2019-02-23, 01:15
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Rutinkontroll av märken och hudförändringar i hennes ålder är väl allt annat än anmärkningsvärt. Anmärkningsvärt är möjl att hon går om hon planerat sui.

Redan i augusti hade de kanske inte börjat planera? Det verkar vara mycket som händer runt slutet på sommaren dock med Moa som får diagnos och Hanna på en cancermottagning.

Vem som helst skulle nog tycka det var tungt och en person med mycket hälsoångest bör ha haft det närmast outhärdligt jobbigt. Så kanske var det där den hårt spända bågen började att brista.

Eller så hade den redan brustit och det var därför det söktes vård för att lindra ångesten.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nej, var hon där har hon sannolikt träffat först en röntgensjuksköterska och därefter en onkolog som tittat på bilderna för att säkerställa att det inte rör sig om cancer. Det är så det går till om man kallas på förstärkt rutinkontroll, eller bara kontroll.

Hon har antagligen också fått vänta på denna förstärkta undersökning, vilket i sig är en stor stress och orsakar (döds)ångest hos fullt friska. Det är för många lagom oroliga som att ha ett laddat vapen mot huvudet varje dag tills det är överstökat.

Jag hade en knöl en gång och jag minns när läkaren gjorde biopsin och tittade på mig med sorgsen blick och sade "jag hoppas verkligen att det går bra det här" med lika sorgsen stämma. Trodde jag skulle dö av skräcken.

För en person med oro och ångest kan nog bara tanken på att kanske vara sjuk vara nog för att det skall kännas outhärdligt.
.
Citera
2019-02-23, 01:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej, var hon där har hon sannolikt träffat först en röntgensjuksköterska och därefter en onkolog som tittat på bilderna för att säkerställa att det inte rör sig om cancer. Det är så det går till om man kallas på förstärkt rutinkontroll, eller bara kontroll.

Hon har antagligen också fått vänta på denna förstärkta undersökning, vilket i sig är en stor stress och orsakar (döds)ångest hos fullt friska. Det är för många lagom oroliga som att ha ett laddat vapen mot huvudet varje dag tills det är överstökat.

Kan det finnas ärftliga aspekter på cancerfomer som det går att utreda om man (jag tänker på flickorna) har ärvt anlag för? Så att man hamnar i en risk- eller sannolikhetskategori? Jag har för mig jag läste att ME möjl samvarierade med några cancerformer, och andra sjukdomar.

Går man till onkologen för den typen av resonemang eller provtagning? Då skulle vi fortfarande tala flickornas sjukdom som trigger...
Citera
2019-02-23, 01:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Hon har antagligen också fått vänta på denna förstärkta undersökning, vilket i sig är en stor stress och orsakar ångest hos fullt friska.

Men du - ingen onkolog jag känner tittar och uttalar sig om röntgenbilder. Det gör röntgenologer, oftast specialutbildade på mammografi.
Det är ingen lätt kunskap, tar många år att lära sig. Man får ju absolut inte missa ett cancerfynd om ej aldrig så litet och svagt. Inte som benbrottsröntgen, mycket svårare.

Bröstcancer diagnos innehåller tre delar: mammografi/ultraljud + palpationsundersökning + cellprover. Trots cancer kan något visa fel. Därför måste man göra alla tre undersökningarna om man hittar ett oklart fynd som inte kan frikännas. Mig veterligen kommer aldrig en onkolog in i bilden vid denna utredning.

Så frågan är vilken klinik besökte H i augusti?
Bröstcancer och melanommottagningen dit hon sannolikt behövde remiss eller var kallad för kontroll efter tidigare cancer?
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-23 kl. 01:18.
Citera
2019-02-23, 01:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det har dryftats förr och jag säger precis som innan - det är inte alls omöjligt. Konstigt det inte har kommit fram ännu bara i så fall men det gäller för allt annat med som inte heller kommit fram.

Varför har det inte kommit fram tro?
Citera
2019-02-23, 01:20
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men du - ingen onkolog jag känner tittar och uttalar sig om röntgenbilder. Det gör röntgenologer, oftast specialutbildade på mammografi.
Det är ingen lätt kunskap, tar många år att lära sig. Man får ju absolut inte missa ett cancerfynd om ej aldrig så litet och svagt. Inte som benbrottsröntgen, mycket svårare.

Bröstcancer diagnos innehåller tre delar: mammografi/ultraljud + palpationsundersökning + cellprover. Trots cancer kan något visa fel. Därför måste man göra alla tre undersökningarna om man hittar ett oklart fynd som inte kan frikännas. Mig veterligen kommer aldrig en onkolog in i bilden vid denna utredning.

Bröstcancer och melanommottagningen dit hon sannolikt behövde remiss eller i var kallad för kontroll efter tidigare cancer?

Enligt Hockeytroll:

Sista sjukhusbesöket Hanna var på var i slutet av augusti på Bröst-och Melanommottagningen i Lund.

Däremot säger Hockeytroll även att hon varit hos onkologen så jag vet inte om det menas samma ställe eller om Hanna varit på flera sjukhusbesök under 2017.
Citera
2019-02-23, 01:26
Medlem
Lonnrots avatar
Ja, fast säg att Moas symtom redan är tydliga... Och H samlar in underlag för sitt beslut i termer av att dubbelkolla om hon är helt cancerfri. Är hon cancerfri så skulle det väga positivt. Men det räcker inte...?

Den som har hälsoångest får det inte lättare när barnen blir så stora att man hinner grubbla på det.

Se även fråga till aktüellt härintill.

Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Redan i augusti hade de kanske inte börjat planera? Det verkar vara mycket som händer runt slutet på sommaren dock med Moa som får diagnos och Hanna på en cancermottagning.

Vem som helst skulle nog tycka det var tungt och en person med mycket hälsoångest bör ha haft det närmast outhärdligt jobbigt. Så kanske var det där den hårt spända bågen började att brista.

Eller så hade den redan brustit och det var därför det söktes vård för att lindra ångesten.

Jag hade en knöl en gång och jag minns när läkaren gjorde biopsin och tittade på mig med sorgsen blick och sade "jag hoppas verkligen att det går bra det här" med lika sorgsen stämma. Trodde jag skulle dö av skräcken.

För en person med oro och ångest kan nog bara tanken på att kanske vara sjuk vara nog för att det skall kännas outhärdligt.
.
Citera
2019-02-23, 01:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Kan det finnas ärftliga aspekter på cancerfomer som det går att utreda om man (jag tänker på flickorna) har ärvt anlag för? Så att man hamnar i en risk- eller sannolikhetskategori? Jag har för mig jag läste att ME möjl samvarierade med några cancerformer, och andra sjukdomar.

Går man till onkologen för den typen av resonemang eller provtagning? Då skulle vi fortfarande tala flickornas sjukdom som trigger...

Ja det finns sk ärftlig bröstcancer. Utreds noga om det finns flera familjemedlemmar som insjuknat.
Dock är bröstcancer oftast just hormonberoende. Det gör att förpubertala flickor vanligen inte får bröstcancer. Även män får bröstcancer, men betydligt mer sällsynt än hos kvinnor - även män har små mängder kvinliga könshormon.

Att ME skulle ha något samband med cancer har jag inte något minne av ur litteraturen.
Däremot naturligtvis att cancer och depressioner har ett starkt samband, dvs man blir deprimerad av diagnosen.

Om flickorna skulle haft genetisk predisposition för bröstcancer skulle de efter puberteten erbjudits regelbundna kontroller. Kanske någon gång i vuxen ålder också erbjudits sk sucutan mastektomi där man tar bort båda bröstkörtlarna och ersätter dem med bröstimplantat, bröstvårtan och bröstvårtsgården bevaras och det ser oftast väldigt fint ut efteråt.
Citera
2019-02-23, 01:30
Medlem
afKnollentotts avatar
På pressträffen fick vi veta att barnen och hustrun var mördade. Den sista reseberättelsen som hade tryckts ner på papper angav att "ingen av oss ser någon framtid". Enligt SS och hans medläsare var det ställt utom allt tvivel; att det var minst O, kanske O + H som var författare.

Vi fick också veta att dom, till morden oskyldiga flickorna hade diagnostiserats med ME, av en skånsk läkare.

Någon sammankoppling gjordes inte av polisen - men väl i tråden - mellan någons sjukdom; flickornas, mammans eller mördarens.
Citera
2019-02-23, 01:33
Medlem
Citat:

Bröstcancer och melanommottagningen dit hon sannolikt behövde remiss eller var kallad för kontroll efter tidigare cancer?

Men om man inte ser något misstänkt i steg två, går man väl inte vidare till steg 3? Steg 2 är ju för att se om det finns något man missat i steg 1. Det finns röntgenapparater som är lite väl bra numera, så fler kallas till återbesök än tidigare.

https://www.expressen.se/kvallsposten/fler-brostcancertumorer-hittas-med-nya-metoden/

Vad H nu än gick på för besök, så leder inte sådana besök till att man blir kapabel att strypa sina egna barn, eller vill medverka till det, men det är ju ingen som begriper sig på paret, så varför inte?

Till synes normala individer kan faktiskt dölja de konstigaste tankar och idéer, men då har de oftast en diagnos sedan tidigare på psykotiska skov.

Bland psykospatienter förekommer det ju en rädsla för att bli dödad av sina egna barn. Hade hon detta tänkande, kan hon ju ha förekommit dem. Men polisen säger som sagt att båda föräldrarna är friska. Kan en ev. tidigare psykospatient beskrivas som frisk?
Senast redigerad av rappytt 2019-02-23 kl. 01:41.
Citera
2019-02-23, 01:37
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ja, fast säg att Moas symtom redan är tydliga... Och H samlar in underlag för sitt beslut i termer av att dubbelkolla om hon är helt cancerfri. Är hon cancerfri så skulle det väga positivt. Men det räcker inte...?

Den som har hälsoångest får det inte lättare när barnen blir så stora att man hinner grubbla på det.

Se även fråga till aktüellt härintill.

Min mycket anekdotiska egna erfarenhet av ångestsjukdom och hypokondri är att sjukdomar och rädsla för sjukdomar är en besatthet, ett tvång. Man kan inte sluta tänka på det, sluta googla, sluta oroa sig. Vården verkar inte alltid "se igenom" detta, jag blev undersökt för både det ena och det andra innan jag hamnade där jag skulle vara det vill säga hos en psykolog och medicinerad.

Nu är det förstås fullt möjligt att Hanna inte hade den minsta onormala hälsoångest och att hon liksom Moa verkligen var sjuka. Men hypokondriker behöver inte vara så fysiskt sjuka för att ändå lyckas få göra en hel del onödiga undersökningar. Efter allt googlande vet man ju precis vilka symtom man inbillar sig att man har... Typ.
Citera
2019-02-23, 01:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja det finns sk ärftlig bröstcancer. Utreds noga om det finns flera familjemedlemmar som insjuknat.
Dock är bröstcancer oftast just hormonberoende. Det gör att förpubertala flickor vanligen inte får bröstcancer. Även män får bröstcancer, men betydligt mer sällsynt än hos kvinnor - även män har små mängder kvinliga könshormon.

Att ME skulle ha något samband med cancer har jag inte något minne av ur litteraturen.
Däremot naturligtvis att cancer och depressioner har ett starkt samband, dvs man blir deprimerad av diagnosen.

Om flickorna skulle haft genetisk predisposition för bröstcancer skulle de efter puberteten erbjudits regelbundna kontroller. Kanske någon gång i vuxen ålder också erbjudits sk sucutan mastektomi där man tar bort båda bröstkörtlarna och ersätter dem med bröstimplantat, bröstvårtan och bröstvårtsgården bevaras och det ser oftast väldigt fint ut efteråt.

Ingen ”självskriven” dödsdom för flickorna där då. Utöver allas vår dödlighet.

Återstår då några andra fysiska besvär hos H där besök hos cancersjukvården ingår i nån form av uteslutningsrutin? Men det flyter inte upp till det sen blir dags?

Diffusa depressionsbesvär?
Citera
2019-02-23, 01:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Enligt Hockeytroll:

Sista sjukhusbesöket Hanna var på var i slutet av augusti på Bröst-och Melanommottagningen i Lund.

Däremot säger Hockeytroll även att hon varit hos onkologen så jag vet inte om det menas samma ställe eller om Hanna varit på flera sjukhusbesök under 2017.

I mitt hemmalandsting remitteras man till bröstcancer- och melanommottagning enbart vid dessa ställda diagnoser. Inte för utredning.
Med tanke på att det upptäcks knappt 10.000 nya fall av bröstcancer och runt 4.500 nya fall av malingt melanom varje år i Sverige är nog en sådan mottagning väldigt välbesökt om kontroller inkluderas.
Men alla bröstcancersjuka behöver inte onkologkontakt. Och absolut inte heller alla de som diagnostiseras med malingt melanom. Det finns något som kallas Vårdprogram som enligt ett flödesschema anger när onkolog behöver kopplas in.

Var H på bröst- och melanommottagning hade hon med största sannolikt någon gång fått en diagnos på bröstcancer eller malingt melanom. Möjligt att hon var på uppföljning och årlig kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in