverka.
Ps
Bo Göran Bodin ligger bakom den prisbelönta dokumentärserien Att Rädda Ett Barn. Den kan varmt rekommenderas för att få en uppfattning om vilken kvalité vi har att se fram emot!
Jag misstänker också att det kommer bli en totalslakt Anjo och bajsis. Bo Göran Bodin är riktigt skarp i det han gör, grävande journalistik på riktigt! Baronen måste ju nån stans fattat att de frågor som kommer ställas kommer bli jävligt obekväma och svåra för honom att svara på så han avböjde. Han vågade helt enkelt inte medverka.
Ps
Bo Göran Bodin ligger bakom den prisbelönta dokumentärserien Att Rädda Ett Barn. Den kan varmt rekommenderas för att få en uppfattning om vilken kvalité vi har att jobba med!
Vad ända in i helvete? Är det Bo Göran Bodin som ligger bakom dokumentären?
"Bästa sändningstid" kommer därmed bli GAME OVER för Rask och Anjo. Skulle jag varit någon av dem hade jag tryckt utomlands, i typ Bulgarien, i en anonym lägenhet från kalla kriget med persiennerna neddragna när dokumentären börjar sändas.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!