2025-02-27, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikkka
Är kakel/tätskikt mm skadat i våtrum snackar vi hundratusentals kronor och inga ynka 35k

Med tanke på att fuktskadorna i köket inte verkar genomgångna vid trobos första besiktning så kommer rask enligt mig få ytterligare en kalldusch när de gör slutbesiktning. 50k är inte orimligt, med hyresvärdarnas saltade fakturor.

Känns däremot väldigt tveksamt att sådana skador inte skulle täckas av hemförsäkring. Vilket vi får utgå ifrån att de har. Även om inget längre förvånar mig med den ansvarslösa jättebebisen!
Citera
2025-02-27, 16:40
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Känns däremot väldigt tveksamt att sådana skador inte skulle täckas av hemförsäkring. Vilket vi får utgå ifrån att de har. Även om inget längre förvånar mig med den ansvarslösa jättebebisen!

Att måla eller tapetsera om ett rum landar på ca 20-25000. ( Vet eftersom en anhörig gick bort och kravet ställdes till dödsboet)

Och det täcks inte av hemförsäkringen.
Citera
2025-02-27, 16:43
Medlem
Mikkkas avatar
Citat:

Sant, frågan är precis som du ställer om de har den. Samt om de tar en så pass gammal skada. När lets feast kollade den var den redan då gammal. Och det var minst två år sedan.

Kanske skulle tipsa trobo om att undersöka den noggrant
Citera
2025-02-27, 16:51
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Det där med skulderna… uppkom de under deras förhållande ( troligt )?

Varför lånade bara T isf?

Så jädra trashigt att som gifta ha ett så snett ekonomiskt förhållande.
Jag är säker på det då dom varit tillsammans i drygt 15 års tid, Therese har alltid arbetat och att hon då redan vid 19 års ålder hunnit dragit på sig 250.000 i skulder är mycket osannolikt.

Jag tror att det är såhär. Hon har lånat pengar som paret använt till konsumtion samt inreda lägenheten.

Carl-Fredrik har aldrig haft ett jobb därför får han inte heller låna några pengar, då har den korkade & naiva Therese tagit ett flertal lån på uppmaning av Carl-Fredrik, "snart flyger kanalen baby, bara något år till".

12 år senare och han tjänar fortfarande brödsmulor.

Therese lever under ekonomisk misshandel som det är oerhört svårt att ta sig ut ifrån.

Rask försvar till skulderna är att T varit dum innan dom blivit tillsammans och köpt kläder på zalando, ett av lånen är ett blancolån hos Nordea på 140.000, inte särskilt troligt dvs..

Han är ett ärkesvin som förtjänar örfil efter örfil, därför njuter jag såå nu när hans liv bara rasar och rasar
Citera
2025-02-27, 16:52
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Inte säker men har inte Carl-Fredrik sagt att dom inte har hemförsäkring? Skulle inte förvåna mig, 100spänn varför ska jag betala så mycket? Det är ju två dosor snus
Citera
2025-02-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Att måla eller tapetsera om ett rum landar på ca 20-25000. ( Vet eftersom en anhörig gick bort och kravet ställdes till dödsboet)

Ja, det är dyrt att anlita hantverkare. Så det är inga konstigheter.

Tror däremot att vissa större skador kommer att täckas av hemförsäkring. Så har det råkat bli en vattenskada någonstans som kommer kosta hundratusentals kronor att fixa har jag svårt att se att Baronen och Therese kommer behöva betala det ur egen ficka. Om de har hemförsäkring givetvis. Men det får man utgå ifrån att de har, tror det till och med kan vara lagkrav på det.

Det är en väldigt bra försäkring att ha, just för att det kan bli extremt stora kostnader för skador i bostadshus. Råkar du bränna ned ditt eget hem kan även alla grannarnas hus och hem brinna upp. Råkar du orsaka en vattenskada i din lägenhet kan även grannens lägenhet bli vattenskadad, osv. Kostnaderna kan snabbt skjuta i höjden.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikkka
Sant, frågan är precis som du ställer om de har den. Samt om de tar en så pass gammal skada. När lets feast kollade den var den redan då gammal. Och det var minst två år sedan.

Kanske skulle tipsa trobo om att undersöka den noggrant

Visst, det är möjligt att så är fallet. Sedan vet jag inte hur kul det är att sätta föräldrarna i ytterligare ett skuldberg. Hade det varit Baronen ensamt som drabbades hade det bara varit kul att se honom bli skyldig mångmiljonbelopp han inte kan betala.

Undrar vad sanningshalten är i alla kostnader han pekat på? Jag tror spontant det kan vara kryddat, i syfte att ha ett giltigt skäl till varför han inte började betala av skulderna som utlovat. Tror även han kommer att undanhålla vad det landade på i slutändan. Sen kommer han låta skuldutbetalningen rinna ut i sanden under året, samtidigt som han hänvisar till alla oförutsedda kostnader runt flytten.

Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Inte säker men har inte Carl-Fredrik sagt att dom inte har hemförsäkring? Skulle inte förvåna mig, 100spänn varför ska jag betala så mycket? Det är ju två dosor snus

Med just Baronen skulle jag inte bli förvånad faktiskt. Han känns som en person som tänker ”vad är det värsta som kan hända?”, allt medan han tänder tiotals ljus i sitt rum med massa tyg som hänger ned från taket, och tar beloppet försäkringen skulle kosta varje månad och lägger det på snus.

Jag tror inte Baronen någonsin tänkt på hur mycket en fastighet kostar, och därtill hur mycket alla som bor i fastighetens egendom är värt. Det är en väldigt liten utgift jämfört med de enorma kostnader det kan bli om man råkar ställa till med något riktigt förödande.
Senast redigerad av StorTuffBiker 2025-02-27 kl. 16:58.
Citera
2025-02-27, 16:55
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Jag är säker på det då dom varit tillsammans i drygt 15 års tid, Therese har alltid arbetat och att hon då redan vid 19 års ålder hunnit dragit på sig 250.000 i skulder är mycket osannolikt.

Jag tror att det är såhär. Hon har lånat pengar som paret använt till konsumtion samt inreda lägenheten.

Carl-Fredrik har aldrig haft ett jobb därför får han inte heller låna några pengar, då har den korkade & naiva Therese tagit ett flertal lån på uppmaning av Carl-Fredrik, "snart flyger kanalen baby, bara något år till".

Therese lever under ekonomisk misshandel som det är oerhört svårt att ta sig ut ifrån.

Rask försvar till skulderna är att T varit dum innan dom blivit tillsammans och köpt kläder på zalando, ett av lånen är ett blancolån hos Nordea på 140.000, inte särskilt troligt dvs..

Han är ett ärkesvin som förtjänar örfil efter örfil, därför njuter jag såå nu när hans liv bara rasar och rasar

Håller med i din analys.

Usch så dumt. Men Therese verkar inte veta bättre.
Citera
2025-02-27, 17:13
Medlem
abvs avatar
Citat:

Familjefadern och den äkta mannen Carl Fredrik Alexander Rask får sedan ett (för honom) stort arv och betalar genast av sina skulder. Frugan säljer skräp på instagram för kaffepengar medan Carl-Lennie köper Jack Sparrow-kläder och leksaker till sig själv, nu är det pappish som sitter på plånboken! Härligt med ekonomisk misshandel. En god man och varsin liten veckopeng kanske hade varit bäst för dem båda?

Det är i alla fall kul att se barnen glada och med lite eget space, det behövs verkligen i den åldern. Hoppas inte pappish negativitet dödar glädjen helt för stackarna bara. Kul att de verkar uppskatta egna rum också med tanke på att de tidigare tydligen älskade och faktiskt föredrog att dela rum. För det var väl inte en lögn va? Eller? Caaarl?

Nu ska jag glida in och berömma Alexander Rasks röst på instagram.
Citera
2025-02-27, 17:22
Medlem
Citat:
Tveksamt om hon tjänar så pass att kfm kan ta något, om Bajsbaronen hade ekonomi nog att betala halva räkningarna och inte bara snus till sig själv skulle situationen kanske sett annars ut?

Det är jag som kontaktat kfm och lagt upp skulderna i tråden vid ett par tillfällen och vad jag kunnat se har skuldsaldot inte förändrats, möjligt att det ökat något pga räntor men det ligger fortfarande däromkring en kvarts miljon kronor.

Ställer mig tveksam till om hon någon gång kommer bli skuldfri, om hon lämnar losern och skaffar sig en vettig Karl med fast inkomst skulle hon kunna vara skuldfri inom 5 år men skithögen är ju tydligen det bästa som hänt henne trots att han gjort henne skuldsatt för livet

#RÄDDABARNEN

Urspungsskulden var 140?
10 år sen? Cirka? Borde vare uppe i mer än 250 nu då?
Citera
2025-02-27, 17:43
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki
Det ser verkligen ut som ”förr i tiden”.
Lite sovjetkänsla nästan.
Kan se framför mig hur rask kokar borsjtj på den gamla spisen.

Sen kan man fråga sig varför han gnäller när han skrev på utan att ja sett lägenheten.
Då blir det lotteri, det borde till och med lägenhetsbaronen begripa.
Det kan inte jag, jag lagade borsjtj enligt gammalt ryskt recept för ett par år sedan, det tog fan ett par timmar där kan man tala om mat som är billig och räcker länge f för att den lagas från grunden, halvfabrikats-baronen skulle väl inte ens kunna identifiera alla ingredienserna i affärens grönsaks-/rotsaksdisk.

Citat:
Det är ändå något ytterst provocerande med en arbetslös skithög, som fått ett kontrakt på nåder för att en annan man hjälper honom, har en massa synpunkter på lägenhetens skick. Han ska vara glad att har någonstans att bo överhuvudtaget.
Håller med till tusen.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsman
Hahaha fy fan vilket ras till bostad Där passar aset bra!
Och det gråa intorkade gugget vid golvlisten löser han med tandborste och dubbel dos av Tessans medicin.

Han har samma teknik när han skaffar bostad som när han köper merca.
Hahaha, det är som gjort för en tjackis att få ”laga” hehe…

Nä men allvarligt talat, vad bortskämda folk är numera. Det där såg modernare ut än huset jag växte upp i, det var byggt på 20-talet (alltså 1920-talet…). Dock var det roligt med det svartvita filtret i början (såg utan ljud, klarar inte av hans röst) som fick det att se på pricken ut som en Urban Exploring-video. 😁

For your information så brann det där området ner 2006, alla längor utom den han bor i totalförstördes.
Kanske dessa ojordade eluttag hade ett finger med i spelet, och att grannarna svar kan vänta sig ännu en brand där, lite lagom till 20-årsjubileet efter den förra…?

Update (branden):
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...sbrand-i-trosa
https://www.svd.se/a/5d7a8409-f269-3...radhus-i-trosa
Senast redigerad av mephedron 2025-02-27 kl. 17:47. Anledning: Länkar
Citera
2025-02-27, 18:01
Medlem
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsman
Dom äter intill toalettstolen?

Var ska flugorna vara om inte i skiten?
Citera
2025-02-27, 18:12
Medlem
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHae86
Vad deklarerar Therese för inkomst cirka och hur mycket får hon behålla efter Fogdens del?

Skit samma. Dessa människor är skräp. Dom är ingenting, kommer aldrig bli någonting, kommer aldrig äga någonting. Smuts.
T kan med hjälp av fittan hitta något bättre och bli skuldfri med tiden. Men inte om hon stannar hos garderobsbaronen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in