Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
Att H var med på detta är osannolikt, men inte omöjligt. När man ser hur familjen dog, kan man anse det som ännu mer osannolikt att hon var med på detta. Det är svårt för någon som inte är insatt att tro bara blind på det polisen delge - med tanke på vad som här delgetts. För mig är inte motivet som polisen nämnde övertygande för att dessa två föräldrar skulle ha gjort detta i samförstånd, inte sättet hur offren dog stödjer självklart samförstånd, och sättet som familjen dog stöder inte självklart att det var en lång planering av båda föräldrarna. Det man sitter kvar med är ett testamentet som undertecknades med två vittnen närvarande, där man vet att texten var dold, samt ett avskedsbrev där jag inte har förstått i vilken form det finns (undertecknat?). Så då måste man blind tro på den sanningen som polisen berättar och just det är svårt, tycker jag.
Visst kan det vara så att om man bara hade fått ta del av några fler nyckeluppgifter - att något hade fallit på plats och att man mycket lättare kunde tro på det polisen berättar. Finns det en film eller inte, har H anmäld sig till en kurs samma dag hon dog eller inte, finns det bevis för den långa planering förutom att nämns i avskedsbrev, vad stödjer den gemensam planering, hur var flickorna hälsotillstånd, hur såg vårdsökande ut, tackade man nej till viss erbjudanden, vilken stöd fick man av vården, var läkaren säker när hen ställde diagnoserna, hur hade flickorna det under sommaren och på Öland, hur kunde de delta i hemundervisningen, hade flickorna kontakt med kurator skolpsykolog, hur såg Os arbetsbelastning ut, hur var föräldrarnas hälsotillstånd, hur var föräldrarnas relation?
Nästan allt är oklart - klart är bara att man ska tro på det polisen säger - en polis som utgörs av människor och dessa kan ha fel. Det vet vi. Kanske osannolikt i detta fall. Men det som hittills kom fram är inte övertygande. Det kunde vara det, det kan kanske bli det, men just nu är det inte det.
Och så kom ett svar lika tossigt som jag förväntade mig faktiskt, vänligen förklara varför polisen i så fall uttryckte sig som de gjorde på den pressträff de höll som avslut för allmänheten i december 2018.
Hela ditt inlägg är en konspirationsteori som helt saknar grund, polis och utredare har slagit fast att planering och utförande har skett gemensamt och i samförstånd.
Desperationen att försöka fria en av barnamördarna blir fan bara värre och värre, dessutom så försöks det fria den som enligt mig var den drivande i katastrofen, helt obegripligt hur du resonerar.
Förklara nu vad polis och utredare tjänar på att "mörka" sanningen om vad som hände i Bjärred, vad var vinsten?