2023-06-06, 22:25
Medlem
Kickassfarsans avatar
Nu kör han så det ryker, ny video med ny och nyångad skjorta.

https://youtu.be/7I7gZlgkoO0

Gillar detta temat, en ny version av läser min flashbacktråd.
Citera
2023-06-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag ser flera stycken här prata om bättre boende. Om att försöka få bostadslån, etc. Kostnaden för boendet är en stor del av den totala månadskostnaden i Sverige. Att försöka hålla nere boendekostnaden är ett smart sätt att inte skaffa sig utgifter som rinner iväg varje månad, utgifter som det dessutom är svårt att göra något åt. Det är lätt att lägga om kosten eller att sälja bilen ifall sådana kostnader börjar dra iväg. Bostaden är inte lika lätt att förändra. Därför menar jag att Rask och hans familj gör klokt i att bok kvar där de gör sålänge det är möjligt. Att direkt dra på sig bostadslån eller kanske en fördubblad hyra är idioti. Och att barnen ska ha egna rum är inget argument. Det är inte en mänsklig rättighet att varje avkomma ska ha ett helt eget rum att husera i.

En ny bil är definitivt inte en smart investering, speciellt eftersom han fick sin farfars fullt fungerande.
Man kan absolut sälja en bil när man inte har kvar pengar, men det blir en stor förlustaffär av det.
Att dessutom skaffa sig en nyare bil bara för att kommer att kosta en hel del i längden då det är dyrare service och försäkring på dem. Sedan sjunker värdet enormt på bilar.
Att sälja den han fick ärva och sedan köpa en nyare bil kan jag dessutom tycka är extremt respektlöst mot Alf, detta då han gav bilen till dem för att de skulle ha en fungerande bil i bra skick, alltså något som passar hans inkomst, det är dessutom inte en gammal bil från 90-talet utan AC utan en fullt duglig bruksbil.
Sedan köpa en nyare bil bara för att, kommer att sluka pengar först vid köp, sedan är det service och underhåll, vinterdäck osv som ska fixas.
Nyare bilar är mycket svårare att meka med själv och på en nyare bil kan man inte göra egen service utan att värdet minskar med enormt mycket.

En "gammal" bil kan man dock både serva och meka med själv utan att värdet tar någon direkt skada.
Citera
2023-06-06, 22:39
Citat:
Ursprungligen postat av FightOrFlight1
En ny bil är definitivt inte en smart investering, speciellt eftersom han fick sin farfars fullt fungerande.
Man kan absolut sälja en bil när man inte har kvar pengar, men det blir en stor förlustaffär av det.
Att dessutom skaffa sig en nyare bil bara för att kommer att kosta en hel del i längden då det är dyrare service och försäkring på dem. Sedan sjunker värdet enormt på bilar.
Att sälja den han fick ärva och sedan köpa en nyare bil kan jag dessutom tycka är extremt respektlöst mot Alf, detta då han gav bilen till dem för att de skulle ha en fungerande bil i bra skick, alltså något som passar hans inkomst, det är dessutom inte en gammal bil från 90-talet utan AC utan en fullt duglig bruksbil.
Sedan köpa en nyare bil bara för att, kommer att sluka pengar först vid köp, sedan är det service och underhåll, vinterdäck osv som ska fixas.
Nyare bilar är mycket svårare att meka med själv och på en nyare bil kan man inte göra egen service utan att värdet minskar med enormt mycket.

En "gammal" bil kan man dock både serva och meka med själv utan att värdet tar någon direkt skada.
Ja, hade han varit smart hade han varken skaffat större bostad eller nyare bil utan bott kvar där han bor och sålt bilen. Familjen bor inte längre från centrum än att man kan gå eller cykla om man ska handla. Det finns inte behov av någon bil, det är ju bara Therese som jobbar. Så där finns pengar att spara, genom att inte dra på sig en massa onödiga fasta utgifter och avtal som man inte kommer ur.

Men så kommer inte Rask att göra.
Citera
2023-06-06, 22:46
Medlem
knark-kungens avatar
Han sitter alltså och jämför sina egna dislikes med lokals samtidigt som han filmar skärmen, en ny bottennivå för skithögen, seriöst vad är det här för skit? Han kan ju knappast må särskilt bra just nu
Citera
2023-06-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Nu kör han så det ryker, ny video med ny och nyångad skjorta.

https://youtu.be/7I7gZlgkoO0

Gillar detta temat, en ny version av läser min flashbacktråd.

Ja nu är han verkligen pågång😆👍.. Den odugliga samhällsmedborgaren från Trosa 🤘😀
Ny skjorta nu spänner han bågen hårt, kan vi vänta oss att den här sommaren kommer genombrottet & degen🤣🤣
Han ser ut som en jude som satt i något fångläger 👍
Tänk att han även idag gav oss ett gott skratt 🤣🤣
Citera
2023-06-06, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Han sitter alltså och jämför sina egna dislikes med lokals samtidigt som han filmar skärmen, en ny bottennivå för skithögen, seriöst vad är det här för skit? Han kan ju knappast må särskilt bra just nu
Troligtvis då behöver han nog det årliga besöket på psykiatrin, ligga där några dagar igen...
Tror han även skulle behöva lite badkarsgungande i några timmar igen... Nu mår han inte så bra igen...
Mina tankar går som vanligt till hans barn, som bor med en psykisksjuk pappa som inte är kapabel till att dra in pengar till hushållet eller ge dom kärlek ❤
Citera
2023-06-06, 22:53
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtyone
som bor med en psykisksjuk pappa som inte är kapabel till att dra in pengar till hushållet eller ge dom kärlek ❤
Vafan, han har ju precis dragit in en mille bara genom att vara född i rätt familj? Vad mer kräver du?
Citera
2023-06-06, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Freddans skuld hos kfm ska också betalas nämndes i videon innan pengarna landar på grabbarnas konto. Gissar att den är väldigt stor med tanke på hur han levt. Säkert en väldans massa hyresskulder, kreditkort och böter som Alf inte velat lösa medans han levde.

En väldigt stor del av arvet är redan förbrukat på Rask som glidit på en räkmacka i 10 år och även hyror, skulder och uppehälle för Fredrik. Vad som är kvar återstår som sagt att se men jag tror inte det är några astronomiska belopp som du gärna vill få det att låta. Företagen är helt dränerade på pengar så det blir nog snarare tal om en avveckling.

Fordonen är gamla skräpbilar och stugan vet jag inget skick på. Men visst blir det ett fint tillskott till ekonomin men utan arbete kommer dom där pengarna att vara slut innan nästa sommar.
Rask kommer blåsa allt på rekordtid 😂

Och det kommer bli en riktigt festlig cirkus, cirkus Rask 😂
Citera
2023-06-06, 23:27
Den NYA Rasken verkar bry sig lika mycket om vad folk tycker och tänker, fortfarande är han butthurt över alla "flashbackhaters" som inte kan se hans personliga utveckling

https://streamable.com/lq5d78

Varför lägger han upp sånt här?
Frugans bilder kändes lite cringe, makens bilder tillsammans med låtval, är

NU ska han bli Glimrande Sir 2.0
Citera
2023-06-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Ja, hade han varit smart hade han varken skaffat större bostad eller nyare bil utan bott kvar där han bor och sålt bilen. Familjen bor inte längre från centrum än att man kan gå eller cykla om man ska handla. Det finns inte behov av någon bil, det är ju bara Therese som jobbar. Så där finns pengar att spara, genom att inte dra på sig en massa onödiga fasta utgifter och avtal som man inte kommer ur.

Men så kommer inte Rask att göra.

Ja, eller ställt av bilen och ställt på den när den faktiskt behövs. Den är ju ändå avbetald så den kostar inte många kronor med garageförsäkring.
Men nej han lär inte göra så, för han har noll koll på hur man förvaltar sin ekonomi på ett bra sätt.

Om jag tror rätt så lär han köpa en dyr ny bil (någon som endast har några år på nacken), som kommer ticka pengar varje månad, för att inte tala om att han kan noll om bilar så det lär bli dyrt när han slitit i service i tid osv.

Han lär söka ett större boende då de inte vill bo kvar i mögellägenheten, de kommer dock endast få en via privata uthyrare, vilket kostar mer många gånger.
De kommer dessutom behöva betala en hel del reparationer i lägenheten de bor i nu.

Han kommer nu mer köpa de dyra snusen så att snuskostnaderna fördubblas, han kommer börja köpa hem whisky osv igen nu när han har råd, matkontot kommer att tredubblas inom ett par månader.
Han kommer fortfarande ta saker på krita och inte betala dem i tid, så att han får betalningspåminnelse.

Han kommer att köpa på sig en massa märkesskit för att alla ska se att han har pengar, han kommer att dra på roligheter själv så som festivaler osv i hopp om att det ska kännas som när han var ung.

Om 2 år kommer alla pengar att vara slut, han kommer att ha skulder upp till öronen och behöva sälja allt med förlust och då kommer han att skylla på alla andra (framförallt på T) att hans pengar är borta.
Det är bara att kolla på planerna som han lagt upp på såhär kort tid.. T skaffade ny telefon (vilket med största sannolikhet betyder att han också gjorde det), han ska tatuera hela huvudet (och det lär inte sluta där), han har redan planer på att sälja bilen som är helt gratis för att köpa sig en ny dyr bil, som är dyr i inköp och i månadskostnad, han har redan börjat köpa på sig en massa nya kläder.. Så det går redan utför.

Jag tror även att han nu kommer att använda pengarna mot T, en form av ekonomisk misshandel. Han kanske betalar av hennes skulder.. Men då kommer han också att köra med "du får göra disken, tvätten, ta barnen osv idag" och motsätter hon sig med "men jag har ju jobbat hela dagen" så kommer han att använda skulden mot henne typ såhär "jaha. Men jag betalade ju av DIN skuld så då får ju du ställa upp lite mer så att jag får vila" osv.
Jag tror att den enda han verkligen kommer att skämma bort är Astrid, pojkarna kommer tyvärr hamna i bakkant och bli mer utstötta.

Jag kan tänka mig att pengarna kommer att göra att T faktiskt lämnar honom, då han nu tyvärr lär bli odrägligare än någonsin.

Jag hoppas att villkoret till arvet är att Ludde ska vara Rasks godman, så att barnen får ha det bra i mer än något år. Men tyvärr lär det inte bli så.
Citera
2023-06-07, 00:26
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FightOrFlight1
Ja, eller ställt av bilen och ställt på den när den faktiskt behövs. Den är ju ändå avbetald så den kostar inte många kronor med garageförsäkring.
Men nej han lär inte göra så, för han har noll koll på hur man förvaltar sin ekonomi på ett bra sätt.

Om jag tror rätt så lär han köpa en dyr ny bil (någon som endast har några år på nacken), som kommer ticka pengar varje månad, för att inte tala om att han kan noll om bilar så det lär bli dyrt när han slitit i service i tid osv.

Han lär söka ett större boende då de inte vill bo kvar i mögellägenheten, de kommer dock endast få en via privata uthyrare, vilket kostar mer många gånger.
De kommer dessutom behöva betala en hel del reparationer i lägenheten de bor i nu.

Han kommer nu mer köpa de dyra snusen så att snuskostnaderna fördubblas, han kommer börja köpa hem whisky osv igen nu när han har råd, matkontot kommer att tredubblas inom ett par månader.
Han kommer fortfarande ta saker på krita och inte betala dem i tid, så att han får betalningspåminnelse.

Han kommer att köpa på sig en massa märkesskit för att alla ska se att han har pengar, han kommer att dra på roligheter själv så som festivaler osv i hopp om att det ska kännas som när han var ung.

Om 2 år kommer alla pengar att vara slut, han kommer att ha skulder upp till öronen och behöva sälja allt med förlust och då kommer han att skylla på alla andra (framförallt på T) att hans pengar är borta.
Det är bara att kolla på planerna som han lagt upp på såhär kort tid.. T skaffade ny telefon (vilket med största sannolikhet betyder att han också gjorde det), han ska tatuera hela huvudet (och det lär inte sluta där), han har redan planer på att sälja bilen som är helt gratis för att köpa sig en ny dyr bil, som är dyr i inköp och i månadskostnad, han har redan börjat köpa på sig en massa nya kläder.. Så det går redan utför.

Jag tror även att han nu kommer att använda pengarna mot T, en form av ekonomisk misshandel. Han kanske betalar av hennes skulder.. Men då kommer han också att köra med "du får göra disken, tvätten, ta barnen osv idag" och motsätter hon sig med "men jag har ju jobbat hela dagen" så kommer han att använda skulden mot henne typ såhär "jaha. Men jag betalade ju av DIN skuld så då får ju du ställa upp lite mer så att jag får vila" osv.
Jag tror att den enda han verkligen kommer att skämma bort är Astrid, pojkarna kommer tyvärr hamna i bakkant och bli mer utstötta.

Jag kan tänka mig att pengarna kommer att göra att T faktiskt lämnar honom, då han nu tyvärr lär bli odrägligare än någonsin.

Jag hoppas att villkoret till arvet är att Ludde ska vara Rasks godman, så att barnen får ha det bra i mer än något år. Men tyvärr lär det inte bli så.
Det är just därför många som får högre inkomst förblir fattiga, Rask är inget undantag, direkt ska det sättas guldkant, större boende; nyare bil osv osv.

Man ser redan nu vart det barkar, några hundratusen känns säkert som en mindre förmögenhet för skithögen men han kommer bli förvånad hur fort pengarna tar slut om man inte tänker sig för.

Problemen kommer när arvet är slut för då finns inte Alf längre som kommer baila ut honom som han alltid gjort. Då kommer han stå helt själv utan livlina förutom soc och fortfarande lika oattraktiv på arbetsmarknadened med en stor jävla döskalle på huvudet.

Men det blir några väldigt roliga månader innan det sker
Citera
2023-06-07, 00:44
Kommer han förvalta dessa pengar på ett bra sätt? Få dem att växa och kanske ge till sina barn i framtiden?
Eller blir det en ny AMG?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in