2019-01-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att det stämmer som Raketpotatis tror jag absolut. Visserligen styrs värmen automatiskt men någon måste ändå programmera varje element eller via en central. Jag har luftluftvärmepump och oftast är elementen kalla (ej avstängda) men de är ställda på 18 grader så skulle luftluftvärmepumpen stanna så går elementen igång när temperaturen går under 18 grader.
Man vrider om ett vred på rumstermostaten till lägsta värdet och slår av luftvärmepumpen med fjärrkontrollen. Så svårt är det inte.
Citera
2019-01-19, 21:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Om man vill bli upptäckt ganska snabbt, varför väljer man den 5/1 överhuvudtaget?
Varför inte den 8/1 eller 7/1? Vad var det så bråttom med? Att detta hafsverk måste absolut göras den 5/1? Då måste man väl ha räknat med att ligga oupptäckt till den 9/1. Eller tänkte man på den 3/1? Testamentet är det sista? Man blir så stressat över det att man till och med förväxla födelsedatum till systern/svägerskan. Men så får man inte till det. Det dröjer ytterligare 2 dagar.

Jag glömde bort det, men har man fått testamentet vidimerat så kanske man inte vill att grannar ska börja tänka och viska innan man hunnit till verket.

Omvänt kan ju varje dag närmare första arbetsdag innebära nya risker. Dessutom så kan man tro att livet blir ganska odrägligt om man går och drar på det utan något annat inplanerat.

Så så snart det är görligt efter vidimering verkar ju troligt.
Citera
2019-01-19, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, man kan inte testamentera bort ett förmånstagarförordnande. - Det normala är som du skriver sambo/make/maka eller barn: är dessa döda: föräldrar, syskon (arvingar), men du kan förordna om en annan förmånstagare (eller flera som delar lika). - Villkoren varierar beroende på om det gäller t.ex. livförsäkring (riskförsäkring), pensionsförsäkring, tjänstegruppliv, osv. - För vissa försäkringstyper finns standardförordnanden man kan behöva ändra (äv. för ev. utfallande barnbelopp och t.o.m. för begravningshjälp). Betr. pensionsförsäkringar på gruppnivå kan ofta endast sambo/make/maka och barn i första led komma i fråga. - Ett förmånstagarförordnande kan i vissa fall också vara återkalleligt eller oåterkalleligt, dvs i sistnämnda fallet måste förmånstagaren godkänna förändring. - Men det erfordrar ett större utrymme att redogöra för ämnet i sin helhet.
Kvällslektyr:
https://data.riksdagen.se/fil/952E12DC-BEF7-4561-86C8-29C185271AE0
(Glöm inte skruva ned värmen i de rum där dina lik ligger + gärna elementen en bit därifrån. En väska med isklabbar kan lämpligen också placeras vid fotändan på varje säng. Isolera liken med tjocka täcken. - Se till så du själv är varmt klädd).

Mot vad skulle man isolera liken med täcken? På bårhus har dom ett lakan för att isolera så lite som möjligt, dom vill inte ha obehagliga lukter och förruttnelse. Det ville säkert inte O och H heller i huset som dom testamenterade till sina syskon. På nåt sätt förstår jag det samtidigt som jag inte är säker på att alla tänker så mycket på andra.

Tack för informationen om försäkringar, hoppas att det inte är för mycket besvär. Men man kan konstatera att det inte finns något intresse från försäkringsbolag att påverka polisens utredning. De jobbar utifrån egna villkor och regler. Det är bra att rensa bort såna spekulationer från tråden.
Citera
2019-01-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
A och O hade varit synliga ute den 5e. Sms skickas på kvällen. Kan A och O ha kommit hem till något som redan var igångsatt(med kudde) och därefter händer resten rätt så snabbt. Att det kanske inte var någon bestämd dag detta skulle ske kan bero på att det var något oerhört de skulle göra.

Jag tror inte det, men visst kan man spekulera. Tror inte jag har läst om en enda familicide där båda föräldrarna är involverad i dödande av barnen. Det är alltid mannen som utförde dåden - alltså i de få fall då det är samförstånd. (Förutom de två kvinnor som körde med en bil gemensam i avgrunden - barnen hade förresten också hemundervisning). Men om det vore så som du beskriver, så behövde man inte spekulera längre kring Hs del i det hela.

https://hollywoodlife.com/2018/04/02/lesbian-couple-murder-suicide-killed-6-kids-drove-off-cliff/ ( finns säker bättre källor)
Citera
2019-01-19, 21:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Elförbrukningen gick ner 6/1 och kropparna hittades 9/1.

Känner du till tidpunkten för dödsfallen, eller ens datum?

Temperaturen på bårhus brukar ligga mellan +6 - +8˚

Menar du att jag kan dra mina slutsatser själv?
Citera
2019-01-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
A och O hade varit synliga ute den 5e. Sms skickas på kvällen. Kan A och O ha kommit hem till något som redan var igångsatt(med kudde) och därefter händer resten rätt så snabbt. Att det kanske inte var någon bestämd dag detta skulle ske kan bero på att det var något oerhört de skulle göra.

Det förefaller som att planen av en eller annan anledning aktiverades kring 5;e - 6;e januari och kropparna hittades 9;e. Det finns en möjlighet att någon av föräldrarna spelade med i den galna planeringen med hopp om att det aldrig skulle bli allvar men sen blev ställd inför till hälften fullbordat faktum. I det läget kan det kanske kännas som att det inte finns någon återvändo. Det i sig skulle onekligen också leda till att resten av livet inte skulle bli ett liv i egentlig mening.
Citera
2019-01-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Menar du att jag kan dra mina slutsatser själv?

Det skulle vara bra att få lite återkoppling.....
Citera
2019-01-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Kolmonooxidförgiftning menar du, ditt nick är ganska nära orsaken till många olycksfall och även självmord.
Men i så fall, varför bara en kvävd och inte alla (en kvävd, två strypta, en hängd)? Var tidigt inne på möjligheten att de plockat in utegrillen, smockfull med charcoal, vilket kunnat orsakat både allas död och minskad elförbrukning. Släppte den teorin allt efter att mer info kom fram.
Kolmonoxigförgiftning ger väl också ganska tydliga spår efter sig (tror jag), men de kanske försvinner om kroppen ligger ett tag(?).
Tack så heter det ju.
Läste sen att det skulle varit förgiftning som dödsorsak så då stämmer det inte.
Japp men det är också en kulör Grafitgrå.
Då släpper jag också den teorin.
Citera
2019-01-19, 22:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det skulle vara bra att få lite återkoppling.....

Jag tar det som en komplimang.

Jag trodde det var du som hade koll på allt.

Det fanns sista tidpunkt för kontakter med omgivningen. Var det 5/1? Tfn o. a.

Det verkar ju som att de ändå hade ganska regelbundna kontakter med folk och söktes väl utan svar redan den 6/1, var det inte så? Eller 7/1.

Men är han kinkig och önskar sig bårhustemperaturer medan han själv är i livet så får han väl då ha närmare ett dygns framförhållning.

Så så sett så lutar det väl åt att han satte ner och sen satte igång. Och kanske testade nedkylningseffekten för en viss inställning över juldagarna först.

Snarare än något annat.

Inte skrev han på sitt keynote-föredrag heller.
Citera
2019-01-19, 22:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Man vrider om ett vred på rumstermostaten till lägsta värdet och slår av luftvärmepumpen med fjärrkontrollen. Så svårt är det inte.

Alla har inte rumstermostat men det är oväsentligt i detta fall.
Här har man inte bara stängt av allt och sedan tagit livet av sig.
Citera
2019-01-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Alla har inte rumstermostat men det är oväsentligt i detta fall.
Här har man inte bara stängt av allt och sedan tagit livet av sig.
För att?
Citera
2019-01-19, 22:30
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
För att?

Vart vill Armstark komma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera