Citat:
Ursprungligen postat av
vichy6
Att måla eller tapetsera om ett rum landar på ca 20-25000. ( Vet eftersom en anhörig gick bort och kravet ställdes till dödsboet)
Ja, det är dyrt att anlita hantverkare. Så det är inga konstigheter.
Tror däremot att vissa större skador kommer att täckas av hemförsäkring. Så har det råkat bli en vattenskada någonstans som kommer kosta hundratusentals kronor att fixa har jag svårt att se att Baronen och Therese kommer behöva betala det ur egen ficka. Om de har hemförsäkring givetvis. Men det får man utgå ifrån att de har, tror det till och med kan vara lagkrav på det.
Det är en väldigt bra försäkring att ha, just för att det kan bli extremt stora kostnader för skador i bostadshus. Råkar du bränna ned ditt eget hem kan även alla grannarnas hus och hem brinna upp. Råkar du orsaka en vattenskada i din lägenhet kan även grannens lägenhet bli vattenskadad, osv. Kostnaderna kan snabbt skjuta i höjden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mikkka
Sant, frågan är precis som du ställer om de har den. Samt om de tar en så pass gammal skada. När lets feast kollade den var den redan då gammal. Och det var minst två år sedan.
Kanske skulle tipsa trobo om att undersöka den noggrant

Visst, det är möjligt att så är fallet. Sedan vet jag inte hur kul det är att sätta föräldrarna i ytterligare ett skuldberg. Hade det varit Baronen ensamt som drabbades hade det bara varit kul att se honom bli skyldig mångmiljonbelopp han inte kan betala.
Undrar vad sanningshalten är i alla kostnader han pekat på? Jag tror spontant det kan vara kryddat, i syfte att ha ett giltigt skäl till varför han inte började betala av skulderna som utlovat. Tror även han kommer att undanhålla vad det landade på i slutändan. Sen kommer han låta skuldutbetalningen rinna ut i sanden under året, samtidigt som han hänvisar till alla oförutsedda kostnader runt flytten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kickassfarsan
Inte säker men har inte Carl-Fredrik sagt att dom inte har hemförsäkring? Skulle inte förvåna mig, 100spänn varför ska jag betala så mycket? Det är ju två dosor snus
Med just Baronen skulle jag inte bli förvånad faktiskt. Han känns som en person som tänker ”vad är det värsta som kan hända?”, allt medan han tänder tiotals ljus i sitt rum med massa tyg som hänger ned från taket, och tar beloppet försäkringen skulle kosta varje månad och lägger det på snus.
Jag tror inte Baronen någonsin tänkt på hur mycket en fastighet kostar, och därtill hur mycket alla som bor i fastighetens egendom är värt. Det är en väldigt liten utgift jämfört med de enorma kostnader det kan bli om man råkar ställa till med något riktigt förödande.