2021-12-05, 21:38
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikkka
Absolut! Och i samma parallella universum är du är en intellektuell gigant med fantastisk slutledningsförmåga!

Kan du motbevisa mitt påstående?
Citera
2021-12-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
NEJ.
Den som skrev antydde att Rask kör helt utan bokföring. Det gör han inte, för Alf gör jobbet.
Så nej, det är ingen svart verksamhet - det är Alfs verksamhet.
Du missförstår mig. Min poäng är just det att det INTE är Carl-Fredrik som står som ägare och ansvarig för företag(en)
Citera
2021-12-05, 21:39
Medlem
Citat:
Inte?
Då får du nog jobba på läsförståelsen.

Om pappan heter "Andersson" och sonen heter "Af Burgenfeldt" är det väl rätt förståeligt att A-kassan inte ser sambandet. Hade sonen också hetat "Andersson" hade de garanterat undersökt saken och killen skulle då missa sin rätt till A-kassa. Så illa är det.

Styrk påståendet att sonen som anställd i ett företag inte har rätt till a-kassa för sitt släktskap till sin far som är egenföretagare.
Citera
2021-12-05, 21:40
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Styrk påståendet att sonen som anställd i ett företag inte har rätt till a-kassa för sitt släktskap till sin far som är egenföretagare.

Dessvärre är det så.
(Vi pratar enskild firma.)

Aktiebolag är en annan grej.
Senast redigerad av Haubits77B 2021-12-05 kl. 21:42. Anledning: Tillägg
Citera
2021-12-05, 21:47
Medlem
Citat:
Gör jag?
Hur välbekant är du med de enskilda firmor som kännetecknar exempelvis jord- och skogsbruksfastigheter på landsbygden?

Styrk påståendet om du kan, eller spänn på cp-hjälmen och håll truten.
Citera
2021-12-05, 21:48
Medlem
Citat:
Gör jag?
Hur välbekant är du med de enskilda firmor som kännetecknar exempelvis jord- och skogsbruksfastigheter på landsbygden?
Är Alfs firma en enskild firma?
Citera
2021-12-05, 21:49
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Vad menar du ens? I detta fall, där farfar är huvudmsn, Lillebror är delägare i ett företag. Raskis står inte med någonstans som anställd.
Varför skulle han få a-kassa? Han är ju inte arbetslös, han får en blygsam lön(månadspeng) av farfar.
A-kassa är någonting man själv ansöker om att vara med i genom olika förbund, som man kan söka hjälp via om man blir arbeslös. Arbetsgivaren (Farfar) bryr sig inte om ifall den anställde är med i något fackförbund, skönast om de anställda inte är det, då de kan komma dragandes med massa rättigheter
Rasken är väl inte med i någon a-kassa?
Citera
2021-12-05, 21:51
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen

Oklart.
Citera
2021-12-05, 21:54
Citat:
Aktiebolag, två av dem
Citera
2021-12-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Aktiebolag, två av dem
Då torde ju saken vara klar. Jag kan inte tänka mig någon lagstiftning som skulle betrakta Carl-Fredrik som "indirekt" ägare till ett AB som inte explicit omnämner honom som delägare.
Citera
2021-12-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vad menar du ens? I detta fall, där farfar är huvudmsn, Lillebror är delägare i ett företag. Raskis står inte med någonstans som anställd.
Varför skulle han få a-kassa? Han är ju inte arbetslös, han får en blygsam lön(månadspeng) av farfar.
A-kassa är någonting man själv ansöker om att vara med i genom olika förbund, som man kan söka hjälp via om man blir arbeslös. Arbetsgivaren (Farfar) bryr sig inte om ifall den anställde är med i något fackförbund, skönast om de anställda inte är det, då de kan komma dragandes med massa rättigheter
Rasken är väl inte med i någon a-kassa?

Mitt svar handlar om Haubits77Bs löjliga påstående han diktat fram ur sin röv, inte direkt om Rasks situation.

.. I alla fall, en enkel googling gör det enkelt för alla att se att egenföretagare har rätt till a-kassa om verksamheten läggs ned, precis som alla anställda. Även i enskild firma.

Tjafset om närstående till ägare är bara skitsnack, tillsammans med i stort alla påståenden från Haubits77B i den här tråden som jag läst.
Senast redigerad av MasterXS 2021-12-05 kl. 22:13.
Citera
2021-12-05, 22:58
Citat:
Då torde ju saken vara klar. Jag kan inte tänka mig någon lagstiftning som skulle betrakta Carl-Fredrik som "indirekt" ägare till ett AB som inte explicit omnämner honom som delägare.
Nej, det har jag svårt att tro. Det måste svida mycket att lillebror är delägare i ett av företagen, för rasken. Raskis får inte vara med.
Ett av företagen har fått någon anmärkning, har ej konto att se för vad, men kan ha att göra med att cancersvulsten rask blöder pengar..
Ska han pajja farfars imperium nu?
NÄR ska han ta ett fakking jobb? Han kan städa? Han hade haft två städfirmor, utgår från att det är hans specialite. Att sitta och runka till sina egna klipp betalar inga räkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in