2018-06-17, 16:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, så klart. Vill man inte lämna ngr spår efter sig är det en utmärkt lösning.
Hur var det nu: Fanns varken testamente eller avskedsbrev som dokument på datorn? - Om det ena eller andra (eller båda dokumenten) fanns, kan man lätt se vilket datum de skapats resp. skrivits ut. Sedan om något datum fanns på själva dokumenten i fråga, är förstås en helt annan sak.
Citera
2018-06-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medox
Nej, inte ett jota. Jag försöker bara sortera fakta och spekulationer i olika korgar och inte låta mig påverkas för mycket av det sistnämnda eftersom jag tror att det leder mig till villfarelser och självuppfyllande profetior.

Visst. Men då är Flashback kanske inte rätt stället.
Så vad är fakta av det som har nämnds här och som inte stod i tidningar eller som man kan hitta någon annanstans?
Som sagt då får man ju tolkar och bildar sig en egen uppfattning av vad man vill tro på.
När det tidigt kom uppgifter från flera olika håll att O ska ha hittats hängd och att det på många månader inte komm en ända uppgift att så var inte fallet. Så kan det ju ha varit så - eller inte.
Flera skribenter med mer interna uppgifter har också ändrat sina berättelser. Så vad är fakta här?
Jag hoppas bara att det nästa polisuttalande inte lämnar lika många frågetecken som det första.
Hur kan man bara återge det som gm har skrivit i ett meddelande utan att sätta det i en kontext med lite mer fakta? Till exempel. Och polisen har ju fakta. Man hoppas i alla fall det.
Citera
2018-06-17, 16:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hur var det nu: Fanns varken testamente eller avskedsbrev som dokument på datorn? - Om det ena eller andra (eller båda dokumenten) fanns, kan man lätt se vilket datum de skapats resp. skrivits ut. Sedan om något datum fanns på själva dokumenten i fråga, är förstås en helt annan sak.
Borde man ha kunnat se ja, om resp. dokument hade skapats och skrivits ut på ngn av datorerna.

Så vad är i sådana fall anledningen till att det skulle döljas för eftervärlden?
Citera
2018-06-17, 16:56
Medlem
Citat:
Borde man ha kunnat se ja, om resp. dokument hade skapats och skrivits ut på ngn av datorerna.

Så vad är i sådana fall anledningen till att det skulle döljas för eftervärlden?
Det här beror väl på vilket program man använder, men om man snabbt skriver ihop något, printar ut och sen stänger ner utan att spara är det väl inte säkert att det blir nån fil på datorn?
Citera
2018-06-17, 16:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

Om det är så att något av dessa dokument helt saknas på alla hårddiskar funna i huset, tyder det på att de ursprungligen skrivits på USB-sticka (kopplad till vilken dator som helst), en jobbdator, eller annan okänd dator. - Det tyder på planering en viss tid före dådet; hur lång tid skulle ingen få veta; ej heller hur många olika versioner det kan ha funnits av ett och samma dokument (vilka ändringar som gjorts, osv).
Citera
2018-06-17, 17:18
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Jag har aldrig hörts att det pratas om kylen med om hur mycket mat det var-

Okej, då vet ingen om barnen hade mat sista tiden fast det var kanske inte viktigt för föräldrarna. Men många äter ju förstås hämtmat.

Vad var A sjuk i? Var det en svår sjukdom? Var hon döende?
Eller bara psykiskt sjuk? Vanföreställningar? Var hon ofta hos psyk? Vanliga sjukvården? Inlagd?

Något med hennes sjukdomstillstånd måste det ju vara eftersom föräldrarna ansåg att det var bäst att hon inte fick leva längre.
Citera
2018-06-17, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
"Marmorering" brukar de blåa färgpartierna kallas. Det börjar, som du skriver, på de områden som är nedåt, pga gravitationen. Och de uppstår efter c:a ett dygn.

Rättsmedicinalverkets beskrivning av marmorering är ”smutsgrön till violettfärgad kärlteckning i huden [som uppstår] cirka 4-5 dagar efter döden”, vilket inte stämmer tidsmässigt om jag har rätt för mig angående när den döde påträffades. Så nu funderar jag på om personen min mamma hittade enbart var blåaktig pga lägre kroppstemp samt att hon såg likfläckar (som uppstår redan efter 30 min och kvarstår om kroppen får ligga, vilket denne fått). Enligt samma sida kyls en naken normalbyggd kropp ner till rumstemperatur på 28-30 timmar, och nämnda person bar enbart underkläder. Väldigt side-note och off topic!
Citera
2018-06-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- någon ursäkt till någon fans inte-
- om våra föräldrar vill ha något i huset -
- som minne av från oss ska det få det-

Tack snälla för ditt svar på om det fanns en ursäkt.
Citera
2018-06-17, 18:12
Medlem
Citat:
Om det är så att något av dessa dokument helt saknas på alla hårddiskar funna i huset, tyder det på att de ursprungligen skrivits på USB-sticka (kopplad till vilken dator som helst), en jobbdator, eller annan okänd dator. - Det tyder på planering en viss tid före dådet; hur lång tid skulle ingen få veta; ej heller hur många olika versioner det kan ha funnits av ett och samma dokument (vilka ändringar som gjorts, osv).

Det går ju också att skapa ett dokument, skriva ut det och sedan stänga programmet utan att spara det någonstans.
Citera
2018-06-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ja, det kan vara fråga om ett följebrev, alt. ett längre brev vars sista sida har den lydelse du exemplifierar. - Den texten kan se ut på väldigt många olika sätt, men att döma av vad polisen delgett så förekommer ”sjukdomssituation”, ”livskvalitet” resp. ”framtid” - och brevet verkar ju också ha gjort polisen konfunderad.

"Vi har under en längre tid tampats med en rad problem knutna till våra sjuka döttrar A och M. Nu har vi kommit till den punkt; den smärtgräns, då ingen av oss orkar längre. Eftersom vi på grund av våra döttrars sjukdomssituation upplever oss inte ha någon livskvalitet, och ej heller kan se någon framtid, har vi efter noggrant övervägande beslutat oss för att ta det här steget [underförstått: ...att tillskriva Er klinik för att om möjligt få förslag på en behandlingsform som skulle kunna hjälpa våra döttrar tillbaka till ett normalt liv."].

Sedan vad betr. testamentet har detta varit övertäckt vilket innebär att varken X eller Y sett texten de skrev under. - Den som drog fram testamentet för underskrift hos fam. H är samtidigt den som haft full kontroll över textinnehållet. - Här kan inskjutas att vittnesförklaringen innehöll ett fel; det var ett ”att” för mycket, vilket skulle kunna vara ett medvetet fel eftersom just denna text varit synlig för X resp. Y. - Antaget t.ex. X förevisats en helt annan testamentstext, kan X ha sett felet men Y sagt sig ha förbisett detta vid utskriften men att det inte var någon stor sak. - X kan sedan ha lagt märke till detta ”att” och övertygats om att det var det testamente Y tidigare bett X att läsa igenom.

Således kan konstateras att Y genom manipulation kan ha fått X:s underskrift på två dokument: Ett testamente och ett följebrev, alt. en avslutande sida av ett längre brev till exempelvis ”Klinik Z”. - Fanns sedan några instruktioner betr. begravning och annat kan dessa ha skrivits på fristående dokument utan underskrifter.

I avsaknad av ytterligare detaljer i fallet är ovanstående hypotes - också med stöd av polisens svårigheter att tolka brottsplatsen - fullt möjlig.

Denna och Reviews teori är väldigt intressant!! Jag tycker den kan vara nära det som hände just eftersom avskedsbrevet har sagts vara kort och utskrivet från dator. Ett gemensamt beslut borde ev ha förklarats mycket mer utförligt och känslosamt riktat till deras familjer. Inte som ngt slags bevis lämnat till polisen.
Senast redigerad av Tey44 2018-06-17 kl. 18:21.
Citera
2018-06-17, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Denna och Reviews teori är väldigt intressant!! Jag tycker den kan vara nära det som hände just eftersom avskedsbrevet har sagts vara kort och utskrivet från dator. Ett gemensamt beslut borde ev ha förklarats mycket mer utförligt och känslosamt riktat till deras familjer. Inte som ngt slags bevis lämnat till polisen.

Om den spekulationen stämmer är frågan vem som hade ett tid och närvaro för att kunna planera och genomföra en sådan sinnrik plan?
Om teorin om att barnen gjordes sjuka stämmer, så är det troligtvis samma person som förgiftade dem.
Citera
2018-06-17, 20:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det går ju också att skapa ett dokument, skriva ut det och sedan stänga programmet utan att spara det någonstans.
Det kan vara vanskligt eftersom man kan återskapa även filer som inte sparats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in