Citat:
Ursprungligen postat av
Arbetsskygg
Ja, hade han varit smart hade han varken skaffat större bostad eller nyare bil utan bott kvar där han bor och sålt bilen. Familjen bor inte längre från centrum än att man kan gå eller cykla om man ska handla. Det finns inte behov av någon bil, det är ju bara Therese som jobbar. Så där finns pengar att spara, genom att inte dra på sig en massa onödiga fasta utgifter och avtal som man inte kommer ur.
Men så kommer inte Rask att göra.
Ja, eller ställt av bilen och ställt på den när den faktiskt behövs. Den är ju ändå avbetald så den kostar inte många kronor med garageförsäkring.
Men nej han lär inte göra så, för han har noll koll på hur man förvaltar sin ekonomi på ett bra sätt.
Om jag tror rätt så lär han köpa en dyr ny bil (någon som endast har några år på nacken), som kommer ticka pengar varje månad, för att inte tala om att han kan noll om bilar så det lär bli dyrt när han slitit i service i tid osv.
Han lär söka ett större boende då de inte vill bo kvar i mögellägenheten, de kommer dock endast få en via privata uthyrare, vilket kostar mer många gånger.
De kommer dessutom behöva betala en hel del reparationer i lägenheten de bor i nu.
Han kommer nu mer köpa de dyra snusen så att snuskostnaderna fördubblas, han kommer börja köpa hem whisky osv igen nu när han har råd, matkontot kommer att tredubblas inom ett par månader.
Han kommer fortfarande ta saker på krita och inte betala dem i tid, så att han får betalningspåminnelse.
Han kommer att köpa på sig en massa märkesskit för att alla ska se att han har pengar, han kommer att dra på roligheter själv så som festivaler osv i hopp om att det ska kännas som när han var ung.
Om 2 år kommer alla pengar att vara slut, han kommer att ha skulder upp till öronen och behöva sälja allt med förlust och då kommer han att skylla på alla andra (framförallt på T) att hans pengar är borta.
Det är bara att kolla på planerna som han lagt upp på såhär kort tid.. T skaffade ny telefon (vilket med största sannolikhet betyder att han också gjorde det), han ska tatuera hela huvudet (och det lär inte sluta där), han har redan planer på att sälja bilen som är helt gratis för att köpa sig en ny dyr bil, som är dyr i inköp och i månadskostnad, han har redan börjat köpa på sig en massa nya kläder.. Så det går redan utför.
Jag tror även att han nu kommer att använda pengarna mot T, en form av ekonomisk misshandel. Han kanske betalar av hennes skulder.. Men då kommer han också att köra med "du får göra disken, tvätten, ta barnen osv idag" och motsätter hon sig med "men jag har ju jobbat hela dagen" så kommer han att använda skulden mot henne typ såhär "jaha. Men jag betalade ju av DIN skuld så då får ju du ställa upp lite mer så att jag får vila" osv.
Jag tror att den enda han verkligen kommer att skämma bort är Astrid, pojkarna kommer tyvärr hamna i bakkant och bli mer utstötta.
Jag kan tänka mig att pengarna kommer att göra att T faktiskt lämnar honom, då han nu tyvärr lär bli odrägligare än någonsin.
Jag hoppas att villkoret till arvet är att Ludde ska vara Rasks godman, så att barnen får ha det bra i mer än något år. Men tyvärr lär det inte bli så.