2019-03-08, 18:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Med risk för att återigen få kraxande kråkors klor krafsandes över mig här på fb, så vill jag ändå säga att jag TROR att det MÖJLIGTVIS kan ha varit så att någon ville skiljas och riva självmords-/förklaringsbrevet och då hände allt (morden) mycket snabbt. Vad jag TROR att orsaken till varför en av dem ville skiljas - det behåller jag för mig själv ett tag. Men du är nog inte alls ute på fel spår.

Dom var till grannen med testamentet 3.1 och sista livstecknet 5.1. När skulle önskemål/tanken om skiljsmässa ha kommit upp, 4.1?
Citera
2019-03-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Har verkligen svårt att förstå hur tankar på familjeradering kan verkställas så obevekligt. En tanke är en tanke. En förbjuden tanke är en förbjuden tanke. Ändå bara tankar. Men handling. Att verkligen utföra detta. Det förstår jag inte. Att inte ångra sig och bryta ihop? Att inte tänka att det finns andra lösningar. Varför då? Varför måste familjen raderas från jordens yta?

Båda föräldrarna måste ha insett att:
1. Hela släkten skulle lida resten av sina liv från den dagen
2. Nära anhöriga skulle kanske inte orka arbeta och därmed själva få svårt att ha "kvalitetsliv"
3. Ryktena om familjen skulle slå i taket
4. Rektorn och alla som ansträngt sig för familjen skulle lida av brotten
5. Alla kompisar till barnen skulle må dåligt
6. De som hittar familjen får hemska minnesbilder för resten av livet

Listan på de som skadas av detta är hur lång som helst, där förstås de egna barnen är högst på listan.

Så hur såg föräldrarnas vansinniga kalkyler ut? Trodde de att om de försvann, så skulle det bara vara att skifta arvet och sen slut? Hur oempatisk och fyrkantig får man vara?

Enligt polisen var föräldrarna inte sjuka. De agerade övertänkt.

Känner man ingen empati med sina barn på det sättet att det ledar till att man försöker att hjälpa dem på bästa sätt men istället döda dem, så bryr man sig nog i det läget ganska litet om andra anhöriga, vänner och andra tror jag. Förutom kanske ryktena om familjen. Mycket egocentrisk i allt eländet. Man tappade all perspektiv.
Citera
2019-03-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad tror du är anledningen till att hon skulle spärras in i hemmet?
Den frågan borde du ställt till Oskar men det är försent. Två barn i en och samma familj får samma diagnos ungefär i samma ålder och spärras i huset. Tycker du det tillhör vanligheterna?
Citera
2019-03-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Känner man ingen empati med sina barn på det sättet att det ledar till att man försöker att hjälpa dem på bästa sätt men istället döda dem, så bryr man sig nog i det läget ganska litet om andra anhöriga, vänner och andra tror jag. Förutom kanske ryktena om familjen. Mycket egocentrisk i allt eländet. Man tappade all perspektiv.

Ja, de var verkligen egocentriska, så målmedvetna på ett felaktigt sätt.

En del postare, Gullan och Armstark, menar att det inte finns familjer med två sjuka barn som kan jämföras med denna familj. Det finns det. Men jag vill inte hänga ut den familjen med länkar. Familjen lever i Skåne, båda flickorna är på spädsbarnsnivå. Mamman och pappan gör ändå karriär och nu efter ett långt liv med barnflickor i hemmet och skötsel dygnet runt, unnar sig föräldrarna att bo ett tag i en annan världsdel. Dessa föräldrar är otroliga. Det kan man inte säga om föräldrarna i Bjärred. De var en avart.
Citera
2019-03-08, 18:46
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Tack för ditt betyg men ingen har bett om det.
Vet du varför jag får dåligt betyg av dig? För jag struntar i din me propaganda
Propaganda??? Är du fullständigt galen? DU har inte en susning, men låtsas som om du har det. Polisen har dokument som de dragit slutsatser av. Och du skiter i dessa dokument och i polisens utredning? Eftersom du vet bättre än dom och bättre än alla andra? Plocka ner dig i din hybris, snälla du.
Citera
2019-03-08, 18:49
Medlem
Citat:
Missan har en känsla efter att ha sett hur O såg ut och betedde sig. Om man skriver att ett barn aldrig mer ska återkomma till pianoundervisningen kan det uppfattas som bryskt och märkligt. Hennes känsla var ändå rätt, något stod helt fel till med O. Det kan ni vällll vara överens om?

En sak jag inte förstår är varför pianolärarinnan inte kunde komma hem till familjen. De hade ju ett piano där. Varför kom inte lärarinnan och O fram till den idén? Moa hade ju hemundervisning i andra ämnen.
Jag skrev ett mejl till Oskar i slutet av augusti och undrade om alla andra mådde bra . Det var mitt svar till honom när han meddelade att Moa inte skulle spela längre. Då menade jag bara honom. Av anständighet kunde jag inte skriva rakt ut. Där kände jag t o m jag gick för långt.
Citera
2019-03-08, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Propaganda??? Är du fullständigt galen? DU har inte en susning, men låtsas som om du har det. Polisen har dokument som de dragit slutsatser av. Och du skiter i dessa dokument och i polisens utredning? Eftersom du vet bättre än dom och bättre än alla andra? Plocka ner dig i din hybris, snälla du.
Jag citerade Gulligullan. Inte dig.
Dokumentet är me intyget. Jag tror inte på det intyget. Igen : två barn i en och samma familj får ett intyg på just me ungefär i samma ålder. Och spärras i sitt hem. Får inte gå till skolan. Hur sannolikt är det? Allt detta
Senast redigerad av Missan27 2019-03-08 kl. 18:53.
Citera
2019-03-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag skrev ett mejl till Oskar i slutet av augusti och undrade om alla andra mådde bra . Det var mitt svar till honom när han meddelade att Moa inte skulle spela längre. Då menade jag bara honom. Av anständighet kunde jag inte skriva rakt ut. Där kände jag t o m jag gick för långt.

Har du kvar mejlet? Kan du kopiera det exakt? Vad svarade han?
Citera
2019-03-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja. Varför måste barnen dö? Det gick bra för dem på hemundervisningen, det har lärarna/rektorn berättat. "Nyfiken på lärandet" etc. Framtiden för barnen var inte alls kolsvart. Förklaringsbrevet att man inte kunde se någon framtid för barnen är bara en undanflykt. Det var föräldrarna/en förälder som inte fick leva den framtid de/denna hade stakat ut för sig själv/a och barnen. Man ansåg uppenbarligen att manägde barnen.

Det finns ju en massa anledningar till att vilja dö, eller, hemska tanke, ha ihjäl andra. Men att genomföra det. Där stoppar ju alla normala människor. Man kan skrika hemskheter till varandra, men att börja planera massmord i lönndom?

De här föräldrarna går utom allt annat. Det finns så mycket i detta som är extremt. På ytan är de till synes helt vanliga, men om man börjar titta närmare på allt så var det ju så mycket som inte stämde. Rektorn visste att familjen var i kris sedan många år, men vad för slags kris var det? Allt är så gåtfullt. Inga svar, inga artiklar.
Citera
2019-03-08, 18:56
Medlem
Men det som gick fel var ju att inte fler lade sig i! Missan borde legat på ännu mer. Kanske ringt Moas skola och uttryckt oro. Rektorn var som en fågelholk i flera år! Om då någon mer undrat så...

Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Du var Moas lärare i musik en timme i veckan. Vem är du att skriva till honom och fråga om familjens hälsa? T o m där tyckte jag du gick över gränserna. Hade du undrat över enbart Moa, hade jag begripit, men att undra om familjen mår bra - då går man över gränsen. Långt över gränsen. Och nu begriper jag hur du fungerar. FUllständigt utanför det anständiga.
Citera
2019-03-08, 19:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ja, de var verkligen egocentriska, så målmedvetna på ett felaktigt sätt.

En del postare, Gullan och Armstark, menar att det inte finns familjer med två sjuka barn som kan jämföras med denna familj. Det finns det. Men jag vill inte hänga ut den familjen med länkar. Familjen lever i Skåne, båda flickorna är på spädsbarnsnivå. Mamman och pappan gör ändå karriär och nu efter ett långt liv med barnflickor i hemmet och skötsel dygnet runt, unnar sig föräldrarna att bo ett tag i en annan världsdel. Dessa föräldrar är otroliga. Det kan man inte säga om föräldrarna i Bjärred. De var en avart.
Måste väl ändå vara ganska vanligt med föräldrar med två eller fler barn med olika svåra handikapp. Många kromosomavvikelser och andra syndrom är ju ärftliga. Jag känner några i min närhet med två barn med svårigheter. Där dessa måste ha hjälp med allt. Det behövde väl inte dessa flickor? De kunde äta, klä sig själv, prata, lära, spela piano m.m.. Även svårt handikappade barn har rätt till en skälig livskvalité, utan att få höra av vissa här om barmhärtighetsmord, alltså avlivning! För det var ju så de stackars föräldrarna tänkte! Detta tänk för mig till rasbiologins och nazismens tid, verkligen obehagligt!
Citera
2019-03-08, 19:01
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Men det som gick fel var ju att inte fler lade sig i! Missan borde legat på ännu mer. Kanske ringt Moas skola och uttryckt oro. Rektorn var som en fågelholk i flera år! Om då någon mer undrat så...
Trams. Två vuxna människor har bestämt sig. Och du tror att en liten lärarinna och nån rektor hindrat detta? Då är ni så helt uppe i det blå så det finns inte.

Edit: Jag kan verifiera den del av det jag skriver ovan, men då säger Missan att jag ljuger, eftersom hon inte tror på vad jag säger eller vad jag varit med om. Då ljuger man. Sånt som jag varit med om, och fortfarande lever - mer hel än innan - det finns inte. För Missan har själv inte varit med om det, då finns det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in