Citat:
Ursprungligen postat av
drunknar
Det fetade: Håller med helt, denna förståelse bygger förhoppningsvis på en naiv syn på hur mycket föräldrar månar om sina barns bästa och alltid sätter barnen först. Detta är ett exempel på den totala motsatsen.
Men jag tror mer på influens ifrån modern när det gäller motiv och planering. Jag tycker så mycket kring det här fallet tyder på kvinnligt tillvägagångssätt även om själva strypningarna med största sannolikhet utförts av Oskar. Jag ska motivera mina misstankar mer utförligt i ett längre inlägg framöver. Det är lätt att misstänka mannen men vi har sett ett flertal exempel på när mannen i familjen utför mord av den här typen och då brukar han inte bemöda sig om att få kvinnan på sin sida i planering och utförande. Det är det som verkligen skiljer detta fallet åt ifrån andra familjemord. Samförståndet mellan föräldrarna och den långvariga planeringen som föregick morden.
Det finns ingen information om hur deras äktenskap var, annat än att de isolerade sig.
Fast med tanke på det utåtagerande beteende Oskar har uppvisat överallt, indikerar det att det var hans show, typ cirkus Oskar. Det var ju en heltidssyssla att visa upp sig som en engagerad och beundransvärd pappa, där alla gick på den lögnen. Jag tror faktiskt att Hanna också var ett offer i Oskars minisekt.
Massakern i Jonestown är ett liknade fall, fast i större skala. Sinnessjuka personer som ser på omgivningen som ett hot när deras världsbild kraschar. De tar med sig oskyldiga barn in i döden. Kvinnor som lever med män som Oskar bryts ner fort. Därför tror jag på att morden skedde i samförstånd. Men visst är Hanna konstig eftersom hon borde ha stoppat detta när hon inser att hennes man planerar att mörda barnen.
Är det Arbogakvinnan som spökar, eftersom du tror hustrun är den drivande? Att de gör upp skriftliga dokument tror jag endast beror på juristen i dem. Och på Oskars fåfänga om eftermälet där han i sin enfald vill att omgivningen ska förstå.
Morden i Arboga är ett ovanligt fall där det är en kvinna som planerar mord på sina "fiender", och hon har sina barn och unga afghanhanar som lydiga redskap. Det visar i alla fall att det finns kallsinniga föräldrar, där barn far mycket illa av deras framfart.