2019-04-14, 19:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Analog betyder jämförlig, likartad. Sett till möjlig utveckling av sjukdomarna kanske de är det.
Ja, jo jag vet. Jag ifrågasätter dock att vederbörande sitter och och gör sig till språkrör för anhöriga och nu även folk på gatan.
Oskar har framställt dem så lidande att han nu fått en martyrroll.

Det finns som sagt skev altruism och tycka-synd-om och ett par bak i tråden har uppvisat sådana symtom.
Däremot uppvisar hans kollegor noll av detta då hon dels ändrat på inlägget och hans chef pratar i normalt ordval och inte nåt tårdrypande klibbigt melodrama.

Chock är vad som framkommer av naturliga skäl. Ambivalenta känslor.

Varför ändrade hon inte?
Hon kan ha glömt bort inlägget ett år tidigare och erinrades via PT.
Förnekat för att han upplevs just så snäll som hon skriver? Sorgeprocessen tar olika vägar.
Tvivlat på hans skuld oavsett om det framkommit att barnen har dödats?
Det var först vid PT som det var fast bekräftelse om bådas skuldfråga som Fu:s resultat.

Vad hon än tror så har hon iaf ändrat inlägg för fyra månader sen så det är inget att älta likt solglittret gör:
Citat:
Jag minns vår fight för ideell second hand. Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag vet vad du värderade mest. En tragedi som jag inte kunde tro skulle kunna, hände.
Momsvärlden tappade verkligen en stjärna. Vi vet inte vad som har hänt och vi bör avstå från att spekulera. Denna text är min hyllning till den person Jag minns honom som.
Senast redigerad av develi 2019-04-14 kl. 20:05.
Citera
2019-04-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det stämmer det du skriver.

FUP blir offentlig (ev. vissa delar sekretessbelagda) när ärendet går till åtal. I det här fallet kan det av naturliga skäl inte göras, då gärningsmännen är döda.

Jag tycker att vi får vara glada och tacksamma för det som polisen ändå har gått ut med; de hade inte behövt göra det. Nu gick de allmänheten till mötes, då intresset för fallet varit - och är - så stort.
Du tycker vi ska vara tacksamma? Så du, och dina meningsfränder, tror och tycker att om Polisen inte hade velat säga nånting alls så hade dom kommit undan med det? Jag kan just se det framför mig, "Vi tror oss veta vad som har hänt men tänker inte säga nånting", jo eller hur...
Citera
2019-04-14, 20:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Mord blir väl för sjutton inte bättre för att man fattat beslutet gemensamt av två?
Vad hjälper det offren?

Ja jag begriper fortfarande inte vad som låg till grund för beslutet!
Det uppgivna skälet - ”inget framtida liv i egentlig mening för någon av oss” med enligt polisen hänvisning till döttrarnas ME-diagnoser är inget reellt skäl. Det är nämligen ett fullkomligt felaktigt skäl - för så ser inte prognosen ut vid barn-ME.

Hade de skrivet ”på grund av döttrarnas pågående förkylning, nuvarande benbrott eller vattkoppor ser vi inte ett framtida liv för någon av oss” - så hade de flesta inte heller förstått.

Därför är det helt enkelt något i detta som inte stämmer. Antingen är ME ett svepskäl eller ett delskäl, eller så visste föräldrarna inte hur prognos mm ser ut och var i klorna på ME-förvillare. Eller så var en av dem djup deprimerad och psykotisk.

Just detta borde utredas!

Men herre jösses!
OK, uppfinn något som kan återuppliva familjen igen. Då kan man dra igång ett åtal och med det göra en uppsåtsbedömning och händelsevis en RPU. I bästa fall är O och H såpass sansade att de kanske framställer något som är tillräckligt sammanhängande så det blir begripligt för utomstående (att utomstående eventuellt begriper bevekelsegrunderna innebär dock inte att de sympatiserar med dem).

I sämsta fall kanske de var så psykiskt nedgågna att ingen begriplig förklaring kan ges, oavsett om man dömer till rättspsyk eller fängelse. Då får du i alla fall vänta på psykiatrisk forskning utan några garantier att någonsin få ett entydigt och klart svar på frågan "varför".
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-04-14 kl. 20:08.
Citera
2019-04-14, 20:05
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Du tycker vi ska vara tacksamma? Så du, och dina meningsfränder, tror och tycker att om Polisen inte hade velat säga nånting alls så hade dom kommit undan med det? Jag kan just se det framför mig, "Vi tror oss veta vad som har hänt men tänker inte säga nånting", jo eller hur...
Nej, de hade verkligen inte kommit undan med det. Självklart var de skyldiga att berätta om skuldfrågan (gemensamt beslut och planerande). Även varför man tog beslutet (barnens sjukdomsbild). HUR var och en avled hade de inte skyldighet att berätta, men de gjorde de ändå. Hampus, och säkert fler poliser, hade ju läst om alla spekulationer om dödssätt här i tråden. Men i övrigt har de ju inte skyldighet att visa vad förundersökningen gett. Man kan anta att det är så mycket privat i förundersökningen att det skulle vara till men för de anhöriga.

Hade O eller H överlevt - då hade fupen blivit offentlig. Och den som överlevt fått stå inför skranket både inför domare och inför allmänhet.

Jag vet inte för hur många i tråden det är av ett så enormt intresse vem som fysiskt dödade barnen. Men jag har en känsla av att dessa går att räkna på ena handens fingrar.
Citera
2019-04-14, 20:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Ja, de hade inte behövt säga någonting alls utom det viktigaste, då FUP:et inte skulle bli offentligt (inget åtal). I sådana fall brukar de inte säga nästan någonting. Det behövde de inte denna gången, men de gjorde det i alla fall. Bättre "lite" än ingenting, tycker jag i alla fall. Hade du hellre varit utan information öht?
Senast redigerad av Prinzezzan 2019-04-14 kl. 20:14.
Citera
2019-04-14, 20:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Nja, givetvis bör de berätta tillräckligt så inte bygden ska oroa sig i onödan för att en extern mördare är lös. En annan sak att ingen är garanterad sin egen eller sina närmastes mentala hälsa.
Citera
2019-04-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Du menar att två personer blåljuger om motivet? Och sen dessutom sätter sig och skriver många brev till vänner, anhöriga och arbetskamrater (om det nu är sant, svårt att säga). Jag tror inte det. Jag tror att när man är på väg att dö, då är det inte läge att ljuga. Men det är ju vad JAG tror. Det finns ju en del annat under det maskade i förklaringsbrevet - så det är inte säkert att det ENBART är barnens sjukdomssituation som ligger till grund till det hela. Där kan stå om Hannas ev cancerrecidiv också. Fan vet. Vi har fått 19 hårdmaskade sidor av kanske.... 400 fu-sidor.

Det fetade: ja, det är väl där vi har det... det kan finnas beskrivningar av andra orsaker än barnens ME, som bidrog till att föräldrarna valde döden för dem alla. Och det kan givetvis vara precis vad som helst. Möjligen blir alltsammans mer "begripligt" om man tänker på att barnens sjukdomar inte var hela sanningen...
Citera
2019-04-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det fetade: ja, det är väl där vi har det... det kan finnas beskrivningar av andra orsaker än barnens ME, som bidrog till att föräldrarna valde döden för dem alla. Och det kan givetvis vara precis vad som helst. Möjligen blir alltsammans mer "begripligt" om man tänker på att barnens sjukdomar inte var hela sanningen...
Det borde rimligtvis varit nåt fel på föräldrarna.
Citera
2019-04-14, 20:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vad är det du besvarar här? Att folk tog bort positiva inlägg? Det innebär inte att de slutade gilla O för den människa han var innan. Sen vad som är "osmakligt inkorrekt beteende" är väldigt subjektivt. Det handlar inte om vad samhället tolererar etc. Ang respekt för mordoffer skall du nog själv ta till dig det, innan du funderar på att fria en viss mördare i Bjärredfamiljen. Just av respekt för mordoffer. Att vara självgod är en sak, men lite självrannsakan är aldrig av ondo. Så försök med det så kanske dina inlägg blir mer nyanserade.
Tema är ju att Oskar är manipulativ, välsmort läder och en förtryckade narcissist.
När det kommer till kriterierna för Narcissistiskt personlighetsstörning så stämmer punkterna föga med Oskar:

Han behöver inte fejka och låtsas ha en titel han inte har - han ÄR docent.

Bilden kring hon är inte heller nån som överdriver sin person med nåt sort storhetsvansinne (grandios) som fantiserar och överdriver:
han ÄR framgångsrik.

Inte behöver han skryta och fabla om att han rör sig i vissa kretsar och har kontakt med välutbildat folk.
Han är per automatik på de arenorna.

Framställs han som drama? Kräver uppmärksamhet dvs stor beundran och vill vara i centrum?
Texten från kollegorna vittnar inte om en sån personlighet, inte chefen heller.

Har han brist på empati? Knappast. Snarare skenar den åt fanders i allt omhuldande.

Arrogant bessewisser som ser ner på andra?

Kriterierna för NPD som jag nämner:
Citat:
En inidivid med denna störning har fem (eller fler) av följande symptom:

Har en grandios självbild (till exempel överdriver framsteg och talanger, förväntar sig att bli betraktad som överlägsen utan lämpliga meriter).

Är besatt av fantasier om obegränsad framgång, makt, briljans, skönhet, eller perfekt kärlek.
Tror att han eller hon är "speciell" och unik och bara kan bli förstådd av, eller bara borde umgås med, andra speciella eller högstatuspersoner (eller -institutioner).

Kräver stor beundran.

Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.

Är interpersonellt exploativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.

Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.

Är ofta avundsjuk på andra eller tror att andra är avundsjuka på honom eller henne.

Uppvisar arrogans, hotfulla beteenden eller attityder.
Citat:
Utmärkande drag
Utmärkande för denna personlighetstyp är ett mönster av storhetsföreställningar om den egna personen, behov av beundran och brist på empati, inlevelse.
Dessa drag finns med sedan ungdomsåren och visar sig i en mängd olika sammanhang.

Vanligt är till exempel att individen uppvisar en grandios överskattning av den egna personens betydelse, är upptagen av fantasier om obegränsad framgång, makt, skönhet och fulländad kärlek och tror att de egna problemen är unika och bara kan förstås av någon annan lika speciell person.

En narcissist gör anspråk på ständig uppmärksamhet och beundran från andra, anser sig ha rätt att behandlas bättre än andra och reagerar ofta på kritik med känslor av raseri, skam eller förödmjukelse.

Vanligt är också att narcissister utnyttjar andra för att uppnå egna mål samt att de brister i sin förmåga till inlevelse i hur andra känner sig. Ständig avundsjuka beskrivs också som ett vanligt fenomen hos dem.

De har svårt att leva i ett kärleksförhållande. Om de blir övergivna av sin partner kan de ytligt sett bli förtvivlade och deprimerade men de dominerande känslorna är oförståelse, överraskning och hämndlystnad.
https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=narcissistisk%20personlighetsst%C3%B6rning
Senast redigerad av develi 2019-04-14 kl. 20:47.
Citera
2019-04-14, 21:01
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tema är ju att Oskar är manipulativ, välsmort läder och en förtryckade narcissist.
När det kommer till kriterierna för Narcissistiskt personlighetsstörning så stämmer punkterna föga med Oskar:

Han behöver inte fejka och låtsas ha en titel han inte har - han ÄR docent.

Bilden kring hon är inte heller nån som överdriver sin person med nåt sort storhetsvansinne (grandios) som fantiserar och överdriver:
han ÄR framgångsrik.

Inte behöver han skryta och fabla om att han rör sig i vissa kretsar och har kontakt med välutbildat folk.
Han är per automatik på de arenorna.

Framställs han som drama? Kräver uppmärksamhet dvs stor beundran och vill vara i centrum?
Texten från kollegorna vittnar inte om en sån personlighet, inte chefen heller.

Har han brist på empati? Knappast. Snarare skenar den åt fanders i allt omhuldande.

Arrogant bessewisser som ser ner på andra?

Kriterierna för NPD som jag nämner:

Jag skulle tro att om Oskar varit och gjort allt det, så hade han inte fått ett så berömmande eftermäle som han faktiskt fått. Han hade definitivt inte varit så omtyckt som han tydligen faktiskt var. Även om folk inte är benägna att snacka skit om döda så hade det lyst igenom ifall han var impopulär.
Citera
2019-04-14, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Njae, här har du en man som sörjer både sina barn och sin fru som dödade barnen och sen tog livet av sig själv med såväl hennes som barnens bilder på väggen. Han hyllar minnet av henne, inte hennes sista handlingar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hans-fru-dodade-deras-barn-insamling-gav-en-halv-miljon-kronor

Fallet med Gårdstenfamiljen är inte riktigt jämförbart med bjärredfamiljens, men en ytterst tragisk historia.

Mamman tog livet av sig själv och barnen, pappan lämnades ensam kvar och han fick först skulden för morden. Men mammans motiv är klarlagt - utom varför hon mördade barnen och inte bara tog sitt eget liv. Pappans sorg måste vara fruktansvärd.
Citera
2019-04-14, 21:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fallet med Gårdstenfamiljen är inte riktigt jämförbart med bjärredfamiljens, men en ytterst tragisk historia.

Mamman tog livet av sig själv och barnen, pappan lämnades ensam kvar och han fick först skulden för morden. Men mammans motiv är klarlagt - utom varför hon mördade barnen och inte bara tog sitt eget liv. Pappans sorg måste vara fruktansvärd.

Nu var det inte själva händelsen som jämfördes utan sorgen. Att man kan sörja och älska en person trots att personen begått ett fruktansvärt brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in