2018-01-15, 11:08
Medlem
Krusensnorres avatar
Bara jag som faktiskt inte har något emot mjuka pommes? Sålänge de inte likt potatismos är det inget jag bryr mig om. Gött att ha allt på hög så att såsen kan rinna över allt sammtidigt.
Citera
2018-01-15, 11:11
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Fattar inte hur man ens kan vilja ha pommes till kebab. Nu äter jag mycket sällan kebab (i Sverige) eftersom det är ren skit men om jag skulle äta det så är det naturligtvis bäst med ris.
Rullen är ju skräpmatens konung
Citera
2018-01-15, 11:15
Medlem
budadis avatar
Gillar man det inte får man väl säga till vid beställning helt enkelt? Fast som någon tidigare skrev, är det bra grejer är köttet inte blött och såsen hamnar på köttet dvs pommesen är krispig länge. Och nej, jag gillar inte degiga pommes.
Citera
2018-01-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hmm jag har helt annat uppfattning. Det är bara i Sverige som de kan göra bra kebab.. det är nog inte ens en riktigt kebab men det är en hybridlösning som funkar bra. Samma sak gäller pizzorna där de har lyckas med en hybrid som är bättre än orginalen

Nej, ätbar kebab får man om man åker till länderna runt Turkiet eller går på motsvarande restaurang. Var på en georgisk restaurang och de hade helt okej kebab. Ljusår bättre än Mustafas kebab i Sverige.
Citera
2018-01-15, 12:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Nej, ätbar kebab får man om man åker till länderna runt Turkiet eller går på motsvarande restaurang. Var på en georgisk restaurang och de hade helt okej kebab. Ljusår bättre än Mustafas kebab i Sverige.

Kebab är väl egentligen lamm, men jag förstår att det kan vara även andra rätter men jag gillar inte lamm och därför gillar jag inte den turkiska versionen. Lite osäker på om kebab ens kommer från turkiet men det är väl från asien nånstans.
Citera
2018-01-15, 12:48
Medlem
Krickerts avatar
Nej fan vad jag stör mig på det beteendet.

Man måste ju för i helvete alltid säga till dom jävla kebab-bagarna att man inte vill ha stripsen som någon blöt jävla disktrasa.
Säger man inte till när man beställer så blir det 100% slabb.
Citera
2018-01-15, 13:00
Bannlyst
Det är ju för att det ska ut som mer o massivt.

Men jag brukar be dem att lägga sakerna separat, alltså i små högar.

Ibland förstår dem inte det så jag ritar,

Man får gå långt med dessa Palestinier
Citera
2018-01-15, 13:02
Bannlyst
optimalt vore att få pommes separat på en egen tallrik eller egen låda vid take-away. detsamma gäller såser. ja även dryck faktiskt, tycker inte om när dom häller coca-colan över pommes och köttet.
Citera
2018-01-15, 13:40
Medlem
Andersdamaans avatar
För mig så är det ingen större katastrof om pommesen ligger underst, men på mitt favorithak (Pavonas Grill) på Kungsholmen så får man flottpinnarna i en skål på sidan av.
Citera
2018-01-15, 13:56
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Köttet ska vara underst bara miffon som tycker annorlunda bra gjorda pommes frites klarar sig rätt bra om man äter direkt men tar man hem så blir de lite mjukt.

Kocken kan säkerligen göra som du vill inom rimliga gränser bara du säger till.

Problemet, iaf utifrån mina egna observationer under de senaste 20 åren är att många kebabhak motsvarande har problem med just sina pommes.

Ofta är de mjuka och sladdriga och av sekundär kvalitet även om de serveras separat.
Undantaget är nu Sibylla, men då har de istället exceptionellt små kebabportioner till en hög nota.
Citera
2018-01-15, 14:13
Medlem
Bombaysapphires avatar
Man bör inte stapla det för att få bästa resultat, utan ha en hög för var sak. Salladen håller sig färsk och frasig, pommesen förblir spröda och fina istället för att bli degiga, för köttets skull spelar det inte så stor roll dock. Beställer ni take away så be om att få såsen i en burk istället, så har din kebabtallrik inte förvandlats till slask under tiden du går hem.

Varför pommes på den här typen av ställen har en tendens att vara sladdriga oavsett hur de serveras, beror sannolikt på något av följande; för kort stund i fritösen - Mohammed vill bara bli klar med skiten så snabbt som möjligt, för låg värme eller för liten volym olja (det brukar vara ganska små fritöser på kebabhak), med följden att fritösen får svårt att hålla värmen när man häller i pommes.
Senast redigerad av Bombaysapphire 2018-01-15 kl. 14:16.
Citera
2018-01-15, 14:15
Medlem
sappys avatar
Vet inte hur många pizzagubbar jag läxat upp om detta. Tydligen grundar sig idiotin med pommes under att rätten ser mer aptitlig ut då.

Men värst av allt är när de envisas med att hälla på såsen i förväg istället för att låta den var i burken.... Allt blir soggigt, kallt och förstört.

Ni som tycker om soggig pommes är riktigt genom-wt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in