2019-01-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Precis.
Vem som mördade vilket barn är väl trots allt inte det viktigaste. Barnen är ju ändå döda. Frågor om hur familjen levde och hur föräldrarna fungerade under tiden närmast före morden, är väl däremot intressanta för förståelsen av utvecklingen.

Och där kommer Missans erfarenheter in i bilden. Nu har ju Missan blivit så väldigt häcklad, hånad och förlöjligad här i tråden, att hennes iakttagelser inte längre anses vara någonting värda.

Men faktum kvarstår: i maj 2017 önskades Missan "trevlig sommar" av H i ett mejl. I samma mejl skrev H ungefär "vi ses i höst igen."

I juni hölls ett skolmöte gällande M´s hemundervisning (på deltid, som det planerades först). Och i augusti var det klart att M inte skulle gå i skolan alls - och det var väl ungefär då som O meddelade Missan att det inte skulle bli fler pianolektioner?

Skrev H i maj bara slentrianmässigt en standardhälsning till pianoläraren - en sådan som skrivs för ordningens skull. Visste H redan när hon skrev den att "antagligen blir det inte mer pianospel", men hon orkade eller ville inte gå in på detta just det här skedet?

Eller gick det väldigt, väldigt fort med M´s sjukdomsutveckling? Blev hon jättesjuk från maj till juni? Och ännu sjukare från juni till augusti? Kanske. Men det vore intressant att veta säkert. Vad hände under tiden från maj till augusti 2017?

Det du skriver är intressant: Vad hände egentligen från maj till augusti? Jag betvivlar inte A:s ME-diagnos, men att båda barnen skulle ha drabbats är mycket märkligt. Kan tänka mig att M:s diagnos var mer eller mindre framtvingad av föräldrarna. Varför? Kanske var flickan (om jag kan tänka mig) deprimerad pga den tryckta stämningen i familjen och den sjuka systern?

Inte förrän jag vet att den diagnossättande läkaren verkligen hade ME-kunskaper kan jag släppa denna fundering, men å andra sidan lär det väl knappast komma något svar...
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-24 kl. 17:42.
Citera
2019-01-24, 17:33
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, ska man angripa problemet via att peka ut en viss förälder så finns det mycket statistik att grotta runt i.

Man kan med lätthet likaväl peka ut H, inte bara som medverkande part, utan även som den ultimata syndabocken där Bjärredsstryparen och den passiva, väna lilla kvinnan går down the drain. Påståendena är nämligen pinsamt undermåliga.
Det är dock inte intressant. De är tyvärr rörande överens om att mörda sina barn enligt förundersökningens resultat och det är vad jag personligen förhåller mig till.

... men kan man inte ana en redan begynnande depressivitet i val av jeansskjorta eller ett något överladdat emotionellt tillstånd via hennes namnteckning?

Tänker du på det medvetet brutna O:et, som för att förmedla till oss att hon nu klipper banden till livet?
Citera
2019-01-24, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Precis.
Vem som mördade vilket barn är väl trots allt inte det viktigaste. Barnen är ju ändå döda. Frågor om hur familjen levde och hur föräldrarna fungerade under tiden närmast före morden, är väl däremot intressanta för förståelsen av utvecklingen.

Och där kommer Missans erfarenheter in i bilden. Nu har ju Missan blivit så väldigt häcklad, hånad och förlöjligad här i tråden, att hennes iakttagelser inte längre anses vara någonting värda.

Men faktum kvarstår: i maj 2017 önskades Missan "trevlig sommar" av H i ett mejl. I samma mejl skrev H ungefär "vi ses i höst igen."

I juni hölls ett skolmöte gällande M´s hemundervisning (på deltid, som det planerades först). Och i augusti var det klart att M inte skulle gå i skolan alls - och det var väl ungefär då som O meddelade Missan att det inte skulle bli fler pianolektioner?

Skrev H i maj bara slentrianmässigt en standardhälsning till pianoläraren - en sådan som skrivs för ordningens skull. Visste H redan när hon skrev den att "antagligen blir det inte mer pianospel", men hon orkade eller ville inte gå in på detta just det här skedet?

Eller gick det väldigt, väldigt fort med M´s sjukdomsutveckling? Blev hon jättesjuk från maj till juni? Och ännu sjukare från juni till augusti? Kanske. Men det vore intressant att veta säkert. Vad hände under tiden från maj till augusti 2017?

Skrev inte Oskar mejlet som avslutade pianolektionerna? När var det?
Citera
2019-01-24, 17:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Tänker du på det medvetet brutna O:et, som för att förmedla till oss att hon nu klipper banden till livet?
Ja, precis. Jag la till ett förtydligande gällande skjortan. För nog kan man se att det depressiva kan ligga i en slags sporform och blomma ut i äldre ålder?
Citera
2019-01-24, 17:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det du skriver är intressant: Vad hände egentligen från maj till augusti? Jag betvivlar inte A:s ME-diagnos, men att båda barnen skulle ha drabbats är mycket märkligt. Kan tänka mig att M:s diagnos var mer eller mindre framtvingad av föräldrarna. Varför? Kanske var flickan (om jag kan tänka mig) deprimerad pga den tryckta stämningen i familjen?

Inte förrän jag vet att den diagnossättande läkaren verkligen hade ME-kunskaper kan jag släppa denna fundering.
Det du kan tänka dig är lika intressant.
Det var bra att du återupptog ämnet, det glömde jag bort. Du hade tydligen ingen lust att ens bemöta mina kommentarer erinrar jag mig där jag ämnade sätta DOKTORN i centrum likaväl.
Den där DOKTORN som har barnet i centrum vid anamnesupptagning och undersökning.
Hur tänker du kring den?
Citat:
Ja, men också vad som hände under våren/sommaren då föräldrarna drev på och ville att också M skulle få hemundervisning då de tyckte att även hon verkade ha ME, trots att läkarintyget inte inkom förrän i august och då togs beslutet av skolan.
Citat:
- Drev föräldrarna på eller var det barnets symtomatiska bild som föranledde möte med skolan - med bas i en pågående läkarutredning gällande ME?

- Tyckte föräldrarna allena att M kunde misstänkas ha ME - eller finns det en läkare med i bilden?

Nåt "trots att läkarintyg inte inkom förrän i augusti" innebär snarare att barn har en preliminär diagnos tre månader. Det är en utredningstid för anamnes, uteslutande av diffdiagnoser, klinisk undersökning, provsvar etc.

Barnet är med under undersökningen, mitt i centrum, och får frågor vid en undersökning av farbror doktorn.

Mötet med skolan i början på juni är i sig är inte värst uppseendeväckande då det handlar om framförhållning för skolans del, det är sommarlov inför hösttermin.

Mötet indikerar en pågående läkarutredning (diagnos ej fastställd ännu) och det som finns är kopplat till trötthet:
- Skulle 11-åringen inte orka med skulle idrott och elevens val strykas först.
- Ett rum skulle inredas till vilrum.
- skulle det bli tvunget med hemundervisning skulle den samordnas med storasysterns skola.

Moa kan således ha haft tecken på ansträngningsutlöst försämring efter aktivitet, en trötthet som inte gick att omgående vila bort.
Hon kanske hade sömnstörningar, muskelsmärta från och till eller annat som föranledde läkarkontakt.

De här besvären lär aldrig nån utomstående ha full insyn i.

De kan ha kommit smygande inledningsvis, de kan ha eskalerat. Hon kan ha haft bättre och sämre dagar - som då haft sitt pris i form av smärta, sömnstörningar, extrem trötthet.
Jag har pacing i åtanke vilket innebär att samla energi, vila innan och att det även är dyrköpt att göra vissa saker som är prioriterade eller som barnet helt enkelt vill.
Det kan kosta på efteråt vill säga. Jag vet inte hur trött Moa var efter en pianolektion inklusive resa dit och hem. Jag vet inte hur utmattad hon blev efter att ha haft roligt i bassängen.

Kan du på rak arm säga mig att Moa inte hade ME och besvärande symtom från tiden runt maj fram till fast diagnos hösten 2017.
Senast redigerad av develi 2019-01-24 kl. 17:46.
Citera
2019-01-24, 17:48
Medlem
Lonnrots avatar
Stort tack för det!

Det antyder ett gott vetenskapligt förhållningssätt till problemområdet. Det finns säkert ytterligare sidor att ta sig an, men det är ju en början.

Notabelt är att skiftande perspektiv ger skiftande urvalsprinciper och resultatbild.

Så ett samlat grepp är av nöden.

Sen återstår det att se vad vederbörande begränsar sig till i analysen ifråga.

”Herein, however, we will focus primarily on...”.

Men det finns ”sjukdomsinsikt” i alla fall. Det är en förutsättning och en bra början.

Vill man ägna sig åt prevention bör man ju dock foka på fall som medger det och koncentrera sig på bemötande etc.

Citat:
Här är helt nytt från 2018, mycket toxiologiskt men lite glimtar dess emellan.

Child and Adult Homicide in Sweden: Epidemiological and Forensic Features.
From the Department of Clinical Neuroscience, Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden
THESIS FOR DOCTORAL DEGREE (Ph.D.)
J Hedlund.

Varav denna har uppmärksammat problematiken med forskning på området som man väl bör ha med sig i studierna.

Forskningsetiska reflektioner är intressanta att ta till sig också.

Mer konkret om filicide:

"(..) findings indicate that more than 75% of filicide–suicide offenders show signs of mental illness, most often psychosis or depression (Hatters Friedman, Hrouda, et al., 2005)."

I studie V står följande:
Citera
2019-01-24, 17:58
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ja, precis. Jag la till ett förtydligande gällande skjortan. För nog kan man se att det depressiva kan ligga i en slags sporform och blomma ut i äldre ålder?

Visst går allt att tolka, skruva, twista, vrida, utläsa, om man bara har tillräckligt starka drivkrafter till det. Samma agenda kan även användas för att blunda för polisens, sjukvårdens och skolans uppgifter. Med en sådan sporre kan även en för händelsen mycket perifer människa, med mycket liten betydelse, få spela huvudrollen i tragedin.
Citera
2019-01-24, 17:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Stort tack för det!

Det antyder ett gott vetenskapligt förhållningssätt till problemområdet. Det finns säkert ytterligare sidor att ta sig an, men det är ju en början.

Notabelt är att skiftande perspektiv ger skiftande urvalsprinciper och resultatbild.

Så ett samlat grepp är av nöden.

Sen återstår det att se vad vederbörande begränsar sig till i analysen ifråga.

”Herein, however, we will focus primarily on...”.

Men det finns ”sjukdomsinsikt” i alla fall. Det är en förutsättning och en bra början.

Vill man ägna sig åt prevention bör man ju dock foka på fall som medger det och koncentrera sig på bemötande etc.
Grunderna i forskningmetodik borde finnas med i allmän skolgång från tidig ålder - inte främst på universitet.
....för det finns ingenting som man inpräntas så noggrant som att försöka finna den mer objektiva ståndpunkten, att helst insamla stort material av information gällande ett underlag innan slutresultat erhålls. Det samma gäller etik som grund.
Användes detta mer frekvent IRL så skulle det inte förmedlas så förbannat mycket förtal, lösa rykten, osanningar och skvallerkärringarna (oavsett kön) med sitt subjektiva tyckande skulle elimineras markant. Detta är de facto grunden för mobbing och kränkande särbehandling att ha ett så inskränkt tänkande.
Misstro på lös grund skulle säkert minska också, den där halvt paranoida strängen som göder dyngan.

Det han skriver är av största vikt när det kommer till Bjärredsfallet och som du också nämnde - det är vanskligt område då det finns flertal motiv, det är komplext, gärningspersonerna är oftast döda etc. och det ställer till det för forskningen själv.

Du tangerar samma ämne:
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Visst går allt att tolka, skruva, twista, vrida, utläsa, om man bara har tillräckligt starka drivkrafter till det. Samma agenda kan även användas för att blunda för polisens, sjukvårdens och skolans uppgifter. Med en sådan sporre kan även en för händelsen mycket perifer människa, med mycket liten betydelse, få spela huvudrollen i tragedin.
Citera
2019-01-24, 18:03
Medlem
Citat:
[/b]

Det du skriver är intressant: Vad hände egentligen från maj till augusti? Jag betvivlar inte A:s ME-diagnos, men att båda barnen skulle ha drabbats är mycket märkligt. Kan tänka mig att M:s diagnos var mer eller mindre framtvingad av föräldrarna. Varför? Kanske var flickan (om jag kan tänka mig) deprimerad pga den tryckta stämningen i familjen?

Inte förrän jag vet att den diagnossättande läkaren verkligen hade ME-kunskaper kan jag släppa denna fundering.
Hur många av er litar på svenska barnläkare som jobbar på ett Universitetssjukhus?
Det gör jag och om man är någorlunda vettig så borde alla göra det.Tydligen kan me inte utvecklas snabbt och dessutom krävs det olika uteslutningsundersökningar som måste göras för att konstatera me och dom tar tid. Så hur gick det till då? Hur kunde Moa vara glad och pigg och intresserad av allt möjligt i april-början maj blev en tjej som inom några månader fick diagnosen me.
Där kommer det. Det gjorde hon inte. Moa avskydde att Agnes var hemma. Hon tyckte det förhindrade henne av att resa med familjen. Trots alla möjliga påhopp av me anhängare här är det min ståndpunkt . Dom som hoppar på mig har inte träffat nån i den familjen. Dom vet inget om denna familj. Har aldrig pratat med nån av dom. Dom spekulerar över alla familjemedlemmar som om dom kände dom. Dom vet inte hur Moa såg ut. Vad hade hon för kläder på sig som visade vem hon var. Ni kan inte håna mig. Ni som försöker göra det. Det påminner mig om hysteriska hönor fast av olika kön.
Tillbaks till temat : hur blev det så ?

Som en barnläkare på SUS sa:
Me är inte en akutsjukdom. Dessutom om barnen hojtade i poolen under sommarlovet enligt grannen så är det lite konstigt att samma Moa skulle inte kunna lyfta en arm i augusti. Läraren som knackade på dörren då familjen låg döda i huset trodde att familjen var bortrest. Om lärarna hade sett 2 jättesjuka el sjuka barn före jullovet skulle dom kunna tänka så som den läraren gjorde när hen knackade på dörren i familjens hus i Bjärred?
Hon tänkte
att familjen som vilken familj som helst var bortrest under lovet för läraren hade inte sett två jättesjuka barn före jullovet så hon hade ingen anledning att vara misstänksam .Dom barn som lärarna såg före lovet var säkert barn som var påverkade av att leva ett liv utan frihet. Låga.
Så lärarna var inte bekymrade. Vem var bekymrad däremot ? Oskars chef. Det var han som larmade polisen. Så gissa nu 8 ggr. Vem var sjuk? Barnen el Oskar?
Senast redigerad av Missan27 2019-01-24 kl. 18:10.
Citera
2019-01-24, 18:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Så lärarna var inte bekymrade. Vem var bekymrad däremot ? Oskars chef. Det var han som larmade polisen.
Så gissa nu 8 ggr. Vem var sjuk? Barnen el Oskar?
Jag tycker det är bra den sista meningen.
Citera
2019-01-24, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hur många av er litar på svenska barnläkare som jobbar på ett Universitetssjukhus?
Det gör jag och om man är någorlunda vettig så borde alla göra det.Tydligen kan me inte utvecklas snabbt och dessutom krävs det olika uteslutningsundersökningar som måste göras för att konstatera me och dom tar tid. Så hur gick det till då? Hur kunde Moa vara glad och pigg och intresserad av allt möjligt i april-början maj blev en tjej som inom några månader fick diagnosen me.
Där kommer det. Det gjorde hon inte. Moa avskydde att Agnes var hemma. Hon tyckte det förhindrade henne av att resa med familjen. Trots alla möjliga påhopp av me anhängare här är det min ståndpunkt . Dom som hoppar på mig har inte träffat nån i den familjen. Dom vet inget om denna familj. Har aldrig pratat med nån av dom. Dom spekulerar över alla familjemedlemmar som om dom kände dom. Dom vet inte hur Moa såg ut. Vad hade hon för kläder på sig som visade vem hon var. Ni kan inte håna mig. Ni som försöker göra det. Det påminner mig om hysteriska hönor fast av olika kön.
Tillbaks till temat : hur blev det så ?

Som en barnläkare på SUS sa:
Me är inte en akutsjukdom. Dessutom om barnen hojtade i poolen under sommarlovet enligt grannen så är det lite konstigt att samma Moa skulle inte kunna lyfta en arm i augusti. Läraren som knackade på dörren då familjen låg döda i huset trodde att familjen var bortrest. Om lärarna hade sett 2 jättesjuka el sjuka barn före jullovet skulle dom kunna tänka så som den läraren gjorde när hen knackade på dörren i familjens hus i Bjärred?
Hon tänkte
att familjen som vilken familj som helst var bortrest under lovet för läraren hade inte sett två jättesjuka barn före jullovet så hon hade ingen anledning att vara misstänksam .Dom barn som lärarna såg före lovet var säkert barn som var påverkade av att leva ett liv utan frihet. Låga.
Så lärarna var inte bekymrade. Vem var bekymrad däremot ? Oskars chef. Det var han som larmade polisen. Så gissa nu 8 ggr. Vem var sjuk? Barnen el Oskar?

Det räcker väl att du gissar? Vad heter läkaren på SUS? Det är väl klart att båda flickorna kunde lyfta sina armar. Tror du att man blir lam av ME/Cfs?
Känner du läraren som knackade på dörren eftersom du vet vad hen tänkte och hade sett för barn före jullovet? Du kanske gissar? Den där tjejen som hälsade på flickorna varje söndag, tror du att hon ljuger när hon skrivet att flickorna var sjuka?
Jag blir inte klok på varför en pianofröken försöker lura tråden genom att dra en massa valser?
Citera
2019-01-24, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det räcker väl att du gissar? Vad heter läkaren på SUS? Det är väl klart att båda flickorna kunde lyfta sina armar. Tror du att man blir lam av ME/Cfs?
Känner du läraren som knackade på dörren eftersom du vet vad hen tänkte och hade sett för barn före jullovet? Du kanske gissar? Den där tjejen som hälsade på flickorna varje söndag, tror du att hon ljuger när hon skrivet att flickorna var sjuka?
Jag blir inte klok på varför en pianofröken försöker lura tråden genom att dra en massa valser?
Alla som kan läsa tidningar har förhoppningsvist läst om hur läraren som knackade på dörren resonerade. Så vem är det som försöker lura tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in