2018-03-15, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men bara under förutsättning att två döva barn mördats för att föräldrarna pga barnens dövhet inte längre sett någon livskvalitet eller framtid - en logik som också kan appliceras på andra handikapp. - Skillnaden på t.ex. dövhet, blindhet mm och det mer svårfångade fenomen som brukar kallas "kroniskt trötthetssyndrom" (ME/CFS: Myalgisk Encefalomyelit/Chronic Fatigue Syndrom), är att det i ME/CFS - helt eller delvis - kan finnas en obehandlad psykiatrisk problematik som egentlig grundorsak.
http://www.ds.se/Global/Om%20sjukhuset/Organisation/Dokument/Slutrapport%20ME_CFS-projektet%20juli%202013.pdf

Om två barn med kroniskt trötthetssyndrom mördas pga att de anses vara upphovet till sina föräldrars försämrade livskvalitet resp. dåliga framtidsutsikter (och att föräldrarna även anser att prognosen gäller barnen själva/familjen som helhet) kan det diskuteras hur stor del av dessa tankegångar som bottnar i psykiatrisk ohälsa samt hur de olika symptomen samspelar med tillförda läkemedel och andra botemedel eller terapier.

De döva, däremot, behöver framför allt en kraftfull hörapparat, alt. får lära sig att kompensera sitt hörselbortfall med hjälp av syn, känsel mm.

Curlingbegreppet är bara gångbart när det appliceras på föräldrar som gör mer för sina barn än de behöver. Annars blir det bara ett hån mot redan belastade människor som dessutom får hela omgivningen emot sig. Det och Lex kylskåpsmödrar/SVBK för tillstånd som inte syns utanpå, som DS och rullstol. Har fått många bra människor att klappa ihop. Tänk då på vad det kan göra för de som inte är så bra.
Citera
2018-03-15, 22:34
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Skulle säga tvärtom, när något exceptionellt händer så brukar folk ha behov av att prata om det.

Dom som kände familjen pratar nog med varandra men skriver inget om dem på sociala medier vilket är bra.
Citera
2018-03-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det kanske är en generationsfråga iofs men min erfarenhet efter både dödsolyckor, självmord och när någon har gått bort efter sjukdom så brukar det bli laviner av R.I.P och hälsningar både på personens facebook och på artiklar till händelserna. Barnen hade kompisar och Oskar måste ha haft många yngre studenter, men man ser inte en enda ”vila i frid”. Det är ovanligt skulle jag vilja säga.

Kanske det är, men aldrig i livet skulle jag framföra kondoleanser via facebook. Aldrig!
Citera
2018-03-15, 22:43
Medlem
afKnollentotts avatar
Barnen har tydliggjorts - dom är döda. Deras väl och ve har nagelfarits. Dom var så, till den milda grad sjuka så att föräldrarna ( plural) inte såg någon som helst framtid - tillsammans med sina, ja - barn ur en andrasortering. Stackars barn !
Citera
2018-03-15, 22:44
Bannlyst
Citat:
Skulle säga tvärtom, när något exceptionellt händer så brukar folk ha behov av att prata om det.
På Flashback?
Citera
2018-03-15, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Barnen har tydliggjorts - dom är döda. Deras väl och ve har nagelfarits. Dom var så, till den milda grad sjuka så att föräldrarna ( plural) inte såg någon som helst framtid - tillsammans med sina, ja - barn ur en andrasortering. Stackars barn !

Av de två jämnstora grupperingar som florerar här i tråden – de som tycker att det är fel att mörda barn och de som tycker att det är rätt att mörda barn – så skulle jag placera in dig på den första. Har jag uppfattat dig rätt?
Citera
2018-03-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
På Flashback?
Nä uppenbarligen inte men pratas det nånstans så borde det med tiden komma ut och därmed hamna här med
Citera
2018-03-15, 23:03
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Nä uppenbarligen inte men pratas det nånstans så borde det med tiden komma ut och därmed hamna här med

Så tänker jag också
Citera
2018-03-15, 23:06
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Av de två jämnstora grupperingar som florerar här i tråden – de som tycker att det är fel att mörda barn och de som tycker att det är rätt att mörda barn – så skulle jag placera in dig på den första. Har jag uppfattat dig rätt?

Eh.. inte ska väl du.... är vi två grupper ? Alla och envar har väl tillstått att familjemord inte kan accepteras... eller åtminstone, om det fanns bokstavsdiagnoser på barnen.... så ja, omständigheterna...
Citera
2018-03-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott

Då var det väl bra att de fick dö då, eller vad är det du vill komma fram till?
Citera
2018-03-15, 23:13
Medlem
Citat:

Med tiden ... då är det andra saker som är på tapeten.
Citera
2018-03-15, 23:14
Medlem
# 16229

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

"Det som inte fick hända, har hänt." Har också funderat väldigt mycket på de orden från O:s kollega. Har inte heller kunnat släppa det här inlägget från 13/1 som jag citerar. Kan det vara det som hände?

Skribenten Elli09 känner till familjen och är i mina ögon mycket trovärdig, hon skriver att varken H eller O var deprimerade. De hade gjort om Agnes rum till ett tonårsrum. O hade framgång i sitt arbete. Eventuellt skulle Agnes komma tillbaka till skolan. Men så blev Agnes betydligt sämre någon vecka för jul, har för mig det var kring 3:e advent. Men hon deltog på skolavslutningen den 22/12-17.

Elli09 skriver också att det som hände i huset INTE var planerat utan att något annat förfärligt måste ha hänt.
Kan det vara så att systrarna har begått självmord? Känns helt absurt och hemskt att skriva den meningen. Men den djupaste chock, ångest och den mest bottenlösa förtvivlan som föräldrarna i så fall måste ha känt - och de orkade inte att gå vidare med sina liv efter denna fruktansvärda händelse.

OBS, ren spekulation, men har funderat mycket kring detta. Tilläggas bör också att skribenten scheele som skrev mycket i början och hade en hel del inside information - förnekade detta bestämt, det var föräldrarna som hade avslutat tösernas liv.

Det är just det - det känns inte som någon av föräldrarna verkar ha varit tillräckligt "sjuka" (fysiskt/psykiskt) för att komma till denna slutsats...eller??

Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Men varför angav inte föräldrarna det skälet i sitt självmordsbrev? Istället skrev de att de valde att avsluta döttrarnas liv p g a bristande livskvalitet.

Vad gäller kollegans ord ”det som inte fick hända hände” handlar inte det snarare om kollegans egen oro, som så småningom bekräftades att OH stod på randen av ett självmord? Kollegan måste må fruktansvärt idag antagligen. Undrar om hen agerade och larmade anhöriga och chef m fl?

Hade jag varit "förälder" hade jag känt mig lika skyldig som om jag vore banemannen.....

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag tänker i så fall att föräldrarna ville skydda döttrarna helt och hållet och ta på sig ansvaret själva.
Att de därför angav orsaken försämrad/bristande livskvalitet som orsak till tragedin.

Agnes sägs ha varit deppig samt försämrats i den sjukdom hon hade. Hon var medveten om allt roligt som hennes klasskamrater hade och gjorde, tonårstjejer som diskuterade killar, fester, bio, första förälskelsen, fritidsaktiviteter, framtida yrken osv. Visserligen sägs det att det regelbundet kom kompisar hem till henne, men hon kände sig säkert utanför klassgemenskapen som de andra hade. Dessutom i puberteten, vilket är en omvälvande tid för de flesta.

Kanske hade Agnes uttalat självmordstankar och O hade delgivit sin och H:s oro till kollegan. Det som inte fick hända, hände.

Men det här är bara en teori i mängden.

Det har skrivits spaltkilometer om hur föräldrarna kan tänkas ha mått psykiskt (- och i viss mån fysiskt) och spaltmil om hur barnen kan tänkas ha mått fysiskt, men knappast en rad om hur flickorna kunde tänkas må psykiskt. Jag håller det för troligt att de har hört sina föräldrar prata/gräla, om deras sjukdom, om skuldfrågor, om oron inför framtiden, om........
Även om barnen var sjuka och kanske låg mycket i sina sängar gjorde de säkert NÅGOT när de var vakna (läste böcker "Bröderna Lejonhjärta", googlade MS, stötte på namnet Anne Örtengren - är det verkligen bara en tillfällighet att hon valde att ta sitt liv den 6 januari och familjen hittades död den 9 januari?).

Citat:
Nej, allt som inbegriper att föräldrar tar ihjäl barn är bisarrt, något bisarrare om båda föräldrarna gör det i samförstånd. Det minst bisarra skulle väl möjligen vara om båda flickorna själva tagit livet av sig och att föräldrarna bestämde sig för att följa efter. Ta på sig skulden för att på nåt sätt värna om sina flickors eftermäle.

Absolut

Citat:
Ja, den har varit uppe i tråden innan också. Ingen omöjlig teori och hade kunnat gå ihop med polisens uttalande. Då får man börja fundera på hur vanligt det är att två syskon tar livet av sig tillsammans. Som dessutom är så unga. Har DET nånsin hänt?

Nu fick jag väl inte med det från Frank som jag också reagerade på "föräldrarna i samförstånd valt att..." detta uttalandet tyckte jag var fruktansvärt cyniskt (typ: vi bestämmer oss för att meddela denna anledningen på ett sätt som motsätter vidare diskussioner)

Det där med statistik och sannolikheter får vi nog lägga till sidan https://www.newsner.com/guldkorn/har-ar-tage-danielssons-klassiska-monolog-om-sannolikhet/

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror att sanningen ligger väldigt nära, i alla fall.
Är säkert lite detaljer hit eller dit, men i grova drag, så tror jag att det är nära sanningen.
Och, jag ändrar lite i texten... som N.Armstark säger så tror jag att Agnes och Moa fick veta.
Sista dygnet den 8:e tror jag dom visste.
Men fick tyvärr inte välja.......

Hade varit jätteintressant om nån som tycker tvärt om, kunde knåpa ner en liknande teori, fast med psyko-Oskar eller annan orsak, bara för att ha nått att jämföra med.
Tror inte nån sån teori har presenterats, utan man har bara sagt att han var ett psyko.
Men en teori-berättelse hade varit önskvärt.

Lonnrot - Grattis till nr 21.000

Har väldigt svårt att tänka mig detta scenario - "mamma och pappa har beslutat oss för att vi skall somna in allihop, eftersom ni är så sjuka. Håll för näsan och svälj. Näää, inte ens i inlindad form.

Jag vill komma till att - OM det skulle vara så att flickorna gjort detta tillsammans så finns det en anledning till att detta fallet har "mörkats" så till den milda grad. Ett offentliggörande kunde fått katastrofala följder......
Senast redigerad av Tjivik 2018-03-15 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in