Citat:
Ursprungligen postat av
Sturuf
Hur många barn har Rask? Nån som är insatt och har något hum om vad en orosanmälan kan gälla?
Baronen säger att socialen inte tar hänsyn till vad han gör på internet i bedömningen av om hans föräldraskap ska anses vara OK.
Jag kollade på ett gammalt klipp med Gräddrumpan. I korthet berättar hon att hennes exman fått vårdnaden om barnen till följd av hennes beteende på sociala medier:
https://youtu.be/Y5sFZzoifpM?si=xgyMN0KDGBhqh8PS
Det är klart att socialtjänsten inte aktivt kan förhindra honom från att använda sig av YouTube. Men hans beteende på internet kan givetvis leda till att socialtjänsten har synpunkter. Det finns ingen regel som säger att du ska göra si och så för att vara en bra förälder. Du ska se till ditt barns bästa. Det är i min värld väldigt tveksamt om pappas YouTube-karriär är till hans avkommors bästa. Inte nog med att det knappt betalar sig, han beter sig på ett hänsynslöst sätt. Han hamnar i konflikt med andra personer, och det leder bl.a till att det blir ganska mycket trafik till filmer på internet när pappa och mamma knullar. Pappa gör ingenting för att försöka tona ner hela grejen, han eldar på det. Det låter som en direkt dålig miljö för ett barn att växa upp i, och jag har svårt att tro att uppståndelsen går dem förbi, då pojkarna är ganska så stora och även själva är på internet.
En skillnad mellan Gräddis och Baronen är förstås att Gräddis redan var separerad med pappan till sina barn. Så de hade ju två olika föräldrar med olika bostäder. Det gick att ge vårdnaden till en förälder. I Baronens fall så skulle alternativet vara att placera grabbarna på fosterhem. Det uppbrottet är troligen mindre till barnens bästa än att låta dem leva kvar hemma med mamma och pappa, trots pappas vårdslösa beteende online.
Det är förövrigt skrattretande att Baronen hade planer på att lyfta fram Gräddis i förtalsvideor. Jag ser väldigt stora likheter mellan honom och Pia. Deras liv kretsar kring sina internetpersona. Det finns inget filter, båda delar med sig av precis allt som händer hela tiden. De är båda besatta av att filma sig själva, och de är båda inkapabla att se att deras beteende är olämpligt eftersom de faktiskt är föräldrar.
Det finns ingen tvekan om vem som hade fått vårdnaden vid en eventuell vårdnadstvist mellan Therese och Carl-Fredrik i framtiden. Jag har svårt att tro att socialtjänsten i Trosa tycker att Baronens beteende på internet är OK. Något annat vore tjänstefel.