2018-05-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då har jag ett konkret fakta som gör att vi kan stryka flera hundra antaganden som bygger på helt fel bakgrund. Det var nämligen inte Oskar som raderade sin Facebook. Det skedde efter att familjen hittades. Jag tror att raderingar av både sociala medier och hårddiskar är missförstånd eller dimridåer.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Tack. Det var den jag refererade till tidigare idag, men sedan inte hittade igen. Bra.
Citera
2018-05-14, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GTA-L4DY-
Den här tråden alltså. Inlägg efter inlägg men egentligen sitter alla och upprepar sig. Samma misstankar, samma antaganden, samma frågor som det redan finns svar på osv osv. Kan vi inte bara posta konkreta fakta här nu? Alla era teorier är uttjatade då många skrivit samma saker.
Jag tycker tråden är otroligt intressant. Varje dag kommer någon ny infallsvinkel eller fråga. Tror tråden kommer fortsätta spinna tills mer offentliga uppgifter kommer.
Citera
2018-05-14, 21:21
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Det finns inget i nuläget som säger något annat en att de skulle varit överens.
Tills motsatsen har bevisats och det får vi vänta med tills alla fynd och provsvar är klara.
Os Pappa kommer inte ge sig förrens de får ett svar.
Kanske de aldrig kommer att få veta hela sanningen.
Men jag hoppas verkligen mer kommer fram och fynden kan ge svar.

OK. Vad är det för svar O's pappa kräver och förväntar sig att få innan han "ger sig"?
Finns det ngt svar han skulle vägrat att acceptera?
Citera
2018-05-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Elli försöker att ge en neutral bild av verkligheten. Till skillnad från oss andra kände Elli både H, O och barnen.

Att bilden divergerar från den bild som vissa av oss här har är väl bara bra. Då får vi mer att stå på och kan betrakta händelsen i ett vidare perspektiv.
Tack det är precis det jag försöker delge er vad vi har reflekterat över.
Härligt att se någon förstå hur jag menar.
De andra tycks tro att vänner och släkt sitter helt paralyserade och inte pratar och agerar öht.
Visst vi har varit inne på att O kanske fått en psykos och helt tappat greppet om situationen och gjort det på egen hand.
Men då är frågan varför tog han töserna med sig ?
Han visste att töserna hade blivit väl omhändertagna av släktingar om han lämnat dem ensamma kvar i livet.
Citera
2018-05-14, 21:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Avd. trådsanningar är vid det här laget oräkneliga - och sinsemellan oförenliga. - Utgår tills vidare från att brevet endast var undertecknat för hand - men utesluter inte ett par handskrivna meningar i ett korthugget brev. - Dock: Någon i tråden har sagt att OH:s anhöriga inte känt igen OH:s sätt att formulera sig, varför - om nu detta stämmer - det ej bör röra sig om en handskriven text. - Någon har också hävdat att de anhöriga inte fått läsa brevet (bara fått det uppläst).

På det hela taget: allt från polisens utsaga betr. brevet (som endast säger att brevet var undertecknat och således inte informerar om huruvida själva brevet varit maskin- eller handskrivet) till diverse användares utsagor, är frågan fortfarande öppen för olika tolkningar.

Minst en ytterligare aspekt finns: Om brevet var odaterat och skrivet av X, kan då inte X i ett tidigare skede ha lurat Y att skriva något Y trott gällt något helt annat än vad X avsett - ja, X kan t.o.m. ha dikterat brevet och sagt sig vilja använda det vid t.ex. en läkarkontakt el. likn. - Därför är ju även brevets exakta ordalydelse av största vikt.

Ja, det är ju teoretiskt möjligt. Fast en undertecknad fullmakt som exempelvis ger tillåtelse till något specifikt ser ju lätt lite märkligt ut om man efteråt infogar en till behörighet som avser något helt annat till fullmakten.
Citera
2018-05-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
OK. Vad är det för svar O's pappa kräver och förväntar sig att få innan han "ger sig"?
Finns det ngt svar han skulle vägrat att acceptera?
Jag har förklarat detta långt bak i tråden.
Till ex när de kom ut med information om att ett femtiotal var förhörda skrev jag att utredning kommer att dröja och huset var fortfarande avstängt.
De fick återvända till huset flera gånger på begäran och påverkan från Os Pappa.
Fler fynd och prover krävdes.
Alla datorer ska gås igenom m.m
Exakt Vilka prover tror jag inte min vän vet.
Men jag vet att det är mkt...
Citera
2018-05-14, 21:31
Medlem
Citat:
De andra tycks tro att vänner och släkt sitter helt paralyserade och inte pratar och agerar öht.
Visst vi har varit inne på att O kanske fått en psykos och helt tappat greppet om situationen och gjort det på egen hand.
Han visste att töserna hade blivit väl omhändertagna av släktingar om han lämnat dem ensamma kvar i livet.
Så bra att du stannar i tråden.
Citera
2018-05-14, 21:32
Medlem
Citat:

Ja, det är just den frågan ingen kan begripa här heller och som komplicerar allt. Varför barnen?
Citera
2018-05-14, 21:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Här hamnar du i cirkelresonemanget när du frågar om varför han tog flickorna med sig ifall han hamnat i psykos. Premissen för psykos är ju att verklighetsförankringen är tappad, under någon tid. Men man behöver ju inte vara i psykos för att av någon anledning förlora omdömet.
Citera
2018-05-14, 21:33
Medlem
Citat:

Hur agerar man då, vad kan man ens göra som vän och släkt till släkten? Det är väl bara de absolut närmaste som får information, eller?
Citera
2018-05-14, 21:34
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Flickorna är döda - ett reellt syfte till dåden måste ha funnits.
Tyvärr kan barnen inte berätta, ej heller föräldrarna. Det är väll också ett syfte, kan jag tro.

Frågorna kvarstår dock....
Citera
2018-05-14, 21:36
Medlem
Citat:
Jag har förklarat detta långt bak i tråden.
Till ex när de kom ut med information om att ett femtiotal var förhörda skrev jag att utredning kommer att dröja och huset var fortfarande avstängt.
De fick återvända till huset flera gånger på begäran och påverkan från Os Pappa.
Fler fynd och prover krävdes.
Alla datorer ska gås igenom m.m
Exakt Vilka prover tror jag inte min vän vet.
Men jag vet att det är mkt...

Bra att släkten står på sig. Jag förstår att de inte ger sig, hade polisen räknat med det? Det tyder på att anhöriga resonerar som de flesta i tråden gör utifrån att hela historien är så osannolik, att två vuxna individer, kapabla på alla sätt, ger upp. Och tar barnen med sig. Tillsammans.

Tror ni att de blivit hjärntvättade? Av vad eller vem i så fall? Vad tycker föräldrarna om diagnossnacket, exvis ME? Vad säger de om patientföreningen? Patientföreningen pratar mycket om just livskvalitet. Pratade man om livskvalitet tidigare i släkten? Känns det igen? Använde de ordet livskvalitet i avskedsbrevet? Vad tror ni att de menade med det?

Led O och/eller H av prestationsångest? Blev de mobbade som barn? Blev flickorna mobbade? Var de missnöjda med livet, pratade de om det med någon? Gick H till en präst? Sökte de hjälp?

Berätta så mycket du vet Elli... så försöker vi tillsammans se om det går att komma framåt, vi har inte fakta, men vi kan kanske ställa frågorna... några har säkert varit med om mycket i livet, har andra erfarenheter, yrkeskompetens, finns många som kan bidra här tror jag. Vad tror du?

Hur kan vi lägga upp en berättelse om familjen, så att vi kommer framåt?

Hur levde de i Göteborg? Varför flyttade de till Lund? Hur blev livet där? Trivdes de? Osv? Hade flickorna kamrater, höll de kontakten? Hur förändrades kontakterna med kompisarna? Fick de träffas när de ville? Fortsatte Moa spela piano? Hur behandlade O barnen, var han sträng, kritisk, uppmuntrande? H?
Senast redigerad av rappytt 2018-05-14 kl. 21:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in