Citat:
Ursprungligen postat av
Arbetsskygg
Det är tio personer som har tryckt F5 en halv miljon gånger vardera. Flera av er har dessutom tusentals inlägg i tråden, så jag tror faktiskt inte att Carl Fredrik Alexander Rask är så känd/ökänd bland vanligt folk som du påstår. Faktum är att jag är ganska övertygad om att ifall man hade åkt ut till hundra vanliga radhus lite random i Sverige och visat upp ett foto på Baronen så hade mindre än hälften känt igen honom och kanske tio procent kunnat namnge honom. Det finns alltså all möjlighet för Carl Fredrik Alexander Rask att åter försvinna ner i anonymiteten ifall han så skulle vilja.
Jag har faktiskt försökt söka hjälp med att förstå här i tråden tidigare men aldrig riktigt blivit klok på varför det blivit som det blivit och varför just Carl Fredrik Alexander Rask har blivit den som fått ett sådant tragiskt följe av misfits efter sig. Han är varken särskilt rolig eller unik. Herkko är rolig och magmysaren är unikt pervers och äcklig. Rask är heller inte särskilt white trashig, inte i jämförelse med Mukbang-Maria och hennes koppel av diagnosmonster till avkomma. Ja, klistermärkes-AMGn var lite rolig och det var störande när Rask skulle komma in och leka trollplog för magmuppen men det är liksom inte tillräckligt för att jag ska känna att en livslång vendetta är motiverad. Så varför Carl Fredrik Alexander Rask? Varför denna fixering vid honom? Vad har han som triggar just ditt gränslösa hat?
Det började med att han blockerade alla som skrev en ifrågasättande kommentar, vilket triggade andra att fråga varför han blockerade rimliga frågor, vilket fick honom att blockera även dessa. Några ytterst få, sökte sig då till den här tråden som redan fanns.
Rask upptäckte detta inom loppet av några dagar, och började bemöta skribenterna i sina videos. Draget resulterande i att blockerade personer som kollade på hans videos fick reda på trådens existens, och sökte upp den för att själva börja läsa och diskutera. Det kunde ha lungnat ner sig efter det, men icke: Rask började också att skriva i tråden. Han fick svar på tal, aktiviteten höjdes till den grad att tråden började visas på startsidan som en av de mest populära trådarna och bollen kom i full rullning. Händelser som rättegångar, oljeföretagen och annat som sticker ut lite extra lockar tillbaka gamla läsare. Inte minst citeras det väldigt ofta i den här tråden, och det genererar extra aktivitet oavsett om man väljer att bara läsa eller svara tillbaka.
Skaran som skriver de mest hatiska och fantasifulla inläggen är inte speciellt intresserade av freaks som Micke. Jag tror de primärt stör sig på att Rask är förhållandevis normal, men gör sig märkvärdig. Han är skrytsam, självgod och klantig, för impulsiv för sitt eget bästa och snabb med att dra slutsatser som inte alls stämmer. Han tenderar ofta att misslyckas, men utmåla det som en framgång. Kan vara strutsaker som att stoltsera över att det tar honom minst 8 timmar att städa, då han gör det så ineffektivt.
Ena dagen ska han sluta med youtube, nästa dag ska han rodda nyhetskanal, sen ska han sluta vara personlig och 200 videos åker ner, sen åker de upp igen och familjevloggarna börjar om - man behöver inte gräva djupt för att hitta motsägelser eller något att störa sig på. Människor med en frisk fungerade kropp brukar inte tycka att man presterat något utöver det vanliga när man har gjort rutinmässiga saker som att koka potatis. Det är något med hur han formulerar sig och hans attityd som åtminstone får det att framstå som att han själv tycker att det är storslaget, för han är i sak inte ensam om att vlogga vardagliga husbestyr.
Varför en handfull hittar på grova trådsanningar och några verkar hata honom på fullt allvar, det vet jag inte. Det kanske är personligt.