2018-12-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Imovane, propavan och stilnoct (som nämnts i tråden) får anses vara harmlösa till sin natur. Sådana "mediciner" skrivs ut till kreti o pleti - inte blir man drogad av dessa. Som flera påpekat krävs det minst ett femtiotal tabletter för att nå någon Oönskad effekt. Preparaten fungerar dessutom olika. Möjligen kan H resp. O fått sådana utskrivna, var för sig - gjort en "kombo" hemmavid.. ptja (?). Kanske nån i (o)vänkretsen delat med sig av några mera potenta "bletter" kanske ...
Fe är inte direkt jämförbara. Imovane (zopiklon) och Stilnoct (zolpidem) är tillvänjande och beroendeframkallande. Därför ar de narkotikaklassade. Jag vill minnas att en del av dess farmakodynamik är GABA-agonism, (ungefär detsamma som alkohol).

Propavan (propiomazin), liksom Theralen (alimemazin), är fentiazinderivat och inte narkotikaklassade. Fentiazinderivat förefaller ha sin verkningsmekanism i dopaminblockad.

Edig: Möjligen har jag fått en del detaljer om bakfoten och någon läkare kan komma att lägga dess missförstnd till rätta. Jag är, gubevars, bara sjuksköterska.
Citera
2018-12-14, 16:41
Medlem
Citat:
Imovane, propavan och stilnoct (som nämnts i tråden) får anses vara harmlösa till sin natur. Sådana "mediciner" skrivs ut till kreti o pleti - inte blir man drogad av dessa. Som flera påpekat krävs det minst ett femtiotal tabletter för att nå någon Oönskad effekt. Preparaten fungerar dessutom olika. Möjligen kan H resp. O fått sådana utskrivna, var för sig - gjort en "kombo" hemmavid.. ptja (?). Kanske nån i (o)vänkretsen delat med sig av några mera potenta "bletter" kanske ...
I höga doser kan man uppleva rus av zopiklon och zolpidem. De är båda narkotikaklassade.
Citera
2018-12-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Det fetade: Håller med helt, denna förståelse bygger förhoppningsvis på en naiv syn på hur mycket föräldrar månar om sina barns bästa och alltid sätter barnen först. Detta är ett exempel på den totala motsatsen.

Men jag tror mer på influens ifrån modern när det gäller motiv och planering. Jag tycker så mycket kring det här fallet tyder på kvinnligt tillvägagångssätt även om själva strypningarna med största sannolikhet utförts av Oskar. Jag ska motivera mina misstankar mer utförligt i ett längre inlägg framöver. Det är lätt att misstänka mannen men vi har sett ett flertal exempel på när mannen i familjen utför mord av den här typen och då brukar han inte bemöda sig om att få kvinnan på sin sida i planering och utförande. Det är det som verkligen skiljer detta fallet åt ifrån andra familjemord. Samförståndet mellan föräldrarna och den långvariga planeringen som föregick morden.

Det finns ingen information om hur deras äktenskap var, annat än att de isolerade sig.

Fast med tanke på det utåtagerande beteende Oskar har uppvisat överallt, indikerar det att det var hans show, typ cirkus Oskar. Det var ju en heltidssyssla att visa upp sig som en engagerad och beundransvärd pappa, där alla gick på den lögnen. Jag tror faktiskt att Hanna också var ett offer i Oskars minisekt.

Massakern i Jonestown är ett liknade fall, fast i större skala. Sinnessjuka personer som ser på omgivningen som ett hot när deras världsbild kraschar. De tar med sig oskyldiga barn in i döden. Kvinnor som lever med män som Oskar bryts ner fort. Därför tror jag på att morden skedde i samförstånd. Men visst är Hanna konstig eftersom hon borde ha stoppat detta när hon inser att hennes man planerar att mörda barnen.

Är det Arbogakvinnan som spökar, eftersom du tror hustrun är den drivande? Att de gör upp skriftliga dokument tror jag endast beror på juristen i dem. Och på Oskars fåfänga om eftermälet där han i sin enfald vill att omgivningen ska förstå.

Morden i Arboga är ett ovanligt fall där det är en kvinna som planerar mord på sina "fiender", och hon har sina barn och unga afghanhanar som lydiga redskap. Det visar i alla fall att det finns kallsinniga föräldrar, där barn far mycket illa av deras framfart.
Citera
2018-12-14, 16:50
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Intressanta synpunkter! Varför tror du mamman var den som var det ruttna äpplet så att säga?

Vi har ju spekulerat tidigare i tråden om till exempel Munchausen vilket definitivt är vanligare hos kvinnor. Jag tycker dock att det här fallet är väldigt atypiskt för dels var barnen såpass stora och dels verkar pappan ha varit överlägset mest aktiv i vårdkontakterna.

Pappan uppvisar dessutom enligt mig klara drag av narcissism. Mamman vet vi nästan ingenting om och det är flera i tråden som sagt att de tror att hon var den drivande men ingen har kunnat riktigt motivera varför? Men jag får för mig att du har ett resonemang kring det.

Det som jag möjligen tycker mig kunna utläsa av mamman är ångestproblematik.

Ja visst kan det vara Oskar som varit den drivande och initiativtagaren till mordplanerna. Precis som du skriver så vet vi så lite om modern så mina spekulationer blir väldigt....spekulativa.... men jag tror att om Oskar varit den med dödslängtan och framför allt den med längtan efter att få se barnen döda så borde det ha visat sig lite mer i form av kollegor/grannar/vänner osv som kommit med negativa synpunkter kring hans beteende tiden före morden. Istället verkar i stort sett inget ha noterats värt att nämna. Mycket av mina teorier kring moderns roll baserar sig på min syn på kvinnliga och manliga beteende och handlingsmönster. Sen att det blir Oskar som antagligen utför morden är inte heller någon slump, jag tror att Hanna kände att hon ändå var mindre skyldig när hon inte behövde utföra de brutala handlingarna. Visst hon har skrivit på pappret osv men det är skillnad på att skriva på papper och att strypa sitt eget barn, i mina ögon är detta ett bra exempel på hur det ofta går till när en kvinna vill att någon ska dö, man får någon man att utföra brottet genom manipulation och falska påståenden/anklagelser. Den andra diagnosen blev kanske droppen som fick bägaren att rinna över och gjorde Oskar mottaglig för att acceptera planen. Nu vet vi ju inte att den andra diagnosen var falsk men jag har i mitt sinne bestämt mig för att se det så tills ytterligare fakta dyker upp. T.ex skulle det hjälpa att få veta vilka eller vilken läkare det var som ställde diagnoserna och huruvida den andra läkaren, om det nu var olika, kände till att det var fråga om en andra diagnos i familjen. Men utgår man ifrån att det handlar om en falsk diagnos så är det enligt mig också ett mycket mer kvinnligt tillvägagångssätt att droga och manipulera fram ännu en ME-diagnos.
Som jag skrivit tidigare så har vi sett ett flertal familjemord utfört av män och dessa riktar sig nästan alltid i första hand mot kvinnan i familjen med hämnd och hat som motiv. Detta brott är mer eller mindre unikt med föräldrar som mördar sina barn i samförstånd och den avvikelsen tyder enligt mig på mer kvinnlig influens. Isolation, misär, nattsvart hemmiljö...inget av det räckte för att straffa barnen för att de förstört livet för den det nu var som kände hatet i sitt sinne. Projicerat självhat från en narcissist som förblev oförmögen till verklig självkritik. Om man förstår narcissisten så är det inte svårt att se hur denna person gått och byggt på sitt hat mot sina motpoler i form av 2 fina barn.
Citera
2018-12-14, 16:50
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I höga doser kan man uppleva rus av zopiklon och zolpidem. De är båda narkotikaklassade.

Möjligtvis sant. Frågeställningen i tråden, så här långt, vad gäller intag av preparat vid själva gärningen kontra medicinering för adekvat ohälsa har väl varit att Någon bunkrat sin egen och/eller annans receptbelagda medicin. Använt den i syfte att bli avtrubbad och/eller lämna denna världen oskadad.
Citera
2018-12-14, 16:56
Bannlyst
Även om man inte hittade sömnmedel i flickornas små kroppar så fanns det kanske annan kemi...?
Var kan den ha kommit ifrån?
Citera
2018-12-14, 16:57
Medlem
Jag läste på OHs hemsida för företaget att hans dödsdatum var den 9/1. Gick det alltså inte att fastställa när han dog utan man tog datumet han hittades? Eller dog han verkligen då?
Får inte med länken av nån anledning
Citera
2018-12-14, 17:01
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Även om man inte hittade sömnmedel i flickornas små kroppar så fanns det kanske annan kemi...?

Kropparna har nog vänts ut (äckligt) och in för att säkerställa alt. hitta substanser som kunnat tyda på något verifierbart främmande ämne. "Annan kemi" existerar inte.
Citera
2018-12-14, 17:02
Medlem
Citat:
Möjligtvis sant. Frågeställningen i tråden, så här långt, vad gäller intag av preparat vid själva gärningen kontra medicinering för adekvat ohälsa har väl varit att Någon bunkrat sin egen och/eller annans receptbelagda medicin. Använt den i syfte att bli avtrubbad och/eller lämna denna världen oskadad.
Nej. Det är inte "möjligtvis" sant. Dessa preparat är verkligen narkotikaklassade.
Citera
2018-12-14, 17:03
Medlem
allegragellers avatar
Citerar absolut inte detta för att sätta fokus på ME-sjuka barn i största allmänhet utan för att ifrågasätta diagnosen på Agnes och Moa. Detta är saxat från en informationssida för skolpersonal om barn med ME.

"1. Det akuta stadiet
Patienten är svårt sjuk. Vanliga symptom är smärtor i musklerna, muskelryckningar, illamående, yrsel, svettningar, influensaliknande symptom, utmattning, halsont och
han/hon sover den mesta tiden. Det är omöjligt att genomföra någon form av
skolaktivitet. Detta gäller också hem-undervisning.

2. Det tidiga återhämtningsstadiet
Patienten har fortfarande många symptom, men känner sig inte lika sjuk hela tiden.
Aktivitets-nivån kan ökas, men med försiktighet. Eleven kan klara av någon liten
hemundervisning, men vanlig undervisning på skolan är uteslutet.
Många känner sig
bättre och ökar aktivitets-nivån för fort på detta stadie, vilket leder till återfall.

3. Återhämtningsstadiet
I denna fas kan aktivitet återinföras gradvis och med försiktighet. Patienten kan få återfall
även i denna fas. Eleven kan försiktigt prova att återgå till skolan med undervisning i
grupp-rum med ett reducerat antal timmar. Undervisningen kan utökas gradvis allt
efter som eleven klarar av den ökade belastningen utan att bli sjukare av det.
"

Det påstås att Agnes fick hemundervisning 4 dagar i veckan (hennes energinivå måste då ha varit relativt god) och skulle börja med återgång till skolan. Vet inte hur det var med Moa. Begriper inte hur allt kunde bli så nattsvart för föräldrarna, tog de inte till sig information? Att detta kan man leva med om man tar hjälp utifrån.

Är skeptisk till de påstådda diagnoserna i Bjärredfallet, vi kommer aldrig att få veta vad som låg bakom denna tragedi.
Citera
2018-12-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Vad menar du med "kanske annan kemi"?
Citera
2018-12-14, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ja visst kan det vara Oskar som varit den drivande och initiativtagaren till mordplanerna. Precis som du skriver så vet vi så lite om modern så mina spekulationer blir väldigt....spekulativa.... men jag tror att om Oskar varit den med dödslängtan och framför allt den med längtan efter att få se barnen döda så borde det ha visat sig lite mer i form av kollegor/grannar/vänner osv som kommit med negativa synpunkter kring hans beteende tiden före morden. Istället verkar i stort sett inget ha noterats värt att nämna. Mycket av mina teorier kring moderns roll baserar sig på min syn på kvinnliga och manliga beteende och handlingsmönster. Sen att det blir Oskar som antagligen utför morden är inte heller någon slump, jag tror att Hanna kände att hon ändå var mindre skyldig när hon inte behövde utföra de brutala handlingarna. Visst hon har skrivit på pappret osv men det är skillnad på att skriva på papper och att strypa sitt eget barn, i mina ögon är detta ett bra exempel på hur det ofta går till när en kvinna vill att någon ska dö, man får någon man att utföra brottet genom manipulation och falska påståenden/anklagelser. Den andra diagnosen blev kanske droppen som fick bägaren att rinna över och gjorde Oskar mottaglig för att acceptera planen. Nu vet vi ju inte att den andra diagnosen var falsk men jag har i mitt sinne bestämt mig för att se det så tills ytterligare fakta dyker upp. T.ex skulle det hjälpa att få veta vilka eller vilken läkare det var som ställde diagnoserna och huruvida den andra läkaren, om det nu var olika, kände till att det var fråga om en andra diagnos i familjen. Men utgår man ifrån att det handlar om en falsk diagnos så är det enligt mig också ett mycket mer kvinnligt tillvägagångssätt att droga och manipulera fram ännu en ME-diagnos.
Som jag skrivit tidigare så har vi sett ett flertal familjemord utfört av män och dessa riktar sig nästan alltid i första hand mot kvinnan i familjen med hämnd och hat som motiv. Detta brott är mer eller mindre unikt med föräldrar som mördar sina barn i samförstånd och den avvikelsen tyder enligt mig på mer kvinnlig influens. Isolation, misär, nattsvart hemmiljö...inget av det räckte för att straffa barnen för att de förstört livet för den det nu var som kände hatet i sitt sinne. Projicerat självhat från en narcissist som förblev oförmögen till verklig självkritik. Om man förstår narcissisten så är det inte svårt att se hur denna person gått och byggt på sitt hat mot sina motpoler i form av 2 fina barn.

Att kvinnor i alla tider har använt sig av män för att ta hand om deras smutsiga syften är ingen hemlighet.
Att en glad, jovialisk, beundrad och framgångsrik O skulle ha en sån dödslängtan utan mycket hjälp på traven... tror inte det......... Visst fanns där ett listigt och uppmärksamhetskrävande litet fruntimmer där ute i kulisserna....... som hade mycket att vinna på två så trötta, så trötta små flickor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in