2018-01-15, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ni skulle inte kunna tänka er att fråga den som tar beställningen om det låter sig göras att man lägger köttet vid sidan av pommesen?

Pizzerior brukar vara tillmötesgående, lär inte kosta mycket att be om en extra låda för pommesen.
Citera
2018-01-15, 09:21
Medlem
flaskborstes avatar
Märkliga ställen ni verkar äta på.. De gånger jag handlat Kebab/pomme så har de frågat hur jag vill ha det upplagt även om jag vill ha såsen på sidan eller över hela rätten.

Kanske är det lokalt i Östergötland att fråga kunden eller ett fenomen i de större städerna där man inte bryr sig om kunderna.
Citera
2018-01-15, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Många restauranger lägger pommes unders, sen kött och överst sås. Finns det det någon som gillar detta? Pommesen blir ju degiga och mjuka.

Förmodar för att det ska se ut som det är mer kött.

Ja detta är ett problem jag alltid undrat över. Bryr man sig inte om mat över huvud taget när man gör detta?

Maten blir helt klart sämre och de som tycker det är ok har bara låga krav.

Tänk om någon hade börjat göra kebab och annan snabbmat med mer eftertanke på maten och råvarorna. Behövs inte direkt mycket, enkla saker som detta utan att priset går upp speciellt.

Av någon anledning är denna bransch befriad från folk med ambitioner och kunskap.
Citera
2018-01-15, 10:04
Medlem
Jag har nog bara ätit kebabtallrikar där kött och sås lagts ovanpå och jag kan inte påstå att jag upplevt att pommesen blivit mjuka och degiga av det. Kebabköttet i sig är ju inte särskilt fuktigt och såsen hamnar ju ofta ovanpå köttet.

Det beror nog på hur pommesen tillagats från första början. Välfriterade pommes som är krispiga när de kommer ut fritösen håller sig krispiga länge i princip vad du än lägger på dem.
Citera
2018-01-15, 10:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Märkliga ställen ni verkar äta på.. De gånger jag handlat Kebab/pomme så har de frågat hur jag vill ha det upplagt även om jag vill ha såsen på sidan eller över hela rätten.

Kanske är det lokalt i Östergötland att fråga kunden eller ett fenomen i de större städerna där man inte bryr sig om kunderna.
Jag har käkat kebabtallrik från norr till söder, öster till väster. Flera gånger i Östergötland. Aldrig har någon frågat mig om var jag vill ha mina pommes. Okej, kanske aldrig men så pass sällan att det absolut inte är norm.
Citera
2018-01-15, 10:20
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Finns här på FB någon djungelapa som kan bringa klarhet i detta gastronomikulturbetingade sammelsurium? Ordning och reda, tack.
Citera
2018-01-15, 10:31
Medlem
Europes avatar
Jag har personligen inga problem med det. Om pommes fritesen är tillräckligt bra, så blir de enligt min erfarenhet inte omedelbart sladdriga. Möjligtvis om man låter tallriken stå läääänge, men ingen kebabtallrik har någonsin överlevt så länge framför näsan på mig.
Senast redigerad av Europe 2018-01-15 kl. 10:33.
Citera
2018-01-15, 10:33
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har käkat kebabtallrik från norr till söder, öster till väster. Flera gånger i Östergötland. Aldrig har någon frågat mig om var jag vill ha mina pommes. Okej, kanske aldrig men så pass sällan att det absolut inte är norm.

Låter exakt som min egen erfarenhet i ämnet.
Citera
2018-01-15, 10:49
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av help
Många restauranger lägger pommes unders, sen kött och överst sås. Finns det det någon som gillar detta? Pommesen blir ju degiga och mjuka.

Förmodar för att det ska se ut som det är mer kött.

När vi beställer och hämtar mat på kebabhak så brukar vi be om att få sås på sidan och pommes längst upp. Dvs de lägger kebabköttet längst ner och pommes ovanpå av just den anledningen. Däremot så brukar alla kebabgubbar tycka att det är väldigt märkligt och krångligt och det innebär att vi för det mesta får antingen strips/pommes i en separat ask eller så vet de inte vad de ska göra så då får vi det som vanligt(pommes under kebab ovanpå)

En gång på 20 försök så har de faktiskt lagt kebabköttet längst ner och pommes ovanpå men då tog säkert beställningen 3-4 minuter innan de förstod
Citera
2018-01-15, 10:52
Medlem
Fattar inte hur man ens kan vilja ha pommes till kebab. Nu äter jag mycket sällan kebab (i Sverige) eftersom det är ren skit men om jag skulle äta det så är det naturligtvis bäst med ris.
Citera
2018-01-15, 10:52
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Pizzerior brukar vara tillmötesgående, lär inte kosta mycket att be om en extra låda för pommesen.

Dom är ofta väldigt tillmötesgående men de förstår väldigt sällan vad man menar. Men om man gör som du säger så kommer det nog att funka. Kanske....

Man ska helst inte göra förändringar förutom att kanske säga att man vill ha såsen i en burk på sidan om. Det är ganska vanligt nu för tiden så det brukar dom lyckas med.
Citera
2018-01-15, 10:54
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Fattar inte hur man ens kan vilja ha pommes till kebab. Nu äter jag mycket sällan kebab (i Sverige) eftersom det är ren skit men om jag skulle äta det så är det naturligtvis bäst med ris.

Hmm jag har helt annat uppfattning. Det är bara i Sverige som de kan göra bra kebab.. det är nog inte ens en riktigt kebab men det är en hybridlösning som funkar bra. Samma sak gäller pizzorna där de har lyckas med en hybrid som är bättre än orginalen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in